רן שריג (המנכ"ל), קתרין ריבנט ואפי כהן
Innovation Endeavors , Marker, Lightspeed , Cedar
מהי הדרך היעילה ביותר להעביר מסר פרסומי? חברת דאטורמה (Datorama) מנסה להשיב על השאלה הזאת. "השיווק היום מסועף", אומר רן שריג, מנכ"ל דאטורמה ואחד המייסדים. "קחי למשל חברה שפועלת בכמה מדינות ומשווקת כמה מוצרים לקהלי יעד שונים - חברה כזו תשתמש במגוון כלים במטרה להשיג את התוצאות הרצויות". שריג הקים את החברה עם קתרין ריבנט ואפי כהן, כולם אנשי פרסום לשעבר.
"כשהקמנו את החברה", הוא מספר, "הבנו שהעולם של המשווקים מסובך בגלל כל הערוצים שקיימים והבנו שנדרש פתרון שמאגד את כולם יחד. לפני חמש שנים היו בעולם 100 או 150 חברות שהתעסקו בטכנולוגיה של שיווק. היום יש לפחות 5,000".
ריבוי ערוצי הפרסום הוא יתרון או חיסרון?
"מצד אחד זה חיובי ומצד שני זה כאוס. האתגר שניצב בפני המשווקים הוא להיות מסוגלים לקבל החלטות טוב יותר. בתור משווק אתה מנסה לחשוב איך להגיע לצרכנים - אתה יודע שלפרסם מודעה זה פחות רלוונטי, אבל יודע גם שהמותג צריך להגיע לצרכן בהרבה צורות, הצרכן צריך לפגוש במותג במאמרים שהוא קורא, בעמוד הפייסבוק שלו ובכל מקום. המפתח הוא שימוש בטכנולוגיות שונות".
וככל שהחברה גדולה יותר - האתגר גדל. לדברי שריג, "ישראל היא שוק קטן ולא מייצג. אחד הלקוחות שלנו, אלקטרוניקס קארד, עוסקת בגיימינג. שם מחברים 1,200 מקורות מידע. זה אמנם מקרה קיצון אבל זה פסיכי משום שהערוצים משתכללים וכל הזמן יש דרכים חדשות ונוספות להגיע לקהל".
איך אתם מסייעים למשווקים?
"אנחנו עוזרים להם לקבל החלטות ולהתמקד בסגמנטים. למשל חברה שבחרה להוציא מסר לבני 18-21, תושבי מזרח ארה"ב, בשאיפה שיורידו אפליקציה מסוימת - אני בתור משווק רוצה להבין אם המסר הביא תוצאות גם במובייל, גם ברשתות החברתיות ואפילו בשלטי חוצות. אני יכול לראות בזמן אמת האם זה מביא את התוצאות ולהבין האם במערב ארה"ב זה פועל בצורה אחרת. אנחנו לא עושים פרסום, לא עוזרים בפרסום ולא קונים פרסום אלא עוזרים לקבל החלטות טובות יותר. המערכת יודעת לייצר תובנות לפי המידע הנדרש - כמה אנשים הורידו את האפליקציה, כמה נכנסו לאתר וכמה חזרו. כל משווק מגדיר מהי ההצלחה אליה הוא שואף להגיע בכל מסר".
לצרכן יש היום קשב מוגבל מאוד לפרסומות. איך אתם מתייחסים לזה?
"בצורה עקיפה זו הסיבה שהמערכת קיימת. לפני עשר שנים אם היית שמה באנר איפשהו היית משיגה קשב של צרכנים, היום האסטרטגיה היא להקיף אותך בהרבה מקומות. חברה כמו סטארבקס, בכל סרט או סדרה יש מישהו ששותה קפה בסניף. צרכנים פוטנציאלים שמשתכרים ברמת שכר בינונית ויותר יקבלו פרסומת ייעודית לנייד אחרי הסרט וכשהם יקראו כתבה בוול סטריט ג'ורנל, סטארבקס תוזכר שם. כאן נכנסת לתמונה המערכת של דאטורמה שנותנת תמונה כוללת".
העובדה שהעולם הופך לגלובלי מטשטשת את ההבדל בין צרכנים במדינות שונות?
"לא. חד משמעית יש משמעות גבוהה ללוקליזציה. ביפן משתמשים בערוצים אחרים לתקשורת ופחות דרך פייסבוק, בישראל השימוש בוואטסאפ מאוד חזק ובארה"ב בכלל לא. חייבים לפעול ברזולוציות כמה שיותר נמוכות כדי להגיע קהלים שונים. גם בעולם הפרסום, פרסומת של קוקה קולה לא נראית אותו דבר באפריקה ובאירופה. המסר של המותג יישמר אבל הדרך שאתה מגיע אל הצרכנים שלך וסוג הקריאטיב שאתה עושה משתנה. זו הסיבה שיש לנו 16 משרדים ברחבי העולם".
דאטורמה גייסה מאז הקמתה 50.7 מיליון דולר ולדברי שריג היא מתמקדת בפיתוח טכנולוגיה. "יותר מ-30% ממה שאנחנו עושים זה פיתוח", הוא אומר, "החברה גדלה בקצב משוגע כי הביזנס גדל בהתאם; בסוף שנת 2015 היינו 80 איש, בסוף שנת 2016 היינו 180 והיום אנחנו כמעט 300. גם המספר הזה ימשיך לצמוח".
אני מאשר / ת קבלת תוכן פרסומי מגלובס
עקבו אחרינו ברשתות