בשיתוף:
ליהנות מהצמיחה שלאחר המשבר / צילום: Shutterstock

ליהנות מהצמיחה שלאחר המשבר / צילום: Shutterstock

הדרך ליהנות מהצמיחה שלאחר המשבר עוברת בפתרונות מימון חכמים ומותאמים

מדינת ישראל, בשונה משאר העולם, נמצאת כנראה בדרך החוצה ממשבר הקורונה ואיתה המשק, שמראה סימנים של התעוררות מחדש. ככל שעובר הזמן אנו עדים לפתיחת עסקים חדשים, התעוררות המסחר ברחובות ובקניונים, שיקום של תעשיית הפנאי, ההסעדה והמלונאות ואפילו התעוררות של תיירות החוץ.

כבכל משבר, אנו מגלים כי יש חברות שהצליחו למנף את המשבר לטובת צמיחה והתייעלות, כמו רשתות הקמעונאות שהשכילו לפתח מערכים מקוונים במהירות, חברות הטכנולוגיה שניהלו מעבר לשגרת עבודה מרחוק במהירות וביעילות, חברות האנרגיה המתחדשות, וכמובן - רשתות הסופרמרקטים הגדולות, שנכנסו לענפי ה- Non Food, הגדילו את מגוון המוצרים, העמיקו את הכניסה לאון ליין ושיפרו את השירות ללקוחות.

לצד אלה, חברות בתחומי ענפי הקמעונאות, הפנאי והתיירות שהשכילו להגיע למשבר עם רמת מינוף סבירה, ועם כריות בטחון לספיגת זעזועים, הצליחו לנהל תהליך מוצלח של חזרה לשגרה למרות הפגיעה הקשה בענפים אלה.

לצד ההתמודדות עם המשבר, גילינו כי יש לא מעט חברות שניצלו אותו לצורך קידום מהיר של תהליכי התייעלות ארגונית, שיפור תנאי המימון והחוב הקיימים, גיוסי הון וכמובן, תהליכי דיגיטציה שאיפשרו להמשיך ולנהל את העסק, העובדים והלקוחות גם מרחוק.

מדיניות ממשלתית מעודדת צמיחה

כאמור, מדינת ישראל אינה היחידה בהתמודדות שלה עם נזקי הקורונה וניכר כי רובן נוקטות במדיניות המשלבת הזרמת כספים למשקים הלאומיים במטרה לעודד צריכה, והרחבה מוניטרית באמצעות שמירה על סביבת ריבית נמוכה שמטרתה לאפשר מימון נוח מחד, והשקעה בתחומים חסרי סיכון מאידך.

בהקשר זה נדגיש כי בניגוד למשבר העולמי בשנת 2008 שהתאפיין גם במצוקת נזילות, המשבר הזה הוא מסוג אחר... כל אלה מהווים כר צמיחה מיטיב עם העסקים ועם שוק ההון ועשוי לנבא צמיחה בשנת 2021, במיוחד במשק הישראלי.

מגמות בתחום הסחר הבינלאומי - תחום ההי טק (יצוא שרותים) שתורם באופן מהותי למאזן הייצוא של מדינת ישראל קיזז את ההשפעות השליליות של המשבר כך שבסיכום נרשמה ירידה שולית יחסית ביצוא בשנה החולפת.

בתחום הייבוא - מרבית היבואנים עדיין מתמודדים עם עליה משמעותית בעלויות ההובלה הימית, שמסתכמת לעיתים במאות אחוזים, כמו גם במחסור בסחורות בשל הירידה בהיקפי התנועה הימית והאווירית. יחד עם זאת, השקל החזק לאורך מרבית חודשי המשבר תמך בפעילות זו.

זה הזמן לגלות את מנועי הצמיחה החדשים

כדי לנצל את המומנטום, גם לאחר משבר, חברות רבות נדרשות בימים אלה לפתרונות מימון המאפשרות להן לנצל את הריביות הנוחות, ליהנות מתנאים משופרים וכמובן - להחזיר את החברה לפעילות סדירה ולנצל הזדמנויות חדשות העולות בדרכה.

