בשיתוף:
esfera / צילום: Shutterstock

esfera / צילום: Shutterstock

משבר הוא הזדמנות בתחפושת, במיוחד לחברות הישראליות בארצות הברית

הקורונה הכתה בארצות הברית באופן משמעותי ועל הדרך שינתה את הדרך שבה מנהלים ובעלי עסקים מתנהלים. כמו תמיד, שינוי מוליד הזדמנויות!

השוק בארה"ב חווה טלטלה גדולה מאוד בשנתיים האחרונות בעקבות מגפת הקורונה. המדינה מצאה עצמה בסיטואציה לא ברורה בזירות שונות כמו עבודה, פנאי, מסחר וכדומה. כאשר אנו דנים בתופעות חברתיות והשפעותיהן על השוק האמריקאי כדאי לקחת בחשבון את האופי השמרני של האמריקני הממוצע, ואת הקושי שלו להתמודד עם שינויים וחריגה מהשגרה.

בנוסף, הבדלנות האמריקאית באה לידי ביטוי באירוע האחרון בכך שהוא לא היה קיים מבחינת האמריקאים, עד שהגיע באופן מעשי אליהם הביתה. כל אלו ועוד יצרו מציאות ובה שינויים גדולים ומהותיים שעתידים להתרחש ובבסיסם, הזדמנויות עסקיות רבות.

בשנה האחרונה ניתן להגיד בבטחה שלמרות הסכנה מגלים נוספים של הקורונה, החברה בארה"ב יודעת להתמודד עם הסיטואציה, לפחות ברמת הכלכלה. היציבות הושגה וזה אחד הקרדיטים הכי גדולים שניתן להעניק לממשל החדש של ג'ו ביידן שנכנס בעיצומה של המגיפה.

המציאות החדשה בארה"ב הניחה לפתחם של עסקים ישראליים חברה אמריקאית עם יותר מודעות לזיהום אוויר, מחלות והיגיינה. בנוסף, הריחוק החברתי הפך מכלי להתמודדות עם מגיפה משתוללת למעין כלי פיננסי לניהול הוצאות תקורה. הגדרות הנדל"ן התערערו לחלוטין שכן נשאלת פתאום השאלה איך משערכים נכס למגורים שהופך להיות בחלקו מיועד לצרכים עסקיים ומנגד, איך זה מוריד מערך הנדל"ן המסחרי, אם בכלל. מעבר לכל אלה ומן הסתם, תחום הבריאות לכשעצמו קיבל תשומת לב עצומה בכל הקשור לניהול יעיל של מערכות בריאות, הגנה על נתונים רפואיים, ייצור יעיל ואלטרנטיבי של מכשירי הנשמה, פיתוח אמצעי הגנה שונים להתמודדות עם מגיפות ועוד.

השוק האמריקני משנה את תוכנת ההפעלה שלו

התהליכים הללו הפכו את השוק האמריקאי לבשל למגוון רחב של שינויים אך בראשם שניים עיקריים: הראשון הוא שינוי בהרגלי הצריכה והתמקדות מוגברת במוצרים לעומת תקופת טרום הקורונה כמו למשל, מוצרי היגיינה, סניטציה או טיהור אוויר. אנו רואים חברות רבות שמגפת הקורונה הייתה מצוינת עבורן והצליחה להזניקן לעמדה מרכזית בשווקים הגלובאליים והציבוריים כאחד.

השינוי השני הוא באופיים של נהלי העבודה שהולכים ומתקבעים סביב המונח "עבודה מהבית", באופן חיובי ולגיטימי. חברות רבות החלו לבחון מודלים של עבודה מהבית וכיצד אלו תורמים למדדי התפוקה וביחס ישיר להורדת עלויות התקורה. הפיכת המרחב הביתי לכזה שמותאם גם לתנאי עבודה טומנת בחובה לא מעט אתגרים, גם מצד המעסיקים וגם מצד העובדים, וכל אלו העלו לתודעה אלמנטים שהיו מוחלשים יותר בעבר, שוב, בין היתר בעקבות מקובעות חברתית הנטועה בלב החברה האמריקאית.

כמו בכל סיטואציה בה שינויים מובילים להזדמנויות עסקיות, גם כאן היה קל לזהות יזמים ישראלים שהצטרפו לגל ששטף את ארה"ב ולקחו חלק פעיל בתהליכים שהובילו להתאמות שנעשו ועדיין נעשות שם. במונחים של הייטק והעולם המהיר של ההווה, שנתיים בהם חווינו את המגיפה יכולים להיחשב כנצח, אך למרות זאת עדיין קיימות הזדמנויות עסקיות רבות והן מתמקדות באופן טבעי באזורים הסקטוריאליים שעברו את המהפכים הדרמטיים ביותר כמו ענף הבריאות, התקשורת והאסתטיקה.

