להרשמה שיתוף
צילום: Shutterstock

"לנשים יש תכונות חזקות שמתאימות לתעשיית הגיימינג הטכנולוגית"

צילום: Shutterstock
יותר ויותר נשים מכהנות כיום בתפקידים ניהוליים משמעותיים בזירת הגיימינג התחרותית. חלקן גם בתפקידים טכנולוגיים שמסורתית מילאו בעבר גברים. מנהלות בתחומי הטכנולוגיה והשיווק בחברת הגיימינג פלייטיקה מספרות על מאחורי הקלעים של התעשייה, הריגוש שטמון בעשייה החדשנית ועל מעמד האישה בתפקידי ניהול בעולם שנחשב עד כה גברי. כולן גם נוטלות חלק בפרויקט המנטורינג "מדברות", המפגיש בכירות במשק המשתפות מניסיונן ומייעצות לנשים בתחילת הקריירה
11.05.2022 | קורן דור

הכתבה בשיתוף פלייטיקה

אלה וידרה, סמנכ"לית IT, פלייטיקה - "אם אנחנו רוצות להיות שוות - אז בלי הטבות"

אלה וידרה הבינה כבר בגיל צעיר שקיימת הדרת נשים מתפקידים שנתפסים גבריים. "בבית הספר שלחו את הבנות לשיעור כלכלת הבית בעוד הבנים למדו אלקטרוניקה ואני התלוננתי על כך. במסלול הקריירה שעשיתי הייתי כמעט תמיד בקבוצת המיעוט: בכיתה בתיכון 'הנדסאים', בין המדריכים בביה"ס הטכני של חיל האוויר וגם היום אני בתחום שיש בו עדיין מספר מצומצם של נשים", היא אומרת.

וידרה הגיעה לפלייטיקה בשלביה הראשונים - לפני כשמונה שנים והקימה את כל תחום מערכות המידע בחברת הגיימינג. "התחלתי עם שני צוותים באוקראינה ולאט לאט התרחבנו ל-400 איש בארצות שונות. תחום התשתיות נתפס מאוד גברי וקשה מאוד לגייס אליו נשים. על כל 20-30 קורות חיים שמתקבלים לתפקידי תשתיות מגיעה מועמדת אחת".

למה נשים חוששות להיכנס לתחום התשתיות?
"רוב הנשים שכבר הולכות להייטק בוחרות בתכנות או אנליזה כי אלה מקצועות שנחשבים ליותר 'סקסיים' ותחום התשתיות נתפס כתחום מאוד טכני. אנחנו בונים דאטה סנטרים ואחראים לרשתות ומבנה נתונים ונדרשת היכרות עם הרבה מאוד סוגי טכנולוגיות, אבל אני מאוד אוהבת את התחום".


וידרה מספרת כי היא רואה אתגר גדול ומשמעותי בעבודה בתחום התשתיות דווקא בתעשיית הגיימינג. "יש בתחום טראפיק גדול ונדרשת אופרציה בווליום אחר. זה מייצר אצלי עניין ואנרגיה שאני אוהבת ואת היכולת לחדש כל הזמן".

"העבודה כאן היא דינאמית, היא מוסיפה, "ודרכה אני מרגישה שאני משפיעה בתחומים רבים. האמת שלא שיערתי שזה ייגדל לממדים כאלה עצומים, אבל אנחנו בצמיחה מתמדת ונדרשת כאן קריאייטיביות, הסתגלות לשינויים תכופים, והרבה אדרנלין".

מה היית אומרת למישהי שרוצה להיכנס לתחום?
"אני מאמינה שבשורה התחתונה אם אנחנו רוצות להיות שוות - אז בלי הטבות. גם בתקופות שהייתי יוצאת בימים מסוימים יותר מוקדם, הייתי מתחברת לעבודה בערב אחרי שהילדים הלכו לישון. יש תקופות שמאטים ויש תקופות שמאיצים, אבל בסופו של דבר צריך לדעת שזה אינטנסיבי ולהיות מוכנות לכך".

כיצד את חושבת שאפשר להגביר את הנוכחות הנשית ב-IT?
"לדעתי, הכול מתחיל בגילאים מוקדמים, בין אם זה במה שמלמדים בנות בבית הספר ובין אם זה סוג התפקידים שמציעים לבנות בצבא. אם כבר בשלבים הללו יפגישו נשים עם תחומים טכנולוגיים, אני חושבת שהמצב ישתנה ויותר נשים יבחרו להשתלב בתחומים האלה וגם יתקדמו ויצליחו".

אלה וידרה, סמנכ''לית IT, פלייטיקה / צילום: יאסיה אלכסנדרוב
 אלה וידרה, סמנכ''לית IT, פלייטיקה / צילום: יאסיה אלכסנדרוב

גבריאלה קרני, סמנכ"לית ומנהלת סטודיו יונייטד, פלייטיקה - "אני בארגון שבו מאוד סומכים על מי שרוצה לעשות וגם מעניקים גמישות"


גבריאלה קרני עשתה שינוי מקצועי, בלתי שגרתי וראשון מסוגו בפלייטיקה - והפכה מדירקטורית HR למנהלת יחידה עסקית רווחית, סטודיו שבאחריותו 3 משחקים. היא אחת משתי נשים מתוך 14 מנהלי סטודיו בארגון. "לכל משחק יש מנהל שמוביל אותו ולכל אחד מהם יש צוות", היא מסבירה.

קרני מספרת על ההסבה שעברה: "המעניין בסיפור שלי ושונה בנוף ה-HR הוא שאומנם צמחתי בעולם ניהול משאבי אנוש והייתי דירקטורית משאבי אנוש בפלייטיקה, אבל תמיד עניין אותי הצד העסקי ובערה בי התשוקה להתנסות בביזנס עצמו".

"לשמחתי, בפלייטיקה נותנים אמון באנשים מתוך הארגון ולמרות שלא היה לי ניסיון בתחום של ניהול משחקים, הצלחתי לשכנע את מנכ"ל הסטודיו דאז לתת לי לנהל שני משחקים לא רווחיים. אבל זה קרה בתנאים מאתגרים במיוחד: ללא תקציב שיווק, ללא אנשי טכנולוגיה ואנליזה ועם צוות מצומצם".

"עם זאת", היא ממשיכה, "הבנתי שיש לי הזדמנות, לקחתי אותה בשתי הידיים והצלחתי להרים מנגנון עסקי המבוסס על צוות קטן ללא תקציב שיווק. עבדנו קצת כמו סטארט-אפ ואחרי שראו שהגענו לתוצאות טובות וה-EBITDA היה גבוה - נתנו לי לנהל עוד משחקים ועם הזמן לגדול. בגלל הרקע שלי במשאבי אנוש ידעתי לזהות טאלנטים ולגייס אותם במהירות והשקעתי בהם. בעקבות זאת קיבלתי יותר תקנים וגם הצלחתי לבסס מודל ארגוני של עסק רווחי המבוסס על צוותים קטנים".

גבריאלה קרני, סמנכ''לית ומנהלת סטודיו יונייטד, פלייטיקה / צילום: ירון קרני
 גבריאלה קרני, סמנכ''לית ומנהלת סטודיו יונייטד, פלייטיקה / צילום: ירון קרני

מתוך החוויה המקצועית שלה הבינה קרני כי גם בשיא הקריירה אפשר לעזוב את אזור הנוחות כל עוד את הולכת בדרך המתאימה לך, שבה תהיי טובה. "זה שילוב של יכולות, כוח רצון, אמונה ומוטיבציה, גם אם זה דורש ללכת נגד הזרם ובאיזשהו מקום אפילו להיות אנדרדוג; לצד זאת צריך מנהל שמאמין בך ורואה את הפוטנציאל שלך. כזה היה המנהל שלי וכיום אני מיישמת את אותו תהליך עם העובדים שלי: נותנת הזדמנות, מלמדת, מלטשת מתוך אמונה שדרייב, אנרגיה וכוח רצון משפיעים הרבה יותר ממה שהסביבה חושבת או מהרקע ממנו באת".

