גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהיכן יביא סטפק 145 מ' ש' למיזוג דש-איפקס ומיטב?

כחלק מעסקת המיזוג צפוי צבי סטפק לקבל מימון של כ-120 מ' ש' כדי להפוך לאחד משני בעלי המניות הגדולים בגוף הממוזג ■ סטפק: "בכל מקרה, גם לאחר ההלוואה, אשמור על יתרות נזילות גבוהות, כפי שעשיתי עד היום, ושיעור המימון הכולל יהיה נמוך"

צבי סטפק / צלם: דור מלכה
צבי סטפק / צלם: דור מלכה

עסקת המיזוג בין בתי ההשקעות דש-איפקס למיטב מותנית בלא מעט תנאים מתלים, מעבר לאישורים הרגולטוריים הנדרשים. כך למשל, על דש-איפקס לקבל את אישור ביהמ"ש לחלוקת דיבידנד מיוחד של 224 מיליון שקל לבעלי מניותיה הנוכחיים, וכן לקבל את אישור מחזיקי האג"ח ובעלי המניות שלה לעסקה, על כל מרכיביה.

תנאי נוסף, שהתקיימותו אינה טריוויאלית במצב השווקים הנוכחי, הוא שצבי סטפק, יו"ר ובעלי מיטב, יביא לעסקה כ-145 מיליון שקל. זאת כדי לרכוש מידי שותפיו הנוכחיים במיטב, ומבעל השליטה בדש-איפקס, אלי ברקת, מניות שישוו את החזקותיו בגוף הממוזג לאלו של ברקת (כ-29% מההון).

למרות שעל רקע סביבת הריבית הנמוכה צפוי סטפק לממן את הרכישה באמצעות הלוואה, ככל הידוע יש בידיו די מקורות עצמיים שבאמצעותם יכול היה לממן את ההשקעה. סטפק עצמו אמר ל"גלובס", כי "היקף ההלוואה בעסקה לא יעלה על 120 מיליון שקל, ומטבע הדברים הוא תלוי גם בתנאים המסחריים שיציעו הבנקים. בכל מקרה, גם לאחר ההלוואה כאמור, אשמור על יתרות נזילות גבוהות, כפי שעשיתי עד היום, ושיעור המימון הכולל יהיה נמוך".

ל"גלובס" נודע, כי מאינדיקציות ראשוניות שקיבל סטפק מאחד הבנקים, מוכן אותו בנק להעמיד לו את כל סכום הרכישה כהלוואה, וזאת כנגד שעבוד על חלק מהמניות שיחזיק בבית ההשקעות הממוזג. על היקף ההון של סטפק ניתן ללמוד מכך שהיקף ההלוואה שייקח לצורך הרכישה לא יעלה, ככל הידוע, על 30% מהשווי הפיננסי שלו, המגיע לפיכך למאות מיליוני שקלים.

מקורותיו של סטפק כוללים השקעה בקרנות נאמנות, קרנות גידור וכמה נכסים לא סחירים, הניתנים למימוש. כמו כן, מניותיו של סטפק במיטב (35%) חופשיות משעבוד. ככל הידוע, בכוונתו לפנות אל הבנקים בנושא המימון באופן רשמי בימים הקרובים.

ההון שצבר סטפק

סטפק הקים את בית ההשקעות מיטב לפני יותר מ-30 שנה, יחד עם שותפו שלמה סימנובסקי, שבתחילת הדרך החזיקו בחלקים שווים. במהלך השנים רכש סטפק נתחים ממניות סימנובסקי, שהביאו לכך שעד לעסקת המיזוג עם ישיר וגאון החזיק סטפק ב-70% ממניות מיטב, ואילו סימנובסקי החזיק 30%.

אין לדעת כמה הון צבר סטפק לאורך השנים, אולם ידוע כמה הרוויח מיטב בשנים האחרונות. ב-2006-2011 הרוויח בית ההשקעות בסה"כ כ-130 מיליון שקל, כאשר עד סוף 2009 החזיק סטפק ב-70% מהמניות, ולאחר מכן, בעקבות המיזוג עם ישיר וגאון, הוא ירד ל-35%.

