הניצוץ | מהו הניצוץ שלך?
פרופ' עידית מטות / איור : גיל ג'יבלי

פרופ' עידית מטות / איור : גיל ג'יבלי

כיצד סגנון המנהיגות של פרופ׳ עידית מטות נתן השראה לתפיסת "הלקוח במרכז" בפיליפ מוריס?

פרופ' עידית מטות הפכה את מחלקת ההרדמה של איכילוב למובילה בתחומה באמצעות העצמת כוח אדם תחתיה, ניתוח דאטה, והצבת הלקוח המטופל במרכז; את כל אלו ראיתי מול עיני כשהתחלנו לקדם את החזון של פיליפ מוריס ל"עתיד ללא עשן" באמצעות מוצרים מבוססי חימום טבק
26.09.2021

דור מטות, סמנכ"ל CX (חווית לקוח) פיליפ מוריס ישראל
הצטרף ל-PMI ב-2016, וביצע שורה של תפקידים במטה הגלובלי בשוויץ ובסניף המקומי בישראל. כיום הוא מכהן כחבר הנהלה הצעיר בהיסטוריה של PMI ישראל באחד מתפקידי המפתח המרכזיים בטרנספורמציה שהחברה עוברת בשנים האחרונות. בין הראשונים ב-PMI שעוסק מראשית דרכו אך ורק בתחום מוצרי העתיד של החברה, תחום שהינו המוקד האסטרטגי ברמה הגלובלית.

דור מטות / צילום: ליאת מנדלדור מטות / צילום: ליאת מנדל

הדמות: פרופ' עידית מטות

תפקיד: מנהלת מערך הרדמה, כאב, טיפול נמרץ והאגף הכירורגי בביה"ח איכילוב.

הניצוץ: פרופ' מטות נכנסה לתפקידה באיכילוב בשנת 2008 ומיום כניסתה לתפקיד הובילה טרנספורמציה שאין שנייה לה בתוך הארגון. בהובלתה, הפכה מחלקת ההרדמה (באופן מסורתי מקצוע שנחשב פחות מבוקש בעולם הרפואה) למחלקה המבוקשת ביותר בארץ בקרב מתמחים צעירים. כיום מיטב המתמחים עומדים בתור כדי להתקבל לעבודה בה.

המערך שפרופ' מטות עומדת בראשו הינו בעל מספר החברים הגדול ביותר בוועדות אקדמיות בינ"ל, זהו המערך היחיד בעל 100% הצלחה במבחני ההתמחות על שלביו השונים, ולבסוף גם המערך בעל קצב המינויים האקדמיים הגבוה ביותר בארץ. פרופ' מטות השיגה מהפך זה כתוצאה מגישתה הייחודית המשלבת: בנייה, פיתוח והעצמה של כוח האדם שעובד תחתיה; חזון חלוצי לגבי תפקיד הטכנולוגיה וניתוח דאטה ככלים להטמעת תהליכים וקבלת החלטות בעולם הרפואה הדחופה; ואימוצה את הקונספט העסקי של מסע לקוח והצבתו במרכז, גם ביישום תהליכים והעשייה היומיומית במערך.


ציטוט:

ישנם שניים מובילים מבחינתי: "רק במילון - הצלחה באה לפני עבודה"; "אחריות לא מקבלים, אחריות לוקחים".

מה למדתי מהדמות: אני חושב שזה הזמן לגילוי נאות - פרופ' עידית מטות היא אמא שלי ולכן את רוב מי שאני ומה שאני יודע אני חב לה. ובכל זאת, אם אתבקש להתמקד בדבר אחד הקשור ברובד הניהולי, אציין כי למדתי ממנה שהשקעה מתמשכת וללא פשרות בפיתוח עובדים יחד עם הצבת סטנדרטים גבוהים ובלתי מתפשרים, הם מתכון בטוח לבניית ארגון מנצח שיכול לעמוד בכל אתגר שמוצב לפניו.

הטרנספורמציה של פיליפ מוריס לקראת "עתיד ללא עשן"

לפני כחמש שנים החלה פיליפ מוריס אינטרנשיונל לקדם את חזונה "עתיד ללא עשן", שבמרכזו החלפת סיגריות מסורתיות במוצרים חדשניים המבוססים על חימום טבק. מדובר בשינוי שאפתני ודרמטי עבור חברה עסקית בסדר גודל כזה. הוא נובע מההבנה שהדבר הטוב ביותר עבור מעשנים הוא להפסיק לעשן, אבל בפועל רבים מהם לא עושים זאת, ואלה ראויים לחלופות פחות מזיקות.

מהלך דרמטי זה חייב אותנו לעשות שינויים מבפנים בשיטות העבודה, בדרכי השיווק ובגיוס הון אנושי המותאם לכיוון החדש. מחברה מסורתית הפכנו לחברה חדשנית, דיגיטלית, ממוקדת לקוחות וצרכנים ומבוססת דאטה - יותר דומה לפרופיל של חברת סטארט-אפ.


מחלקת השיווק שינתה כיוון ונבנתה מחדש כשאחד הדברים העיקריים שמאפיינים אותה הוא המעבר ממיקוד ב-B2B ל-C2B או B2B2C - כאשר לקוחות החברה העיקריים הינם המעשנים הבגירים עצמם ולא הקמעונאים.

ההשראה שקיבלתי מפרופ' מטות השפיעה מאוד על אופן בניית וניהול המחלקה החדשה, עם חזון ומטרה חלוציים. גיוס יכולות חדשות ופונקציות ארגוניות שלא היו לנו בעבר, צורת מנהיגות אחרת, תקשורת פתוחה ושקיפות הם רק חלק קטן ממה ששאבתי מדרכי הניהול שלה.

בשורה התחתונה, מאז השקת המוצר המבוסס טבק חימום בישראל, אלפי מעשנים כבר נטשו את הסיגריות והצטרפו ל-11.7 מליון מעשנים בגירים ברחבי העולם שעברו להשתמש בו. המוצר נמכר בהצלחה מרובה כבר בלמעלה מ-60 שווקים, ובישראל בלמעלה מ-400 נקודות מכירה ובשתי חנויות דגל (אחת בדיזינגוף סנטר והשנייה בקניון הזהב בראשל"צ), המהוות חלק מפריסה גלובלית נרחבת של יותר מ-140 חנויות דגל שכבר פרוסות ברחבי העולם.

כתבות נוספות:

"הניצוץ" — מתחם השראה בו מנהלות ומנהלים מספרים לנו על מקור ההשראה שלהם ומהו "הניצוץ" שהצית בהם את הרעיון לייצר מהלך פורץ דרך.

הניצוץ שלי – ההשראה שהובילה אותי לעשייה פורצת דרך

הסיפורים הנבחרים יפורסמו במתחם "הניצוץ"