להרשמה שיתוף
צילום: Shutterstock

"רוצה להתקדם? אל תפסיקי לשאוף קדימה ואל תפחדי להגיש מועמדות לתפקידים בכירים"

צילום: Shutterstock
שלוש מנהלות בכירות בחברת הגיימינג "פלייטיקה", המשמשות מנטוריות בפרויקט "מדברות", משתפות מניסיונן בעולם העבודה. איך משלבים קריירה עם משפחה, מה נדרש על מנת לעלות במעלה הפירמידה, כיצד מעצימים נשים בארגון, וגם איך מנהלים יוניקורן המתפרס על פני 20 סייטים ברחבי העולם
08.05.2022 | קורן דור

הכתבה בשיתוף פלייטיקה

"יש לנו את היכולת לתת כלים ולתמוך בנשים שרוצות להוביל ולהשפיע"

יעל יהודאי עובדת בפלייטיקה מעל 6 שנים. כ-CHRO היא מובילה את תחום ה-HR הגלובלי בחברה. במסגרת תפקידה אחראית להתוויית אסטרטגיית משאבי אנוש בכלל הסייטים של פלייטיקה בעולם. וגם על יצירת תשתיות, קידום, פיתוח וניהול ההון האנושי בחברה.

יהודאי מאמינה בפרקטיקה של "נשים מצמיחות נשים" להכוונה ודיוק בבניית הקריירה. היא מספרת ש"כסמנכ״לית משאבי אנוש בכירה של פלייטיקה, מקבלת אינספור פניות ושאלות מנשים כיצד עליהן לפלס את דרכן בעולם התעסוקה, איך מתמודדים עם הג'נגול המטורף של החיים ועוד. לכן, אני גאה ושמחה על השותפות בין פלייטיקה לפרויקט 'מדברות' של גלובס - פרויקט שמטרתו להפגיש נשים שרוצות ללמוד, להתפתח ולהתקדם - עם נשים בעלות ניסיון עשיר, מנהלות בכירות מהחברות הגדולות במשק; זו בהחלט דרך ליצור שינוי אמיתי בעולם העבודה".


כסמנכ"לית משאבי אנוש בכירה בפלייטיקה, איך את דואגת להגברת הנוכחות הנשית בארגון?

"הנוכחות הנשית היא מראש מועטה יותר בהייטק, בעולמות הטכנולוגיים אף קשה יותר לגייס נשים ולדעתי זה מתחיל בהסללה כבר בראשית הקריירה ואף בלימודים. לכן חשוב לנו מאוד לעבוד על גיוון ומנהיגות נשית, כדי שנשים יחשפו להזדמנויות ויגישו מועמדות לתפקידים שונים. בנוסף, יש לנו יכולת לתת כלים ולתמוך בנשים שרוצות להוביל ולהשפיע בארגון״.

"ככלל המטרה היא לגייס יותר נשים מלכתחילה ולכוון אותן קדימה. אני מאמינה שעם הרבה צעדים קטנים כמו עידוד נשים להגיש מועמדות לתפקידים בארגון ככלל ולתפקידים בכירים בפרט וקידום פרויקטים כמו 'מדברות', אפשר להזיז את המחט בהיבט המגדרי ויותר נשים יבואו וישתלבו. אנחנו במחלקת משאבי אנוש מנסים להשקיע כמה שיותר שזה יקרה".

באילו מקומות את כ-HR נפגשת עם אי שוויון בשוק העבודה?

"אני מבחינה במקרים רבים שכבר בשלב הראיונות גברים מרשים לעצמם לדרוש יותר מנשים וזה בא לידי ביטוי בכל אופן ניהול התהליך. לא פעם ניתן לזהות אצל נשים את תסמונת המתחזה. הן יוצאות מנקודת הנחה שאולי הן לא ראויות ולא מגיע להן ומוכנות לעשות יותר פשרות."

מה תציעי למישהי שרוצה להתקדם על סמך מניסיונך?


"תשאפי קדימה, אל תוותרי ואל תשימי לעצמך את תקרת הזכוכית. אל תחששי לנסות להתמודד ולהגיש מועמדות לתפקידים בכירים. מאוד חשוב שנשים יתמכו אחת בשנייה וישתפו באתגרים, כדי להבין שאת לא לבד, בכלל רשת תומכת היא המפתח להצלחה. התמרון בין עבודה למשפחה הוא מורכב, זהו שיח מתמיד של בחירות ומחירים, אבל אני יודעת שאם אני נהנית בעבודה הרי שבבית זוכים לגרסה יותר טובה שלי.

"כל מי שמכוונת לתפקידים בכירים צריכה לשאול את עצמה האם היא מוכנה לשלם מחיר, כי היא ככל הנראה לא תהיה בבית כל יום אחה"צ עם הילדים. ויחד עם זאת חייבים למצוא מינון בו מתאפשר לצאת אליהם ולבלות איתם. החוכמה היא באופן מודע ובלתי פוסק לנהל בו זמנית את שני העולמות של העבודה והבית. זה לא משהו שמרפה ממך, אבל בסופו של דבר זה אפשרי. בסוף, אנחנו כא.נשים קובעים את הבחירות שלנו".

