גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על עמלות ההפצה: מחלוקת חריפה באיגוד קרנות הנאמנות

ישיבה סוערת באיגוד קרנות הנאמנות סביב יוזמת רשות ני"ע לבטל את עמלות ההפצה ■ המנהלים הקטנים תומכים בביטול, ומאמינים כי "שינוי השיטה יגרום לחלוקת העוגה מחדש", ואילו הגדולים חוששים "מחוסר אובייקטיביות של הבנקים שיונחו ע"י שיקולי רווחיות"

מחלוקת חריפה באיגוד קרנות הנאמנות בנושא עמלות ההפצה. ל"גלובס" נודע כי בישיבה סוערת של איגוד הקרנות שנערכה לפני מספר ימים, התגלעה מחלוקת בין חברי האיגוד בנוגע ליוזמת רשות ניירות ערך, לבטל את עמלות ההפצה שמשלמים בתי ההשקעות לבנקים על הפצת קרנותיהם.

המחלוקת היא בין מנהלי הקרנות הקטנים (המנהלים כמה מאות מיליוני שקלים), התומכים בביטול, ובין הגדולים (בראשם פסגות, הראל-פיא, אקסלנס, מגדל שוקי הון, אי.בי.אי, כלל פיננסים, מיטב ודש) המתנגדים לו.

נושא ביטול עמלות ההפצה צפוי להיות חלק מתיקון 15 (לשעבר תיקון 13) לחוק השקעות משותפות בנאמנות, הדן בין השאר בקרנות הזרות, ועבר כבר בקריאה ראשונה בכנסת. לפי השינוי המתכונן תבוטל עמלת ההפצה שמשלמים מנהלי קרנות הנאמנות לבנקים עבור שיווק קרנותיהם (ראו הרחבה במסגרת), ובמקום זאת ישלמו הצרכנים ישירות לבנקים עמלות קנייה ומכירה בקרנות נאמנות.

רב הנסתר על הגלוי

חברי האיגוד סבורים כי רב הנסתר על הגלוי בתיקון זה. יו"ר האיגוד, מיקי ציבייר, אמור לפנות לרשות על מנת לקבל הבהרות ופרטים נוספים, ולאחר מכן צפוי האיגוד להתכנס שנית ולגבש עמדה אחידה.

מנהלי הקרנות הגדולים סבורים, כי ביטול העמלה יפגע קשות בתעשיית הקרנות, ואף עלול להביא לחיסול הקרנות הסולידיות. חששם הוא כי מכיוון שהבנקים ירוויחו מעמלות קנייה ומכירה, הדבר יהווה עבורם תמריץ "לגלגל" את התיק כמה שיותר פעמים - כלומר לקנות ולמכור קרנות בתדירות גבוהה יותר.

אקט זה עלול "לאכול" באופן משמעותי את התשואה ללקוח, במיוחד בקרנות הסולידיות. התשואה של קרנות אלה נעה סביב 2%-3% לשנה, בעוד שעמלת קנייה ומכירה בגינן עומדת על 0.1%-0.7%, תלוי בכוח המיקוח של הלקוח. די שלקוח פשוט קונה ומוכר את הקרן תוך רבעון, הוא נשאר ביד עם תשואה אפסית. "לאט-לאט גורמים לכך שקרנות, שאמורות להיות מוצר קמעונאי, יהפכו למוצר ללקוחות גדולים בעלי כוח מיקוח", אמר מנהל קרנות גדול.

בקרנות הכספיות המצב גרוע אף יותר, שכן הן אמורות להוות תחליף לפיקדון הבנקאי עליו לא נגבות עמלות קנייה ומכירה. גביית עמלות כאלה עשויה לחסל את התעשייה הזו, בה מנוהלים כיום נכסים בהיקף של כ-20 מיליארד שקל.

ביטול עמלת ההפצה עשויה לפגוע גם בקרנות הרגילות. ריבוי העמלות יגרום למשקיעים לחוש שהם משלמים יותר, גם אם לא יהיה זה המצב בפועל, והם יעדיפו לקנות מוצרים אחרים.

נציין כי בין הגופים הגדולים היו גם שסברו אחרת. "היועצים בבנקים הם אובייקטיביים. הם בטח לא יושבים ועושים חישובים כלכליים איפה הבנק מרוויח יותר", אמר מנהל קרנות אחר.

הגופים הקטנים, לעומת זאת, ישמחו על ביטול עמלת ההפצה, כיוון שהם סבורים שריבוי פעולות קנייה ומכירה יגדיל את הסיכוי שלהם להפנות חלק מהכספים "הנודדים" אליהם. "שינוי שיטת התגמול של הבנקים יגרום לחלוקת העוגה מחדש", אמר ל"גלובס" אחד ממנהלי הקרנות הקטנים. "הסכנה עבור המנהלים הגדולים משמעותית יותר, כי להם יש יותר מה להפסיד", הוסיף.

