הניצוץ | מהו הניצוץ שלך?
קליו וייד / איור: גיל ג'יבלי

קליו וייד / איור: גיל ג'יבלי

המשוררת שגרמה לי לוותר על ההייטק וללכת אחרי החזון

מקליו וויד למדתי לעשות טוב לאחרים - בהתחלה בקטן - ואחרי כן קצת יותר בגדול; התוצאות היו מדהימות עבורי והביאו אותי להקים עסק חברתי, שמלמד נוער יזמות והגשמת חלומות
26.09.2021

רמי חירסונסקי, מנכ"ל yazami.org
במסגרת תפקידו כמנטור ומנכ"ל, מלמד ילדים ונוער להגשים חלומות קטנים כגדולים - החל מלשחק בליגת כדורסל ועד להקמת עסק עצמאי. בתפקידיו הקודמים ניהל צוותי תוכנה ושימש מנכ"ל של חברת סטארט-אפ.

רמי חירסונסקי / צילום: רומן בויצוברמי חירסונסקי / צילום: רומן בויצוב

הדמות: קליו וויד

תפקיד: משוררת, אמנית, פעילה למען שוויון ושלום, מרצה ב-TED.

הניצוץ: יכולת ההתבוננות שלה על העולם מתוך מקום אמיתי, אוהב וחומל. מה שמביא אותה לעשייה מתוך אכפתיות למען אנשים שהכי זקוקים לכך בעולם.

ציטוט: מתוך שיר שכתבה -

"YOU WANT LOVE?
BE LOVE.
YOU WANT LIGHT?
BE LIGHT."

מה למדתי מהדמות:

בהרצאת ה-TED שלה מספרת וויד איך אחזה תינוק של חברתה שזה עתה הגיח לעולם, וכמה רצתה לספר לו - שיהיה בטוח, אהוב ואמיץ במיוחד בעולם כל כך מלא סבל, אי-צדק וכעס.

לדבריה, הסבל, האי-צדק והכעס זו בעצם הדרך של העולם להגיד לנו שאנו צריכים להיות אנשים טובים יותר. וויד מציעה שנתחיל בקטן, שנהיה חברים טובים יותר, ילדים טובים יותר להורינו, שותפים טובים יותר, מאהבים טובים יותר. אנו אף יכולים להקדיש מהזמן שלנו ולעזור למישהו, גם אם אנחנו לא מכירים אותו.

אנחנו לא צריכים שמישהו ימנה אותנו למנכ"ל של עמותה בכדי להפוך את ישראל או העולם למקום טוב יותר לחיות בו. התודה שאמרנו לאמא ואבא על שגידלו אותנו ועשו בשבילנו כל השנים האלו; או העזרה שהענקנו לקשישה בסחיבת מצרכים מהסופר, כבר הופכים את העולם בן רגע למקום טוב יותר לחיות בו.

גישה אחרת ללימוד - לשים את הנתינה והאכפתיות מעל החומרי

האזנתי לקליו וויד והחלטתי שאני מתחיל לעשות טוב לאחרים בקטן. אם זה להקשיב עוד 5 דקות לחבר או חברה ולתמוך בהם אם נדרש; אם זה לשוחח עוד 20 שניות עם המוכרת בסופר ולהגיד לה תודה על השירות. לאחר מכן, התקדמתי הלאה, לדברים טיפה יותר גדולים כמו לקחת חלק פעיל באירוע חנוכה בשכונת מגורי, או להתנדב בעמותה שדוגלת בשינוי ושלום - וללמד יזמות בכיתה מעורבת של חצי יהודים וחצי ערבים, בכדי שאולי מחר יוכלו לשנות מציאות ולהשפיע. למדתי לטפל בשיטת תטא הילינג והתחלתי לטפל באנשים כתחביב. התוצאות לכל אלו היו מדהימות - פתאום כל דבר קטן שעשיתי הרגיש מלא משמעות וסיפוק. לפעמים המשמעות והסיפוק אף היו גדולים יותר מאשר אלה שהרגשתי לאורך כל ה-14 השנים בהייטק כמתכנת, כמנהל וכמנכ"ל.


וכך, התחלתי לחשוב איך אני הופך את העשייה המרכזית שלי בחיים ובעבודה למשהו שלא רק מביא כסף, אלה גם עושה טוב לאחרים. משהו שבא ממקום פנימי ועמוק וקשור לכל מה שחוויתי בחיי, הכולל את הרגעים המאתגרים וכן את הדברים המספקים שעשיתי. ציירתי על הלוח את החזון שלי - בי"ס שמלמד לא רק מתמטיקה ואנגלית, אלא גם דברים כמו מדיטציה, יוגה, גידול חיות וצמחים, יזמות דרך הרצאות של מנטורים מוצלחים ועוד.

בי"ס שתובל בירוק, ויש בו אגם, בריכה ושביל אופניים. כשהמטרה היא לתת לילד ללמוד ולבחור ממקום של התבוננות, חוויה והתנסות.

הצעד הראשון להגשמת החזון היה לעזוב את ההייטק, לוותר על המשכורת המפוצצת, ולהקים עסק חברתי שמלמד נוער יזמות והגשמת חלומות. הדגש פה הוא על החברתי, כלומר אנו שמים כמטרה את ערך הנתינה והאכפתיות מעל הכסף והחומר. כך לדוגמה: כחלק מהמודל העסקי אני גם מתנדב בבי"ס. עד היום לימדתי מעל 300 תלמידים, וההרגשה היא נפלאה.

הדבר שהכי מרגש אותי הוא כשתלמידים אומרים לי תודה על כך שאני מלמד אותם ושלא מובן מאליו שאני עושה זאת עבורם. אני גם מודה על הזכות שניתנה לי ללמד ילדים ונוער ומתפלל שיהיו אמיצים מספיק ללכת אחרי הלב שלהם ולהגשים את חלומותיהם בחיים.

כתבות נוספות:

"הניצוץ" — מתחם השראה בו מנהלות ומנהלים מספרים לנו על מקור ההשראה שלהם ומהו "הניצוץ" שהצית בהם את הרעיון לייצר מהלך פורץ דרך.

הניצוץ שלי – ההשראה שהובילה אותי לעשייה פורצת דרך

הסיפורים הנבחרים יפורסמו במתחם "הניצוץ"