לאחר המיזוג יחזיק ברקת ב-29.8% ממניות הגוף הממוזג דש-מיטב, ואילו שותפו לשליטה, סטפק, יחזיק ב-28.7% מהמניות. שאר בעלי המניות בגוף הממוזג יהיו שותפיו הנוכחיים של סטפק במיטב, סימנובסקי (אשר לו יוקצו 4.5% ממניות דש-מיטב), גאון אחזקות (3.4%), ביטוח ישיר (12.9%) והציבור (20.8%).

סטפק רוכש את מרבית חלקה של גאון אחזקות במיטב (21.4%) תמורת 10 מיליון שקל במזומן, וכן לוקח על עצמו חוב של 105 מיליון שקל. הוא גם רוכש מניות מסימנובסקי, אולם לא ידוע לפי איזה שווי. סימנובסקי מחזיק כיום 15% ממניות מיטב וסטפק רוכש ממנו 5% מהן. כן רוכש סטפק מניות דש-איפקס מברקת, במחיר הגבוה בכ-50% ממחיר השוק, ובסך כולל של כ-14 מיליון שקל.

רכישת המניות שיבצע סטפק היא ככל הנראה הפעם הראשונה שבה ייקח הלוואה אישית בהיקף כה משמעותי. עובדה זו עשויה להכניס אותו מן הסתם ללחץ על משיכת דיבידנדים מהגוף הממוזג. לדש-איפקס כבר יש מדיניות חלוקה מוצהרת של 50% מהרווח הנקי הרבעוני, וככל הידוע היא לא עומדת להשתנות.

ואולם בתקופה הנוכחית, שבה בתי השקעות רבים מפסידים כסף, ספק אם מדיניות זו תצא לפועל. הסביבה העסקית שבה פועלים כיום בתי ההשקעות אינה פשוטה, והיא כוללת שחיקת רווחיות בכל תחומי הפעילות, הנובעת מירידה בהכנסות במקביל לעלייה בהוצאות התפעול והרגולציה.

השכר יעזור להחזר ההלוואה

מקור נוסף שיסייע לסטפק להחזיר את ההלוואה הוא השכר אשר לו יזכה בדש-מיטב. סטפק ישמש כיו"ר פעיל במשרה מלאה בחברה, ויזכה לחבילת תגמול שתהיה הנמוכה מבין שתיים - 3.75 מיליון שקל או עלות השכר השנתי הממוצעת של העשירון התחתון של עובדי החברה, מוכפל ב-50. עלות שכר הבסיס שלו תעמוד על 1.62 מיליון שקל בשנה, לא כולל החזר הוצאות, ובונוס שנתי שייגזר מרווחי החברה. בנו, אבנר סטפק, שישמש כדירקטור פעיל וכאחראי על הפיתוח העסקי בבית ההשקעות, יזכה לעלות שכר דומה.

דש-מיטב ייהנה מיתרונות לגודל, ויוכל, לפי הערכות דש-איפקס (המתבססות על חוות דעת כלכלית שערכה עבורו חברת וריאנס), להביא לתוספת EBITDA של 70-90 מיליון שקל בשנה. זאת בחישוב של החיסכון בהוצאות שינבע מהמיזוג, בקיזוז הירידה הצפויה בהכנסות בתחומי פעילות מסוימים שבהם אין לשני הגופים סינרגיה. כמו כן מעריכים בדש-איפקס, על בסיס חוות הדעת, כי הגוף הממוזג אמור ליצור EBITDA שנתי של 250-320 מיליון שקל בשנים 2013-2015.

כל זאת, כמובן, בהנחה ששוק ההון יספק רוח גבית. אם השוק יעלה, והמיזוג אכן ייצר את הסינרגיה המיוחלת, דש-מיטב יוכל לחלק דיבידנד, וסטפק יוכל לעמוד בהחזרי ההלוואה. אבל אם המגמה תהיה הפוכה, ולגוף הממוזג ייקח זמן ליהנות מהיתרונות לגודל, סטפק ייאלץ לממן את ההלוואה מכיסו הפרטי.