"כך או כך, כל מנהלי הקרנות חוששים מחוסר אובייקטיביות של הבנקים, שמה שינחה אותם זה שיקולי רווחיות", הסביר אחד ממנהלי הקרנות הגדולים בענף.

מנהלי תעודות הסל ירוויחו

נושא עמלות ההפצה עלה כאמור על סדר היום בעקבות תיקון 15, שיאפשר שיווק של קרנות זרות בישראל. שיטת התגמול של הקרנות הזרות היא שונה וכבר כוללת בתוכה עמלה על שיווק והפצה. לאור זאת ברשות הבינו שיש צורך לתקן את כל נושא עמלות ההפצה. הרשות סבורה כי הלקוחות רק ירוויחו מביטול עמלת ההפצה, שכן היא תביא להוזלת דמי הניהול. אולם כלל לא בטוח שמנהלי הקרנות יורידו את דמי הניהול, שכן הרווחיות של ענף הקרנות הולכת ויורדת.

מי שבכל אופן כנראה ירוויחו מתהליך זה הם מנהלי תעודות הסל. תעודות סל נחשבות נייר ערך, ולכן הבנקים גובים כבר היום בגינן עמלת קנייה ומכירה הנעות בטווח של 0.1%-0.7%. רוב תעודות הסל, בוודאי הסולידיות, אינן גובות דמי ניהול או שהן גובות דמי ניהול נמוכים מאוד, ולכן עשויות ליהנות מהסטת כספים.

ובאשר לבנקים: אלו יושבים עדיין על הגדר ולא מביעים עמדה בנושא. הכנסות הבנקים מקרנות נאמנות עמדו ב-2008 על כ-425 מיליון שקל, ובשנה שעברה על כ-483 מיליון שקל. נראה כי ניתן לסמוך על הבנקים, שיחזירו לעצמם את ההכנסות שיאבדו מביטול עמלת ההפצה, על ידי העלאת עמלות הקנייה והמכירה, דמי השמירה ועוד.

"הפיצוי" של הבנקים

עמלות ההפצה בקרנות הנאמנות נחשבו לאחת הסוגיות הבוערות על סדר יומה של ועדת בכר ברפורמה הגדולה שחוללה בשוק ההון, והן נכנסו לשוק לראשונה ברבעון השני של 2006.

עמלת ההפצה היא עמלה שמשלם יצרן קרן הנאמנות, כלומר בית ההשקעות שמנהל את הקרן, לבנק שמוכר אותה ללקוח. העמלה נגבית מתוך דמי הניהול שמשלם הלקוח לבית ההשקעות, ולכן הוא אינו מודע לה. שיעור העמלה שונה לפי סוג קרן הנאמנות.

עמלות ההפצה הן למעשה "פיצוי" חלקי לבנקים, בגין אובדן ההכנסות מהנכסים שנוהלו על ידם ומהם חויבו להיפרד במסגרת רפורמת בכר. בתחילת הדרך ביקשו המחוקקים להגדיל את נתח ההכנסות של הבנקים על ידי עמלת ייעוץ נוספת ללקוח, אך מאחר שהבנקים התנגדו לכך, גולגלה העמלה לפתחם של הגופים המנהלים, ומהם ללקוחות דרך דמי הניהול. מדובר בסכום של מאות מיליוני שקלים בשנה, אשר בשנתיים הראשונות להטלתן נע סביב 450 מיליון שקל בממוצע לשנה.

אישור עמלות ההפצה עבר ב"מחטף" שביצע יו"ר ועדת הכספים דאז, יעקב ליצמן, שהעלה את הנושא להצבעת הוועדה פחות מדקה לאחר פתיחת הישיבה שעסקה בו, כשחלק ניכר מחבריה מאחר להגיע אליה.

עמלת ההפצה על קרנות הנאמנות נקבעת לפי שיעור ההחזקה בנכסי סיכון, ולפי ארבע קטגוריות: על קרן מסוג 1, בעיקר קרנות שקליות שמשקיעות בפיקדונות או 85% לפחות באיגרות חוב, נגבית עמלה של 0.25%; על קרן מסוג 2, שהחשיפה שלה למניות גבוהה מ-50%, נגבית עמלה של 0.8%; על קרן מסוג 3, בעיקר קרנות אג"חיות וכל קרן שאינה מצויה בסוגים האחרים, נגבית עמלה של 0.4%; ועל קרן מסוג 4, הקרנות הכספיות, נקבעה בהמשך עמלת הפצה של 0.125%.

עוד כתבות

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א