בשיתוף:
הבנה פיננסית בסיסית עשויה לשפר את הביצועים / צילום: Shutterstock

הבנה פיננסית בסיסית עשויה לשפר את הביצועים / צילום: Shutterstock

הבנה פיננסית עסקית – מי צריך?

3 עקרונות פיננסיים בסיסיים להבנת הביצועים והיכולות של העסק שלכם!

בעסקים יש משפט שאומר "מה שלא נמדד לא מנוהל". כבעלי עסקים אתם לא חייבים להיות מומחים לפיננסים, אבל הבנה פיננסית בסיסית כמו חשיבה אסטרטגית, עשויה לשפר את הביצועים שלכם ואת היכולת לקחת את העסק ולהזניק אותו קדימה לשלב הבא שלו בהתפתחות הכלכלית.

הבנה פיננסית תעזור לכם למדוד ביצועים של קו מוצרים, שיווק, השקעה, ביצועי עובדים או את חוזקו של העסק שלכם ביחס למתחרים. המרכיבים הבסיסיים לגיבוש הבנה פיננסית כוללים: דוחות כספיים רגילים, תהליכי תקציב ומדדי השוואה. אם תשתמשו במרכיבים אלה כבסיס בשביל להעריך את החלק של העסק שבתחום אחריותכם, תהיה לכך השפעה חיובית על העובדים, הספקים, הלקוחות והשותפים שלכם כשתציגו בפניהם רעיון חדש, תקציב או מימון נדרש להשקעה חדשה.

הבנה פיננסית מאפשרת לכם להבין את מעמדו ומקומו של העסק ביחס למתחרים ואת האסטרטגיה שלכם, ולראות כיצד הוא מגיב ומשתלב בתמונה הגדולה. ההבנה הפיננסית תעזור לכם לקבל החלטות טובות יותר לגבי תכנון הקצאת משאבים בעסק ותתמוך במאמצים שלכם להפיק את התועלת המקסימלית על כל שקל של השקעה. לבסוף אם תצליחו לתרגם את המטרות והטקטיקות הניהוליות שלכם למכשירים פיננסים שמכילים דוחות ביצוע ובקרה שניתנים למדידה, אז בשלב הזה, אתם תוכיחו לעצמכם ולכולם שהנכם בעלי חשיבה מערכתית ומבינים היטב כיצד פועל העסק כמכלול להשגת היעדים הכלכליים שהצבתם עבורו.

אם אתם חוששים שהידע הפיננסי שלכם לא מרשים במיוחד אל דאגה, אתם לא לבד. כרואה חשבון שמלווה עסקית וחשבונאית מאות עסקים, אני כל הזמן פוגש מנהלים שלא מרגישים בטוחים בהבנה הפיננסית שלהם, לא שולטים במספרים - ברמה שהם לא יודעים מה הרווח הגולמי של העסק, כמה הם מרוויחים על הפעילות, מהן הוצאות המימון החודשיות של העסק ומהו הרווח הנקי לאחר הוצאות מיסים שוטפים. לצערי הם משאירים את המשימה החשובה הזו לאנשים אחרים, שלרוב טובים בגיליונות אקסל אבל לאו דווקא המתאימים לשפוט ביצועים ולקבל החלטות עסקיות. תוצאה בלתי נמנעת ממצב כזה הינה אוסף מספרים והשוואות שאינם מאפשרים רמה מספקת של תובנות על הביצועים של העסק ויכולים אף להוביל להחלטות שיפגעו בו בטווח הארוך או אף יובילו לסגירתו.

אם תשקיעו בלהפוך לבעלי הבנה פיננסית בעצמכם, תוכלו למזג את הידע החדש שתצברו יחד עם התובנה העסקית שלכם לנקודת מבט עוצמתית אחת ומדויקת.

