מה זה סיווג קבלני ואיך בודקים האם הקבלן רשום?

סיווג קבלני ודירוגים חיצוניים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock
סיווג קבלני ודירוגים חיצוניים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock

חלק מהיזמים הם גם קבלנים המבצעים את עבודות הבנייה בעצמם, ואילו אחרים מתקשרים עם קבלן חיצוני, כמו גם עם שאר אנשי המקצוע הנדרשים. בין אם היזם הוא הקבלן בעצמו ובין אם הוא מתקשר עם קבלן אחר, חשוב להקפיד לוודא שהקבלן רשום כחוק בפנקס הקבלנים בסיווג המתאים לסוג העבודות הנדרש בפרויקט שלכם. לבירור אם הקבלן רשום ניתן להיכנס לפנקס הקבלנים באתר משרד הבינוי והשיכון. שימו לב, אם ליד שם הקבלן מצאתם את הכיתוב "מוקפא" - הוא אינו רשאי לבצע עבודות.

איך מחפשים בפנקס הקבלנים ומה אומרות התוצאות?

  1. היכנסו ללינק שנמצא מעלה.
  2. רשמו את שם הקבלן במקום המיועד. שימו לב - אם מדובר ביזם, התהליך כולו אינו רלוונטי. יזמים אינם רשומים בפנקס הקבלנים.
  3. לאחר שתכתבו את השם ותלחצו על הכפתור "חיפוש", תיפתח לפניכם שורה אחת הכוללת מידע על הקבלן - שם החברה, מספר הזיהוי של החברה, מספר הקבלן, תאריך הרישום הראשוני של החברה, כתובת משרדי החברה ומספר טלפון.
  4. בפינה הימנית של השורה תמצאו סימן + (פלוס) בצבע אדום. לחיצה עליו תפתח לפניכם מידע נוסף על החברה.
  5. המידע הנוסף נוגע לענף שבו החברה יכולה לעסוק, לסיווג הקבלני שלה ולהיקף הכספי של העבודות המאושרות לה על-פי חוק רישום קבלנים.

סיווג הקבלנים מורכב מאותיות (א' עד ג') וממספרים (1 עד 5). האותיות מסמלות את הענפים - סוג העבודות שהקבלנים יכולים לבצע. המספרים מסמנים את היקפי הבנייה המותרים מבחינה כספית. 1 הנמוך ביותר ו-5 הגבוה ביותר. למשל - קבלן בסיווג ג' 5 הוא קבלן עם יכולת הבנייה הגבוהה ביותר.

כדי למצוא את פירוט ענפי הרישום השונים בפנקס הקבלנים לחצו כאן .

למידע בנוגע לדרגות הסיווג של הקבלנים ולהיקף הכספי המותר לכל קבלן לחצו כאן.

אפשרות נוספת להשוואה בין היזמים הרבים הפועלים בתחום היא שימוש במדדים שונים שנוצרו בשנים האחרונות. מדובר במדדים או בדירוגים פרטיים, שלכל אחד מהם חסמי כניסה שונים ודרכי חישוב מגוונות. מדדים אלה יכולים לסייע לבעלי הדירות בקבלת מידע ראשוני על אודות שמות של חברות הפועלות בתחום כמו גם על מיקום הפרויקטים, על היקפם ועל מצבם בשטח. עם זאת, מדדים אלו אינם תמיד אובייקטיביים, והם בוודאי אינם מחליפים בדיקה פרטנית, מעמיקה ועצמאית של כל יזם או קבלן.

דרך נוספת לקבלת מידע על היזם או על הקבלן היא פנייה למינהלת ההתחדשות העירונית ברשות הרלוונטית או למחלקת התחדשות עירונית ולמינהל ההנדסה בעירייה.

בכל מקרה, כאשר מגיעים לשלב החתימה על החוזה מול היזם, חשוב לקבוע מראש כי ביצוע העבודות ייעשה בידי קבלן הרשום על-פי חוק לעבודות הנדסה בנאיות ובעל הסיווג המתאים, לפי הרישום בפנקס הקבלנים.



אנחנו כאן לעזור לכם

בהכנת המדריך הושקעו מאמצים ומשאבים רבים אולם מדובר בתחום דינאמי שעובר שינויים. במידה ותרצו לעדכן אותנו בפרטים חשובים שלא מופיעים או להעיר ולהאיר בנוגע לתוכן הקיים אנא כתבו לנו.