גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דבר הינשוף על עתיד העיתונות

האם המעבר לפורמט דיגיטלי הוא הימור או החלטה רציונלית?

"הינשוף של אלת החוכמה, מינרווה, פורש את כנפיו רק עם רדת החשיכה". במלים אלה, פחות או יותר, תיאר הפילוסוף הגרמני גיאורג פרידריך הגל את יכולת האנושות להבין את ההווה רק לאחר שהוא חולף והופך להיסטוריה. מעניין מה היה אומר הינשוף על מצבה של העיתונות ועל ההחלטה הגורפת להפנות את המשאבים אל עבר העתיד הדיגיטלי.

יש להניח כי השאלות שהינשוף, שמכיר יותר מכל אדם את חוקיות ההיסטוריה, היה נדרש להן בעת מעופו הלילי היו בין היתר: האם ההבטחה הטמונה בקידמה אינה אלא גרסה של עגל הזהב או מעין ניסיון נואש של המו"לים להיאחז בקרנות המזבח? האם העיתונים יוצאים לדרך הארוכה אל עבר העתיד הלא נודע מתוך הכרה והבנה של המצפה להם?

מעבר למציאות שמחייבת שינוי תפיסה לגבי העיתונות, האם מדובר בהחלטה נמהרת, בהימור מושכל או בהחלטה הרציונלית היחידה האפשרית? וכמובן, האם ניתן יהיה לחזור לאחור לאחר שהמשאבים כבר יוקצו ומכונות הדפוס יתנוונו?

בימים אלה עלה עיתון "מעריב" לכותרות בנסיבות לא סימפטיות. החשש מפני החלטת דירקטוריון "מעריב" על אי-הזרמת 15 מיליון שקל לתוכנית הבראה, ולמעשה ויתור על קיומו של העיתון, הביאו את העובדים להפגין מול בתיהם של חלק מהדירקטורים ומול ישיבת הדירקטוריון עצמה.

מצבו של "מעריב" אינו ייחודי כמובן. מו"לים בכל רחבי העולם מחפשים מודל עסקי חדש לעולם העיתונות, לאחר שהמודל העסקי הישן, שהסתמך על מודעות פרסום ועל מודעות המכירות, קרס תחת האפשרויות החדשות (ישנות כבר) שמציע האינטרנט.

במובנים רבים, הביצה הישראלית הקטנה דווקא העצימה את משבר העיתונות העולמי. עלייתם של אתרי מכירות כגון יד2, winwin והומלס, יחד עם אתרי חדשות אינטרנטיים ייעודיים כגון ynet, הביאו להתיישנותם המיידית של עיתוני הבוקר המודפסים. נוסיף לזה את המשבר הכללי בשוק הפרסום שהחל אי-שם בקיץ שעבר - ונקבל שוק במשבר.

המעבר לגרסאות הדיגיטליות במחשבי הטאבלט ובמכשירי הסלולר המתוחכמים הביאו מערכות ברחבי העולם, כגון "ניו-יורק טיימס" הוותיק, לגבות תשלום עבור קריאת התכנים המוצעים באתר ולחסום אותו בפני אחרים.

בהרצאה שנשא בשבוע שעבר עורך "הארץ", אלוף בן, בפאנל שעסק במעבר בשל עיתונות הפרינט לזירה הדיגיטלית, הוא סיפר כי לאתר "הארץ" באנגלית יש כבר כמה אלפי מנויים שמשלמים 100 דולר לשנה עבור האפשרות לקרוא במלואם את כל תכני האתר.

השאלה המתבקשת היא האם הציבור הישראלי יהיה מוכן לשלם עבור תוכן שהוא קיבל עד כה בחינם או יכול לקבלו בחינם באתרים אחרים כגון ynet.

יש לזכור כי זירת דוברי העברית בעולם הזירה הישראלית היא קטנה, ודוברי העברית בעולם הם מועטים. הישענות על מודל כלכלי שמסתמך בעיקר על ציבור משלמים דוברי עברית הוא בעייתי.

