הזמן הלבן
יפו / צילום: שאטרסטוק

התרבות, המעיינות החמים והקופים: כמה סיבות לסקי ביפן

יפו / צילום: שאטרסטוק
אחרי שנים שבהן התבססו על תיירות פנים בלבד, אתרי הסקי ביפן פותחים את השערים. ויחד עם החוויה התרבותית, האוכל ואיכות השלג, לא מדובר בעוד יעד על המפה
15.11.2018 | ענת יערי

בשנים האחרונות הפכה יפן ליעד תיירות מועדף על ישראלים רבים. רובם מעדיפים להגיע אליה באביב או בסתיו, כשמזג האוויר נוח, בזמן פריחת הדובדבן או בזמן השלכת האדומה. ביקור בחורף דווקא, המשלב טיול וסקי, יכול להיות אלטרנטיבה נהדרת לעונות העמוסות בתיירים עד להתפקע וחוויה שונה ומיוחדת.

ביפן מאות אתרי סקי בגדלים שונים, מאתרים עם עשרות מסלולים לכאלו עם רכבל אחד בלבד. חלקם רכשו לעצמם מוניטין רב והם מושכים היום חובבי סקי וסנובורד מכל העולם. בשנים האחרונות, עם ירידת היין והעלייה בתיירות ליפן, החלו להגיע אליה חובבי סקי וסנובורד מכל העולם. ראשונים "גילו" אותה ה"אוזים" וה"קיווים" (האוסטרלים והניו זילנדים), שחיפשו מקום קרוב יחסית לסקי בתקופת חופשת הקיץ שלהם, והם אלו שהפיצו ברחבי העולם את השמועה כי ביפן יש סקי אלוהי. היפנים נרתעו בתחילה מהזרים הפרועים, שלא התנהגו בנימוס הולם כמו המקומיים, אבל עד מהרה הבינו שזוהי הזדמנות פז כלכלית.

רבים מחזיקים עדיין בתפיסה המוטעית כי יפן היא מדינה יקרה לתיירים. זה היה נכון אולי בתקופת הבועה של יפן, אבל בשנים האחרונות יפן זולה משמעותית בהשוואה למדינות אחרות בעולם ובטח יחסית לישראל. בעקבות המשבר הכלכלי בשנות ה-90, חוותה גם תעשיית הסקי היפנית התרסקות כואבת, מאחר שהתבססה בעיקר על תיירות פנים.

בחלק מאזורי הסקי הללו יש בעיה קשה של הידלדלות אוכלוסייה, וכדי להניע את הכלכלה המקומית מקדמת הממשלה לא רק סקי אלא גם אטרקציות נוספות כמו ביקור במבשלות סאקה, רחצה באונסנים (שהם בריכות גיאותרמיות הניזונות ממעיינות חמים, תוצאה של פעילות וולקנית אינטנסיבית), טיולי טבע, פעילות לילדים ועוד.


עלויות הסקי מגוונות לפי האתרים השונים ורמת השירות. גם הפחד מאי ידיעת השפה או העלויות הגבוהות נמוג כשנוכחים במציאות. כיום כבר ניתן להסתדר עם אנגלית בחלק מהאתרים המתוירים יותר.

1. בגלל התרבות הייחודית

את אתרי הסקי המרכזיים ביפן ניתן לחלק לשני אזורים. אלו הנמצאים בחלקו המערבי של האי המרכזי הונשו, בהרים לאורך ים יפן באזור המכונה "האלפים היפניים". ניתן להגיע לאזור זה מטוקיו בנסיעה ברכבת השינקנסן ("הקליע"), המגיעה למהירות של 350 קמ"ש, ב-90 דקות נסיעה.

האזור השני נמצא באי הצפוני הוקיידו, שאליו ניתן להגיע בטיסה או ברכבת המהירה מטוקיו תוך ארבע שעות.

