חברות מעטות הצליחו בשנים האחרונות לצמוח ולערער את השווקים שבהן הן פועלות כמו פלטפורמת השכרת המגורים Airbnb. בתוך פחות מ-9 שנים הפכה החברה מרעיון פרוע שאף משקיע לא היה מוכן להתקרב אליו, לתופעה תרבותית, המערערת את שוק המלונות והתיירות, וששוויה מוערך ביותר מ-30 מיליארד דולר.
בעוד שתוצאותיה הוכפלו משנה לשנה, והיא נהנית כיום מ-4.5 מיליון בתים רשומים ביותר מ-81 אלף ערים מסביב לעולם, Airbnb נאלצת להתמודד בסביבת תחרות הולכת וגוברת מצד השחקנים המסורתיים בשוק - מלונות וסוכנויות תיירות, המקבלים רוח גבית מרגולטורים ומרשויות מס ברחבי העולם.
בניו יורק למשל, מתגבשת חקיקה שתחייב את airbnb להעביר לרשויות את שמות הבעלים וכתובותיהם של כל מאגרי הדירות והבתים שמועלים לפלטפורמה. מדובר בניסיון דומה לחקיקות מקבילות שכבר עברו בערים רבות ברחבי העולם, שנועדו להרתיע משכירים פוטנציאליים מלהשכיר את בתיהם. בסן פרנסיסקו למשל, חקיקה דומה הובילה לירידה של 50% בהיצע הדירות.

רון וקסלר / איור: גיל ג'יבלי
המרווחים העיקריים הם, כמובן, השחקנים המובילים והמבוססים בשוק האירוח - רשתות המלונות והתיירות הגדולות, שעד כה ניסו לשמר על ההגמוניה שלהן באמצעות המודל הישן והמוכר: היצע רחב של חדרים בסטנדרט ידוע מראש, המבטיח איכות בתמורה למחיר גבוה יותר באופן יחסי. אך גם רשתות אלו הבינו בשנים האחרונות את הפוטנציאל הגלום בפנייה לקהל צעיר, המחפש חוויית אירוח שונה וזולה יותר באמצעות פלטפורמות של השכרת מגורים לטווח קצר. רשת מריוט למשל, עם ותק של למעלה מ-90 שנה, השיקה לפני כמה חודשים שיתוף פעולה עם פלטפורמה מתחרה ל-Airbnb בשם Hostmaker. גם לרשת המלונות הייאט שיתוף פעולה דומה עם הפלטפורמה השיתופית Oasis, ורשתות רבות נוספות נוקטות באסטרטגיה דומה.
כדי לשמור על מקומה ועל קצב הצמיחה שלו הייתה מורגלת בשנים האחרונות, גיבשה Airbnb אסטרטגיה ייחודית שמחזקת מחד את היתרונות היחסיים שלה ומאידך מתמודדת עם החיסרון היחיד שממנו סבלה עד כה.
מתוך ההבנה שהבידול של Airbnb בשונה ממתחרותיה הוא בחוויית שהות "מקומית" אותנטית, בניגוד לחדרי מלון גנריים שיכולים להיות בכל עיר בעולם, הכריזה airbnb בשנה האחרונה על מספר שירותים המציעים ללקוחותיה אלמנטים משלימים הנוגעים לכל חוויית השהות ומעצימים אותה. שיתוף פעולה עם חברת Blue Apron למשל, מאפשר ללקוחותיה להזמין את המוצרים הנדרשים לבישול ארוחה בסגנון מקומי הייחודי לעיר שבה הם שוהים. Airbnb Experiences הוא שירות שקיים ב-58 ערים ברחבי העולם, ומציע סיורים הממותגים כ"חוויות" ו"הרפתקאות" בהן תושבים מקומיים נותני לאורח הצצה ליום (או מספר ימים) בחייהם, כמו סיור בעקבות אטריות הראמן הכי טובות בטוקיו, קונצרט ג'אז סודי בשיקגו או שלושה ימי גלישה עם גולש מקצועי בהוואי.
בנוסף, כדי להתמודד עם החיסרון אל מול הצעת הערך של בתי המלון המבטיחים איכות וחוויית שירות אחידה, השיקה החברה את "תו התקן" Airbnb Plus הכולל בתים ודירות שעוברים ביקורת של צוותים מיוחדים, המאשרים שהמגורים עומדים בסטנדרטים שירותיים מחמירים של ניקיון וסדר, איכות מצעים, אינטרנט מהיר בחינם, וקיומם של מכשירי חשמל בסיסיים כגון מכונת כביסה ומזגן. בנוסף, מתבצע שקלול של נתוני דירוג לקוחות באשר לשירותיותו, זמינותו ואדיבותו של בעל הבית וכן ייחודיות עיצוב הבית.
מיקוד אסטרטגי בהעצמת חוזקותיה, התמודדות עם חסרונותיה וכל זאת תוך הבנה עמוקה של צורכי לקוחותיה, הם שיאפשרו לחברה להשיג את המטרה שהציבה לעצמה - יותר ממיליארד לקוחות עד 2028, שהם שביעית מאוכלוסיית העולם.