לעבוד בניו יורק ולגור בפלורידה

אחד הדברים שצריך לבחון כשמנסים לזהות הזדמנויות בשווקים זו תנועה של הון אנושי שבעקבותיה או במקביל לה, מתנהלות תנודות של פירמות ענקיות. ברוב המקרים תנודות כאלה נגרמות מחיפוש ברמת האינדיבידואל עד לפירמות הענק אחר הטבות כלכליות שיכולות להעלות את הרווחיות שלהן. השילוב של החיפוש התמידי הזה ביחד עם מגפה עולמית ששינתה לחלוטין את אופי העבודה של כולנו, האיצו תהליכים אלה שבתוך השוק האמריקאי היו מגובות כמובן בהבדלים עצומים בין המדינות עצמן בכל הקשור לחבילות ההטבות וכמובן חבויות המס.

העבודה מרחוק אפשרה לעובדים מניו יורק למשל, לחיות בפלורידה ולעבוד מרחוק באותו חלון זמן, עם מזג אוויר נוח יותר ועם גמישות רחבה יותר בכל הקשור למדיניות ניהול המשבר ברמת המדינה והמחוזות השונים.

הקורונה שינתה את מפת העסקים של ארצות הברית

מבלי להתייחס לאופן הניהול של המשבר ברמה הפוליטית חברתית, אין ספק שמבחינה כלכלית המגיפה והטיפול בה הדגישו את הפער התפיסתי בין הדמוקרטים לאוכלוסייה הרפובליקנית, שבלשון המעטה סולדת מהגבלות ועודף רגולציה. העלויות הגבוהות בקליפורניה וניו יורק היו בעוכריהן של פירמות ענק רבות ותנועה ערה של הון אנושי ממדינות אלו למדינות אחרות כמו טקסס, אריזונה ופלורידה, רק גרמו להן להאיץ תהליכים פנימיים שעמדו על הפרק בכל מקרה. במהלך השנתיים האחרונות ראינו חברות ענק כמו Advanced Micro Devices ו-Dell שכבר העתיקו את המטה שלהן מקליפורניה ועוד אחרות כמו HP, Dropbox ו-Oracle שהודיעו על כך רשמית. רבות מהן כבר מיקמו את עצמן בטקסס, בעיקר בשוק ההייטק הפורח באוסטין, אבל אריזונה, בעיקר בגלל קרבה לחוף המערבי, ופלורידה הן שווקי יעד ידועים ומוכרים כיום ורבים מאנשי ההון סיכון כבר העתיקו את בסיס חייהם לשם כחלק מההטבות הכלכליות שהעניקו להן המדינות. מבחינת הזדמנויות עסקיות עבור השוק הישראלי אין ספק שאלה הם שווקי היעד המעניינים כיום. לשם זורם ההון האנושי בארה"ב וכל מה שמגיע ביחד איתו. קרנות הון סיכון, משקיעי אנג'ל, מרכזי יזמות, פיתוח תשתיות מקומי שמיועד לשוק ההייטק וכו'.

לישראלי שביקר בטקסס עד לפני 5-7 שנים, ולזה שביקר בפלורידה עד לפני שנתיים, צפויה הפתעה גדולה וחוויה מרעננת אם יגיע לשם היום, בכל מה שקשור לרמת הפתיחות המקומית לסקטור ההייטק.

אין אפשרות לדעת לאן השוק הולך בטווח הזמן הרחוק, בדיוק כפי שלא ניתן היה לנבא מגיפה עולמית בסדר גודל שכזה והשפעותיה על כולנו. מנגד, בטווח הזמן הקרוב, ניתן לראות בבירור בשוק האמריקאי כיצד המפה מתעצבת לה סביב קטר ההייטק וצריך לחלוטין לשים לב לזה בכל מה שקשור לבחינת האסטרטגיה העסקית וההתרחבות האופרטיבית מצידן של חברות ישראליות שחושבות באופן גלובאלי.

מה ההזדמנויות שממתינות לעסקים הישראלים בארה"ב, סין ובכלל? הצטרפו אלינו לכנס Go Global ב- 17 בנובמבר 2021 ותגלו. לפרטים והרשמה לחצו כאן 

כתבות

לכל הכתבות