סקטור עסקים בבנק מזרחי טפחות המשויך לחטיבה העסקית, מטפל במגזר העסקים בגודל בינוני - MM, המהווה את אחד המגזרים הצומחים במשק בשנים האחרונות ומורכב מעסקים בעלי מחזור בין 50 מש"ח ועד 250 מיליון שקלים.

לאחר שנה כה מאתגרת, גם אנחנו בבנק מגלים אופטימיות זהירה ואנו, לנוכח ההתעוררות במספר תחומי פעילות ובהם:

● תחום התשתיות: מדינת ישראל מנהלת בימים אלה מספר מרשים של פרויקטים תשתיתיים ומאפשרת צמיחה של החברות האלה, ובכללן יצרניות ויבואניות חומרי גלם, חברות יזמיות וקבלנים. מרבית מהעסקים הפועלים בסקטורים אלה זקוקים היום להגדיל את מסגרות האשראי כדי לממן את העלייה בצרכי ההון החוזר שלהם.

● תחום האחסון והלוגיסטיקה: המהפכה הדיגיטלית שעברנו הביאה להתפתחות מטאורית של המסחר המקוון במהלך המשבר, ומכאן שהדרישה למרכזים לוגיסטיים בארץ עלתה באופן ניכר, בין אם מדובר בהקמת מרכזים חדשים או בהרחבת קיימים. בהקשר זה חשוב לציין כי אותם מרכזים מהווים מעיין אקוסיסטם שמייצר הזדמנויות כלכליות רבות, כמו מערכות ניהול, הפצה, רובוטיקה וכולי.

● אנרגיות מתחדשות: מדינת ישראל מתעתדת לייצר כ- 30% מתצרוכת החשמל שלה באופן עצמאי ומאנרגיות מתחדשות בעוד כעשור. לאור היעד השאפתני, חלה בתחום האנרגיות המתחדשות התפתחות משמעותית שתלך ותתעצם, ככל שהרפורמות בתחום יואצו. כאן הנהנות אינן רק החברות המייצרות את המערכות ומשווקות אותן, אלא שוב מגוון תחומי עיסוק מלווים שייהנו מצמיחה של ענף חדש, בחסות ועידוד ממשלתיים.

● תיירות, מסעדות ומלונאות: סביר להניח כי כל עוד התחלואה בחו"ל תימשך, וכל עוד ילדים מתחת לגיל 16 לא יחוסנו, המוטיבציה של משפחות לצאת לטיול בחו"ל תישאר נמוכה. המרוויחים הגדולים מכך יהיו התיירנים, המלונאים והמסעדנים שייהנו מביקושים קשיחים לפחות עד תום 2021. לצד הפריחה בתיירות הפנים, חשוב לזכור כי כל עוד נהיה אחת המדינות הבטוחות ביותר מבחינת הקרונה, נוכל אולי אפילו ליהנות מתיירות מחו"ל.

שותפים לצמיחה של העסקים והכלכלה

בין אם מדובר בחברת היי טק, ביזמים או במלונאים, אנו מלווים את לקוחותינו, בסקטור העסקים בבנק מזרחי טפחות, הן לאורך המשבר והן בשלבי היציאה ממנו ומציעים להם מגוון פתרונות מימון, המותאמים לצרכי הלקוח, ובניהם: הלוואות למימון הון חוזר בש"ח ובמט"ח, הלוואות ז"א למימון ציוד/ השקעות בקווי יצור, הלוואות יבוא, מימון יצוא ז"ק וז"א, הוצאת ערבויות מכל הסוגים בארץ ובחו"ל, הלוואות למימון מתקנים סולרים ועוד. כל אלה, כמובן, בליווי אישי מותאם לצרכי הלקוח.

כתמיד, מטרתנו היא להוות שותף מהותי בצמיחה של הלקוחות שלנו, להעניק להם ערך מוסף מהותי שאינו מתמצה בסוגיות פיננסיות, ויותר מכל - להוות את הדלק של קטר הצמיחה הישראלי בכלל ושל העסקים הבינוניים בפרט בזכות התרומה האדירה שלהם למשק הישראלי.

כתבות

לכל הכתבות