המנטליות הישראלית שונה מאוד ממקבילתה האמריקאית, שם ניתן עדיין לרכוש עיתון במכונה ברחוב, תוך שסומכים על הקונה שלא יגנוב עיתונים נוספים מהמגירה שנפתחה בפניו. בארה"ב זה עובד. ספק גדול אם בישראל זה היה עובד. כך סביר להניח יהיה גם לגבי רכישת תכנים באינטרנט.

הן עורך "מעריב", ניר חפץ, והן עורך "הארץ", אלוף בן, שדיברו באותו הפאנל הבהירו כי אין ברשותם מודל עסקי כלשהו בשלב זה לעיתון הדיגיטלי. זאת הצהרה שעלולה לסמן רע לבאות.

דהירתם של המו"לים והעורכים אל עבר דרך לא נודעת וללא מודל עסקי מובנה, משולה ליציאתם של פרשים חמושים בנשק חדיש לשדה הקרב כשהם רכובים על גבי סוסים גרומים.

במקרה כזה, אין שום צורך לחכות לתובנות של הינשוף של מינרווה. מספיק להיות מהמר עם כיסים אינסופיים או אפילו בעל בתי קזינו עם אין סוף כיסים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

מהפכת הענן הממשלתי: הפוטנציאל אדיר, המימוש רחוק

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: קידום המעבר הממשלתי לענן ציבורי

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה חיובית בתל אביב; מדד הבנקים עלה ב-1.6%, אל על ירדה ב-7%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● הדולר נחלש מול השקל ● אפל עקפה את מיקרוסופט במונחי שווי שוק ● האינפלציה בארה"ב מתייצבת ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי אך צופה כי הריבית תרד רק פעם אחת עד סוף השנה ● מחר יתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ובמיטב העלו תחזית האינפלציה ל-3.1%: "גוברים הלחצים לעליית מחירים"

איור: גיל ג'יבלי

האם סקטור הביטחון העולמי מעניין להשקעה, ואיך נחשפים אליו?

המתיחות הגיאו־פוליטית העולה הובילה להגדלת תקציבי הביטחון באירופה ובארה"ב ליותר מחצי טריליון דולר ב־2023 - מגמה שצפויה רק ללכת ולהתחזק ● מניות ביטחוניות אירופיות הפכו לאחד ממוצרי ההשקעה הלוהטים בשוק ● האם מאוחר להצטרף לטרנד ואיך ניתן להיחשף לתחום? ● שאלת השבוע, מדור חדש 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, Shutterstock

הנתון הכלכלי המדאיג שהתחבא - ואינו קשור למלחמה

באוצר מודים: גם בלי המלחמה, אנחנו לא עומדים ברף ● חברי הכנסת שוב סבורים שזכותם לעשות ככל העולה על רוחם ● והשורטיסטים נכחדים מוול סטריט ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

"לעצור אחת ולתמיד": ראש הממשלה שמחריף את הטון נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ראש ממשלת ספרד קורא להפעלת לחץ בינלאומי על ישראל, בנק ברקליס על הכוונת של מפגינים פרו-פלסטינים ונוצרים בארה"ב תומכים בישראל • כותרות העיתונים בעולם 

אהוד ברק / צילום: איל יצהר

חברת הסייבר של מפקד 8200 לשעבר ואהוד ברק בדרך לאקזיט. ממה מוטרדת הרוכשת?

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לגלובס נודע כי פאראגון, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, מנהלת משא ומתן למכירת השליטה בה בתמורה לסכום שנע בין 700 מיליון דולר ל-1.1 מיליארד דולר ● העסקה מהדהדת את רכישת NSO על־ידי פרנסיסקו פרטנרס. מדוע הרוכשת חוששת מרגע אישור העסקה?

