בשיתוף:

היי קהילה, תגידו שלום ליובל סמט, אחד מהמייסדים והמנכ"ל שעומד מאחורי הסטאראפ "riseup" שאתם בטח רואים בברייק הפרסומות בכיכובו של ארז טל - שירות שמחולל יום יום שינוי בתודעה הכלכלית של עשרות אלפי ישראלים וישראליות ועוזר להם לצמוח כלכלית על ידי יצירת שיח חיובי ובריא על כסף, תזרים חיובי ואפילו חיסכון לעתיד. השירות מתחבר לחשבונות הבנק של המנויים ועוזר להם ליצור תזרים חיובי והכל מתנהל בקלות דרך הוואצאפ.
יובל הוא יזם טכנולוגי עם משימה חברתית עצומה- לעשות שינויי חיובי בעולם באמצעות ובעזרת טכנולוגיה והיה רוצה להנחיל את המשימה הזו הלאה לכל בית בישראל, בכל גיל.
לאחר שסיים את שירותו הצבאי חלם לטוס לקנדה או לארצות הברית כדי לגלוש בסנובורד בכלל אבל חבר הציע לו לשלב את חוויית הטיולים והטיסות דרך עבודה בעולמות הטכנולוגיה. ככל שהסתובב יותר בעולם ועבד יותר על טכנולוגיות סלולריות, אפליקציות וניהול מוצר הבין שהוא רוצה לחזק את המטרה האישית שלו.
הוא מספר שלפחות 10 מיזמים שלו נפלו בדרך, עד שהקים עם אחיו חברה שהתעסקה בניהול סיכונים ומניעת הונאה. אחרי שהחברה שהקים נמכרה לענקית שבדית שמתעסקת במסחר אלקטרוני, יובל מספר ששם הוא עבר "בית ספר פיננסי" כשלמד להיות סוג של בנקאי אלקטרוני. אבל למרות כל הנוחות של החיים בשבדיה ולאחר שבילה כמה שנים טובות בתפקידי מפתח בשטוקהולם, הוא הבין שהייעוד שלו הוא לשרת משימה חברתית ובניית סטארטאפ שיעזור לעשות שינוי חברתי משמעותי זה הדבר שימלא אותו.
הרעיון של שינוי חברתי בעזרת טכנולוגיה בער בו והיה לו חשוב למצוא את המקום הזה שהוא יוכל להביא לידי ביטוי את הניסיון הטכנולוגי שלו כדי לעזור לאנשים לצמוח… פשוטו כמשמעו. המטרה הייתה לאפשר לאנשים לבנות חוסן כלכלי כדי להגשים את עצמם ואת החלומות שלהם וזה מה שהיה נגד עיניו כל הזמן.
הוא מאמין שתודעת שפע מתחילה בהחלטה לראות כל יום בצורה הכי אופטימית שאפשר ומזכיר את זה לעצמו כל בוקר מחדש אם הוא מרגיש שהוא צריך דחיפת מוראל קטנה.
ברור שישנן סיטואציות בחיים בהן הקושי הוא רציונלי ומורגש בכל הרבדים, אבל דווקא שם יובל מספר שהוא לוקח החלטה מודעת לראות את הטוב בסיטואציה במקום להישאב לשלילי.
מתוך ההבנה שישנן סיטואציות קשות באופן אובייקטיבי, כמו למשל לחץ כלכלי שמשפיע על שלום בית ורווחת המשפחה, יובל שם לעצמו מטרה לעזור לאנשים להוריד את העומס הרגשי הזה ולהביא אותם למצבים בהם יותר קל לראות את האופטימי והחיובי.
מתוך רצון לנסות ולהבין איפה "הכשל" של אנשים בקבלת החלטות כלכליות, יובל והצוות שלו החלו לבחון למה אנשים נכנסים למצב שבו הם לוקחים הלוואות כדי לסגור את החודש וניסו להבין את התהליכים שקורים לנו במוח ובגוף בסיטואציות של מחסור או לחץ כלכלי. הם הבינו שברגע שאנשים נמצאים בלחץ כלכלי, קבלת ההחלטות מגיעה ממקום לא רגוע ולא רציונלי ואם אין מענה לתחושת הלחץ הזו אנשים נכנסים למעגל כזה של קבלת החלטות לא מהמקום שהחלטות כאלו צריכות להתבצע. את המציאות הזו רייזאפ רוצה לשנות על ידי יצירת מודל מנטלי חדש בדמות תזרים שנותן לך תמונה על המצב הכלכלי האמיתי של כאן ועכשיו בעצמאות אותה תמונה תוכל לקבל החלטות בצורה טובה יותר.
