יזמות למען הגיל השלישי: קרן ההשקעות שמתמחה בסטארט-אפים שמעצבים את ההווה ואת העתיד של כולנו

קרן ההשקעות הייעודית לפיתוחים טכנולוגיים לבני הגיל השלישי, מגדלי הים התיכון VENTURES, משלבת את קהל היעד האותנטי של המוצרים בתהליכי בחינת הסטארט-אפים לקראת השקעה. כך היא מעניקה יתרון ליזמים שזוכים לפידבקים אפקטיביים לטיוב ולדיוק המוצר

הכתבה בשיתוף מגדלי הים התיכון

בעולם היזמות המבוסס על חשיבה חדשנית ופורצת דרך, אין מרכיב חשוב יותר מאשר "חשיבה מחוץ לקופסה". לא רק יזמים נדרשים לחשוב באופן יצירתי ושונה כי אם גם קרנות השקעות, שהופכות לשותפות עסקיות לכל דבר של החברות בהן הן משקיעות - ושואפות להעניק להן ערך רב ככל האפשר.

אחת הקרנות הללו, שמציעה חשיבה חדשנית ושונה, היא קרן ההשקעות 'מגדלי הים התיכון VENTURES' שהוקמה על ידי החברה הבורסאית 'מגדלי הים התיכון, אשר מפעילה בישראל רשת של בתי דיור מוגן. קרן מגדלי הים התיכון VENTURES היא קרן בוטיק ייעודית להשקעות בפיתוחים טכנולוגיים לבני הגיל השלישי ואחד המאפיינים הייחודיים שלה הוא בכך שהיא מערבת את דיירי הדיור המוגן בתהליכי בחינת הסטארט-אפים. זאת באמצעות שיתופם כקבוצת מיקוד אותנטית שבוחנת את המוצרים ומספקת משוב אופרטיבי.

"דו"ח מחקר של ארגון הגמלאים האמריקאי שפורסם באפריל 2021, חשף עלייה משמעותית באימוץ טכנולוגיות בקרב בני הגיל השלישי. 44% מהנשאלים רואים בטכנולוגיה אמצעי מיטבי להישאר מחוברים למשפחה, חברים וקהילה. השימוש במכשור לביש (דוגמת שעונים חכמים המודדים דופק, סופרים צעדים ועוד),) בקרב בני 50 פלוס גדל מ- 17% ל-27% לאחר פרוץ הקורונה, השימוש בפלטפורמות דיגיטליות להזמנת מצרכים גדל מ-6% ל-24%, השימוש בטכנולוגיה לבריאות אישית עלה מ-28% ל-40% והשימוש בה לביצוע עסקאות פיננסיות גדל ב-37% ל-53%", אומרת ד"ר יעל בנבנישתי, מנכ"לית קרן השקעות מגדלי הים התיכון VENTURES.

יחד עם זאת היא מוסיפה כי עלו מספר בעיות משמעותיות בקרב שכבות הגיל המדוברות: "הדו"ח מצא כי 42% מבני ה-50 פלוס חשים שהטכנולוגיות לא מעוצבות עבורם, שהממשקים מסובכים מדי ושיש מעט מדי תרגול והדרכה. ככל שעולים בגיל, אחוז האנשים שמרגישים כך עולה בהתאם. התכנית אותה גיבשנו במטרה לערב את דיירי בתי הדיור המוגן 'מגדלי הים התיכון' בבחינת הפיתוחים הייעודיים עבור בני הגיל השלישי החלה לפעול עוד לפני פרסום הדו"ח האמריקאי. הממצאים שעלו בו חיזקו אותה ונתנו לה גושפנקא".

ד''ר יעל בנבנישתי / צילום: רמי זרנגר
 ד''ר יעל בנבנישתי / צילום: רמי זרנגר

כיצד דיירי הדיור המוגן משתלבים בבדיקת המוצרים ותהליכי קבלת ההחלטות?

"כיוון שהקרן היא חלק מקבוצת רשת הדיור המוגן 'מגדלי הים התיכון', יש לנו את האפשרות לערב באופן ישיר את קהל היעד של הפיתוחים הטכנולוגיים לבני הגיל השלישי בהם הקרן משקיעה. אנחנו עורכים קבוצות מיקוד בהן משתתפים דיירים ויזמים, כשהדיירים מתנסים במוצרים הטכנולוגיים ומספקים ליזמים משוב אותנטי לגבי המוצר בזמן אמת. הם מציפים בעיות שנתקלים בהם בזמן השימוש במוצר ומעניקים ליזמים עצות לגבי מה צריך לשפר וכיצד.