יעל יהודאי / צילום: אוהד רומנו
 יעל יהודאי / צילום: אוהד רומנו

"כל עוד אין שוויון בבית אין שוויון בעבודה"

לפני יותר מעשור מורן זר קצנשטיין, מנהלת התקשורת של חברת הגיימינג פלייטיקה ומייסדת קבוצת האקטיביזם הנשית "בונות אלטרנטיבה", חוותה מקרוב כיצד מרגישה אפליה במקום העבודה על רקע מגדרי. "הייתי מנהלת מותג בחברה אחרת. אחרי שנתיים בתפקיד הציעו לי קידום - להפוך למנהלת המותג הכי יוקרתי בחברה. בחשש עדכנתי שאני בתחילת ההיריון - והופתעתי לגלות שהחליטו לא לקחת אותי לתפקיד לאחר שכבר סוכמו בינינו התנאים. מחופשת הלידה המשכתי לחברה אחרת. הרגשתי שזה היה מאוד לא הוגן אבל בזמנו פחדתי לעשות מזה עניין".

היום היא מעידה שהייתה מגיבה אחרת, אבל מהסיפור האישי שלה הבינה שהיא עצמה לא תיתן לנשים אחרות לקבל דחייה רק משום שהן רוצות להרחיב את התא המשפחתי. בהמשך מצאה את עצמה מנהלת נשים רבות ובעיקר אימהות. "כשהקמתי עסק משלי, הגיעה עליי מועמדת שסיפרה לי בראיון שהיא בהריון ולמרות זאת היה לי ברור שאקח אותה והיא באמת נתנה מעל ומעבר. במרוצת השנים מצאתי את עצמי מגייסת הרבה עובדות שהן אימהות ויש לזה הרבה יתרונות מבחינתי: כשאת אמא את סופר יעילה ותכליתית, ממוקדת מטרה מכורח המציאות".

מורן זר קצנשטיין / צילום: תמי גלאור
 מורן זר קצנשטיין / צילום: תמי גלאור

זר קצנשטיין מספרת ששמחה להשתלב בארגון כמו פלייטיקה "אנשים מגיעים לכאן עם אנרגיות ומוטיבציה ורוצים לצמוח ולהתפתח. יש בארגון הרבה מאוד הזדמנויות ומרחב תנועה וסומכים על אנשים ונשים שמראים מוטיבציה. הצ'יטה בלוגו שלנו מסמלת הכי טוב ארגון כמו פלייטיקה שרץ קדימה במהירות".

מדוע לדעתך עדיין יש פחות נשים שפונות לתפקידים בכירים?

"כי כל עוד אין שוויון בבית לא יהיה שוויון בעבודה. נשים בעצם עובדות בשתי משרות - בעבודה ובתא המשפחתי. רוב הגברים עדיין לא מעורבים ברמה כזאת שמאפשרת לנשים להתקדם. במקרה שלי ושל בעלי, למרות שלשנינו יש קריירות תובעניות, אנחנו שותפים מלאים בגידול הילדים ומסייעים אחד לשנייה להתפתח מקצועית".

מה היית אומרת למישהי שרוצה קריירה אך לא מעיזה?

"אני חושבת שכל אחת שרוצה - יכולה לקחת אחריות על הקריירה שלה. אני לרגע אחד לא רציתי שמישהו יעשה לי הנחות כי אני אישה ולא עשיתי לעצמי הנחות. בנוסף, צריך גם לדעת לתקשר את ההישגים החוצה. לדעתי התפיסה של 'אעבוד קשה וכולם ידעו מי אני ויקדמו אותי' שגויה. אם לא תספרי ותייחצני את עצמך - לא יידעו. לכן, מתחילת הקריירה חשוב שנשים יעבדו על המיתוג ועל השיווק שלהן בתוך הארגון ומחוצה לו.

כדאי גם לבנות רשת תומכת מסביב. אני הקפתי את עצמי תמיד בנשים שמאוד רוצות וגם דורשות מעצמן. וגם מנטוריות מאוד עוזרות. המנטורית שלי היא מי שהייתה פעם הבוסית שלי והיום כשאנחנו כבר לא עובדות ביחד, אנחנו חברות ומתייעצות אחת עם השנייה. היא סופר מצליחה ומנוסה ומהווה השראה עבורי לכך שעבודה קשה משתלמת.

"מנטורית מבחינתי היא דמות קריטית להצלחה, את צריכה מישהי שתתמוך בך ותילחם עבורך; כל אחת צריכה שיהיו שם בשבילה ומהסיבה הזאת פרויקט 'מדברות' הוא חשוב כי הכוונה היא שנשים ייחשפו לנשים אחרות בתעשייה וייווצרו חיבורים חדשים והן יוכלו להוביל האחת את הקריירה של השנייה".