היפנים מנוסים מאוד בסקי ומתפעלים אתרי סקי כבר שנים רבות, אבל במשך שנים רבות כמעט לא הגיעו אליהם תיירים מחוץ ליפן. שתי אולימפיאדות חורף נערכו ביפן, בנאגנו ב-1972 ובסאפורו ב-1998, ואלה הקפיצו מאוד את איכות המתקנים ואת העניין של היפנים בסקי.

ליאת ענבר רייס, שגרה ביפן כבר 10 שנים, מדגישה כי היתרון הגדול של יפן כיעד לסקי הוא השילוב של הסקי עם אתרים תרבותיים, ערים גדולות וחוויות יפניות ייחודיות כמו לינה בריוקן (בית הארחה מסורתי, שבו ישנים על פוטונים המונחים על מחצלות טאטמי) או טבילה באונסן (מעיינות חמים עשירים במינרלים). כל אלו מצויים בשפע, בקרבה ובנוחות מרבית לאתרי סקי באי המרכזי הונשו.

עונת החורף ביפן שופעת חוויות ייחודיות, מציינת רייס: חג המולד אומץ ביפן בזרועות פתוחות, בעיקר מטעמים כלכליים, והוא מזמן לתייר רחובות מקושטים ומוארים ושווקי חג מולד נחמדים והכול באסתטיקה היפנית שאין שנייה לה. ראש השנה היפני הוא חג מיוחד ומתויר פחות. אין כמו לחזור מגלישת סקי לטקס בודהיסטי של צלצול הנזירים בפעמון לקבלת השנה החדשה, ומיד לאחר מכן לאכול את הסצ'י ריורי (ארוחת החג) ולבקר במקדש שינטו ביום הראשון של השנה החדשה.

2. בגלל המעיינות החמים


אתר הסקי Shiga Kogenנמצא באי המרכזי הונשו. כתוצאה מאיחוד של 19 אתרי סקי נפרדים נוצר אתר הסקי הגדול ביותר ביפן. זהו מקום ידידותי לתיירים שאין בעיה להסתדר בו באנגלית. כרטיס כניסה משולב אחד יכסה כניסה לכ-80 ק"מ של מסלולי גלישה כולל 52 מעליות, גונדולות ורכבלים.

אם מעוניינים בחוויה יוצאת דופן, ממליץ יורי קלבנוב, ישראלי החי ביפן, להצפין כשעה וחצי נסיעה לכפר Nozawa Onsen, הפעיל כאתר סקי כבר מ-1924. זהו כפר קטן וציורי מכותר בהרים, שלידו אתר גלישה עם 45 ק"מ של מסלולים. ביום בהיר ניתן לראות ממנו את הרי האלפים היפנים מצפון ואת ים יפן ממערב. הגלישה בו מתאימה לכל גיל ולכל רמה. הוא ידידותי לזרים עם מפות ושלטי הכוונה באנגלית וגם עם מדריכים הדוברים אנגלית.

בכפר יש כ-30 אונסנים עוד מתקופת אדו (תקופת השוגון טוקוגאווה, המאה ה-17). חלק מהבריכות נמצאות בחוץ באוויר הצונן כשרק שלג מסביבן, חלקן בבריכות משותפות אך מופרדות לפי מגדר וחלקן בתאים עם אמבטיות אישיות. מה שנותר ומקובל לעשות בתום יום גלישה, כשהגוף מותש והשרירים תפוסים, הוא ללבוש יוקאטה (סוג של קימונו) חורפית, גרביים וכפכפים ולדלג בין האונסנים בכפר שכולם פתוחים למבקרים ללא תשלום. למחרת קמים אל היום החדש עם שלג רענן המתחדש כל הזמן ועם אנרגיות מצוינות.

אף שהפך מאוד פופולרי בשנים האחרונות, המקום לא איבד מקסמו. החברה המפעילה את המעליות באתר הסקי היא קואופרטיב של עובדים מקומיים, חלקם בנים למשפחות החיות במקום כבר 18 דורות ויותר.

אם נמצאים בכפר זה ב-15 בינואר, אפשר לחוות פסטיבל מיוחד במינו בשם Nozawa Dosojin. בפסטיבל זה גברים בגיל 42-25, שכולם חדורים אחוות גברים ומתודלקים בסאקה כראוי, בונים ביחד מבנה דמוי מקדש מעץ. לאחר השלמתו, מטפסים בני ה-40 לראש המקדש כאשר הצעירים בני העשרים שומרים עליהם מתחת. באותה עת מעלים את המקדש באש. המטפסים הבוגרים צריכים להימלט מהאש ולהגיע לקרקע בטוחה. לכו תבינו.

עמרי חי, ישראלי שגר בהוקיידו ונשוי ליפנית, חי כמקומי. הוא גולש עם כולם, זקנים וילדים (מגיל 3), ומבקר עם משפחתו כל השנה במעיינות החמים, גם כשהטמפרטורות יורדות למינוס 20 מעלות. "אין בעיה, כולנו נכנסים בעירום למעיינות החמים. זאת מסורות של מאות שנים", הוא אומר. "בעיניי יש ביפן שילוש קדוש של הנאות: סקי, אוכל ואונסן. כולם באיכות הכי טובה שיש".

מרחץ יפני מסורתי. חלק מהבריכות  באוויר הפתוח/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 מרחץ יפני מסורתי. חלק מהבריכות באוויר הפתוח/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

3. בגלל איכות השלג

הוקיידו, האי הצפוני של יפן, מזמן למבקרים את אחת מחוויות הגלישה הטובות בעולם. רוחות קרות המגיעות מסיביר ומתנגשות בלחות של ים יפן אחראיות לכמויות שלג אדירות היורדות כ-100 ימים בשנה. השלג יכול להיערם עד לגובה של 15 מטר, ואיכותו מפורסמת בעולם כולו. בזמן שבאתרי סקי אחרים בעולם מורגשת השפעה של ההתחממות הגלובלית, בהוקיידו השלג רק נערם ונערם. בהוקיידו יש לא פחות מ-109 אתרי סקי.

אתר הסקי הידוע ביותר באי והמומלץ ביותר לגלישה הוא ניסקו (Niseko). הר יוטאי (Yotei) החולש על ניסקו הוא וולקנו רדום, שבימים בהירים ניתן לראות את מראהו המזכיר את הר פוג'י.

שמו של ניסקו יצא למרחוק. האזור משתנה במהירות עצומה. מעיירת תרמילאים בתחילת המילניום, נמצאת ניסקו ב-10 השנים האחרונות בתנופת פיתוח אדירה. בתי מלון ומגורי יוקרה מחליפים את האכסניות הצנועות. השקעות ענק של טייקוני נדל"ן מהונג קונג וסינגפור בעיקר ותכנון של טובי האדריכלים בעולם כמו קנגו קומה היפני וג'והן פוסון הבריטי משנים את פניה לאתר יוקרתי ויקר.

שלושת אתרי הסקי של ניסקו ממוקמים מתחת להר: אנופורי. והם גראנד היראפו (Grand Hirafu), ניסקו ווילאג' ואנופורי. ניתן לקנות כרטיס משולב המאחד את שלושתם. באתרים המוכרזים לגלישה יש מוזיקה ותאורה עד תשע בערב.

גראנד היראפו הוא הגדול שבהם, עם יותר מ-12 מעליות. למרגלותיו נמצאת העיירה עם מבחר בתי מלון, מסעדות וברים ואווירה בינלאומית. זוהי עיירה ידידותית מאוד לזרים בכלל.

15% מתושבי הוקיידו הם זרים, נתון יוצא דופן ביפן. שיטוט בערב הוא כמו להיות בחו"ל בתוך יפן עצמה, כמות הזרים היא עצומה. רובם אוסטרלים או אסייתים, ועתה מגיעים גם אמריקאים רבים. גם סינים עשירים מגיעים, אף שבסין יש מאות אתרי סקי, אבל רמת השירות בסין אינה מפנקת מספיק לטעמם.

