הניצוץ | מהו הניצוץ שלך?
מריאן רייט-אדלמן / איור: גיל ג'יבלי

מריאן רייט-אדלמן / איור: גיל ג'יבלי

האקטיביסטית שלא קיבלה "לא" מעולם ומהווה עבורי מודל לחיקוי

מריאן רייט-אדלמן, האשה הראשונה שהוסמכה לעריכת דין בארה"ב ומייסדת הקרן להגנת הילד, לא ראתה תקרות זכוכית ופעלה ללא הפסק למען מיעוטים וכל מי שנמצא בשוליים; באותה הרוח גם אנו ב-Goat נותנים במה לאוכלוסיות שכאלו, באמצעות Purple Goat, סוכנות הבת המתמחה במשפיענים לצרכנים בעלי מוגבלויות, המנוהלת על ידם ופונה אליהם בגובה העיניים ולא מתוך צדקה או רחמים
26.09.2021
 ליאת בקייר, מנכ"לית Goat tel aviv
עומדת בראש שלוחתה הישראלית של סוכנות יוצרי התוכן והסושיאל הבינלאומית The Goat Agency. שימשה כמנכ"לית אתר הנשים והבלוגים "סלונה", בעלת 20 שנות ניסיון בתחום הפרסום והמדיה בתפקידים שונים, בין השאר בגיתם, רשת וערוץ 10. מתמחה ביצירת מהלכים מבוססי תוכן וקהילות לחברות וארגונים גדולים במשק ומאמינה בייצור חיבורים בין אנשים, רעיונות, יוזמות ואג'נדות. 

הדמות: מריאן רייט-אדלמן

תפקיד: אקטיביסטית חברתית לזכויות אדם, מייסדת ונשיאת הקרן להגנת הילד בארה"ב, האשה האפרו- אמריקאית הראשונה שהוסמכה לעריכת דין.

הניצוץ: מריאן מעולם לא קיבלה את התשובה: "לא" ולא אפשרה לתקרות זכוכית להפריע לה מלהגיע לפסגה.

ציטוט:

"You Can't Be - What you Can't See"

מה למדתי מהדמות: רייט-אדלמן סללה את הדרך לנשים רבות ולנשים שחורות בפרט. היכולת שלה לבעוט במוסכמות, לשבור פרדיגמות ולייצר מציאות חדשה - מעוררת בי השראה. היא נולדה בשנת 1939 בדרום קרוליינה, להורים קשיי יום. אביה נפטר כשהייתה בת 14 וצוואתו הייתה שלעולם לא תפסיק ללמוד. היא סיימה את לימודי הקולג' בהצטיינות וזכתה במלגה שאפשרה לה ללמוד בחו"ל; למדה ב"סורבון" בצרפת ובאוניברסיטת ז'נבה בשוויץ והמשיכה ללימודי משפטים באוניברסיטת ייל. כפעילה חברתית היא הושפעה ממרטין לותר קינג וכיום משמשת כחברת הדירקטוריון בקרן "רובין הוד" למיגור העוני בארה"ב.

כמנכ"לית אישה בעולם שרובו מנוהל על ידי גברים, אני מביטה בהערכה והערצה ברייט-אדלמן. בעבר שימשתי מנכ"לית סלונה - מגזין ופלטפורמת בלוגים לנשים, שנתנה במה לקול הנשי; בה השיח כלל כלכלה ופוליטיקה לצד אופנה ופנאי. שם התחלתי ליישם את מילותיה של רייט-אדלמן: "אינך יכול/ה להיות - מה שאינך יכול/ה לראות"- בני אדם צריכים מודל השראה אנושי אמיתי, על מנת שיוכלו לסמן יעד מסוים ולהגיע אליו. בעולם הנשלט על ידי גברים, אין זה מובן מאליו שנערות יידעו שהן יכולות להגיע לעמדות מפתח. בכדי שזה יקרה עליהן להכיר מספיק מודלים של נשים אמיתיות, בעלות פנים ושמות שעשו זאת לפניהן, כמו מריאן רייט-אדלמן.

אם הנערות של היום לא היו רואות דמויות כמו סגנית נשיא ממוצא אפרו- אמריקאי ודרום אסייתי, ראש ממשלה אישה, מנכ"ליות, או אקטיביסטיות במגוון תחומים - הן לא היו יודעות שהדבר אפשרי, שהן יכולות לשאוף ולהגיע לטופ. השליחות שלי היא לספק מודלים לנשים צעירות - לשים אותן כמה שיותר באור הזרקורים - כדי שנערות צעירות יוכלו לראותן ובהתאם גם להיות כמוהן.

אם יש עצה אחת שהייתי רוצה לתת לנשים שם בחוץ היא - תנכיחו את עצמכן, דברו! אמרו את מה שיש לכם להגיד ועשו זאת בביטחון. כששואלים את דעתך, אמרי אותה ובעיקר הגידי כן להזדמנויות שנקרות בדרך, ללא פחד - כי מה שיש לך לומר שווה לשמוע וקולך הוא גם קולן של הנשים שיילכו בעקבותייך.

לא לדבר מעל הראש של בעלי מוגבלויות, אלא לייצג אותם

ב- Goat אנחנו נותנים במה למשפיעני מיקרו שלוקחים את המיקרופון ומשמיעים את קולם; המשפיענים שלנו הם לא אנשים מפורסמים אלא דווקא אנשים "רגילים" בעלי מומחיות בתחומם, מה שמעורר עניין אמיתי בקרב אנשים שעוקבים אחריהם.


אחד המהלכים היותר מעוררי השראה לו אנו אחראים הוא חברת הבת שלנו בשם Purple Goat, סוכנות המתמחה במשפיענים לצרכנים בעלי מוגבלויות המנוהלת על ידי מרטין סיבלי, איש יוצא דופן שלוקה בשיתוק מוחין.

22% מאוכלוסיית אנגליה הם אנשים בעלי מוגבלויות - מעל 14 מיליון איש. רק 0.06% מהפרסום במדינה מתייחס אליהם. מרטין טוען כי הקהילה של בעלי המוגבלויות שאליה הוא משתייך, לא מעוניינת שידברו מעל הראש שלה - אלא רוצה להיראות, להישמע ולקבל הערכה, לא רק כאנשים אלא כצרכנים. לא כמודל של צדקה או רחמים אלא ממקום של להיות מיוצג.

מריאן רייט-אדלמן, הקדישה את חייה על מנת להביא למרכז הבמה את קול האוכלוסיות שנדחקו אל שולי החברה. כאשה שחורה בעולם של גברים לבנים, היא הצליחה להגיע הכי רחוק שאפשר, על מנת להיות שופר לאלה שקולם לא קיבל ביטוי בשיח. העובדה שב-Goat אנו מתייחסים לבעלי מוגבלויות כצרכנים מן המניין, בגובה העיניים ולא ממקום של "לסמן V", היא בעיני דוגמה חיה למורשתה של רייט-אדלמן. הגישה הזו מציבה סטנדרטים חדשים של עבודה ותפתח את השער לחברות נוספות שיבואו בעקבותינו.

כתבות נוספות:

"הניצוץ" — מתחם השראה בו מנהלות ומנהלים מספרים לנו על מקור ההשראה שלהם ומהו "הניצוץ" שהצית בהם את הרעיון לייצר מהלך פורץ דרך.

הניצוץ שלי – ההשראה שהובילה אותי לעשייה פורצת דרך

הסיפורים הנבחרים יפורסמו במתחם "הניצוץ"