"היכולת להציל נפשות היא האקזיט שלנו בעולם החברתי"

כך אומר הרב אריה מונק, מנכ"ל עמותת 'בית חם', שעוסקת בטיפול ושיקום של בעלי צרכים מיוחדים ונפגעי תקיפה מינית בכלל, ופגועי נפש בחברה החרדית בפרט. בשיחה פתוחה עם המשקיע דב מורן (שותף מנהל, קרן הון הסיכון Grove Ventures) כחלק מסדרת מפגשים בין המגזר החברתי והעסקי. הוא מספר על המאבק להפוך את הטיפול הנפשי למקובל במגזר החרדי, ועל הפעילות השוטפת של העמותה והתפקיד שהיא ממלאת: "אנחנו פותחים את הדלת לאנשים על מנת שיקבלו את הטיפול שהם זקוקים לו, לעיתים במצבים הרגישים ביותר בחייהם ובחיי הסובבים אותם"

"לעיתים נדירות בחיים אתה נתקל במישהו או בקבוצת אנשים שבאמת באים לעשות טוב לעולם. בין אם זה העולם כולו או העולם סביבם", אומר היזם והמשקיע דב מורן בפגישה עם הרב אריה מונק, מנכ"ל עמותת 'בית חם', שהתקיימה לא מכבר. השניים נפגשו לשיחה על אופייה המיוחד של העמותה והתפקיד המרכזי שלקחה על עצמה במגזר החרדי. השיחה התקיימה בתל אביב, במשרדי קרן הון הסיכון שייסד מורן, Grove Ventures, המשקיעה בסטארטאפים ישראלים בשלבים מוקדמים.

הרב אריה מונק ודב מורן במשרדי קרן ההון-סיכון Grove Ventures / צילום: יעקב כהן
 הרב אריה מונק ודב מורן במשרדי קרן ההון-סיכון Grove Ventures / צילום: יעקב כהן

"ביזמות כולנו עושים עולם טוב יותר בזכות הקידום הטכנולוגי לו אנו תורמים", פתח ואמר מורן. "בחיי היום-יום אתה יכול לעשות טוב גם אם אתה מחייך לאנשים ההולכים מולך ברחוב, גם אם אתה מפנה מקום באוטובוס לדוד מבוגר, גם אם אתה מקפיד על להרים טלפון להורים כל שבוע. אבל כל אלו הם מקרים בהם הנתינה יוצרת פוטנציאל רווח (חברת הייטק מוצלחת), או מנגד אינה 'עולה לנו' ביותר ממעט זמן 'מבוזבז'. בעמותת בית חם זה הרבה מעבר לכך. בית חם הוקמה לטיפול בפגועי נפש בחברה החרדית. האנשים בבית חם מסורים לרעיון. זה העולם שלהם. זה הזמן שלהם. ולא, הם לא יעשו פה אקזיט. כבר 25 שנה, מעל 300 עובדים, ועשרות אלפי מטופלים מקבלים שירותי טיפול ושיקום מקצועי ואיכותי בזכותם", הוסיף מורן.

אז מה כן יוצא להם מכל הדבר הזה? הרב מונק השיב: "עמותת בית חם עוסקת בטיפול ובשיקום של אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים ונפגעי תקיפה מינית בכל המגזרים ובכל הארץ, בריאות הנפש חשובה בכל המגזרים בישראל, כולם ראויים לטיפול גופני ולטיפול נפשי. מעל לשני עשורים שאנחנו פועלים במערך גדול במיוחד כדי להפוך את הטיפול הנפשי לדבר מקובל אצל כולם ואצל כולן בחברה החרדית - שכל אדם יוכל לטפל בבעיות המפריעות לחייו. יש משפט ביהדות לפיו 'כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו' - והיכולת להציל נפשות היא האקזיט שלנו בעולם החברתי".

דב מורן: "זה קשה מאד. זה קשה בגלל שזאת חברה שבה 'אין' פגועי נפש. זאת חברה שבה 'אין' הטרדות מיניות. זאת חברה שבה 'אין' דכאון אחרי לידה. אבל בטח שיש. וכשמכחישים בעיה - רמת הקושי רק גדלה. אתה מדוכא? מגיע לך להרגיש הרבה יותר גרוע בגלל שאתה טוען שאתה מדוכא, איזה אבסורד".

