בשיתוף מקבוצת
צילום: עמית גושר

צילום: עמית גושר

עולם של ניגודים – דירת החלומות של סוחר התבלינים

נדרשנו לתכנן דירה במגדל יוקרתי עבור אדם שחומרים, ריחות וצבעים הם העיסוק היומיומי שלו; אינטלקטואל, שוחר תרבות ואמנות שמקור מחייתו מתאפיין בפשטות ובמוחשיות. יצרנו עבורו עולם של חומר ואנטי-חומר (לבן נקי ופשוט מול עץ כבד ומתכת שחורה), של פשטות לצד מורכבות (גיאומטריה ריבועית ונקייה מול שפה קלאסית, מעוגלת ורכה); של ישן מול חדש
02.08.2022
צילום: אריאל מדינהצילום: אריאל מדינה
עופר רוסמן ורוני אביצור, סטודיו XS
סטודיו XS, אקסרה-סמול, סטודיו לתכנון קומפקטי. הסטודיו עוסק בתחום המגורים ובפרט מגורים קומפקטיים בסביבה עירונית צפופה. אנו עובדים מול יזמי מגורים, חברות לשכירויות ארוכות טווח, מגורים משותפים ולקוחות קצה פרטיים.

מה היה הצורך של הלקוח, באילו אתגרים נתקלתם במהלך העבודה וכיצד התגברתם עליהם?

אדם מיוחד מאוד נכנס אלינו לסטודיו. הוא סיפר לנו שהוא מוכר תבלינים, עובדה שמיד הציתה את הדמיון - נדרשנו לתכנן דירה במגדל חדש ולבן עבור איש שחומרים, ריחות וצבעים הם העיסוק היומיומי שלו. אדם עם שורשים עמוקים, ידע אינטלקטואלי רחב ואהבה לאמנות ולתרבות, שמקור מחייתו מתאפיין בפשטות ובמוחשיות.

המפגש עם הלקוח הביא אותנו ליצור עבורו עולם של ניגודים: חומר ואנטי-חומר (לבן נקי ופשוט מול עץ כבד, מתכת שחורה, שטיחים אותנטיים), פשטות לצד מורכבות (גיאומטריה ריבועית ונקייה מול שפה קלאסית, מעוגלת ורכה), ישן וחדש (מגדל פאר שרק הוקם מול אהבה לפרטי אספנות שנבחרו בקפידה ומתוך ידע מעמיק). ואיש אחד, שגר בבית אחד, שמכיל הכל.

הדירה ממוקמת במגדל חדש ומרהיב במרכז העיר. שטופת אור ואוויר, משקיפה על נוף עירוני. המבט מהכניסה פתוח לעבר החלל הציבורי ומושך את העין לעבר נוף עירוני מרהיב. קשר הבית-חוץ התהדק באמצעות בר הנשען על החלון - אפשר לשבת, להשקיף אל הנוף ולהתקרב אליו, מבלי לגרום להפרעה מיותרת בחלל. השתמשנו גם בפלדה דקיקה תואמת לחלוקות הוויטרינה ועליה מונח משטח אבן כהה, התואם למשטח המטבח.

צילום: עמית גושר
 צילום: עמית גושר

בעת אירוח, ניתן לשלוף את המגירות שמתחת למשטח האי ולמקם את כסאות של הבר לצד הכסאות הקיימים.
במקום להנמיך את התקרה בכל הדירה, כנהוג בדירות במגדל, חשפנו את מערכת הנתזים (ה"ספרינקלרים" - צינורות כיבוי האש) ומיקמנו במקביל אליהם מערכת תאורה גלויה בעלת מראה טכני. את החלל מדגישה יצירת אמנות של הצלם יאיר ברק באורך כ-7 מ'. הצילום מורכב מתשעה לוחות דיקט שהיו תלויים בסטודיו של האמן אורי ליפשיץ ז"ל - ונושאים את העקבות של עבודותיו: מריחות מברשת גסות ואקראיות, בניגוד מוחלט לנגרות המוקפדת, הכבדה והמדויקת שסביבה.