ככל שהשוק גרוע יותר, כך המינוף שייקח על עצמו סטפק יכביד יותר. חשוב להזכיר, כי לא רק שוק ההון ישפיע על גורל המיזוג. אף אחד לא מבטיח לסטפק וברקת שלא תהיה מחר רפורמה או רגולציה חדשה בעוד תחום שבו הם פועלים, מעבר לאלו שנחתו על קופות הגמל, קרנות הנאמנות, תעודות הסל, החיתום והברוקראז', ותחתוך עוד את הרווחים.

סטפק התייחס לסיכון המינוף, ואמר כי "במשך שנים פעלתי באופן סולידי ללא נטילת סיכונים חריגים, וללא חשיפה פיננסית יוצאת דופן, הן בענייני האישיים והן בניהול כספי הלקוחות, וכך אפעל גם בעתיד".

כך שבשורה התחתונה סטפק אולי לא מתמנף בעסקה זו מעל הראש, אולם הוא תלוי במידה רבה בשווקים, שאת כיוונם לא ניתן, כמובן, לחזות. מצד שני, המיזוג עם דש-איפקס מאפשר סוף סוף למיטב לקפוץ לליגה של הגדולים בשוק ההון.

העסקה הסיבובית של גאון אחזקות

מיזוג דש-מיטב כולל עסקה סיבובית, שבה מוכרת גאון אחזקות לצבי סטפק את רוב מניותיה במיטב, ורוכשת מניות דש-איפקס מברקת (מבנה העסקה נקבע כך משיקולי מס). גאון אחזקות, שבשליטת משה גאון, נמצאת כיום במצב עסקי בעייתי, עם תשואות אג"ח נוכחיות של 40%.

אמנם באחרונה עמדה החברה בתשלום אג"ח של 44 מיליון שקל, אך בשל קריסת רשת אייס והפסדיה ברשת אימג'ינריום, ולמרות סדרת מימושים שביצעה, באחרונה חתכה חברת הדירוג מעלות את דירוג החברה ב-3 דרגות, ל-BB. זאת על רקע "נזילות 'חלשה' ותלות מוחלטת במכירת נכסים על מנת לפרוע את החוב".

במסגרת העסקה הסיבובית מורידה גאון אחזקות את יחסי המינוף שלה, כך שמחזיקי האג"ח של גאון ייהנו מהקטנת החוב נטו של החברה, מ-190 מיליון שקל ל-115 מיליון שקל. גאון, המחזיקה ב-21.4% ממיטב, תמכור במסגרת העסקה את מניותיה לסטפק, ותעביר לידיו חוב של 105 מיליון שקל, כאשר בד בבד היא תרכוש 3.4% ממניות הגוף הממוזג מידי ברקת, תמורת 48 מיליון שקל, באמצעות חוב חדש של כ-30 מיליון שקל. במעלות מעריכים, כי בשל מצבה הפיננסי תיאלץ גאון למכור בעתיד את מניותיה בדש-מיטב.

במאי 2013 תצטרך גאון לפרוע תשלומי קרן וריבית בסך כ-48 מיליון שקל, וב-2014 היא אמורה לפרוע כ-75 מיליון שקל, בעוד שבקופתה מזומנים ונכסים סחירים בהיקף של כ-110 מיליון שקל.

מעלות: "לדעתנו הקבוצה תידרש למימושים נוספים, בקנה מידה משמעותי, על מנת לעמוד בפירעונות של 2013-2014. לפיכך, קיימת חשיפה מהותית לסיכוני אי-ביצוע בזמן של מכירת נכסים בטווח הקצר, בהינתן חוסר הסחירות של נכסי החברה".

מהחברה נמסר, כי "גאון אחזקות פועלת לצמצם את מינוף החברה ולשרת את החוב שלה בדרכים שונות, תוך מיקוד אסטרטגי בתחום ניהול בקרה ושליטה בתחומי המים, ויציאה מתחומים שאינם עסקי הליבה. במסגרת זו כלולה גם מכירת אחזקתה במיטב, אשר תשפר את מבנה ההון של גאון, תפחית את הוצאות הריבית על הלוואות שלקחה ותשפר את יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה כפי שעשתה עד כה".

בעלי מניות

רווחי מיטב

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות