להרשמה שיתוף
צילום: Shutterstock

"נשים צריכות להציב מטרות ולהשיג אותן"

צילום: Shutterstock
מורן דאי, סמנכ"לית השיווק והדיגיטל של ניופאן, סבורה ששוק העבודה פתוח במידה שווה בפני גברים ונשים כאחד. התמדה ועבודה קשה יביאו כל אחד ליעד ללא קשר לזהות המגדרית ● במסגרת פרויקט "מדברות" של גלובס היא תשמש מנטורית לנשים בתחילת הקריירה ותחלוק עימן את ניסיונה העשיר בשוק העבודה
10.04.2022 | קורן דור

 הכתבה בשיתוף ניופאן

"אני למעלה מ-10 שנים ממלאת תפקידים שונים בניופאן. במהלך השנים התקדמתי והתפתחתי ועל אף ההזדמנויות שונות שנקרו בדרכי, בחרתי להישאר במקום שטוב לי בו ומעריך אותי מאז ומתמיד", אומרת מורן דאי, סמנכ"לית שיווק ודיגיטל ניופאן, כאשר היא נשאלת על היציבות התעסוקתית הדי יוצאת הדופן שלה בעולם העבודה הדינאמי ומדגישה שהתמדה בשילוב עם סביבה מעריכה ותומכת מבחינתה הם המפתח לשגשוג.

"התמדה, התמקצעות אישית ופתיחות להזדמנויות הנקרות בדרכנו, הן בעיניי המצרך ההכרחי על מנת לכבוש את היעדים והמטרות שהצבנו, שאפתניים ככל שיהיו. זו הסיבה שאני אוהבת לציין את הספורטאית יעל ארד שבעיני מעוררת השראה ולאו דווקא ממקום מגדרי. היא דוגמא להתמדה ולחתירה להצלחה, לשאפתנות ולמצוינות. מישהי שלא מתפשרת בדרך, מהזכייה שלה במדליית כסף ועד מינויה כיושבת ראש הוועד האולימפי". דאי מזדהה עם ארד גם ממקום של אישיות נחושה ממוקדת ומכוונת מטרה. "משלב מוקדם בקריירה הצבתי יעדים ואני מרגישה שאני במקום אליו רציתי להגיע בעת הזו".

הראיון עם דאי מתקיים בעקבות הצטרפותה כמנטורית למיזם "מדברות - נשים מובילות נשים" של גלובס, במסגרתו מנהלות ובכירות בתעשיות שונות ובקהילה העסקית בישראל נפגשות עם נשים בתחילת הדרך ומשתפות במסע האישי מקצועי שעברו ומניסיונן העשיר.


"אני נהנית לשמש כמנטורית ולחלוק מהתובנות שצברתי עם השנים. לנשים יש הרבה מה לתרום בעולמות הניהול והשיווק והן בעלות יכולות אנליטיות וראייה רחבה המהווה יתרון משמעותי. אני מאמינה שמי שבאמת רוצה ומכוונת את עצמה קדימה - תגיע לשם. אני גם שמחה שיש לי את האפשרות להוות דוגמה אישית לבנות שלי, שרואות ומבינות שגם נשים יכולות וצריכות לרצות, להתמיד, להציב מטרות ולהשיג אותן".

"ברגע שארגון מאפשר לשלב בין משפחה לקריירה דברים טובים קורים"

דאי מודעת לטענות באשר לחסמים שעומדים בפני נשים בשוק העבודה, אך אומרת שהיא עצמה לא נתקלה בהם אי פעם והיא מאמינה שהאישיות לרבות הכישורים והיכולות הם אלה שמשחקים תפקיד במסלולי הניהולי.

"בכל הנוגע לנושא המגדרי, הרי שמעולם לא ייחסתי לכך חשיבות רבה מדי - לא כאשר נדרשתי ללמוד ולהתקדם ולא לאחר שמוניתי למנהלת ונדרשתי לגייס כוח אדם לעבוד במחלקות שניהלתי. כעובדת לא נתקלתי ביחס שונה או מפלה רק בגלל היותי אישה.
בכל פעם שקודמתי לתפקיד בכיר יותר, זה היה בזכות עבודה קשה, אותה עבודה שהיה נדרש לעשות גבר לו ביקש להתקבל לאותה משרה או להתקדם לתפקיד זהה".
עם זאת, היא מודה, שהתמרון התובעני בניהול השגרה בין קריירה לחיים אישים הוא תמיד מאתגר וסבורה שהיא מצליחה "להחזיק במקל משני הקצוות שלו" כלשונה, הודות לתמיכה המשותפת מבן זוגה ומניופאן.

"כאמא וכאשת קריירה הייתה בידי היכולת לשלב בין שני העולמות בזכות זוגיות מכילה והדדית מחד והנהלה תומכת מאידך. אני לא מוותרת על הנוכחות במחיצת המשפחה, כולל בפן החברתי והלימודי. בניופאן סומכים על שיקול דעתי וחלוקת הזמן בין העבודה והמשפחה וככל שנדרש אני עושה תעדופים באופן שנכון לשני הצדדים. לדעתי, ברגע שארגון מבין את המצב ומאפשר לשלב - דברים קורים וקורים טוב. זה אומנם לא פשוט להיות 24/7 במשרה שרודפת משרה, בעבודה תובענית ובאינטנסיביות שכרוכה בהורות, אבל לומדים לג'נגל".

"היום אנחנו דיגיטליים ברמה אחרת גם במוקדי המכירה הפרונטלית וגם באתרי סחר"


מולטי טאסקינג הוא מאפיין דומיננטי בחייה ובפעילותה הענפה של דאי בניופאן. בין היתר, היא מנהלת את הפעילות העסקית של מותגים בינלאומיים מובילים רבים וביניהם Kitchenaid, Magimix, Haier, Bose, Tefal, אחראית על גיבוש אסטרטגיה שיווקית, ניהול סיכונים וקמפיינים עתירי תקציב ובמסגרת תפקידה הרחיבה את הפעילות העסקית במחוזות הדיגיטל, האנליזה והחדרת מותגים בינלאומיים לשוק הישראלי.

"בקבלת החלטות בעולמות המקצועיים אני שמחה על כך שהועברה לניהולי מחלקת האנליזה. זאת מאחר והיה לי ברור שאנליזה מאפשרת לדייק את העבודה בדיגיטל, לדאוג להמרות ושתהיה יד מכוונת בצורה עקבית לביצוע אופטימיזציה ולדיוק תוך כדי תנועה בעולם הפיזי ובעולם האונליין להשגת התוצאות הטובות ביותר".
את המהלכים בגזרה הדיגיטלית הקרובה ללבה היא דחפה מתוך הבנה שהעולם הולך לשם ושחשוב להעביר את המידע והחוויה של רצפת המכירה הפיזית גם לזירה המקוונת. יתכן שהוצאת החזון אל הפועל הייתה לוקחת זמן ארוך יותר, אבל למציאות היו תוכניות משלה והמהלכים שהובילה דאי בדיגיטל זכו להבשלה מהירה במיוחד והאצה מרתונית בעקבות משבר הקורונה.

"המשבר היה גלובלי ונגע בכולנו בדרכים שונות. אצל יצרן אחד השתנתה תפוקת הייצור ואצל האחר עברו מהמטה לעבודה מרחוק והיה יצרן שבעקבות המחסור בצ'יפים לא יכול היה לייצר. בניופאן כמו במקומות אחרים רבים, לא היינו ערוכים לשינוי הפתאומי של סגירת השווקים ושינוי בהתנהגות הצרכנים, אך עד מהרה הבנו שלאור הנסיבות אנחנו נדרשים להמציא את עצמנו מחדש. בעיני עברנו תהליך מטלטל אך מאוד מעשיר ומלמד, כי הצלחנו לפתח דרכים יצירתיות לקדם מכירות ולהעניק שירות באמצעים דיגיטליים".

מורן דאי / צילום: יולי כהן
 מורן דאי / צילום: יולי כהן

כיצד באמת התמודדת עם הטלטלה בשוק?

"השינוי המהיר שעבר המשק הוביל לתהליך דיגיטציה מהיר שהקדים את התוכניות.
בעצם יש לנו שני קהלים וכל אחד דרש התייחסות לאור המשבר: קהל המשווקים לו אנחנו מסייעים לשווק את המוצר בדרך היעילה ביותר וקהל הצרכנים. ניופאן ידועה בתרבות השירות שלה, אך בעקבות הריחוק החברתי התבקשנו להמיר את החוויה מרצפת המכירה לאונליין והצלחנו להעביר את חוויית המכירה והשירות הטוב גם מרחוק.