מה המסר שלך לנשים שרוצות להגיע לתפקיד בכיר בחברות טכנולוגיה?
"שהכול אפשרי. יש לי 3 ילדים בבית ועם הרבה כוח רצון אפשר להצליח. צריך להילחם, זה לא קל, אבל אם יש רצון וכישורים, סקרנות ותשוקה זה משתלם. הייתי צריכה לעבור דרך כדי לבסס את עצמי בתור מנהלת משחקים, אבל אני בארגון שבו מאוד סומכים על מי שרוצה לעשות וגם מעניקים גמישות שמאפשרת מרחב תמרון עם המשפחה. כמובן שחשוב שתהיה תמיכה והפרטנר שלי הוא 50-50 איתי בעניין",

אודליה קרוגלן, דירקטורית MIS & DI, פלייטיקה - "מאז הקורונה קלטנו יותר נשים במקצועות הטכנולוגיים וב-IT - זה לא מפתיע אותי"

במסגרת תפקידה, אודליה קרוגלן אחראית על ניהול מערכות המידע הארגוניות של פלייטיקה ועל תשתיות הדאטה בארגון. היא מספרת שתמיד התחברה לעוצמה הניהולית ולתהליכים לוגיים כבר בתפקידיה הצבאיים בטייסת קרב ובתפקיד ראשון מסוגו לבנות בכוחות מיוחדים. אלה הכינו אותה היטב להמשך הקריירה.

"בפלייטיקה מעריכים אנשים טובים שרוצים להתפתח ולעשות יותר ולא יושבים בשקט ולא משנה אם את אישה או גבר. לא הרגשתי שום קשר למגדר והתקדמתי בזכות היכולות שלי. אני מונעת מתשוקה לעבודה. כולם כאן עובדים בתשוקה ובחדוות עשייה ויש כאן אווירה של חדשנות. אנשים לא חוששים ללמוד ולפעול ולהביא טכנולוגיות חדשות ולהתרחב מכל הבחינות בעשייה ובצמיחה של החברה בעולם".

יש לך עובדים מעבר לים - איך מתגברים על פערים תרבותיים?
"הכי חשוב זה 'לקרוא' את מי שנמצא לידך וגם את מי שעובד איתך, גם אם הם בעלי רקע תרבותי אחר. במקרה הזה אני חושבת שנשים יודעות להכיל היטב קבוצה של אנשים שונים, משהו ביכולת שלנו מאפשר לאנשים מתרבויות שונות להיות חלק מאותה קבוצה".

בניגוד למהלכי השוק, קרוגלן מדווחת שדווקא בתקופת הקורונה הייתה בתחומי האחריות שלה עלייה בגיוסי נשים. "קלטנו מספר נשים למקצועות טכנולוגיים וזה לא מפתיע אותי, כי אני חושבת שיש קיבעון בתפיסה של תחום ה-IT . אולי זה קשור לתדמית שמיוחסת לתחום, אבל ברגע שמכירים אותו מקרוב מבינים שהוא מכיל הרבה מחשבה ועומק ומאפשר שימוש ביכולת ניתוח והסקת מסקנות וקולברציה משותפת. בפלייטיקה מחפשים דמויות נשיות שיוכלו להתקדם ולדעתי לנשים יש תכונות חזקות שמתאימות מאוד לתעשייה שלנו".

אודליה קרוגלן, דירקטורית MIS & DI, פלייטיקה / צילום: באדיבות המצולמת
 אודליה קרוגלן, דירקטורית MIS & DI, פלייטיקה / צילום: באדיבות המצולמת

את משתתפת בתוכנית המנטוריות "מדברות" של גלובס. לך הייתה מנטורית בקריירה?
"היו לי שתי מנטוריות בתפקידים הראשוניים שלי בניהול ובמרוצת השנים גם מנהלים וגם מנהלות נתנו לי הרבה השראה. קיבלתי הרבה מאוד עצות ואחת ההמלצות הכי טובות הייתה לשאול תמיד שאלות פתוחות ולהשאיר מקום לדיון".

ומה את תייעצי כמנטורית?
"להתחבר לאינטואיציה בבטן ולא לחשוש להעז. אני חושבת שזה מביא אותנו - ולא משנה אם את אישה או אתה גבר - לתפקיד הבא. כמו כן, כדאי לאורך הקריירה לעצור לרגע ולבדוק איפה אנחנו נמצאות ומה צריך לשפר ולעבד את הדברים לפני שעושים את הצעד לשלב הבא ולא לשכוח שצריך תעוזה ואומץ על מנת להוביל לשינוי".