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

עשרות שכונות ישנות צפויות לגדול משמעותית בשנים הקרובות / אילוסטרציה: Shutterstock

הכירו את השכונות שעומדות לעבור מהפך

עשרות שכונות ישנות ומבוקשות, בעיקר במרכז הארץ, צפויות לגדול משמעותית בשנים הקרובות כתוצאה מפרויקטי התחדשות עירונית ● מת"א, פתח תקווה ובת ים ועד לחיפה - גלובס ממפה את מרכזי ההתחדשות העירונית באזורי הביקוש

אניית הצובר Tutor / צילום: Max Wei/marinetraffic.com

לראשונה: החות'ים פגעו באוניית סוחר עם כשב"ם ממולכד

החות'ים תקפו את ספינת הצובר שבבעלות יוונית "טוטור" דרומית־מערבית לעיר הנמל חודיידה, באמצעות כלי שיט בלתי־מאויש בו השתמשו כחימוש משוטט ● בסוכנות TWZ דווח כי "זו ספינה מתה כעת, ונדרשת עבורה פעולת חילוץ"

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות ● ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל

יו''ר התעשייה האווירית, עמיר פרץ / צילום: תעשיה אוירית

התעשייה האווירית אישרה דיבידנד למדינה, ואיזה מענק יקבלו העובדים?

דירקטוריון תע"א אישר להעניק למדינה דיבידנד בסך כ־580 מיליון שקל, לאור תוצאות השיא בשנת 2023 ● מסתמן שיש הסכמה על הפחתת הדיבידנד, אך הצדדים עדיין דנים על כמה החברה תקבל בחזרה עבור מו"פ בגין המלחמה ● בתוך כך, דירקטוריון תע"א אישר מענק חסר תקדים לעובדים בסך כ־120 מיליון שקל, ומסתמן שסכסוך העבודה יופסק

לעשות אקזיט בלי לעבור בבורסה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

70% בשלוש שנים: החברה הקיבוצית המצטיינת של הבורסה ולמה חברות חדשות לא מגיעות

מפעלי הקיבוצים נחשבים לפאר התעשייה בישראל, כפי שיכולה להעיד סדרת עסקאות מכירה בשנים האחרונות לקרנות השקעה או לגופים בינלאומיים ● מצד שני, הם כבר אינם מחפשים בדרך כלל את מסלול גיוס ההון דרך הנפקה בבורסה ● מה הסיבות לכך ועד כמה הן קשורות לשינויים שחלו באופי הקיבוצים עצמם

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל

עגלת הקפה בחורשה שמגישה סלט בוראטה עסיסי ומאפין פירות יער מושחת

עגלה שמציעה כריכי פרעצל נהדרים, אשת הייטק שהפכה לצורפת לאחר שחלתה, ויצרני שמן זית שחוו שנה קשה ● ביקור בחבל מודיעין נתן לנו קצת תקווה

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עזבו את היורדים מהארץ ותתחילו לדאוג מהכסף הענק שבורח מכאן

הישראלים מעבירים לקרנות הפנסיה החדשות כ-5 מיליארד שקל להשקעה מדי חודש, רובם המוחלט מוזרם לחו"ל ● ברמת החוסך, מתבקש לפזר סיכונים, אולם זו הסיבה המרכזית להיכחדות התעשייה הישראלית, ולכך שמי שקונה נייר בתל אביב עלול להיתקע איתו כשירצה למכור

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

עובדי חדשות 13 לדירקטוריון: "תדהמה ושאט נפש ממינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'"

עיתונאיות ועיתונאי חדשות 13 שיגרו מכתב חריף לדירקטוריון, בו הביעו התנגדות למינוי יו"ר הרשות השנייה לשעבר ליו"ר החברה ● לפי המכתב, "המינוי כה פסול ומופרך, עד כי מתעוררת תהייה שמא דירקטוריון החברה פעל במודע בניגוד לטובתה העסקית והציבורית" ● רשת 13: "ועדת האיתור פעלה במקצועיות ובתהליך סדור"