צילום: יח''צ

צילום: יח''צ

איש העסקים שהפך לנדבן ויזם חברתי

צחי מרקור הוא איש עסקים מצליח ומעניין ויחד עם זאת, מה שבאמת מרגש היא הפעילות החברתית והחינוכית שהוא מקדם כבר שנים, וכמובן, גולת הכותרת, המאבק האישי במשבר האקלים העולמי, שהוביל אותו להקים חברה שמעניקה פיתרונות אנרגיה חלופיים לרכבים חשמליים ברחבי העולם. הוא מסביר כיצד הוא מצפה מעמותות לפעול ומה חשוב לו שהציבור ידע על ההשלכות האמיתיות של משבר האקלים? בכתבה

יכול להיות שאתם לא מכירים את צחי מרקור, אבל אם חניתם לאחרונה את הרכב בחניון במרכז הארץ סביר להניח שהוא היה שלו, כבעלים ומנכ"ל חברת חניוני הצלחה. וזה ממש לא הכל. מרקור הוא בעל השליטה בחברה שבה מספר חברות בנות בתחומים שונים החל מנדל"ן ועד להייטק, רק לפני שנה, נמכרה חברת 'דרייבז' בבעלותו בכ-700 מיליון שקל.

מעבר לפועלו בשוק העסקי, מרקור מקפיד לעסוק בפילנתרופיה ויזמות חברתית והקים את המרכז הארצי לתרומות צדקה ועזרה לנזקקים במטרה להגדיל את היקף התרומות בישראל ולשפר את השקיפות בעמותות וארגוני סיוע. מרקור הוא גם ראש ועדת "באים בטוב", מיזם המשותף לאיש העסקים ולגלובס. במסגרת הפרויקט יבחרו מספר עמותות חברתיות ויזכו בקמפיין מדיה שיתפרסם בעיתון גלובס ובאתר. וזאת סיבה טובה לראיון עם איש עסקים מרתק ומעורר השראה.

"משבר האקלים הוא איום אסטרטגי"

כבר מעל עשור שמרקור עסוק בעיקר בקידום פיתרונות למשבר האקלים, ולהגברת המודעות וההתגייסות של הציבור,"נושא משבר האקלים וההתחממות הגלובלית הוא ללא ספק הנושא הבוער ביותר כיום ומעסיק את כל הממשלות המערביות כחלק אינטגרלי מסדר היום המדיני, ואפילו נהפך לחלק מהותי בקמפיינים של מערכות הבחירות ברוב המדינות המפותחות. משבר האקלים הוא איום אסטרטגי לאומי על מדינת ישראל, הטמפרטורה תעלה עוד, ימי הגשם יתמעטו וטמפרטורות קיצוניות יהיו תכופות ויגרמו לגלי חום קיצוניים", הוא מסביר ומוסיף, "מדינת ישראל באמצעות משרד ראש הממשלה, השכילה כבר בשנת 2010 להכריז על תכנית אסטרטגית לתחליפי נפט וגז, שנועדה גם למצב את ישראל כמובילה בתחום אנרגיות מתחדשות והפכה את ישראל למעצמה בתחום תחליפי דלק ותחבורה חכמה.

במסגרת התכנית שיתפו איתנו פעולה בכל הנוגע לפעילות שהקמתי, שהביאה גם היא להישגים יפים ולחסכון גדול בפליטת מזהמים, וזכינו לתרום תרומה צנועה כחלק מהמאבק העולמי הזה ובעקיפין גם להפחתת שיעור התמותה שנובע מהמשבר הזה", הפעילות עליה מדבר מרקור היא חברת דרייבז שמרקור נמנה על מייסדיה, שהחלה כסטרט אפ שהוקם ב-2010 ומטרתו הייתה פיתוח טכנולוגיה שתאפשר ניהול ותפעול עמדות הטענה לרכבים חשמליים, כיום דרייבז משרתת מאות אלפי נהגים ברחבי העולם והיא מובילה עולמית בתחום האנרגיה והתחבורה הירוקה. ב- 2018 הוכרזה כחברה בתחום התחבורה החשמלית, החדשנית ביותר בעולם. ההכרזה על הזכייה באה לאחר שדרייבז התמודדה מול 450 חברות מ-51 מדינות שנבחנו על ידי איגוד ה- Free Electron - העולמי.

