גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיים יבין: "אנחנו במצור; פתאום קרן נויבך לא עוברת מסך"

ציפי לבני בדיון בכנסת על התקשורת: "הכוונה לסגור את ערוץ 10 היא כבר מזמן לא נסתרת" ■ עו"ד ארנה לין: "נתניהו, למה אתה סוגר ערוץ כשאינך חייב לעשות זאת?"

"אסור להחניק את חופש הביטוי שלנו. היו ניסיונות להשתיק את התקשורת בעבר, אבל אלה לא צלחו, והם גם לא יצליחו הפעם" - כך אמר היום (ב') העיתונאי חיים יבין, בדיון מיוחד שנערך בכנסת תחת הכותרת "תקשורת תחת אש".

בכינוס, שנערך ביוזמתם של ח"כ נחמן שי ואגודת העיתונאים, לקחו חלק גם מו"ל "הארץ", עמוס שוקן; העיתונאים חיים יבין ושלום קיטל; מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי; יו"ר איגוד חברות הפרסום, מודי כידון; השחקן דביר בנדק; יו"ר איגוד המפיקים, אסף אמיר; הבמאי רני בלייר; יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני; וחברי הכנסת שאול מופז, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', דניאל בן-סימון, רוחמה אברהם-בלילא ועוד.

"הכוונה הייתה לעשות כנס שהוא לא פוליטי", אמר בתחילת הדיון נחמן שי. "לצערי הרב, ראש הממשלה ושרי ממשלתו סירבו להשתתף, ואני חושב שזאת גם אמירה לגבי האופן שבו הם תופסים את התקשורת. אני רואה פה מאבק על הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו צריכים לעמוד בימים האלה ביחד כדי להגן על התקשורת - ואני לא מתכוון רק לערוץ 10 אלא גם לעיתונות הכתובה, הטלוויזיה החינוכית, רשות השידור, גלי צה"ל ועוד".

"אומר את דבריי ללא מורא וללא משוא-פנים", פתחה המשנה לנשיאת מועצת העיתונות, עו"ד אורנה לין. "באתי הנה בשל החרדה של מועצת העיתונות מפני מה שמתרחש בשוק התקשורת".

לדברי לין, הסיבה המרכזית שבגללה הגיעה היום לדיון היא מצבו של ערוץ 10. "אני באתי לדבר היום על ערוץ 10", אמרה לין. "ערוץ 10 חייב למדינה תמלוגים ודמי זיכיון. לרשות השנייה יש עודפים, והיא לא צריכה לעמוד על תשלום החוב היום".

היא הוסיפה כי "השר כחלון אומר שאין צורך לתקן את החקיקה, וצריך לתת חוות-דעת משפטית. אני לא מבינה למה להסתתר מאחורי חוות-דעת משפטית? דרך המלך היא לתקן את החקיקה. אם גם השר חושב שצריך להציל את הערוץ, למה צריך לעשות לוליינות? אולי זה כדי לא לחשוף את העובדה שהממשלה לא רוצה ומסרבת לחוקק חוק כזה בדיוק מאותה הסיבה שהם לא הגיעו לדיון היום.

"אני רוצה לשאול את ראש הממשלה, מדוע הממשלה לא מעלה הצעת חוק לדחיית התמלוגים ולהסבתם ליצירה, כפי שהציעו היוצרים. האם זה בגלל שהממשלה לא רוצה להמשיך את קיומו של ערוץ 10? אולי הם לא חושבים שמגיע לציבור תוכניות מסוגה עלית?

"אנחנו לפני בחירות, אז אם הממשלה רוצה לסגור ערוץ תקשורת, שתאמר מה שהיא רוצה. למה להסתתר מאחורי אמירות אחרות? בשם מועצת העיתונות אני שואלת אותך, מר נתניהו, מדוע אתה סוגר ערוץ כשאתה לא חייב לעשות זאת?".

חיים יבין: "פתאום קרן נויבך לא עוברת מסך"

לדברי חיים יבין, "האזרח הקטן שואל מה התחדש במלחמה. פתאום קרן נויבך לא עוברת מסך. כבר שמענו את השטויות האלה בעבר. אריק שרון לדוגמה קרא לנו כנופייה שמאלנית, קראו לנו אשפיסטים, תשקורת.

"המציאות בימינו החמירה. אנחנו נתונים במעין מצור, חנק, כי כאשר המגבלות באות ממקום אחד, קל להתמודד איתן, אבל לא כשסוגרים עלינו בטבעת. הסכנה מתחילה כאשר כל זה חובר יחד, ואז מרגישים טבעת חנק מסביבך.

"לגבי ערוץ 10, אני חייב לומר שחובות צריך להסדיר, אבל מה מסתתר מאחורי הניסיון לסגור את הערוץ? תחקירים נוראיים? רביב דרוקר הנורא? ביקורת על השלטון היא לא בגידה. ומעל הכול מרחפת הסוגיה הכלכלית. עיתונאים ועיתונים כיום חוששים למקום עבודתם ופרנסתם. מה שמתרחש כאן זה לא עשבים שוטים אלא יער", אמר יבין.

"הכוונה לסגור את ערוץ 10 היא כבר מזמן לא נסתרת"

לבסוף אמר יבין, כאמור, כי "אסור להחניק את חופש הביטוי שלנו. היו ניסיונות להשתיק את התקשורת בעבר, אבל אלה לא צלחו ולא יצליחו גם הפעם".