במאמר זה אפרט עבורכם 3 עקרונות קצרים אך חשובים מאוד לניתוח ביצועים פיננסיים שיעזרו לכם לראות מעבר למספרים ולשפוט בעצמכם את הרווח הסופי של מהלכים עסקיים עתידיים ללא תלות בגורמים מתווכים שיפרשו עבורכם את המספרים בהתאם לאינטרס או רמת הידע שלהם:

1. היו עסוקים בלהשוות: אל תסתפקו במדידת הביצועים של העסק או של העובדים שלכם כרגע, תמיד בחנו את עצמכם ביחס לעסקים אחרים שפועלים בתחום שבו אתם פועלים. לדוגמה, נניח שהעסק שלכם מתנהל ברווח גולמי של 30 אחוזים - האם הנתון הזה חיובי ומעיד על צמיחה ותמחור נכון? כשלעצמו, הנתון הזה לא אומר הרבה או מספק הבנה האם הוא בכיוון חיובי, אבל אם הייתם יודעים שהרווח הגולמי בשנה שעברה עמד על 35 אחוזים, והרווח הגולמי של המתחרים שלכם בשוק על אותו מוצר או שירות היה 28 אחוזים, או שהממוצע בתעשייה שבה אתם פועלים הוא 45 אחוזים - אז, בהתבסס על ההשוואה הייתם יכולים להבין ולמדוד את מידת הצלחתכם. רק על ידי השוואת נתונים תוכלו לדעת האם המאמצים העסקיים שלכם נושאים פרי.

2. תהיו דואליים, הסתכלו קדימה וגם אחורה - כשאתם מקבלים החלטות פיננסיות חשובות, כגון השקעת הון גדולה, כניסת משקיע נוסף, לקיחת הלוואה לצורך מימון קו פעילות חדש, השכרת חלל עבודה גדול יותר, או גיוס טאלנטים חדשים לעסק אתם צריכים לחשוב לא רק על מה שמאפשרים לכם ביצועי העבר להשיג בהתבסס על מהלכים דומים שהובלתם, אלא גם על מה שיניב לכם העתיד. נתחו נתונים עתידיים, צרו דוחות תזרים מזומנים לשנה מהיום, ייצרו תחזיות כלכליות ומנגנוני רווח שיעזרו לכם לחזות התנהגויות צרכנים צפויות בנוסף לביצועי העבר, כדי לוודא שתשיגו החזר ראוי על המאמץ והמשאבים הכלכליים שאתם משקיעים בעסק.

3. כבדהו וחשדהו - התייחסו בראייה ביקורתית לנתונים שמוצגים לכם על ידי בעלי תפקידים בעסק - אף על פי שהעסק שלכם מסתמך על חישובים ונתונים כמותיים, מספרים עלולים להטעות בקלות. זכרו שמקורות המידע שלכם הם בדרך כלל אנושיים - מנהל החשבונות של העסק שמקליד נתוני הכנסות חודשיים עשוי לטעות ולהקליד חשבון עסקה או קבלות כהכנסות בפועל ובכך ליצור ניפוח מדומה במחזורי העסק מה שיוביל לתשלום מיסים עודף. דוגמה נוספת היא מנהל רכש בחברה שיכול להטות מכרזים או רכישות לטובת גופים או ספקים ספציפיים ע"י סילוף נתונים בשונה מהאופן שבו הם מוצגים ובתמורה לתגמול. בדקו מי הם העובדים שלכם והאם יש להם אינטרס אישי כזה או אחר בתוצאות החישוב, האם הם עלולים להפריז או להמעיט בערכו של נתון מסוים גם אם באופן בלתי מודע ואיך זה משפיע על רווחיות העסק שלכם.

ניתן לסכם בכך שהבנה פיננסית אמיתית דורשת יותר מאשר יכולת חישוב מספרים והיכרות עם מסמכים בסיסים כמו מצב חשבון עו"ש או בירור יתרות לסוף שנה. אם תאמצו את שלושת העקרונות הבסיסיים שפורטו - תוכלו לגבש תובנות לגבי כמה רחוק המספרים בעסק שלכם יכולים לקחת אתכם ומהן המגבלות שלהם בפועל.

 למידע על שירותי BDO >> 

כתבות

לכל הכתבות