"לפתע טכנאים לא נכנסו לבתים והצרכנים שרכשו מוצרי חשמל מצאו את עצמם בתפקיד של אנשי מקצוע. כדי לעזור להם במשימת ההתקנה, יצרנו עבורם המון סרטוני הדרכה וסרטוני מוצר שעלו לרשת. הרחבנו את שעות הפעילות ושמרנו על התקשורת עם הלקוחות והמשווקים בוואטסאפ, בצ'אט וירטואלי, באמצעות פניות באתר וברשתות החברתיות ובמוקד הטלפוני.

"היום אנחנו כבר דיגיטליים ברמה אחרת גם במוקדי המכירה הפרונטאלית וגם באתרי סחר, כשבאתרי הסחר יש קטלוג דיגיטלי של המוצרים כולל סרטוני הדרכה והוראות הפעלה לצרכן. למדנו בתקופה הזו הרבה על אפיקי הקידום בדיגיטל והודות למערך האנליזה, אנחנו יודעים איך לפנות ללקוחות וללקוחות הפוטנציאליים במקום הנכון ובזמן הנכון עם המסרים הרלוונטיים ביותר".

"כמנהלת, אני לא עושה הבחנה מגדרית בין מועמדים הנבחנים לתפקידים השונים"

דאי מאמינה בניהול מאפשר, עבודת צוות ומתן אחריות לכפופים לה כמתכון להצלחה בארגון ובפעילות העסקית. "כל אחד בתחום אחריותו יכול לנהל את הפעילות, להוביל אותה ולקבל החלטות. יש צמתים בהן אני נפגשת עם הצוותים ואנחנו חושבים ביחד מה נכון יותר, אבל בסופו של דבר אני מאפשרת לצוות להוביל תהליכים ולעשות את הדברים. בדרך הזו, הצלחתי לייצר רשת של עבודה בשיתוף פעולה מושלם. כל אחד אחראי על התחום שלו ויש שיתוף פעולה גם בתוך הצוות. גם אם העובדים טועים, יש להם אחריות והעבודה נעשית בצורה קפדנית מאוד ויצירתית והם כל הזמן רוצים להביא את הדבר הבא".

המגדר משמעותי עבורך בגיוס עובדים וניהולם?

"כמנהלת, אני לא עושה הבחנה מגדרית בין מועמדים הנבחנים לתפקידים השונים. לכל תפקיד, באשר הוא, אני מזמנת לראיונות גברים ונשים כאחד וכאחת, ובוחרת מתוכם את הפרסונה המתאימה ביותר למילוי התפקיד בהתאם לדרישות מקצועיות. כך אני נוהגת, וכך הייתי מצפה שינהגו כולם. אני גם לא מאמינה באפליה מתקנת כלפי נשים - לדעתי כאשר ניתנת הזדמנות שווה לנשים להוכיח את יכולתן, רבות מהן מסוגלות להתמודד שווה בשווה, לכל הפחות, עם כל מועמד שיתמודד מולן על התפקיד המבוקש".

ובלו"ז העמוס - איך את מצליחה לטעון מצברים?

"אני מבלה עם המשפחה ואנחנו מטיילים הרבה. אני אוהבת לרוץ למרחקים ארוכים גם בעבודה וגם בספורט. ריצות הבוקר שלי הן התנתקות לשעה מכל הטירוף. כך אני מצליחה לעשות ריפרש לקראת יום חדש".

מה המסר שלך כמנטורית למישהי שרוצה לפרוץ קדימה?

"להגדיר לעצמך לאן את רצה: הייעוד, המטרות והשאיפות שלך, להתמיד לעשות את הדברים בדבקות ולא להתייאש. הדרך היא לא קלה, יש הרבה מאוד משוכות שלא בהכרח קשורות רק למגדר - אלא עסקיות ומקצועיות, דברים שלא ציפינו להם כמו קורונה או מלחמה. חשוב להיות מספיק חדות כדי לזהות את האתגרים וגם גמישות על מנת לבצע את ההתאמות הנדרשות ולהמשיך לרוץ. ההמלצה שלי לנשים בתחילת דרכן המקצועית היא להשקיע את שנותיהן הראשונות ביצירת בסיס מקצועי איתן תוך העמקה בתחומים המקצועיים המעניינים אותן. זה בסיס שנדרש לקידומן והשתלבותן בתפקידים בכירים בעתיד, וימנע מגורמים סביבתיים או מגדריים לחסום או להגביל אותן".

תקנון