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, אמרה בדיון כי "הכוונה לסגור את ערוץ 10 היא כבר מזמן לא נסתרת. אני לא אומרת דבר גם על השידור הציבורי, שכבר מזמן הפך לתקשורת מטעם. התפקיד של התקשורת ושלנו זה לחבר את הנקודות, והתמונה שמתגלה היא תמונה מכוערת למדי.

"כשנתניהו אמר בשלהי כהונתו הקודמת 'הם מפחדים', זה מעיד על השקפת עולם. כולנו במאבק הזה למען עתידה של מדינת ישראל. אני מבקשת מהתקשורת שתפתח את פילטר הזום ותראו את כל מה שקורה במדינה. נמאס לי מאלה שיוצאים לרחוב ואומרים 'זה לא פוליטי'. הפוליטיקה נועדה לקבוע מה יהיה כאן", אמרה לבני.

מו"ל "הארץ", עמוס שוקן, אמר בדיון: "אין אפשרות לקיים דמוקרטיה אם בה עיתונות חופשית, ועיתונות חופשית לא תתקים ללא ריבוי אמצעי תקשורת. מי שצריך להבין את זה יותר טוב מכל אחד אחר זה ראש הממשלה.

"מה שהממשלה הייתה צריכה לעשות זה לבחון את הסיבות שהביאו את התקשורת למצבה הכלכלי הקשה היום. במקום זאת, מטעמים אינטרסנטיים, אלה הדברים שיביאו לאיזון ההתנהגות. במקום לחפש את הדרכים כדי שערוץ 10 יוכל להתקיים והתקשורת בכללותה תוכל להמשיך למלא את התפקיד החיוני שלה, הממשלה הולכת בדרך הפוכה. לצערי יש כאן מניעים אישיים.

"אני לא יכול לשכוח הערה שיו"ר הכנסת אמר - חברי הכנסת מתחלקים לאלה שנפגעו על-ידי העיתונות ואלה שייפגעו על-ידי העיתונות. במצב תקין מתבקש שהכנסת והממשלה ייבחנו איך מייצרים תנאים לקיומה של תקשורת וריבוי כלי תקשורת.

"מה שקורה כאן זה פשוט גירושים של החברה הישראלית מהדמוקרטיה. העולם נעשה כבד מדי על מי שכרגע מרכיב את הקואליציה, ולמעשה אנחנו עדים לתהליך שבו החברה הדמוקרטית הופכת לנטל על השלטון. אנחנו נראה שבמדינת ישראל תתחיל נטישה המונית של אנשים שרוצים לחיות במדינה דמוקרטית. זה דבר מאוד לא טוב לחברה הישראלית", דברי שוקן.

שאול מופז אמר בדיון: "אני שותף לדברים שאמר עמוס שוקן, ואני רוצה לומר לו שהוא עדין מדי. צריך לקרוא לילד בשמו, יש כאן מדיניות של השתקת שומרי הסף של הדמוקרטיה... אני פונה לראש הממשלה: חדל מהדבר הזה, הדר ידייך מהניסיון לסתום קולות שאינם מתאימים לך".

מופז פנה לאנשי התקשורת ואמר כי "זאת מלחמה למען השמירה על הדמוקרטיה, תמשיכו במאבק".

"ערוץ 10 ייסגר על גופתינו המתה"

במהלך הדיון סקר יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, דני זקן, את המצב של רשות השידור, ופנה לאנשי ערוץ 10 ואמר כי אגודת העיתונאים תצטרף לכל יוזמת החשכת מסך שתגיע מצידם.

יו"ר איגוד חברות הפרסום, מודי כידון, אמר בדיון: "ב-8 השנים האחרונות נחתכו כ-50% בהוצאה לפרסום בהשוואה לתל"ג בישראל. אחת הראיות המנציחות את הכשל הגדול היא שמשנת 2003 ועד היום גדל התל"ג של מדינת ישראל ב-57%, כאשר ההוצאה לפרסום צמחה רק ב-26% בהתאמה באותן שנים".

‫‫במסגרת דבריו מנה כידון את מאפייניו של שוק הפרסום הישראלי בשנים האחרונות ואמר כי "שוק הפרסום הינו שברירי והוא אחד הגורמים הבולטים לכך ששוק תקשורת, הניזון מענף הפרסום, כל-כך תנודתי בהתאם לחוסר היציבות בעולם הפרסום".

אסף אמיר ורני בלייר יצאו מהדיון בזעם, לאחר שיו"ר איגוד המפרסמים, מודי כידון, אמר בדיון כי מצבו של שוק התקשורת הוא בעייתי בעקבות המחאה החברתית של הקיץ האחרון.

"אי-אפשר להמשיך להאשים את המחאה החברתית במצב הנוכחי", צעק בלייר אל עבר כידון. "ברגע שתפסיקו לקחת עמלות יתר של 40% ותרדו ל-20%, כל שוק התקשורת יתאזן", הוסיף אמיר.

בטרם יצאו מהאולם הודיעו השניים כי "ערוץ 10 ייסגר על גופתינו המתה, אנחנו נעשה הכול כדי שזה לא יקרה".

עוד כתבות

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%