בעידן שבו המהפכה הטכנולוגית מייצרת פלטפורמות למהפכות כלכליות אדירות, נושא התוכן ואופן הפצתו נמצא בעיצומו של שינוי טקטוני. אם בעבר הלא כל כך רחוק ובהווה המשתנה שילמנו למפעילי כבלים רק משום "שהיה לנו חור שלהם בקיר וקופסה שחורה ומלהיבה מעל הטלוויזיה". אי אפשר שלא לתהות היום מי צריך עוד כבלים בקיר? ומי צריף בכלל קופסה שחורה? אמצעי העברת התוכן כבר ממש לא רלוונטי בעידן האינטרנט, אשר מאפשר להעביר תוכן מכל מקום בעולם לכל מסך בעולם. הצרכן הוא זה שמחליט לאיזה תוכן להיחשף, כמה ומתי.
אל ההזדמנות הזו נכנסו אמנם לא מעט שחקנים. השנה ניתן להכריז שמותג נטפליקס הוא המנצח הגדול. זהו מותג מוביל שוק שמעצב את התעשייה כולה. זוהי דוגמה מדהימה איך טכנולוגיה מייצרת הזדמנויות עסקיות ענקיות אל מול מודלים כלכליים ישנים. נטפליקס ללא ספק הופך להיות אחד המותגים החשובים והבולטים בעולם.
השנה האחרונה הוכיחה חד-משמעית שנטפליקס אינה טרנד חולף אלא חברה שמחוללת שינוי ממשי בתעשיית הבידור העולמית. היא שונה, צעירה ומקורית: "שונה" בעומק הבלתי נלאה של תוכן טוב ואיכותי; "צעירה" משום שהיא פועלת בקצב מהיר שמתאים לדור הצעיר, נטפליקס יודעת לספק בכל נקודת זמן בדיוק את מה שהצרכנים שלה מחפשים, ו"מקורית" משום שהיא מחוללת שינוי בעזרת תוכן איכותי ומקורי ברמה הגבוהה ביותר, וכל זה מותאם לרצונות האישיים של כל אחד ואחת בכל גיל, שפה, דת או מדינה. בשנה האחרונה החברה הפיקה 80 סרטים מקוריים.

אלדד תמיר / איור: גיל ג'יבלי
נכון לסוף הרבעון הראשון של שנת 2018, נטפליקס מחזיקה 125 מיליון מנויים. בארה"ב לבדה, רשומים 56.7 מיליון מנויים - וקצב ההצטרפות גבוה. מלבד הנתונים הללו, נטפליקס עשתה עבודה מדהימה ברמת המיתוג תוך שימוש באסטרטגיה ויזואלית שכוללת פרסום עקבי של תמונות רבות מסרטים וסדרות מוכרים ואהובים, כמו גם חיבור המותג לדמויות פופולריות. באחרונה ברק ומישל אובמה, לשעבר נשיא ארה"ב והאישה הראשונה, חתמו על חוזה ארוך-טווח עם החברה שבמסגרתו הוסכם כי הם יפיקו עבור נטפליקס סרטים וסדרות. אבל הם אינם לבדם, רק השנה החברה השקיעה בתוכן סכום שנאמד ב-8 מיליארד דולר.
כך או כך, רבים יסכימו על כך שהצלחתה הכלכלית, צמיחתה הגלובלית והחדירה הטובה לשווקים בכל העולם, הפכו את המילה "נטפליקס" לשם נרדף למותג יצירתי ורענן בשוק כה רווי. אדרבה, בעשורים האחרונים כולנו נחשפנו למגוון רחב של ערוצי טלוויזיה, זכייניות תוכן וחברות כבלים בארץ ובעולם. ועדיין, על אף הריבוי במתחרים, הדומיננטיות והבולטות של נטפליקס בחיינו כיום מעידה גם על ההמשך. היא כאן כדי להישאר ולהמשיך לפרוץ לשווקים חדשים ולהאפיל על מתחרותיה בשווקים מתפוררים באירופה.
על פי כל התחזיות היא תמשיך להוביל את השוק בצורה פנומנלית. איך זה קורה? אפשר להניח שזה תוצר של חשיבה אסטרטגית נכונה, וכן בזכות היתרונות הטכנולוגיים שמייצרים ערך מוסף. שלא לדבר על המחיר האטרקטיבי. בנוסף, נטפליקס מומחית בהתאמת התוכן לצרכן. רמת הפרסונליזציה שלה היא בין הגבוהות שיש כיום בשוק. כל הערכים שצוינו לעיל, הם חלק ממעטפת שלמה שהחברה מספקת, מה שבא לידי ביטוי גם בפן התדמיתי והמכירתי. טובי המוחות הצליחו לייצר מערך שיווק מדהים שקולע לבלוטות הרגש הנכונות אצל קהלי היעד. החברה מפרסמת בצורה נכונה תוכן טלוויזיוני וגם תוכן טקסטואלי ומערכתי טוב ורלוונטי. מערך יחסי הציבור של החברה כולל בין היתר גם פרסום של סוגיות וכתבות חשובות בענייני דיומא, שמעוררות דיון ציבורי.
נטפליקס היא חברה צומחת ומתפתחת בקצב מסחרר. היא מעניקה ללקוחותיה חוויה שלמה ומותאמת, וממשיכה לייצר סביבה שיח חיובי בקרב קהלים שונים בעולם. אם רוצים לבנות חברה משמעותית ששואפת לייצר שינוי אמיתי, נטפליקס היא דוגמה לאיך לעשות זאת נכון.