אמזון / צילום: שאטרסטוק

מנכ"ל מדטרוניק ישראל ירון יצהרי בחר באמזון

אמזון / צילום: שאטרסטוק
ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק ישראל, מחכה לאמזון שתעיר את שוק הקמעונאות בישראל – ולא רק אותו
21.07.2019 | ירון יצהרי

"חבר יקר, אנחנו שמחים להזמין אותך להיות חלק מקבוצת מוכרים נבחרת ולהשתתף בתוכנית Local Delivery בישראל" - כך נכתב במייל שקיבלו קמעונאים מוכרים רבים בישראל לפני כניסת אמזון לארץ.

הכרזה זו יצרה שיבוש משמעותי בשוק הקמעונאות, אשר הוכיח יותר מכול את הכוח שצבר המותג אמזון. עצם ההכרזה על הכניסה הצפויה של ענקית המסחר הווירטואלי לישראל, אפילו עוד טרם כניסתה בפועל לשוק הישראלי, לוותה בשתיקה רועמת מצד קמעונאיות רבות, אשר חיכו עד יעבור זעם. מניותיהן של חברות קמעונאיות רבות אחרות נפלו נוכח הכרזה זו בלבד, והמהלך עורר גם נבואות זעם על נטישתם של הקניונים על ידי הקונים.

גם מניותיהן של חברות הנדל"ן המסחרי שבבעלותן קניונים הושפעו מהכרזה זו. כל מי שחשש מן המהלך, כדאי שיחשוב שנית. כניסתה של אמזון יוצרת בשוק טלטלה שאינה בהכרח בשורת איוב לקמעונאים.

אמזון, שייסד ומנהל ג'ף בזוס, מאז ומתמיד הייתה ידועה כמערערת ומשנה סדרי עולם. כחנות ספרים מקוונת היא גרמה לטלטלה בענף חנויות הספרים הפיזיות, ועם גדילתה לחברה בעלת השווי הגבוה בעולם ולאחת משלוש חברות טכנולוגיית הענן המובילות, כל הודעת התרחבות שלה גוררת אחריה ירידה משמעותית של חברות הקמעונאות, מפעילות קניונים ורשתות פיזיות המשווקות מוצרים מקוונים.

כחברה אשר פונה לכל מגזר ושכבת גיל באוכלוסייה, כזו אשר שינתה את חוויית הקנייה והציבה סטנדרטים חדשים לשירות, היא הפכה למי שאחת לתקופה גורמת לערעור משמעותי, אך מהווה בשורה חיובית לצרכן הן בחוויית הקנייה והן בחוויית השירות. אמזון, בלי להיכנס בכלל לשוק הישראלי, כבר השפיעה על ענף הנדל"ן, שוק ההון והקניות באינטרנט, וחברות רבות כבר מבצעות התאמות משמעותיות.

ירון יצהרי/ צילום: יוסי זמיר
 ירון יצהרי/ צילום: יוסי זמיר

בשלב הראשון אנחנו נראה לא מעט חברות, קניונים ורשתות שיושפעו מהמהלך. שינוי הרגלי הצריכה שתוביל אמזון באמצעות מלאי עצום של מוצרים זמינים שנרכשים טלפונית ונשלחים הביתה תוך חמישה ימים לכל היותר, יחייב את כל הענף לעמוד בסטנדרטים דומים.

בהיבט החיובי, כבר היום ניתן לראות את הצמיחה של ענפים אחרים מעצם כניסת המותג לישראל: ענף הלוגיסטיקה וחברות הנדל"ן שעוסקות בהקמת מרכזים לוגיסטיים, חברות שליחויות, רחפנים חדשים המתפתחים וכמובן חברות המותגים המקומיים, המשתפרות ומייעלות את חוויית הקנייה. קמעונאים מובילים פתחו חנויות אונליין שלא היו להם קודם לכן, והיצע הפתרונות המקוונים האיכותיים שתמיד היה חסר בשוק המקומי מתחיל לצמוח.

השינוי ישפיע לטובה גם על שוק התעסוקה - במהלך התרחבותה של אמזון, בכל מדינה שאליה נכנסה היא גייסה אלפי עובדים ופיתחה מיומנויות חדשות שלא היו קיימות.
מערכות נוספות בישראל נערכות לכניסת המותג, כמו רשויות המס אשר ייאלצו להתמודד עם מיסוי על מוצרים המיוצרים בחו"ל ויגיעו לארץ, ורשות הדואר, אשר כבר היום צריכה להתמודד עם 8.5 מיליון חבילות בשנה ותיאלץ להיערך מחדש.

בסופו של דבר, לאחר הטלטלה, השוק הישראלי רק ירוויח - הצרכנים, המתקדמים והמשוכללים עם הרגלי צריכה לרכישה קבועה של מותגים מובילים בעולם וקירבה לסטארט-אפים - כמהים לכניסת ענקית המסחר הווירטואלי. והקמעונאים? כשמותג מסחרי נכנס לשוק ומשנה סדרי עולם, הוא סולל את הדרך לחידושים ולשיפור. הוא יגרום לחברות הקמעונאות לאמץ סטנדרטים חדשים של שירות יעיל, מהיר ואיכותי יותר, יביא לאימוץ טכנולוגיות בקרב הקמעונאים הקיימים ואולי יסייע בהצמחת אקוסיסטם חדש של סטארט־אפים בתחום האי־קומרס, אשר ינסו לתת פייט משמעותי באמצעות פיתוח פתרונות לרכישה וירטואלית. אולי אחד מהם אפילו יציג את הפתרון של אמזון כמיושן לעומת הסטארט-אפ הקטן, החצוף, החדש, שהביא פטנט שהשוק טרם חזה בו.

ומה השלב הבא? אמזון הרי אוחזת בדאטה משמעותי של הרגלי הקנייה, ממש בדומה לזה שבו מחזיקה חברות כרטיסי האשראי. ימים יגידו אם אמזון תבקש לחלוש גם על הדאטה הזה, ותרכוש חברת אשראי מובילה.

כתבות נוספות:
וולמארט / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שוברת מסורת

תמר גרזון

איקאה / צילום: שאטרסטוק

בעד החיים עצמם

דני גולדשטיין