"דוגמה לכך, היא סטארט-אפ בו השקענו שפיתח פלטפורמה של מציאות מדומה לשיקום קוגניטיבי ופיזי, הורדת מתח וחרדה ועוד. ערכנו קבוצת מיקוד לדיירים מרגע פתיחת אריזת המוצר ותחילת השימוש כדי לבדוק פרמטרים רבים - האם הפתיחה קלה, האם ההוראות להפעלת ותפעול המוצר ברורות, האם השימוש נוח ומתאים להם, ועוד. כמובן שכל נושא קבוצות המיקוד מוסדר היטב. הכל כפוף להסכמה מדעת, ויש לנו את כל האישורים הביטוחיים הנדרשים ובצורה מסודרת".

מהי ההיענות של הדיירים והן של היזמים למודל קבוצות המיקוד?

"ההיענות אדירה גם מצד הדיירים וגם מצד היזמים שזוכים לקבוצת ההתנסות הכי טובה שיש. דיירי הדיור המוגן, בני הגיל השלישי, הם הרי קהל היעד שלהם והיזמים מרוויחים מכך תובנות ורעיונות שהם עצמם לא חשבו עליהם".

דוגמה שממחישה זאת היטב באה לידי ביטוי ב"שבוע המרקחה" שפעל השנה יחד עם מרכז AgeLabIL לחקר ופיתוח פתרונות טכנולוגיים לגיל השלישי במכללת שנקר. "שבוע המרקחה הינו אירוע יזמות רב תחומי בינלאומי שמתרחש אחת לשנה באוניברסיטאות ומכללות לעיצוב, כשבכל פעם נבחר נושא ספציפי לאירוע - השנה נבחר תחום היזמות עבור קידום איכות החיים של בני הגיל השלישי. לשבוע המיוחד התגייסו סטודנטים ומרצים מאוניברסיטאות מכל רחבי העולם ופעלו ליצור פתרונות לבני הגיל השלישי", מספרת ד"ר בנבנישתי. "השנה הבאנו לאירוע קבוצה של דיירים מהדיור המוגן שהצטרפו לכל קבוצת סטודנטים משנקר, כדי לסייע להם לדייק את המוצר שהם עובדים עליו. אחד המוצרים שפותחו שם הוא מתקן הסורק את מידות הגוף של המשתמש ומאתר בגדים מתאימים בחנויות מקוונות לפי המידות המדויקות שנסרקו. מה שהתגלה במהלך השיח וההתנסות, הוא שבני הגיל השלישי חווים קושי להחזיק את הטלפון ולסרוק את עצמם. כתוצאה מהפידבק שלהם, הסטודנטים פיתחו טבעת מיוחדת המונחת על הרצפה, המתרוממת וסורקת בעצמה את המשתמש.

"פיתוח ייחודי נוסף שנוצר כתוצאה מהמשוב של הדיירים, היא עגלת סופרמרקט שיכולה לנוע גם קדימה בדחיפה, וגם להיגרר מאחור במשיכה, ובכך היא משלבת בין עגלת שוק לעגלת סופרמרקט, לנוחות המשתמשים. אנחנו גם עובדים כעת עם חברה חדשה שמפתחת ליין שלם של מכשור להתעמלות במים לבני הגיל השלישי, והדיירים שלנו יהיו שותפים פעילים בפיתוח המוצר ויסייעו גם בבניית מערכי השיעור".

בנוסף, קרן מגדלי הים התיכון VENTURES מקיימת תחרות סטארט-אפים שנתית לבחירת "סטארט-אפ השנה". הסטארט-אפ המנצח מבין חמשת הסטארט-אפים שעולים לגמר, נבחר על ידי פאנל מקצועי של שופטים בתחרות ועל ידי הדיירים במגדלי הים התיכון שנוכחים ומשפיעים גם כן. "בתום הפרזנטציות הדיירים יוצאים החוצה לקלפיות וכל אחד מהם מצביע לסטארט-אפ הפייברוטי שלו", מספרת ד"ר בנבנישתי.

מי קהל היעד של הקרן?

"אנו משקיעים בסטארט-אפים שמפתחים טכנולוגיות לבני הגיל השלישי וכן מסייעים להם הן באמצעות קבוצות המיקוד וגם באמצעות הקשר החזק שלנו לשוק הבינלאומי. אנחנו חלק מרשת המשקיעים של ארגון הגמלאים האמריקאי, ואני באופן אישי מייצגת בארץ את הארגון הבינלאומי Aging2.0 שעוסק בטכנולוגיות לזיקנה. אנו פתוחים לשוק העולמי ולא רק כמשקיעים, אלא גם כתומכים בכל קהילת הטכנולוגיות לגיל השלישי. קהל היעד הנוסף שלנו הם בני הגיל השלישי, שיש להם רעיון למוצר והם רוצים להציף אותו. אנחנו הכתובת גם עבורם".

כתבות נוספות

ההרשמה הסתיימה

תקנון
X

שיתוף

סגירה