את המודל הזה של תזרים הבאנו מתוך העולם העסקי שבו יש למנהל או מנהלת סכום תזרימי מסויים להוצאות על X ואם התזרים הזה לא חיובי לאורך זמן אז אותו מנהל או מנהלת יהיו בבעיה מאוד גדולה ואז שאלנו את עצמנו "למה הקונספט הזה של תזרים מזומנים לא קיים גם במשק בית". וכך יצרנו את המודל הזה שמאפשר בכל רגע נתון לקבל את ההחלטה האם ההוצאה הבאה שלי מתאפשרת או לא באמצעות מספר אחד שאומר בתכלס "כמה כסף יש לבנאדם עכשיו".
"רייזאפ" נחשב לסטארטאפ חברתי אבל נעזר בגיוס כספים אגרסיבי ממשקיעים מהשורה הראשונה לדבריו של יובל. הרצון להיות חברה גדולה, רווחית ומשמעותית שתעזור ליצור שינוי אצל הישראלים והישראליות הולך יד ביד.
גיוס כספי משקיעים לסטארטאפ שכל מאמציו ממוקדים לקהל ישראלי בלבד היה חריג בנוף אבל יובל האמין בשינוי התודעה הכלכלית של הישראלים והצליח לגייס את הכספים הנחוצים מתוך הערך של התרומה החברתית.
המודל העסקי של רייזאפ הוא תשלום חודשי סמלי על סך 45 שקלים מהמנויים. קודם כל כדי שהחברה תוכל להמשיך ולהתפתח עבור המשתמשים שלה ודבר שני זה יוצר תחושת מחוייבות גבוהה יותר ומערכת יחסים בריאה והוגנת. התשלום הוא סמלי אבל השווי של השירות הוא הרבה מעבר לסכום הזה כמובן.
הצוות שלו מונה כ-40 איש וכמעסיק הוא מספר שהשכלה אקדמאית זה אחלה, אבל יכולת למידה עצמית, יצירתיות בפתרון בעיות ויכולת צמיחה אישית זה משהו שלא בהכרח לומדים במהלך התואר, ומבחינתו כישרון, ידע ויכולת חשובים לא פחות מכל תואר כזה או אחר. לדעתו, כשמדובר בסטארטאפ, הרקע הוא לא מה שחשוב אלא גרף הלמידה של העובדים והעובדות, היכולת ללמוד מהר, הענווה שאיתה עובד או עובדת באים כדי ללמוד את הדברים מתוך הבנה שיש צורך לפתור בעיה כלשהי שככל הנראה לא התמודדת איתה קודם לכן או יותר מזה, אף אחד לא ניסה או לא פתר את הבעיה הזו בעבר.
העצה הכי טובה שלו עבור אנשים שרק סיימו לימודים או צבא או לכאלו שנמצאים בתחילת דרכם המקצועית היא לא כמה כסף תוכל לעשות או עד כמה בכיר התפקיד אליו תיכנסו אלא לוודא שאת או אתה הולכים להיכנס אל המקום שיהווה בית הספר הכי טוב עבור עצמך.

עוד פוסטים

לכל הפוסטים
צילום: פלג אלקלעי

עו"ד גיא מנדלסון

מנהל קהילת "אושר כלכלי"
לקריאת הפוסט
צילום: באדיבות המצולמת

רבקה זיידה

מעבדות רבקה זיידה - אקנה, פיגמנטציה, צלקות
לקריאת הפוסט
הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו ותהנו מכלים, ידע וחיבורים שיזניקו את העסק שלכם. החברות בקהילה מותנית באישור מראש לקבוצת הפייסבוק