לורה קרן, סמנכ"לית שיווק, פלייטיקה - "במשחקי מובייל יש יותר שחקניות נשים משחקנים גברים"

לורה קרן מכהנת בתפקיד מזה 4.5 שנים ומובילה את תחום האסטרטגיה השיווקית של מגוון מותגי חברת הגיימינג בשווקים שונים. היא מודה שיש בתעשייה יותר גברים מנשים, אך רואה ניצנים של שינוי. "תעשיות הגיימינג וההייטק עדיין מאוד גבריות, אבל ניכר רצון אמיתי לשנות את זה בתעשייה בכלל ואצלנו בפלייטיקה בפרט". קרן, אשר מנהלת כיום כ-50 עובדים, אומרת שהיא עצמה לא חוותה תחושה של חסמי קידום בשל היותה אישה. "בתפיסה האישית לא התייחסתי אף פעם למגדר שלי כמשהו שמונע ממני להצליח. אני הארד-וורקרית ולא מבקשת הנחות ותמיד ציפיתי שיתייחסו אליי כשווה בין שווים".

תעשיית הגיימינג מתבססת על לקוחות גברים?
"אנשים חושבים שרוב הקהל בתעשיית הגיימינג הוא גברים- "גיימרים" אבל למעשה גברים משחקים יותר במשחקי קונסולות ואנחנו בפלייטיקה נמצאים בעולם הבידור והתוכן ומתמקדים יותר במשחקי מובייל (משחקים קלילים שניתן לשחק בכל מקום בטלפון) בהם משחקות דווקא יותר נשים מגברים"

קרן הגיעה לעולם הטכנולוגיה מעולם מוצרי הצריכה של מותגים גלובליים, אבל פעלה בשוק לוקאלי של תעשייה מאוד מסורתית. "השינוי והמעבר לתעשיית ההייטק והגיימינג היה מאוד קיצוני אבל מאוד מלהיב ומאתגר עבורי - שמחתי להיכנס לעולם מוטה פרודאקט דאטה ופרפורמנס, הבאתי את יכולת החשיבה השיווקית שלי מעולמות המיתוג והסטוריטלינג וחיברתי את הדברים בצורה שונה.

נהניתי מאוד מהיכולת לעבוד בסביבה דינאמית וחדשנית, מחלקת השיווק בפליטיקה היא לונה פארק אמיתי, עובדים בקצבים גבוהים על מגוון מותגים מול שווקים שונים ומייצרים קמפיינים שיווקיים חדשניים עם הכוכבים הכי גדולים, כגון שרון סטון, ג'ון גודמן, מייגן טריינור ועוד..." היא מספרת.

העבודה היא תובענית, אך לדבריה יש בה גמישות: "אני מנהלת לעצמי את הזמן ואני חושבת שבעולם היום מי שמחפש את הדיכוטומיה של הפרדה מוחלטת בין עבודה לחיים אישיים - לא יימצא אותה, היא כבר לא קיימת.

היום כבר פחות מדברים על איזון בית עבודה אלא מדברים על שילוב בין הבית לעבודה ובימינו שהכל הופך להיות הרבה יותר "היברידי" ועובדים מכל מקום הכול מתערבב ומתמזג זה בזה ומוצאים את הדרכים לשלב בין שני העולמות".

לורה קרן, סמנכ''לית שיווק, פלייטיקה / צילום: שני עדיאל
 לורה קרן, סמנכ''לית שיווק, פלייטיקה / צילום: שני עדיאל
 

ואיך את מתמודדת עם האתגר של התעשייה?
"אני אוהבת את האדרנלין והקצב הגבוה של העבודה, יש לי פרטנר ואנחנו שותפים ביחד לניהול התא המשפחתי וזה עוזר לי מאוד להגשים את עצמי. הבנים שלנו רואים את הדינאמיקה בבית וחווים מהי שוויוניות. אבל בסופו של דבר, אין נכון או לא נכון - וכל אחת מייצרת את האיזונים הנכונים עבורה במקומות הרלבנטיים כדי להתקדם ולהצליח".

מה תייעצי למישהי שרוצה להצליח בניהול בכיר?
"המוטו שלי בחיים וגם בעבודה הוא שבאתי ליהנות. לכן קודם כל כדאי לבחור תחום שהוא התשוקה שלך, משהו שבאמת מעניין אותך ומרגש אותך ואז יהיה לך הרבה יותר קל להצטיין בו. תחום, שהעבודה בו לאורך זמן וגם אם בשעות ארוכות לא מתיש אותך או מעייף אותך אלא מאתגר אותך ומושך אותך.

