הניצוץ | מהו הניצוץ שלך?
אורנה ברביבאי / איור: גיל ג'יבלי

אורנה ברביבאי / איור: גיל ג'יבלי

המסע המרשים של אורנה ברביבאי מאפיין את הדרך המקצועית שעשיתי

אורנה ברביבאי הגיעה מהפריפריה הגיאוגרפית והסוציואקונומית ושברה תקרות זכוכית אחת אחרי השנייה בעולם גברי; כמי שגדלה בקריית גת ובנתה קריירה בענפים גבריים, למדתי ממנה כי אתגרים ותקרות זכוכית נוצרו כדי שנוכל לשבור אותם, במיוחד בזמנים קשים כמו הקורונה
26.09.2021

מאיה שלו שרוני, סמנכ"לית שיווק, א.ל.מ
מונתה לתפקידה הנוכחי השנה, לפני כן שימשה במשך כ-7 שנים כסמנכ"לית השיווק והמכירות של החטיבה העסקית ביבואנית הרכב סמל"ת, יבואנית פיאט, איווקו, סובארו, ג'יפ ואלפא רומיאו; החלה את דרכה המקצועית במשרדי הפרסום מקאן אריקסון ודרורי שלומי.

 

מאיה שלו שרוני / צילום: אייל טואגמאיה שלו שרוני / צילום: אייל טואג

הדמות: אורנה ברביבאי

תפקיד: חברת כנסת מטעם מפלגת יש עתיד וקצינה לשעבר בצה"ל; כיהנה כראש אגף כוח האדם בדרגת אלוף; בשנת 2014 השיאה משואה בטקס הדלקת המשואות.

הניצוץ: צה"ל מאז ומעולם נחשב למעוז גברי והקצונה הבכירה שלו הייתה מאוישת במשך שנים רבות על ידי גברים בלבד. אורנה ברביבאי הייתה הראשונה לשבור את תקרת הזכוכית הצה"לית הזו. בשנת 2011 היא מונתה לראשות אגף כוח אדם ותקציבים, קיבלה דרגת אלוף והייתה לאישה הראשונה בתפקיד בכיר זה. עוד לפני כן, הספיקה ברביבאי להפוך למפקדת הראשונה של חיל שאינו חיל נשים, כאשר מונתה בשנת 2006 לפקד על חטיבת כוח האדם בזרוע היבשה.

ציטוט:


"אימא שלי. אישה בת 70, עלתה לארץ כנערה מעירק, אימא לשבעה ילדים, שלימדה את עצמה קרוא וכתוב, אך ניסיון החיים שלה לעתים מוכח כמשמעותי יותר מכל תואר אקדמי, וזאת בעיקר בזכות האמונה ביכולתו של כל אדם לתרום ולהשפיע על סביבה טובה יותר".

מה למדתי מהדמות: ברביבאי גדלה בפריפריה (רמלה ועפולה) למשפחה ברוכת ילדים, כבת הבכורה מבין שבעה. היא עשתה דרך ארוכה ומרשימה בכל המובנים, ולא ויתרה לעצמה. היא שברה תקרות זכוכית אחת אחרי השנייה והגיעה מהפריפריה הגיאוגרפית והסוציו אקונומית למרכז העשייה ולצמרת הפיקוד. טיפוס ארוך וסיזיפי במדרגות הפיקוד של צה"ל - מעוז גברי פר אקסלנס (כפי שציינתי). ברביבאי היא שילוב של עשייה, אמביציה חסרת פשרות שאף עניין מגדרי לא יעצור אותה. היא מהווה מודל והשראה לכל הנשים בעולם. גם היום לאחר שכבר פרשה מהצבא, היא עדיין נמצאת בלב העשייה הציבורית.