"האתגר הוא לחבר את העובדים שיושבים בקצוות שונים של העולם"

נורית קורן, VP HR Regions בפלייטיקה סוגרת שלוש שנים בחברה ומספרת שפלייטיקה היא ארגון שהיכולת שלך לשנות, להוביל ולהשפיע היא כמעט בלתי מוגבלת. אני תמיד אומרת שאם יש לך רעיון טוב וכיוון מעניין, חדשני שיאפשר מתיחת גבולות, פלייטיקה תמיד תיתן לך את הרוח הגבית. במהלך השנים בפלייטיקה אני שמחה שיצא לי לעבוד לצד נשים עוצמתיות שרוצות לשנות, להשפיע, לאתגר את עצמן ובעיקר להצליח. המשותף להרבה מנהלים ומנהלות בפלייטיקה זה אותו רצון להצליח, להוביל ולנצח.

היא אומרת שבמבט לאחור במחשבה על כל הארגונים שעבדה בהם לאורך השנים ואפילו מחוץ לשוק העבודה, היא בהחלט מבחינה בשינויים רבים בכל הנוגע לתפיסה וליחס לקריירה של נשים, אך בהחלט מבינה שיש עוד דרך לעשות.

נורית קורן / צילום: נופר הנדלמן חסון
 נורית קורן / צילום: נופר הנדלמן חסון

"אני חושבת שגם ה-METOO תרם לכך. והתנהלויות שפעם היו יותר שכיחות נמצאות בתהליך הכחדה - משפטים סטריאוטיפיים על התנהלות נשית יותר או גברית יותר או הערות שקשורות לסגנון נשי או גברי כבר פשוט לא לגיטימיות ובאמת שלא שומעים באופן ישיר. לעומת זאת, לצערי אני עדיין יכולה לראות מקרים של תרגום התנהלות אסרטיבית של אישה כאגרסיבית ותוקפנית לצד אותה התנהלות של גבר שתיחשב כפשוט אסרטיבית.

בנוסף מציינת נורית כי תחום ה-HR בכללותו הוא תחום שעובר שינוי והתרחבות. אם בעבר התחום היה נחשב יותר נשי ועיקר הפוקוס היה על חלקים מאוד קלאסיים בעשייה. בעידן הנוכחי שהתחרות על הטאלנטים הפכה לכמעט בלתי אפשרית פלוס אתגרים של השנתיים האחרונות - קורונה, מלחמות, משברים פוליטיים, שוק עבודה שפשוט השתנה בצורה מהותית ובשנתיים עשה מה ש-20 שנה לא עשה קודם לכן, ברור שעולם ה-HR מתרחב בהתאם. כשכל זה על הצלחת, כבר ברור לכולם שלפונקציית HR יש השפעה דרמטית על הארגון וההצלחה העסקית שלו וברור שהאסטרטגיה לא יכולה להיות מבוססת על פתרונות HR "קלאסיים" אלא מצריכים הסתכלות רחבה יותר, שיתופי פעולה חזקים עם שאר המחלקות בארגון, גמישות, יצירתיות ושותפות אמיתית.

עשור אחורה היו מעט מאוד משרות פנויות בתחום והתחושה הכללית הייתה שהתחום לא מתגמל מספיק. ב-2022 המצב כבר נראה שונה לחלוטין. בתור דוגמה מציינת קורן את הניהול של העובדים במהלך הקורונה במעבר מרחוק ולפורמט היברידי. "התפקידים בניהול משאבי אנוש התרחבו עם הזמן ומחוברים יותר לביזנס. ככל שהארגון גדל, אומרת קורן, מתעצם גם האתגר של לחבר את העובדים שיושבים בקצוות שונים של העולם לערכים של פלייטיקה ול-DNA שלה.

איך את מג'נגלת בין ג'וב כה אינטנסיבי לחיי משפחה?

"אני חושבת שהכל מתחיל בהחלטה זוגית ואיך בונים את המשפחה. ביני ובין בעלי יש הבנה מלאה ופירגון הדדי והיו תקופות שהוא לקח יותר קדימה והיו תקופות בהן אני לקחתי יותר קדימה. בסופו של דבר, ניהול הקריירה שלו ושלי זה ניהול הקריירה שלנו ביחד.

"לצערי עדיין יש אנשים מבחוץ שרואים את זה אחרת, אבל ההחלטה היא של בני הזוג ולא צריך להיכנע ללחצים. אני חושבת שזה תמרון שדורש שותפות וזה עניין של החלטה וכל אחת שמכוונת גבוה לוקחת בחשבון שיהיו לכך מחיר מסוים. יש נשים שמתראיינות לתפקידים בכירים ומביעות חשש, אבל בתקופת הקורונה הרבה בזכות המעבר להיברידיות נראה שהן יותר מוכנות לאתגר ויודעות שגם יהיה להן יותר קל לאזן. בכל מקרה, התמדה לאורך זמן ותמיכה משפחתית בהחלט מסייעים להגיע רחוק".

תקנון