תהיי הכי טובה שאת יכולה ותתייחסי לעצמך כשווה - הכל מתחיל בבפנים. אם תתפסי את עצמך ותתייחסי לעצמך כשווה בין שווים כך גם הסביבה תתייחס אליך, לא צריך לפחד וגם לדעת לדרוש, אבל להבין שאין קסמים ובסוף בשביל להצליח צריך לעבוד קשה גם אם את אישה וגם אם את גבר, אז הכי חשוב תיזכרי ליהנות מהדרך".

המוטו שלנו: לייצר Well-being לעובדים ולשים את הפוקוס עליהם

בפלייטיקה חנכו לאחרונה מרכז אורח חיים בריא, המציע לעובדים פעילויות ספורט, פנאי וקהילה לאורך כל שעות היום

חוויית העובד בחברות הייטק היא חלק בלתי נפרד מההווי והחיים המקצועיים בזירה הטכנולוגית האינטנסיבית. זיוה שלום, Head of Global Operations & Well-being בפלייטיקה, מספרת כי תחום הרווחה בחברה פועל בשלושה היבטים כדי לספק חוויה מלאה לעובד: פיזי, מנטאלי וסוציאלי.

על מנת לממש את החזון הזה הקימו בחברה לפני כשלושה חודשים מרכז אורח חיים בריא. הוא כולל חדר כושר, חוגים והרצאות. העובדים מוזמנים לטול חלק בקבוצת ריצה, במשחקי כדורסל, כדורגל, טניס, שחיה, רכיבה על אופניים, שיעורים פונקציונליים, פילאטיס, יוגה, תזונה, רפלקסולוגיה.

ברמה המנטלית מתקיימים שיעורי מיינדפולנס, מדיטציה, שיאצו, דיקור, הדרכות הורים, ייעוץ אישי, והרצאות מוטיבציה; וברמה הסוציאלית - ימי גיבוש, מסיבות, הפי האוור, שיעורי ריקוד, הרמות כוסית בחגים, הופעות ועוד.

לדברי שלום, רוב השיעורים הם חינמיים, ובנוסף, פלייטיקה מעניקה לעובדיה שירותים כגון כביסה, מניקור-פדיקור ומספרה. "המטרה שלנו היא להקל בשילוב בין חיים אישיים ומקצועיים ולתת לעובדים אפשרות להשתמש ולקבל כאן את כל השירותים. כך חוסכים בזמן ובכסף".

בנוסף, היא אומרת כי "הפעילות במרכז לאורח חיים בריא בפלייטיקה מאפשרת לעובדים לצאת משגרת העבודה. המרכז פתוח לאורך כל שעות היום והעובדים בוחרים לעצמם את הזמן הנכון והמתאים לפעילות".

מעבר לכך, מספרת שלום שפלייטיקה מציעה אפשרויות תזונה נכונה ותפריט בריא לעובדים: "החל בקפיטריות שנמצאות בכל סטודיו עם מגוון אוכל בריא, דרך חדר הכושר ומרכז הבריאות, ועד בית הקפה שנמצא אסטרטגית בין ארבעת הבניינים המאוכלסים ברובם בעובדי פלייטיקה, שבו נערכים מפגשים חברתיים ופגישות אישיות".

זיוה שלום, Head of Global Operations & Well-being, פלייטיקה / צילום: באדיבות המצולמת
 זיוה שלום, Head of Global Operations & Well-being, פלייטיקה / צילום: באדיבות המצולמת

"בנוסף אנו מקיימים פעילויות שונות לכלל העובדים: ציינו את חודש האישה לאחרונה עם הרבה מאד הרצאות מעצימות (של שירה איסקוב, דניאל וולפסון ועוד); ואנחנו מארחים שוק איכרים אחת לחודש ומסייעים לחקלאים למכור את מרכולתם, כשגם העובדים יוצאים נשכרים מכך מאחר והמוצרים מסובסדים על ידי פלייטיקה".

שלום מסכמת ואומרת כי "הפוקוס אצלנו הוא על העובד או העובדת והיעד הוא עובדים מאושרים ובריאים, שחשים כי דואגים גם לבריאותם הנפשית והפיזית. וכן ברצוננו לחבר בין העובדים ומכאן האינטראקציה הרבה בחללים המרכזיים המשותפים בבניינים".

תקנון