בשיתוף:
צמיחת העסקים הבינוניים תביא לצמיחה לאומית / צילום: Shutterstock

צמיחת העסקים הבינוניים תביא לצמיחה לאומית / צילום: Shutterstock

אופיר מורד: לעסקים הבינוניים יש פוטנציאל צמיחה גבוה בשנת 2021 ואנחנו כאן כדי לסייע להם למצות אותו

פגשנו את אופיר מורד, סמנכ"ל ומנהל החטיבה העסקית במזרחי טפחות לראיון על העסקים הבינוניים בישראל ואיך הם צלחו את 2020, על הפוטנציאל הגלום בשנה הנוכחית וכיצד יוכלו העסקים למצות אותו ועל החזון של הבנק, הגורס כי העסקים הבינוניים הם עמוד השדרה של הכלכלה הישראלית

שנת 2020 הביאה עמה משבר כלכלי עולמי, שהשפעתו על העסקים הבינוניים משמעותית. מה לדעתך היו האתגרים המהותיים ביותר עבורם?

"שנת 2020 התאפיינה במיתון עולמי לאור התפרצות משבר הקורונה. ראינו התכווצות של כ-5% בכלכלה העולמית שהגיעה בעיקר מאירופה וארה"ב. בישראל היינו עדים לנתונים דומים: דעיכה של כ-6%, שיעורי אבטלה שהגיעו בשיא לכ-20%, ומספר סגרים שפגעו בצורה משמעותית בקהילת העסקים הקטנים ובינוניים. בין הענפים שנפגעו במיוחד יש לציין את ענפי התיירות, התעופה, המלונאות, המסעדנות ותרבות הפנאי. האתגרים המשמעותיים עימם נאלצו להתמודד העסקים הבינוניים היו דאגה לעובדים והתמודדות עם המגבלות והסגרים שקטעו את רצף העבודה הסדירה וההמשכיות העסקית, וגם ייצרו תנודתיות ברמת הביקושים. היבואנים סבלו בעיקר מעיכובים באספקה ובמשלוחים מחו"ל ועליה בעלויות ההובלה, והיצואנים נפגעו מהתחזקות השקל. חשוב לציין, שמספר רב של עסקים בינוניים חוו לפני כעשור קשיים דומים במשבר 2008/2009.

לעסקים הקטנים ולעצמאים היתה נוכחות אינטנסיבית בתקשורת והם נתנו ביטוי קולני למצוקות שלהם. מנגד לא כל כך שמענו את העסקים הבינוניים. מדוע לדעתך קולם לא נשמע?

"אכן, המשבר הנוכחי הציף את המצוקות והאתגרים של העסקים הקטנים והעצמאים בישראל והם זכו למקום בולט בשיח הציבורי, הרבה יותר מזה של העסקים הבינוניים. הסיבה לכך לדעתי נעוצה בעובדה, שהאתגרים שאיתם מתמודדים העסקים הבינוניים מורכבים יותר ולכן הם לא תמיד מקבלים ביטוי בסדר היום הציבורי. אנחנו בבנק מזרחי טפחות מנהלים קשרים הדוקים עם מגזר העסקים הבינוניים ומעורים בפעילות שלהם, באתגרים שאיתם הם מתמודדים ובתוכניות הצמיחה והפיתוח שלהם, ושמחים לסייע להם באמצעות השירותים והכלים של הבנק. חשוב לציין, כי המאפיין העיקרי של מרבית העסקים הללו הוא יכולת הגמישות וההסתגלות לספיגת זעזועים. מדובר בעסקים ברמת בשלות, ותק וניסיון גבוהים, ולרבים מהם כריות ספיגה להתמודדות עם משברים כגון משבר הקורונה".

השווקים החדשים במפרץ מחכים לעסקים הישראלים

במקרים רבים משבר גם יוצר הזדמנויות חדשות. האם היו לעסקים הבינוניים הזדמנויות לצמיחה בשנה החולפת?

"לצד העסקים שהתמודדו עם הקשיים הרבים וחוסר הודאות, ראינו גם מספר תופעות חיוביות שהולידה התקופה: מספר ענפים התחזקו במהלך המשבר: קמעונאות, תעשיית המזון, ציוד רפואי, הייטק ומוצרים טכנולוגים. המכירות המקוונות (online) עלו בצורה משמעותית ועסקים רבים פיתחו את פלטפורמות המסחר המקוונות שלהן במהירות וביעילות בעקבות המשבר.

מספר לא מבוטל של עסקים, ניצלו את המשבר כדי לקדם תהליכי התייעלות ו"להוריד שומנים", כך שיוכלו לצאת מהמשבר חזקים ויעילים יותר.

בנוסף, אי אפשר שלא להזכיר את ההסכמים שנחתמו עם איחוד האמירויות, מרוקו, בחריין ובשאיפה גם עם מדינות ערביות נוספות. הסכמים אלה יאפשרו שיתופי פעולה כלכליים, לרבות פתיחת שווקים עבור יצואנים ישראלים וכן צריכת שרותי הייטק (של חברות ישראליות) עבור המדינות הללו, שחלקן ניהלו בעבר קשרים עם חלק מהחברות הישראליות, דרך נציגויות במדינות שלישיות או מתווכים. כעת, הסדרת היחסים מאפשרת גם לחברות בינוניות שמוקד פעילותן בישראל להתנהל באופן ישיר עם שותפים עסקיים בקרב הכלכלות האלה.