הראות לא טובה לרוב בניסקו, אומר עמרי חי, הרואה את הר יוטאי מחלון חדר האורחים שבדירתו. "ההרגשה היא כי אתה נמצא יותר בתוך סערת שלג מאשר בנוף של גלויה שווייצרית בהרי האלפים. הכול פה יותר פראי וקשוח, אבל עם זאת, ההרים לא גבוהים כמו באלפים, אז זה מתאים גם למתחילים".

4. בגלל האוכל

יפן היא מעצמה קולינרית. האוכל ביפן מעולה בכל מקום, וגם אתרי הסקי בכלל זה. הוקיידו נחשב לאחת מפניני הקולינריה ביפן. במיוחד בניסקו יש מבחר מסעדות עטורות כוכבי מישלן, בגלל התיירות הרבה למקום.

גם במסעדות "רגילות" האוכל מצוין והשירות ברמה מאוד גבוהה. כמה מרענן לאכול בהפסקת צהריים ראמן עם סרטנים טריים הישר מים יפן המרוחק רק 20 ק"מ מהאתר, במקום צ'יפס שמנוני ויקר באתרי סקי אחרים בעולם. בערב אפשר לאכול במסעדות משובחות, יפניות או מערביות, להזמין למשל "ג'ינג'יס חאן", מנת גריל עגל בתוספת בירת סאפורו הידועה או סושי הכי טוב שיש, ואחר כך לשוטט בין ברים ולשתות צ'ויה, שיכר שזיפים יפני או סאקה חם.

נהוג לאכול גלידה גם במינוס עשר מעלות, ויש סוגים מטורפים של גלידה. אך אל פחד, לא קר כאן כי תשתיות החימום הן ברמה גבוהה, וחשים בקור רק כשהולכים בחוץ בין מקום למקום (וגם אז לא מחכים כמעט בתו, גם כשיש המוני תיירים).

5. בגלל הקופים

אחת האטרקציות המרכזיות באי המרכזי הונשו, מלבד נוף עוצר נשימה וסקי משובח, היא פארק הקופים Jigokudani . המראה המפורסם של קופי המקוק אדומי הפנים, משתכשכים בבריכות מהבילות על רקע בוהק משלג צחור ונראים כאילו הגיעו לרקיע השביעי, מושך אליו מבקרים רבים.

קופי המקוק אדומי הפנים/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 קופי המקוק אדומי הפנים/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

6. בגלל פסטיבל השלג

אם אתם מבקרים בהוקיידו בחורף, מומלץ מאוד לשלב ביקור בפסטיבל השלג המרהיב בספורו המתקיים מ-31 בינואר עד 11 בפברואר. יותר משני מיליון מבקרים מגיעים אליו מדי שנה כדי לצפות במאות פסלי הקרח והשלג המרשימים. א-לה נבנו ועוצבו על-ידי טובי הפסלים המתמחים בפיסול בקרח מרחבי העולם, ויחד עם התאורה הייחודית הם מהווים סיבה לנסוע לספורו גם אם אינכם מתכוונים להניף ולו מקל סקי אחד לרפואה.

פסלי הקרח. הפסטיבל בסאפורו מתקיים מ־31 בינואר עד 11 בפברואר/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 פסלי הקרח. הפסטיבל בסאפורו מתקיים מ־31 בינואר עד 11 בפברואר/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

מידע מעשי

אין טיסות ישירות ליפן. טיסות בחורף יעלו החל מ-800 דולר.

ליאת ענבר רייס היא מחברת מדריך טיולים לטוקיו ומנהלת את האתר ועמוד הפייסבוק Tokyo2020explore

https://www.facebook.com/tokyo2020explore/

עמרי חי יכול לעזור לכם לתכנן חופשת סקי בהוקיידו.

omrihaypro@gmail.com

כתבות נוספות:
ניו זילנד / צילום: עידן קרסנטי

האנשים, האקסטרים ושר הטבעות: כמה סיבות לסקי בניו זילנד

עדנה חלד

אקסטרים / צילום: ואל תורנס

טיפוס, צניחה ואפילו צלילה: חופשת סקי בלי לעשות סקי בכלל

גילי מצא

הרשמו לניוזלטר ישראל 2048
נרשמת בהצלחה לניוזלטר