הרב מונק: "זה נכון. בחברה החרדית כל נושא הטיפול בנפש הוא מאוד מורכב, הסטיגמה, הבושה, הפחד מהשם הטוב של המשפחה שישפיע על היכולת לחתן את הילדים. חלקים בציבור לעתים לא מכירים בכך שאלו בעיות ברות-טיפול והם ככל מחלה גופנית אחרת. אני אספר לך על נערה מוצלחת ומוכשרת, מהטובות בשכבה שלה. באחד מן הימים בתיכון היא החלה לעשות ספורט מדרגות, בכל יום היא עלתה וירדה מאות מדרגות והכל כדי להוריד עוד כמה גרמים במשקל. את האוכל שהיא הביאה מהבית היא כמובן זרקה הישר לפח האשפה. עד שגילו ההורים שהילדה יורדת במשקל ומשהו מאוד גרוע קורה לה, אותה נערה הגיעה למצב של פרפור חדרי הלב, וסובלת מעוד בעיות בריאותיות קשות. ההורים, שלא היו מודעים בכלל לבעיית האנורקסיה, כמובן שלא הבחינו במחלה המתפתחת אצל בתם, וכך יום אחרי יום הפרח שלהם קמל ונובל מול עיניהם. כרגע היא מאושפזת ושוקלת 38 קילו, ואף אחד לא יכול להבטיח את עתידה. אנחנו כאן עבור הנערה הזו וחבריה הסובלים מסכיזופרניה, מאניה דפרסיה, חרדות, דיכאון, בדידות, פגיעות מיניות, לתוך הוואקום הזה אנחנו נכנסים, ולשם כך הקמנו את בית חם".

הרב אריה מונק,  מנכ''ל עמותת ''בית חם'' / צילום: יעקב כהן
 הרב אריה מונק, מנכ''ל עמותת ''בית חם'' / צילום: יעקב כהן

דב מורן: "אבל טיפול בנפגעי נפש אמור להיות ממשלתי? זה לא עניין של קופות החולים"?

הרב מונק: "אכן תפקיד קופות החולים ומשרד הבריאות לטפל ולשקם אוכלוסיות אלו, ובית חם משמש כספק שירות של משרד הבריאות, הרווחה, הביטחון, קופות החולים, וביטוח לאומי. הייחודיות של בית חם היא בהתאמה התרבותית לכל מגזר ומגזר, יש צורך בידע ספציפי ומשלים למקרים רגישים או לאוכלוסיות מיוחדות, ואת הידע הזה צברנו עם השנים ואנחנו בעצם פותחים את הדלת לאנשים על מנת שיקבלו את הטיפול שהם זקוקים לו, לעיתים במצבים הרגישים ביותר בחייהם ובחיי הסובבים אותם. כאן בית חם משתלבת עם הפעילות הממשלתית".

דב מורן: "זה נפלא, אבל בטח קשה להיכנס לשדה המוקשים הזה".

הרב מונק: "תשמע, אנו כמובן מתמודדים עם הרבה אתגרים, ועם אתגרים הייחודיים לקהילות ספציפיות. אבל אנחנו מאוד גאים במה שאנחנו עושים. כשאתה רואה חולים משתקמים או אנשים שלא מדרדרים אלא חוזרים לחיים ולפעילות, ובעיקר הופכים להיות גאים בעצמם - זה נותן הרגשה נפלאה ונהדרת של תיקון עולם. אבל אנחנו בהחלט עוסקים בדיני נפשות ולכן הזהירות מתבקשת".

דב מורן מייסד קרן ההון-סיכון Grove Ventures / צילום: יעקב כהן
 דב מורן מייסד קרן ההון-סיכון Grove Ventures / צילום: יעקב כהן

דב מורן: "אני מכיר אותך שנים רבות וזוכר שההתחלה הייתה בקטן; פעילות התנדבותית שהלכה, צמחה וגדלה, ונותנת היום שירות לקבוצה המהווה אחוז ניכר מהאוכלוסייה הישראלית. אני קורא לכולם תנו יד חמה 'לבית חם' כדי שהארגון הזה יוכל להמשיך ולספק בית חם ומקום אוהד לעשרות אלפי האנשים הזקוקים לכך".

אני קורא לכולם תנו יד חמה 'לבית חם' >>

עוד כתבות

כל הזכויות שמורות לגלובס
תקנון
X

שיתוף

סגירה