לדברי מרקור, משבר האקלים לא נוגע רק לטמפרטורה בחוץ, הוא עלול להוביל שורה של בעיות ומשברים "הציבור הרחב לא מודע לתופעות שהוכחו במחקרים ונובעות מההשפעות של משבר האקלים ושינויי הטמפרטורה בעולם, כמו לדוגמא לידות מוקדמות, השמנות יתר, התפרצויות של מחלות המועברות ע"י חרקים ועוד, ולכן ישנה חשיבות שהציבור יהיה פחות אדיש ויבין שכל אחד מאיתנו נפגע באופנים שונים מהמשבר הזה, בין אם בריאותית, בין אם כלכלית ובין אם באי נוחות ממפגעי מזג אוויר לא נעימים, אנשים נפטרים כל יום, וזה לא רק אנשים שאנחנו לא מכירים ממקום מרוחק באופן שלא נוגע לנו, בסוף זה מגיע לכולנו, ליקרים לנו".

בשנים האחרונות הולכים וגוברים הקולות שקוראים דווקא לאנשים עשירים מאוד, בייחוד מי שעשו את הונם בזכות פיתוח טכנולוגיה ויזמות, לתרום יותר ולהחזיר לחברה, גם בנושא זה מרקור מביע עמדה ערכית, "אמנם האחריות החברתית היא גורפת וחלה על כל אחד בהתאם ליכולותיו, אבל אנשים בעלי יכולות חייבים לתרום יותר ויש להם אפשרות להטיב שלא באמצעות תרומות כספיות בלבד, אלא גם באמצעות מנגנוני השפעה - בין אם באמצעות ערוצי התקשורת שיותר נגישים אליהם, בין אם באמצעות הנגישות שלהם לקהל לקוחות רחב, ובין אם כשהם מהווים השראה לאחרים וגורמים גם להם לעזור יותר לאחרים ולעצמם. עוד מהתקופה בגולה הקהילות היהודיות גדלו על מסורת של אחווה יהודית, גמילות חסדים ועזרה הדדית, ולשמחתנו כ- 70% מהישראלים נוהגים לתרום וככל שהמצב הסוציו אקונומי משתפר כך שיעור התורמים בישראל עולה גם הוא, וישנם הרבה ישראלים ויהודים עשירים שמהווים דוגמא נהדרת לפילנתרופיה לציבור הרחב".

"מצופה מעמותות לעמוד בסטנדרטים של הייטק"

בישראל חברות מעל עשרת אלפים עמותות פעילות, אולם כבר שנים שהמגזר השלישי מתקשה להשקיף באמת את פועלו. בגלל כשלים אלה ואחרים, המגזר השלישי עלול להפוך לקרקע פורייה עבור עמותות קש וככלי לגיוס כספים למטרות לא כשרות זאת בתחפושת של עמותה פילנתרופית. הבעיה הזאת לא נעלמה מעיניו של מרקור ואחת ממטרותיו כיזם חברתי היא לשפר את מנגנוני השקיפות ובכלל, התייעלות לטובת מקסום רווחים בעמותות, רווחים שיחזרו לציבור ולמי שנזקק לעזרה, " זה בדיוק במה שאני עוסק כבר כעשור, מנסה לגרום לכך שהתרומות של הציבור יעברו לעמותות שבאמת מצליחות להעביר את מירב כספם למטרה שלשמה נתרמו ופחות לעמותות שלא מצליחות לעמוד בקריטריונים שמצופים מהם. עמותות חברתיות חייבות להתנהל בשקיפות ולעמוד בסטנדרטים שמקובלים בחברות ההייטק כיום, ובעבור גיוס תרומות למטרות כל כך חשובות יש להן אחריות לא פחותה ואף גדולה יותר מגיוס השקעות כספים לחברת הייטק.

