לשיתוף הפרויקט
מוסא חסדייה / עיצוב: גלובס מוסא חסדייה / עיצוב: גלובס

"ויראליות חוצת גבולות ומדינות"

מוסא חסדייה, מייסד ויו"ר חברת הפרסום סקטורס אלבוסתאני, על קמפיין MeToo

14.04.21

אין עוד הרבה קמפיינים שהצליחו בתוך זמן כל-כך קצר להשפיע על השיח הציבורי כמו קמפיין MeToo. הוא הצליח לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות, לחייב ארגונים ומוסדות להתייחס לכך בתקנוניהם, ולהביא להעמדתם לדין של אנשי עסקים וידוענים רבים.

עוצמתו של הקמפיין מבוססת גם על עוצמתן של הרשתות החברתיות וממחישה את הכוח שלהן בהדהוד מסרים, בוויראליות חוצת גבולות ומדינות וביכולת שלהן להביא למודעות הציבורית רחבה עוולות כל כך חמורות שנשארו מתחת לפני השטח.

קמפיין משמעותי שעשיתי בקריירה שלי הוא: "עוד לא הבנת מה כתוב וכבר נהיית אנטי?". זה קמפיין קטן שעשינו ב-2005 עבור מרכז מוסאוא והצליח לעורר מודעות ושיח בנוגע למעמד וזכויות האוכלוסייה הערבית בישראל. המהלך התבסס על טיזרים בערבית פשוטה בלבד. משפטים יומיומיים דוגמת "בוקר טוב", "ערב טוב" או "חג שמח", והצליח לגעת בעצבים הכי חשופים של החברה היהודית, הנוטה לפתח אנטי ולקטלג כל דבר ערבי כאיום, ללא קשר לתוכנו.

הטיזרים, שעלו גם בפריים טיים של ערוץ 2, גרמו לצופה היהודי לנוע באי נוחות בכורסה. בעקבות הצלחתו התרחב השיח גם לאינטרנט ולתוכניות האקטואליה בטלוויזיה וברדיו. גם היום, כ-16 שנים לאחר הקמפיין, הדעות והאמירות הגזעניות כלפי החברה הערבית ברחוב ובזירה הדיגיטלית עדיין ממשיכות להיות לגיטימיות (ולעיתים יותר מכך), כך שלצערי הוא ממשיך להיות רלוונטי.

© כל הזכויות שמורות לגלובס.

יצירת קשר