שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
 
דיסני / צילום: שאטרסטוק

גיבורת-על מהסרטים | נעם צימרמן, מנכ"ל קבוצת קפה קפה

דיסני / צילום: שאטרסטוק
נעם צימרמן, מנכ"ל קבוצת קפה קפה, שואב השראה מדיסני שמובילה בחדשנות, מקדמת אחריות סביבתית ועל הדרך התנתקה מנטפליקס ורכשה את אולפני פוקס
09.07.2018 | נעם צימרמן

כל מי שביקר באחד מהפארקים של דיסני יודע שאם יש דבר שהיא מתמחה בו, הוא חוויה עוצמתית שנוגעת בכל אחד וחשיבה על הפרטים הקטנים ביותר. את תנ"ך החוויה של דיסניוורלד כתב וולט דיסני בעצמו, שרצה להעניק לכל ילד את החלום להרגיש בתוך סרט מצויר. את החלום הזה דיסני משמרת ומפתחת ביעילות זה עשרות שנים, ומקדימה את הטרנדים החווייתיים גם בסרטים שלה ובמאות אלפי שעות הבידור והתוכן שיוצאים מאולפניה.

דווקא בשל החיבור העמוק של דיסני לטרנדים ולרצון הלקוחות, הפתיעה הודעתה של ענקית המדיה בקיץ האחרון על התנתקות מנטפליקס, שירות הסטרימינג המוביל בעולם. זו הייתה מכה קשה לנטפליקס, שספריית התוכן העצומה של דיסני הייתה חלק חשוב מסופרמרקט התכנים שהיא מציעה ללקוחותיה - מקלאסיקות האנימציה הגדולות בכל הזמנים דרך גיבורי העל של מארוול, מלחמת הכוכבים וסרטי פיקסאר - ועד הבלעדיות שבה החזיקה להפצת סרטי דיסני החדשים.

אלא שעבור דיסני זו הייתה רק המנה הראשונה, ולאחרונה שוב טלטלה את ענף המדיה כאשר הודיעה על רכישת ענק, הפעם של אולפני פוקס המאה ה-21. אם ייצא לפועל, זהו מהלך שבשפה העסקית הוא "Game changer", לאחר שדיסני הכתה את השוק בסדרת רכישות בעשור האחרון שהביאו אותה למעמדה כתאגיד המדיה השני בגודלו בעולם מבחינת הכנסות. לא נשכח גם את נכסיה הוותיקים כמו רשתות ABC ו-ESPN, 8 פארקי שעשועים ברחבי העולם וקטלוג מרצ'נדייז עצום, ממיקי מאוס ועד אלזה.

כשם ששינתה את התרבות האמריקאית, דיסני השכילה לקחת אחריות ולהקשיב למבקריה: אחד הדברים שמייחדים את דיסני בעולם העסקים הוא הדרך שבה היא יודעת לרתום את כוחה הכלכלי והתרבותי למען הקהילה והחברה. כיום, בזכות מעמדה האייקוני, היא מצליחה להוביל כמה תהליכי עומק חברתיים, ובראשם הגיוון התרבותי והאתני שבא לידי ביטוי בסרטים מהשנים האחרונות, באחריות סביבתית ובהעסקה הוגנת.

האחריות הסביבתית מתבטאת בין השאר בחתירה מתמדת ליעד של 100% מחזור האשפה בפארקים שלה, הפחתת הזיהום, מעבר לאנרגיה חלופית וקידום הרעיונות הללו בקרב מיליוני הלקוחות. בהיבט שוק העבודה מצליחה דיסני, כמי שמעסיקה כ-175 אלף עובדים ברחבי ארה"ב ובעולם, לחולל שינוי אמיתי עם תוכניות הבריאות שהיא מממנת לעובדים, וכן בתוכניות תגמול ופיתוח אישי שהיא מעניקה.

שני המהלכים האסטרטגיים הנוכחיים מרשימים לא רק בגלל היכולת של המנכ"ל בוב איגר לראות קדימה שני צעדים לפני השוק, או להסיר מהדרך מתחרים כמו נטפליקס ופוקס. ההשראה האמיתית שניתן לקחת מכאן היא ההכרה שגם ענקית הבידור המפורסמת בעולם צריכה להמציא את עצמה מחדש ולספק לצרכנים שלה חדשנות חווייתית רחבה ככל האפשר. בדיסני הבינו שהרגלי הצפייה השתנו ללא היכר, והצופים הצעירים בכל רחבי העולם מתנתקים משירותי הכבלים ובעיקר ממסך הטלוויזיה.

דיסני, אם כן, יצאה למלחמה על החוויה של הצופים, שאותה היא נחושה להעניק בעצמה ולא באמצעות אף ספק משנה. מרכישת פוקס היא צפויה להרוויח הרחבה משמעותית של ספריית התכנים ושליטה בשירות הסטרימינג הפופולרי בארה"ב הולו (Hulu). בינתיים, דיסני כבר הצהירה שתשיק בעתיד הקרוב שני שירותי סטרימינג משלה, האחד עבור רשת שידורי הספורט המובילה ESPN שיכיל עשרות אלפי שידורים חיים, והשני לכלל הקטלוג האדיר של תוכני הבידור, הסרטים והסדרות שלה, בדגש על חוויה חדשנית ושונה שתעניק לצרכן הביתי עושר בתלת-ממד ומציאות רבודה בצפייה יומיומית.

חוויית הצפייה הזו, שבעוד שנים ספורות תהיה זמינה בכל בית וכיום אנחנו בקושי יכולים לדמיין, היא דוגמה נוספת לחדשנות של דיסני. אנחנו שואבים ממנו השראה, ובעולמות שלנו - עולמות הקפה והמסעדנות - זה בא לידי ביטוי בחדשנות קולינרית, בעדכון בלתי פוסק של חוויית הבילוי ובהקשבה ללקוחותינו. אוכל, בדומה לבידור, מחבר אנשים מעולמות שונים, נוגע בנפש ובכל החושים. כמוהו, הוא מושפע משינויים גלובליים בהעדפות הלקוחות ויש לו כוח לשנות. כדי להמציא מחדש את חוויית הבילוי, בדיוק כמו בעסקי הבידור של דיסני, צריך לצאת מן הקופסה בכל יום מחדש.

כתבות נוספות:
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק

שר המטבעות | אילן צחי, מנכ"ל קבוצת זאפ

אילן צחי

נטע ברזילי זוכה באירוויזיון \ צילום: רויטרס

לא מפסיקים לשיר | כרמית דותן, מנכ"לית חוליו

כרמית דותן