צילום: עמית גושר
 צילום: עמית גושר

הפלדה, אותה הזכרנו קודם, משמשת מוטיב חוזר במקומות נוספים בבית: במידוף וחיפוי ארון היינות, במידוף הקל שמעל משטח המטבח, וגם במעבר לחלל השינה והרחצה בצורת דלת הזזה המחליקה לתוך תיבת נגרות . הפלדה מנוגדת לאבן הגלויה ולעץ המאסיבי, לשטיחים הצבעוניים ולרהיטים. היא חלק מהמערכות החשופות והפתוחות של הבית - כמו הספרינקלרים והאמנות.

חדר הרחצה צמוד לחדר השינה. במצב אחד - כשדלתות האקורדיון שלו נסגרות, הוא משמש את האורחים. במצב שני - כאשר רק דלת ההזזה נסגרת, הופך חדר השינה יחד עם חדר הרחצה לסוויטה פרטית.

הממ"ד, שבדרך כלל מציב אתגר עיצובי בהיותו חלל טכני, קר ולא שימושי, משמש כאן כיחידת השינה. הפכנו אותו לנעים יותר באמצעות חומרים חמים, הסתרנו את רכיבי הביטחון הגסים באמצעות וילון ורכיבי נגרות, והצמדנו אליו את חלל הרחצה.

במסגרת הפרויקט, הדייר ביקש שנציע תוכנית מגירה, בה יתווספו לדירה חלל שינה וחדר רחצה. ההכנות הנסתרות לחשמל ולאינסטלציה בוצעו מראש, על-מנת לאפשר גמישות ושינויים עתידיים, תוך שימור מקסימלי של הקיים וללא צורך בשיפוץ מאסיבי.

את התקרות רצינו לשמור גבוהות ככל שניתן. אפילו את הספרינקלרים החלטנו, כאמור, לחשוף כדי להרוויח עוד גובה. לכן, כשהגענו לתכנון מערכת המיזוג, ביקשנו למזג את כלל החלל מאזור התיבה בלבד וללא הנמכות בהמשך. ג'טים שנצבעו בשחור שולבו בחזית התיבה באזור המטבח סיפקו את הפתרון הזה - משום שהם מאפשרים זריקה למרחק גדול יותר ובכך החלל נשאר גבוה.

מתוך הערכים של פוג'יטסו, איזה מהם באים לידי ביטוי בסגנון העיצובי וכיצד?
So Hot - הדירה ממוקמת במגדל אסותה. מגדל נקי, בוהק, מודרני. רצינו להנגיד את חלונות הרצפה-תקרה , את הרצפה האפורה והקירות הלבנים על ידי חומרים כבדים ומלאי טקסטורה של אבן טבעית ופריטי נגרות המחופים בפורניר אקליפטוס.

צילום: עמית גושר
 צילום: עמית גושר

מה הייחודיות שלכם כאדריכלים ומה הסגנון שאתם מזוהה איתו וכיצד הם באים לידי ביטוי בפרויקט?
אנו עוסקים במגורים בסביבה עירונית צפופה. זו האג'נדה וההשראה המובילה אותנו לפתרון. הסגנון מבטא את המקום והלקוח ולא את טעמנו האישי בלבד. הוא משתנה ומתעדכן בהתאם להקשר.

משתתפים נוספים

רוצים לקחת חלק ב-BLUEPRINT?

ספרו לנו על פרויקט שעיצבתן או עיצבתם, והפרויקטים הנבחרים יתפרסמו במתחם.

לקוחות של פוג'יטסו?

בשליחת טופס ההצטרפות אני מאשר/ת את תקנון פרויקט BLUEPRINT במסגרתו יוכלו גלובס ושותפי הפרויקט ליצור עימי קשר. כמו כן, אני מאשר/ת העברת הפרטים שבטופס לפורום המנהל של הפרויקט. בנוסף, אני מאשר/ת קבלת מידע וחומר שיווקי ופרסומי מגלובס.