וולמארט / צילום: שאטרסטוק

מנכ"לית טרווליסט תמר גרזון בחרה בוולמארט

וולמארט / צילום: שאטרסטוק
תמר גרזון, מנכ"לית טרווליסט, בחרה בוולמארט, שהשכילה לשפר את חוויית הקנייה בעזרת טכנולוגיה וחדשנות, והצליחה תוך זמן קצר להשיב מלחמה לאחותה האגרסיבית אמזון
23.07.2019 | תמר גרזון

בעולם הטכנולוגי של ימינו, שבו הקניות באינטרנט זולות, נוחות ומהירות, איש אינו מתפלא על קריסת ענקיות כמו סירס או טויס אר אס, ובוודאי שאין הפתעה בדוחות ההפסדיים של קניונים ברחבי העולם שאיבדו וממשיכים לאבד לקוחות לטובת המעבר לקניות ברשת.

העולם הקמעונאי המסורתי, כך ניבאו רבים, יקרוס אם לא ימציא את עצמו מחדש. כשענקיות דוגמת אמזון החלו למכור הכול מהכול ולכולם (בקרוב גם אצלנו), הן סימנו מהפך בארצות הברית. לא רק בחנויות האופנה, אלא גם בסופרמרקטים, החנויות שאנו מניחים שיישארו תמיד ליד הבית.

ואכן, בשנים האחרונות החלו הקניות בסופרמרקטים לרדת. לא באותה המהירות שבה ירדו המכירות בקניונים, שכן אנשים העדיפו עדיין לבחור את האוכל שלהם מהמדף ולא מיעד עמום, אבל הטכנולוגיה עשתה את שלה ואפילו הלקוחות המבוגרים החלו להתפתות למשלוחים הקלים באינטרנט.

מכולות נסגרו או נמכרו לרשתות, רשתות שלא התעדכנו לפי דרישות הלקוחות של "העולם החדש" נותרו מאחור, ואלו שזיהו את התהליכים בעולם הקמעונאי והשכילו לנצל את הטכנולוגיה התבססו עוד יותר במעמדם ואף התרחבו.

מעט מאוד קמעונאיות אמריקאיות הצליחו לבצע באופן חלק את המעבר לקניות מקוונות, אבל בולטת מעל כולן בהצלחתה היא דווקא חברה שנחשבת למסורתית, אפילו מיושנת - וולמארט. מי שמובילה את דירוג 500 החברות הגדולות בעולם של מגזין "פורצ’ן" עם הכנסות של 514 מיליארד דולר ב־2018 ועם שווי שוק של 283 מיליארד דולר.

חברת הענק שנחשבת למאוד לא-טכנולוגית הבינה שהיא חייבת להתחבר לעולם החדש והחלה לחשוב מחוץ לקופסה. היא החלה ליזום תוכניות חדשנות ושיתופי פעולה עם סטארט-אפים (כולל ישראליים), שילבה רובוטים בסניפים, שכללה את המשלוחים, הגבירה את הנוכחות באונליין וקידמה שיתופי פעולה שונים ומגוונים, בין היתר עם חברות כמו אלפבית ומיקרוסופט שלא במקרה הן גם יריבותיה המרות של אמזון.

בנוסף לשדרוג הקנייה בסופרים המסורתיים - תוך שימוש ברחפנים, בעגלות חכמות ובהדמיות באמצעות מציאות מדומה ללקוחות מהבית שרוצים להרגיש בחנות - השיקה וולמארט אתר חדש שמנגיש ומעשיר את חוויות הקנייה - מהלך שהוכיח את עצמו כמעט מיידית עם צמיחה של 40% במכירות המסחר האלקטרוני בארצות הברית ביחס לשנה שקדמה לה. בנוסף דיווחה החברה כי היא מצפה לעלייה שנתית של 40% במכירות.

מעשיה של וולמארט מוכיחים כי החברה מבינה שהמרוץ הטכנולוגי רחוק מלהסתיים. היא אינה שואפת לשרוד, אלא להוביל. לנצח. לכן היא ממשיכה לחפש קהלים חדשים. אחד היעדים האחרונים היה דור ה-Y, שכלל אינו נמנה עם לקוחותיה, שאליו ניסתה להגיע באמצעות רכישה של אתר עצמאי בשם ג’ט.קום, שבין היתר יאפשר בקרוב לניו יורקים להזמין דרכו מזון ומוצרים נוספים שיגיעו לבית הלקוח באותו היום או ביום למחרת, בדומה לשירות המשלוחים של אמזון.

קצרה היריעה מלהכיל את כל העשייה החדשנית של וולמארט, אבל המסר ברור: הענקית לא קפאה על שמריה והצליחה תוך זמן קצר יחסית להגיב לאחותה הצעירה והאגרסיבית אמזון ולהשיב מלחמה. וולמארט השכילה לשפר את חוויית הקנייה של לקוחותיה בעזרת טכנולוגיה וחדשנות. כך היא מספקת הצצה לבתי העסק הקמעונאים הישראליים, מקטנים ועד ובעיקר לגדולים, איך עושים את זה נכון. איך פוקחים את העיניים ונשארים ערניים למגמות ולשינויים; איך מעצבים את המציאות ולא נרתעים ממנה; איך כובשים פסגה טכנולוגית עם עסק מסורתי.

כתבות נוספות:
איקאה / צילום: שאטרסטוק

בעד החיים עצמם

דני גולדשטיין

Dynamic Yield / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הכול אישי

איילת צרפתי רוזן