להסתגל בזמן אפס למציאות קורונה

המסע שעשתה ברביבאי כל הדרך מהפריפריה הגיאוגרפית והסוציואקונומית אל לב העשייה, ללא פשרות, בלי תחושת נחיתות ובלי לוותר לעצמה - מאפיין מאוד גם את הדרך שאני עשיתי, מילדות בקריית גת עד לבניית קריירה במעוזים גבריים. הדרך הזו חישלה אותי להתמודד עם מצבים קשים ולא לוותר אף פעם.

עולם השיווק והמכירות של ענף המסחריות והמשאיות וכן ענף החשמל הם ענפים גבריים בעיקרם. למרות זאת, האמנתי כי עשייה ומקצוענות הם אלו שמובילים אותי קדימה ללא קשר למגדר. גם אני מאמינה כי בכוחו של כל אדם וחוכמת החיים שלו, ללא קשר להשכלתו, להשפיע על הסביבה שהוא חי בה, להתקדם ולהצליח. לשם כך נדרשים יכולת הסתגלות למצבים חדשים, רצון לעבוד קשה ולמידה מהירה - ואסור לוותר, אף פעם.

להסתגל וללמוד תוך כדי תנועה ובעיקר לא לוותר - אלו מילים שמלוות אותי מאז חודש מרץ האחרון. לאחר כ-7 שנים ביבואנית הרכב סמלת כסמנכ"לית השיווק והמכירות של החטיבה העסקית, החלטתי לצאת לדרך חדשה בתחום שונה לחלוטין - ענף החשמל והאלקטרוניקה. סקטור חדש עבורי שהצריך היכרות ולמידה, אבל הקורונה סידרה לי מציאות אחרת... נכנסתי לתפקיד סמנכ"לית השיווק בא.ל.מ בעת משבר הקורונה; נדרש ממני בזמן אפס ללמוד את הענף, לתפעל מערך שיווק שלם ולהגיב תוך כדי למגבלות חדשות שהוטלו מדי יום: סגירת חנויות, התמודדות עם הוצאת חלק מהעובדים לחל"ת ומעבר חד לפעילות בלעדית בזירת האונליין.


הבנתי במהירות שהקורונה כאן להישאר ואני צריכה להתאים את עצמי, ולא לוותר. ממש כמו שפעלתי בתחנות אחרות בחיי.

וכך, כל התוכניות שהיו לנו ל-2020, נכנסו למגירה והגבנו במהירות למציאות המשתנה: שדרגנו ועיבינו את מערך האונליין של הרשת ואת מערך השילוח שלנו על מנת לשנע את המוצרים ללקוחות כמה שיותר מהר והקמנו מאפס מערך ייעוץ מומחים טלפוני עבור קהל הלקוחות. הקמת המערך נבעה מצורך אמיתי מהשטח של לקוחות שהיו רגילים לפקוד את החנויות שלנו, להרגיש את המוצרים ולקבל שירות אישי. בעיקר קהל הלקוחות המבוגר יותר שאינו מורגל ברכישה אונליין - הללו רצו מישהו אנושי לדבר איתו, לקבל ממנו מידע ולהתייעץ על המוצרים הקיימים. מוקד הייעוץ זכה לפופולאריות עצומה ובימי שיא אף הגענו לכ-1,000 שיחות ליום.

בשורה התחתונה, הקורונה כמו הרבה מצבים אחרים, הבהירה לנו היטב כי מי שיודע להסתגל ולא מוותר הוא זה ששורד ומצליח. אתגרים ותקרות זכוכית נוצרו כדי שנוכל לשבור אותן. ספקנות של אחרים היא התמריץ המוביל אותי תמיד קדימה לאתגר הבא.

כתבות נוספות:

"הניצוץ" — מתחם השראה בו מנהלות ומנהלים מספרים לנו על מקור ההשראה שלהם ומהו "הניצוץ" שהצית בהם את הרעיון לייצר מהלך פורץ דרך.

הניצוץ שלי – ההשראה שהובילה אותי לעשייה פורצת דרך

הסיפורים הנבחרים יפורסמו במתחם "הניצוץ"