מדריך וידאו: מהו "חוק המאכערים" וכיצד הוא מגן על בעלי הדירות?

ב-2017 נחקק חוק התחדשות עירונית (הסכמים לארגון עסקאות), הידוע גם בכינויו "חוק המאכערים". חוק זה מסדיר את ההסכמים בין בעלי הדירות לבין כל גורם המלווה אותם לקראת חתימה על הסכם לביצוע פרויקט פינוי בינוי או פרויקט לפי תמ״א 38.

כדי להבטיח שבעלי הדירות יבינו את ההסכם שעליו יחתמו עם חברה לליווי בעלי דירות, החוק מחייב את החברה, המכונה בחוק ״מארגן עסקאות״, להסביר לבעלי דירות בפירוט על כל תנאי ההתקשרות ולגלות להם כל מידע שחשוב שידעו מראש. עליהם לעשות זאת באספת בעלי דירות, ובה ישתתפו לפחות 40% מבעלי הדירות בבניין. רק לאחר שבעלי הדירות יקבלו הסבר מפורט בעל פה במהלך האספה, יוכל מארגן העסקה להחתים אותם על ההסכם.

החוק להתחדשות עירונית מגדיר פרטים מהותיים שיש לציין בהסכם מסוג זה:

  • התשלום שיינתן למארגן.
  • לוחות הזמנים שבמסגרתם עליו לקדם את העסקה עם יזם שיהיה אחראי לביצוע הפרויקט.
  • לוחות הזמנים שייקבעו בהסכם עם המארגן המלווה את בעלי הדירות לא יחרגו מהקבוע בחוק בנוגע לכל שלב. על פי לוחות זמנים אלו ועל פי ההסכם בינו לבין בעלי הדירות המארגן חייב להציג התקדמות בהתאם לקבוע בחוק ובהסכם, אחרת ההסכם בינו לבין בעלי הדירות יאבד מתוקפו ללא כל פיצוי למארגן.
  • לוחות הזמנים נעים בין חצי שנה לחמש שנים במקרה של ארגון עסקה לפינוי בינוי, או בין חצי שנה לשנתיים במקרה של ארגון עסקת תמ״א 38.

לא משנה כיצד החברה מכנה את עצמה ואת השירות שלה - אם מדובר בגורם שעוזר לבעלי דירות לקדם עסקאות של התחדשות עירונית - חשוב לבחון את החברה בזהירות רבה לפני שחותמים על הסכם שיחייב אתכם. מומלץ לבעלי דירות להתקשר עם עורך דין טרם חתימה על הסכם כלשהו, אך גם אם עדיין אין לכם עורך דין המלווה אתכם, ודאו שאתם מבינים היטב את תנאי ההסכם לפני שתחתמו עליו.

כדי לקרוא את חוק מארגני העסקאות המלא באתר נבו לחץ כאן. 

להלן טבלאות מסודרות המפרטות את החובות של מארגן העסקה ואת משך הזמן שקובע החוק ליישומן:

טבלה - פינוי בינוי
 טבלה - פינוי בינוי

טבלה - תמ"א 38
 טבלה - תמ"א 38



אנחנו כאן לעזור לכם

בהכנת המדריך הושקעו מאמצים ומשאבים רבים אולם מדובר בתחום דינאמי שעובר שינויים. במידה ותרצו לעדכן אותנו בפרטים חשובים שלא מופיעים או להעיר ולהאיר בנוגע לתוכן הקיים אנא כתבו לנו.