יתר על כן, ובמיוחד בכל הנוגע למדינות המפרץ, אלה יכולות לפתוח שערים נוספים לחברות ישראליות במדינות בהן מערכת היחסים הדיפלומטית לא הוסדרה עד כה וקיימת נכונות לייצר קשרים כלכליים עם מדינת ישראל, מה שמגדיל את היקף הפוטנציאל העסקי.

שירותי סחר החוץ והערבויות, הפקטורינג והמט"ח של הבנק יסייעו ללקוחותינו למצות את ההזדמנויות הללו".

הבנק נכנס מתחת לאלונקה יחד עם בעלי העסקים

לאחר כשנה כל כך קשה, לפחות חלק מהעסקים הבינוניים עשויים להתקשות למצות את פוטנציאל הצמיחה של 2021, משום שהם מגיעים עם יותר חובות ופחות מזומן. מה הפתרונות שאתם יכולים להעמיד עבורם?

ראשית חשוב לציין, כי במהלך המשבר מספר לא מבוטל של עסקים נתקלו בקשיים תזרימיים ופנו למערכת הבנקאית להגדלת קווי האשראי ודחיית תשלומים שוטפים של הלוואות. הבנק נטל חלק מהותי בהעמדת הלוואות בערבות מדינה לעסקים רבים, על מנת לסייע ללקוחותיו בתקופה המאתגרת, וכן דחה תשלומי הלוואות של עסקים רבים כדי לעזור להם להתמודד בתקופה הקשה.

אנחנו מאמינים בעסקים הבינוניים, מתוך ראייה של מערכת יחסים ארוכת טווח בין הבנק ובין הלקוח. במסגרת זו אנו משקיעים משאבים רבים ביצירה של פתרונות מימון מגוונים לעסקים הללו, על מנת שיוכלו למצות את פוטנציאל הצמיחה שטמון בשנת 2021 ובשנים שאחריה, ולנצל הזדמנויות עסקיות לצמיחה והתפתחות.

צמיחת העסקים הבינוניים תביא לצמיחה לאומית

התוכנית האסטרטגית שלכם מדברת על הגברת המיקוד העסקי בדגש על צמיחה בתחום העסקים הבינוניים. כיצד התמקדות זו תבוא לידי ביטוי?

"תחום העסקים הבינוניים (MM) הוא יעד מרכזי של הבנק משום שמדובר במגזר שרווחתו והמשך הצמיחה שלו קריטיים למשק הישראלי בכל מובן אפשרי: מדובר במגזר שמספק פרנסה למאות אלפי עובדים וספקי שירותים, שמוכיח שוב ושוב את האיתנות הפיננסית שלו ואת אמינותו ותורם לצמיחת המשק הישראלי. כפי שהמעמד הבינוני הוא עמוד השדרה של החברה הישראלית, המגזר של העסקים הבינוניים הוא ציר מרכזי של המשק הישראלי. מבחינתנו כבנק, טיפוח המגזר הזה הוא חובה לאומית ולכן הוא נמצא בלב האסטרטגיה שלנו.

לצורך כך, הבנק מעמיד לרשות לקוחותיו את התשתית המיטבית למוצרים ולשירותים הבנקאיים הנדרשים לפעילות השוטפת של העסק ולצמיחתו, לצד שירות אישי ומקצועי.

מעבר לקווי אשראי והלוואות מסוגים שונים, אנו מספקים ללקוח שירותים רבים הכרוכים במט"ח, סחר חוץ וערבויות, פקטורינג וניכיונות, מגוון רחב של פיקדונות, עסקאות גידור והגנה מפני חשיפות פיננסיות שונות של העסק ועוד.

כאמור, הבנקאים העסקיים שלנו מייעצים ודואגים להתאים ללקוח את הפתרון המתאים ביותר עבור העסק, לרבות פתרונות ספציפיים תפורים עבור הלקוח. בהקשר הזה, חשוב מאוד לחזור ולהדגיש כי הבנק רואה בקשר עם הלקוח מערכת יחסים ארוכת טווח, מתוך מטרה לצמוח יחד איתו לאורך זמן ולפיכך אנחנו פועלים כל העת מתוך ראייה של טובת הלקוח".

לישראל יש ניסיון מוכח בהתאוששות מהירה ממשברים עולמיים

לסיכום, מה לדעתך האתגרים שמחכים לנו בשנת 2021 וכיצד נוכל לעמוד בהם?

"אנו מאוד מקווים ששנת 2021 תתאפיין בצמיחה כלכלית ועסקית וכאמור, אנו צועדים לצד לקוחותינו ומלווים אותם גם בתקופות המאתגרות, כפי שנהוג ביחסים ארוכי טווח.

צפויים לנו עוד לא מעט אתגרים - השקל החזק שהשפעתו על היצואנים אינה מבוטלת, אי יציבות פוליטית והיעדר תקציב, ואולם יחד עם זאת נראה לי שיש מקום לאופטימיות זהירה ולקוות לפתיחה מלאה של המשק במחצית 2021 בעקבות החיסון והתאוששות בכלכלה.

לצד כל המספרים, האחוזים והתחזיות, חשוב לזכור כי למשק הישראלי יש יכולת מעוררת השראה לצאת ממשברים כלכליים כלל עולמיים ולחזור לצמיחה בקצב גבוה משמעותית משאר העולם. גם כאן נגלה שוב כי היזמות הישראלית, היצירתיות ויכולת ההסתגלות, שמאפיינים את הכלכלה שלנו מאפשרים לה להוליד פתרונות יצירתיים, ואלה, יחד עם המחויבות של בעלי העסקים, הם שיוציאו אותנו מהמשבר ויחזירו אותנו לצמיחה במרבית הענפים".

כתבות

לכל הכתבות