זה מתחיל בעמידה קפדנית בכל האישורים שנדרשים לרישום העמותה ואופן הניהול שלה, וממשיך במינוי חברי וועד מנהל ייצוגיים וחיוביים שמהווים השראה ויתנו לתורמים את הביטחון שמדובר בעמותה שיכולה לעמוד מאחורי האג'נדה שלה ולהעביר באופן מיטבי את התרומות למטרה שלשמה הם תרמו, ובניהול ערוצי מדיה שבה ישתפו את הציבור על פעילויות העמותה והיכן היא משקיעה את כספי התורמים תוך שימוש בכלים טכנולוגיים ובמדיות השונות כדי להגדיל את החשיפה שלה והשקיפות הנדרשת ".

באמצעות הפרויקט "באים בטוב" מקווה מרקור, להגיע אל עמותות משפיעות ובעלות חזון ופוטנציאל להצליח לחולל שינוי ולהעניק סיוע, "יזם חברתי חייב להיות ניחן ברגישות כלפי אנשים ומצבים באופן שיאפשר לו להבחין בצרכים שלהם, לזהות ולאבחן באופן נכון את הבעיות שלהם, להיות מקורי ובעל מעוף באופן שיאפשר לו לזהות הזדמנויות לאופן שיפור המצב ולהעלות רעיונות לפתרון הבעיות, ויכולות תקשורת בינאישיות שיאפשרו לו לסחוף אחריו את קהל התורמים ואנשים שיתמכו במיזם. בנוסף, אנחנו בעידן שבו חשובה מאד גם זיקה טכנולוגית והבנה ברשתות חברתיות, שיאפשרו ליזם החברתי להשתמש במדיות השונות באופן מיטבי, כדי להיחשף לקהל רחב ככל הניתן ובאופן מהיר, בין אם באופן ישיר ובין אם על ידי משפיענים שלהם יש גישה לקהל רב. כמובן שגם נחישות, התמדה, כי כל שינוי מזמין קשיים, התנגדויות וסקפטיות, ולמתמידים והנחושים בעלי אורך נשימה וסבלנות סיכויי ההצלחה גבוהים הרבה יותר".

המרואיין הוא צחי מרקור, בעלים של קבוצת חברות בינלאומית גדולה העוסקת בתחומי פעילות רבים ובהם הייטק, אינטרנט, נדל"ן, קמעונאות, אנרגיה, פרסום, ביו אקוסטיקה ותחבורה חשמלית, ובשנים האחרונות מקדם פעילות וולונטרית לנזקקים ולילדים חולים בישראל וברחבי העולם וייסד לשם כך את המרכז הארצי לתרומות צדקה ועזקה לנזקקים. לאחר מספר אקזיטים מוצלחים קודמים אותם השיג מרקור במהלך פעילותו, חתם מרקור את שנת 2021, שנת שיא האקזיטים, עם האקזיט האחרון לאותה השנה במדינת ישראל במכירת חברת דרייבז שבשליטתו בכ- 700 מיליון ש"ח. דרייבז אותה ייסד צחי בשנת 2011 זכתה בפברואר 2018 בתחרות עולמית והוכרזה כחברה בתחום התחבורה החשמלית החדשנית ביותר בעולם. ההכרזה על הזכייה באה לאחר שדרייבז התמודדה עם 450 חברות מ- 51 מדינות שנבחנו ע"י איגוד ה- Free Electron העולמי שמאגד את חברות האנרגיה הגדולות בעולם.

עוד כתבות

כל הזכויות שמורות לגלובס
תקנון
X

שיתוף

סגירה