לאן נעלמות הנשים בהייטק
לאן נעלמות הנשים בהייטק / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

לאן נעלמות הנשים בהייטק / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

לאן נעלמות הנשים בהייטק: הסוד שיביא נשים למדעי המחשב

במקצועות ההייטק באקדמיה, יש רק 20% סטודנטיות ● "נשים בוחרות מקצועות שהן מרגישות שיש להם ערך ומשמעות, ולא רק מה שיקדם אותן כלכלית" ● אז איך בכל זאת הצליחו באוניברסיטה העברית להגדיל משמעותית את מספר הסטודנטיות בחוג למדעי המחשב? ● צפו בפרק 3 בסדרה
09.03.2020 | יסמין יבלונקו וטליה אלוני

מרב סגל היא אחת מ-15 סטודנטיות בחדר המחשבים באוניברסיטה העברית, בו לומדים כ-70-80 סטודנטים מהחוג למדעי המחשב. סגל רצתה להיות רופאה ולא חשבה על מדעי המחשב כי התחום נתפס בעיניה כ"מרוחק מחיי היומיום", לדבריה. כך המקצוע נתפס כנראה על ידי רוב הנשים, והן מהוות רק 20% מהסטודנטיות למקצועות ההייטק במוסדות להשכלה גבוהה בארץ.

לפני כשנתיים, המועצה הלאומית לכלכלה והוועדה לתכנון ותקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה (ות"ת) הציבו את הגדלת מספר הסטודנטיות במקצועות ההייטק כיעד לאומי. התוכנית נועדה להביא לגידול של מאות סטודנטיות במסלולי הלימוד במקצועות ההייטק בשנים הקרובות, עד ליעד של 35%. אוניברסיטאות שיעמדו ביעד יזכו לתמריצים שנתיים בסך רבע מיליון שקל, שנועדו לשמש אותן לטובת חלוקת מלגות, מענקים ומעטפת תמיכה לסטודנטיות.

בדוח שפרסמה המועצה הלאומית לכלכלה אותרו מספר חסמים לכניסת נשים נוספות לענף, בהם סטריאוטיפים אליהן נחשפות ילדות מצד גורמים מתווכים כמו הורים, מורים או פרסומות; חוסר היכרות עם עולם המחשבים וההנדסה ומחסור במודלים נשיים לחיקוי, היוצרים דימוי מרוחק של עולם ההייטק ושל העוסקים בו; האווירה בכיתה הריאלית, שמתוארת כ"קרירה" ולא מזמינה לנשים; דימוי עצמי נמוך של נשים לגבי יכולותיהן המתמטיות; והצורך לאזן בין עבודה למשפחה.

בעשור האחרון הוקמו באקדמיה בישראל ובעולם תכניות שנועדו לעודד כניסת נשים למקצועות הללו, ולהתגבר על חסמים. באוניברסיטת סטנפורד, למשל, החלו לפני כעשור לפנות במיוחד לנשים כדי שילמדו בחוג למדעי המחשב, מתוך הבנה כי הן עשויות להיות מקור הצמיחה העיקרי שלו. החוג איתר ופתר חסמים שונים שמצא כי עומדים בפני נשים הרוצות להצטרף לתחום, ושיעור הנשים בחוג עלה מכ-12% לכ-30% בתוך שש שנים.


במסגרת התהליך נמצא שניתן לעודד נשים ללמוד מדעי המחשב, על ידי שילוב המקצוע עם תארים אחרים. מסלול דו חוגי נתפס כפחות מאיים ומנותק, ויותר בעל משמעות עבור נשים. באוניברסיטה העברית עלו על זה לגמרי במקרה, עם תואר דו-חוגי בביולוגיה חישובית, המשלב ביולוגיה ומדעי המחשב, שפועל באוניברסיטה מזה 20 שנה. בחוג למדעי המחשב באוניברסיטה העברית לומדות כיום סטודנטיות בשיעור של 30% בלבד, אך בחוג המשולב - 50%. גם סגל התחילה את לימודיה בתואר הזה, והמשיכה לתואר שני במדעי המחשב בלבד.


כתבות נוספות:
לאן נעלמות הנשים בהייטק / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

תחנה 4 - חברות הייטק: "השיח בראיונות לא מותאם לנשים"

יסמין יבלונקו וטליה אלוני

לאן נעלמות הנשים בהייטק / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

תחנה 5 - חברות סטארט-אפ: "היזמים מגיעים מאותה קליקה"

יסמין יבלונקו וטליה אלוני

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר