מהפכת הדור החמישי. אינטרנט מהיר פי 50 / צילום: שאטרסטוק

מנכ"ל וואווי בישראל חוזה גאנג בחר במהפכת הדור החמישי

מהפכת הדור החמישי. אינטרנט מהיר פי 50 / צילום: שאטרסטוק
חוזה גאנג, מנכ"ל וואווי בישראל, יוון וקפריסין, רוצה שנהיה מודעים למהפכה שתביא עמה הרשת הסלולרית של הדור החמישי
23.07.2019 | חוזה גאנג

מה הקשר בין מכונית אוטונומית, בית חכם, עיר חכמה ועולם מקושר? כל הדברים הללו יחד, שעושים את צעדיהם הראשונים עתה, לא יוכלו לתת את הקפיצה המשמעותית שלהם ללא רשתות תקשורת שיוכלו להכיל את כמויות הדאטה העצומות, ובמילים אחרות - הרשת הסלולרית של הדור החמישי. רשת הסלולר בדור החמישי תהווה קפיצת מדרגה בכל הנוגע למהירות גלישה; הסטנדרט הכללי קובע מהירות גבוהה יותר עם השהיה (Latency) נמוכה ככל האפשר ויכולת לחבר כמה שיותר מכשירים.

ניתן לדמות את המצב לכביש סואן, שעליו נוסעות מכוניות. ככל שיש יותר מכוניות בזמן נתון, מהירות הנסיעה פוחתת. גידול במספר המכשירים המקושרים ותצורות תקשורת מורכבות יותר, יוצרים ביקוש לאינטרנט מהיר יותר. "על הנייר" האינטרנט ברשתות הדור הרביעי מהיר פי 10 מהאינטרנט ברשתות הדור השלישי שקדם לו, ואילו האינטרנט בדור החמישי, מהיר יותר פי 50 מהדור הרביעי לפניו.

אבל למה אנחנו צריכים חיבור אינטרנט כל-כך מהיר? ולמה ענקיות התקשורת העולמיות משקיעות מאמצים רבים ונמצאות בתחרות לפיתוח תשתיות ומוצרים בתקן זה? דור חדש של קישוריות מביא עמו שינויים חברתיים ותרבותיים דרמטיים. בכניסתם של טלפונים חכמים לעולם, רבים לא הבינו כלל מדוע טלפונים זקוקים לחיבור לאינטרנט. אנשים אלה, כמו כולנו, משתמשים היום באינטרנט מהמכשיר שבכף ידם, בכל שנייה ביום. ללא תשתית אינטרנט סלולרית מהירה, לא היינו מעלים בדעתנו שניתן לשתף סרטונים ותמונות בפייסבוק וביוטיוב, פשוט משום שהדבר לא היה אפשרי. כך השפעת מהפכת הדור החמישי על חיינו תהיה דרמטית, הן כצרכנים והן כחברות קיימות ועתידיות. בטכנולוגיית הדור החמישי ניתן להוריד 50 סרטים בזמן שנדרש להוריד סרט אחד בטכנולוגיית הדור הרביעי.

רוב הצרכנים לא יכולים לומר היום שהם מרגישים באיזשהו חוסר קריטי או באיטיות ברשתות הקיימות בשימוש יומיומי. כיום רובנו גולשים באינטרנט באמצעות מחשבים אישיים, סמארטפונים וטלוויזיות חכמות, במהירויות סבירות ביותר עם חיבור יחסית יציב. זהו רק תוצר אחד של קישוריות הדור הרביעי, ולא את זה תקשורת הדור החמישי מבקשת לפתור.
תקשורת בדור החמישי תאפשר יותר ממיליארד חיבורים של מכשירים ברגע נתון ותהפוך לתשתית למהפכות חכמות בכל תחומי החיים - בתים חכמים, שכונות חכמות וערים חכמות, בתי חולים מחוברים, תשתיות כבישים חכמות, מפעלים - כל מה שנכנס תחת ההגדרה של IoT, כלומר "האינטרנט של הדברים", יתאפשר הודות לדור החמישי.

הבשורה האמיתית היא בשורת הקישוריות. העולם שלנו צועד אל עבר מציאות שבה כל דבר מקושר לשני. כשאנחנו מדברים על מכונית אוטונומית, אנו לרוב חושבים על מכונית חכמה שיודעת לנסוע לבד, אבל זה לא נעצר שם. מכונית אוטונומית אמיתית בעולם מקושר תדע לזהות את סביבתה, לזהות סכנות עוד טרם התרחשותן, תדע היכן יש חניה פנויה ברחוב, הרמזור יתחלף עם קרבתה לצומת וכיו"ב. כיום, אלמנטים רבים של ערים חכמות - ובכלל זה רמזורים, תמרורים, סיגנלים, טלפונים אחרים, מכשור לביש - משתמשים באינטרנט בדור הרביעי, שפשוט אינו יכול להתמודד עם תקשורת רבה כל-כך בעת ובעונה אחת.

האם הרשת הסלולרית הקיימת מספיקה לצורכיהם היומיומיים של מרבית המשתמשים? כרגע נראה שכן, אך מסופקני שזה יהיה המצב גם בעתיד ובמיוחד בישראל, המהווה מובילה עולמית בתחומי החדשנות, הטכנולוגיה והמדע.

בישראל עדיין לא הסתיימה פריסתה של רשת הדור הרביעי. לשם השוואה, בפברואר 2018, במהלך אולימפיאדת החורף בפיונגיאנג בקוריאה הדרומית, חשפה חברת אינטל תשתית של רשתות הדור החמישי במתחם המשחקים כולו. בשל מעמדה הייחודי של ישראל, בעיקר בעולמות הטכנולוגיה, אין ספק שהיא צריכה להיות אחת החלוצות העיקריות בפריסת רשת הדור החמישי. 

כתבות נוספות:
סניף של קרוגר / צילום:Shutterstock ס.א.פ קריאייטיב

בחזית החדשנות הקמעונאית

אורית שלום-בג

הסטורי של אווה. חשיפה ומעורבות כל כך גבוהה הם החלום של כל מותג / צילום: צילום מסך מתוך אינסטגרם

הסטורי שיישאר לנצח

עינת פורטוגלי