תקלות ומקרי חירום — דירה שאינה ראויה למגורים

תקלות ומקרי חירום - דירה שאינה ראויה למגורים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock
תקלות ומקרי חירום - דירה שאינה ראויה למגורים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock

בפרויקטים לפי תמ"א 38/1 שבהם מתבצע חיזוק הבניין ושיש בהם תוספות של יחידות דיור, חלק מהדיירים ממשיכים להתגורר בפרויקט במהלך העבודות (למעט קשישים שזכאים לפינוי או מי שבוחר מרצונו ובמימונו לעזוב לדיור חלופי). בעלי הדירות חייבים לוודא כי יש להם מענה במקרה שבו חל נזק משמעותי בדירה או בבניין, המונע מהם להמשיך ולנהל שגרת חיים בביתם. מהו נזק משמעותי? החל מפיצוץ של צינור מים ראשי או ניתוק של כבל חשמל, דרך פגיעה במדרגות וכלה בקריסה של חלק מהבניין או פגיעה בבית עצמו.

בהסכם שנחתם מול היזם יש לוודא כי היזם מקבל על עצמו אחריות מלאה לתקן את הנזק, למצוא פתרון דיור חלופי ולממן אותו בכל תקופת הטיפול. חשוב לוודא כי ההסכם יכלול דוגמאות למקרים שבהם סביבת המגורים אינה הולמת ומענה אפשרי למקרים אלו. כמו כן, חשוב להגדיר כעבור כמה זמן מתחייב היזם למצוא פתרון מגורים חלופי הולם וגם לקבוע מה יכלול פתרון זה ומה יהיה מועד החזרה לדירה.

מה עושים במקרה חירום?

חשוב שהטלפון הראשון שלכם יהיה לעורך הדין המייצג את הדיירים. הוא צריך להגיע למקום ולהזעיק את כל הגורמים הרלוונטיים, לרבות מפקח הפרויקט מטעם הדיירים, העירייה והרשויות הרלוונטיות וכמובן, את היזם. אם מדובר בתקלה הנדסית, כמו קריסה או חשש מקריסה צפויה עקב העבודות, בעירייה בדרך כלל יוציאו צו מבנה מסוכן למבנה שתיאסר הכניסה אליו מצד בעלי הדירות, הדיירים או כל גורם אחר.

מה הפיצוי שאתם זכאים לו?

הפיצוי על מקרה קיצון יכול לנוע בין מציאת מקום מגורים חלופי ופיצוי על הנזק שנגרם לרכוש (או, חס וחלילה, לגוף) ובין חילוט הערבויות שהיזם העמיד. חשוב להזכיר בהקשר זה כי היזם מבוטח מפני מקרים כאלה ושעליו להפעיל את הביטוח.

מה עושים במקרה של עיכוב באכלוס עקב תקלה או קריסה?

אם מדובר במקרה קיצון משמעותי, כמו קריסה של הבניין, שקיעה או סגירת האתר בשל סכנה לסביבה, אכלוס הפרויקט יכול להתעכב באופן משמעותי. במקרה כזה היזם יפצה את בעלי הנכסים, בהתאם להסכם ביניהם.

חזרה לבניין או לדירה

אפשר לחזור לבניין או לדירה רק לאחר אישור ברור ממהנדס ואישור מהרשות המקומית וממהנדס העיר שהבניין או הדירה אכן ראויים למגורים.



אנחנו כאן לעזור לכם

בהכנת המדריך הושקעו מאמצים ומשאבים רבים אולם מדובר בתחום דינאמי שעובר שינויים. במידה ותרצו לעדכן אותנו בפרטים חשובים שלא מופיעים או להעיר ולהאיר בנוגע לתוכן הקיים אנא כתבו לנו.