בשיתוף:
צילום: Shutterstock

צילום: Shutterstock

ואף על פי כן נוע תנוע, ועכשיו בדיגיטל

השנתיים האחרונות הביאו לחיינו ביטוי חדש, שרובנו עדיין לא מכירים לעומק: חוסן דיגיטלי. יעל קנדר, מנהלת BDO Digital, מסבירה מהו ומדוע חשוב ליישם אותו בהקדם

להתכונן לטוב ביותר, להיערך למפתיע ביותר...

החודש האחרון הוכיח לנו (שוב) שחיינו לא ישובו כל כך מהר לשגרה אותה הכרנו לפני שנתיים ויתרה מכך: רובנו מבינים היום כי לצד התוכניות שלנו, אנו צריכים להיערך במקביל לאירועים חריגים שיאצלו אותנו למצוא דרכים שיאפשרו לנו לגבש שגרה אלטרנטיבית מחד ולהמשיך להוביל את הארגונים שלנו מאידך.

אחת הדרכים לעשות זאת היא לפתח חוסן דיגיטלי, שיאפשר לנו להמשיך ולפעול במהלך אירועים חריגים, תוך כדי צמצום ההשפעה על פעילות החברה, על לקוחותיה, על התוצאות העסקיות ועל המוניטין שלה.

המושג חוסן דיגיטלי תפס תאוצה עם פרוץ מגפת הקורונה וסביר להניח שילווה אותנו שנים ארוכות, בכל תחומי העשייה. היום הוא כולל את מגוון הדרכים והכלים הדיגיטליים בהם משתמשים ארגונים במטרה לגשר על אירועי קיצון, להתאושש ולחזור לשגרה מחד ולאתר ולפתח הזדמנויות עסקיות ייחודיות מאידך.

לא רק סייבר

סביר להניח שרובכם חושבים מיד על סייבר ואבטחת מידע אבל קנדר מסבירה שחוסן דיגיטלי הוא הרבה יותר מכך: "אנו מתייחסים לכל הדרכים שבהם ארגונים משתמשים בכלים ומערכות דיגיטליים בכדי להתאושש במהירות או להסתגל למשברים. לשם הדוגמא, במהלך הקורונה ארגונים רבים פנו לטכנולוגיות דיגיטליות שמטרתן הייתה לשמר רמת פעילות עסקית, כמו עבודה מרוחקת, פלטפורמות למסחר מקוון והטמעת טכנולוגיות יצור חכמות.

כל הפתרונות האלה אינם עוסקים בסייבר או באבטחת מידע, אבל על מנת לבצע את המעבר המהיר לכלים דיגיטליים בתקופת משבר הן זקוקות לביטחון וראש שקט בכל הנוגע לאבטחת המידע שלהן ושל לקוחותיהן".

החברות המצליחות כנראה לא שמעו על חוסן דיגיטלי

במהלך השנתיים האחרונות ראינו חברות שהצליחו להפוך את המשבר להזדמנות שמומשה. קנדר מציינת כי סביר להניח שחברות אלה היו מוכנות עם תוכניות וכלים מפורטים לביצוע הטרנספורמציה הדיגיטלית והמשבר היווה מבחינתם עיתוי בלתי מתוכנן ליישום תכנית סדורה ומתוכננת. אותן חברות כנראה השקיעו לא מעט מחשבה ועבודה ביצירת החוסן הדיגיטלי שלהן לפני שהן בכלל ידעו שיש מושג כזה, והתייחסו לסוגיות כמו:

יכולת תגובה והסתגלות מהירות לתנאי השוק המשתנים, יישום נתונים ודאטה ברחבי הארגון כדי ליצור מענה מהיר לשיבושים, בניית מערך אבטחת מידע איכותי, שיפור וחיזוק חווית הלקוח והקשר עם העובדים והשותפים, והאצת תהליכי פיתוח ושיווק של מוצרים ופתרונות חדשים במטרה להוביל את השוק.

4 שאלות בדרך לחוסן דיגיטלי

יעל קנדר העניקה את הרצאת הפתיחה בכנס Go Digital 2021 שנערך לאחרונה על ידי גלובס, המחלקה המסחרית, בנק מזרחי טפחות, פירמת BDO וחברת ישראכרט. במסגרת הרצאתה הדגישה יעל כי העקרונות החשובים לפיתוח חוסן דיגיטלי הם גמישות ארגונית שמטרתה פיתוח ויישום טכנולוגיות ופתרונות תוך כדי תנועה, קידום תרבות של חדשנות ויוזמה וחגיגה של ההישגים והניצחונות בארגון.

יעל אף הציגה 4 שאלות שכל מנהל צריך לשאול את עצמו בדרך לפיתוח חוסן דיגיטלי והן:

מה האופק של הארגון ומה החזון העסקי שלו, מתוך ידיעה כי על מנת להפוך לארגון מוביל וחיוני ללקוחות, יש לייצר בידול משמעותי בקרב הסביבה התחרותית.
מהם הצרכים והכאבים של הלקוח וכיצד אנו יכולים להביא להם מזור,
אילו כלים נדרשים לארגון, לרבות פתרונות דאטה, פלטפורמות דיגיטליות ומחסר ולקשר עם הלקוח, פתרונות טכנולוגיים למחקר, פיתוח וייצור ועוד
ולבסוף, כיצד נוכל ליצור תרבות ארגונית גמישה וחכמה, שתאפשר לנו למצות את ההון האנושי בארגון ולהעניק לעובדים שלנו תחושת שייכות, גאוות יחידה וסיפוק אישי וארגוני.

כאן בכדי להישאר?

שאלנו את יעל קנדר מה יהיה השלב הבא בכל הנוגע לפיתוח החוסן הדיגיטלי של עסקים. לדבריה: "אני חושבת שלמדנו לא מעט אבל לצערי גם הספקנו לשכוח. כשאני עומדת בפקקי תנועה של שעות לא משנה באיזו שעה, לאחר שנת הקורונה, אני מבינה שלצערי מעסיקים חזרו בדיוק לאותה הנקודה בה היו לפני ולא שינו את דרכם בהתאמה. חברות צריכות לשאול עצמן היום אלו שינויים שביצענו בשנת הקורונה הם כאן בשביל להישאר. אלה שמבינים (ויכולים למנף) את מה שעבד היטב ברגעי השיבוש, יהיו במיקום הטוב ביותר לחוות צמיחה ולהניע את עצמם מעבר לתחרות.

לדעתי אין סיבה להמתין לגורמים חיצוניים שידחפו אותנו להשתנות, עדיף להתחיל את השינוי וההתפתחות שלנו כארגון, כדי שנוכל לשלוט טוב יותר בתוצאה.

לפני שאנחנו רצים לטכנולוגיה או לכלים הדיגיטליים כמו עבודה בענן וכולי, חשוב מאוד לגבש אסטרטגיה ותרבות ארגונית שמטרתה לייצר חוסן דיגיטלי ומשם להתאים את הכלים שיעזרו לנו להגשים אותה".

יעל קנדר / צילום: כדיה לוי
יעל קנדר בכנס GO DIGITAL 2021 / צילום: כדיה לוי

כתבות

לכל הכתבות