גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קבוצת הרכישה ב"ורד צהלה" תובעת את קלמן סופרין

הרוכשים תובעים 12.2 מיליון שקל מהחברה, בטענה כי הטעתה אותם במכוון כשהבטיחה 28 קוטג'ים מפוארים ■ החברה טוענת כי הרוכשים קיזזו שלא כדין 600 אלף שקל מדמי הניהול ■ התביעות ההדדיות ממתינות להכרעת בורר

פרויקט "ורד צהלה" היה אמור להיות אחד הפרויקטים היוקרתיים שנבנו ברחוב עיר שמש בשכונת גני צהלה בתל-אביב. במסגרת הפרויקט - יוזמה של חברת "סופרין פרויקטים בע"מ" - ששווק במתכונת של קבוצת רכישה, הובטחו לחברי קבוצת הרכישה 28 קוטג'ים מפוארים, ב-14 יחידות דו-משפחתיות, בתכנון אדריכלי אחיד. כל יחידה הייתה אמורה להיות בנויה על כ-250 מ"ר, ב-4 מפלסים - קומת מרתף, קומת קרקע, קומה ראשונה ועליית גג. ההשקעה כוללת הצפויה הייתה כ-93 מיליון שקל.

עד כאן ההבטחות הגדולות. המציאות, כפי שהתגלתה לחברים בקבוצת הרכישה בדיעבד, לא הייתה קרובה לחלום שכונת הקוטג'ים המפוארת והאחידה שהובטחה להם. חלק מהשכונה, כפי שהתברר, נבנה בצורת "מבני רכבת" המקובלים יותר ב"שיכונים" ולא בשכונת יוקרה.

הליך בוררות שמתנהל בימים אלה בין קבוצת סופרין לנציגות פרויקט "ורד צהלה", ושפרטיו מתפרסמים לראשונה ב"גלובס", חושף מחלוקת קשה בין חברי קבוצת הרכישה בפרויקט לחברה היזמית, סופרין, במסגרתה טוענים חברי קבוצת הרכישה כי שיווק הפרויקט כאיכותי ויוקרתי היה "אחיזת-עיניים", הצגת מצגי-שווא והולכת שולל של הרוכשים.

בפני הבורר, השופט בדימוס יעקב שמעוני, עומדות כיום שתי תביעות הדדיות - האחת מטעם נציגות הרוכשים בפרויקט נגד סופרין; והשנייה מטעם סופרין נגד חברי הנציגות.

"לא ענבל אור"

חברי נציגות הרוכשים, באמצעות עורכי הדין אופיר צברי, דיבון פרקש ומיכל שמיר, טוענים כי החברה היזמית הטעתה את הרוכשים כששיווקה את הפרויקט כפרויקט אחיד, הכולל דגם בית טיפוסי. זאת, מאחר שמלכתחילה ידעה או הייתה צריכה לדעת שלא ניתן יהיה לבנות את הבתים במתכונת אחידה, כיוון שתוכניות המתאר החלות על הקרקע אינן מאפשרות זאת.

לפי תוכניות המתאר, נטען, מתאפשרת בניית פרויקט אחר לחלוטין, שחלק מרכזי בו - כמעט חצי - ייבנה בצורה של "מבני רכבת", המורכבים מ-4 יחידיות צמודות קרקע המחוברות ביניהן.

"סופרין ידעה או הייתה צריכה לדעת כי אותן רביעיות הן מוצר נחות בהשוואה ליחידות הדו-משפחתיות ששווקו לחברי הקבוצה, הן ברמת המבנים עצמם, שאינם דומים כלל ליחידות דו-משפחתיות, והן ברמה החזותית של הפרויקט כולו, אשר ייבנה בחלקו בצורה של שיכונים", נכתב בתביעת רוכשי הדירות.

לטענת הרוכשים, סופרין ידעה כי יקשה עליה לשווק את הפרויקט כפרויקט איכותי ויוקרתי במאפיינים של התוכניות הקיימות ולגבש קבוצת רכישה לפרויקט לא הומוגני, שיכלול בתוכו חלק "נחות משמעותית" בהשוואה לחלק השני, ולכן שיווקה את הפרויקט תחת אחיזת-עיניים.

את שיווק הפרויקט עשתה סופרין, כך לטענת הרוכשים, גם תוך שיווק עצמי של החברה ככזו השונה ממארגני קבוצת רכישה אחרים הקיימים בשוק. "אנחנו לא ענבל אור" ו-"אנחנו לא חג'ג'", טענו נציגי סופרין בפני שותפים בפרויקט במהלך פגישות - נטען בתביעת הרוכשים.

סופרין, כך נטען, הייתה צריכה לדעת שלא תוכל לגבות רווח יזמי עצום בסך של כ-10 מיליון שקל על פרויקט בעל מאפיינים מוגבלים כדוגמת פרויקט ורד צהלה. "סופרין לא נתנה לעובדות לבלבל אותה, והחליטה לשווק את הפרויקט כפרויקט אחיד ויוקרתי, כנראה מתוך אמונה כי תצליח במהלך הפרויקט לתמרן את חברי הקבוצה להסכים לשינוי אופי הפרויקט, ולגרום להם להאמין שאין בשינוי זה משום פגיעה בזכויותיהם. סופרין סמכה ידה על כך שמצגי-השווא שלה יתגלו רק בשלב מאוחר (ופעלה פוזיטיבית לוודא זאת), שלב בו יהיה בלתי אפשרי לחברי הקבוצה לבצע פניית פרסה ולחזור בהם מהחלטתם לקחת חלק בפרויקט", נכתב בתביעת הרוכשים.

לטענת הרוכשים, בסופו של יום התברר כי הפרויקט נועד לכישלון מראש, שכן השינוי בין ההבטחות לתוכניות בפועל גרם לפרויקט להסתבך, להתארך ולהתייקר - כאשר עלות הפרויקט הכוללת עולה על 104.5 מיליון שקל.

עקב התנהלות של סופרין, נטען, נגרמו לחברי הקבוצה נזקים כבדים, כאשר היחידות שרכשו טרם נמסרו להם עד הגשת התביעה - 16 חודשים לאחר המועד בו היו אמורים להימסר.

לטענת הרוכשים, על הבורר לחייב את סופרין לשלם להם את נזקיהם בסך כ-12.2 מיליון שקל.

"קיזוז לא מוסכם"

מנגד, הגישה חברת סופרין שבראשות קלמן סופרין תביעה לבורר נגד הרוכשים, במסגרתה נטען כי הרוכשים קיזזו שלה כדין 600 אלף שקל מדמי הניהול המגיעים לחברה.

לטענת החברה, באמצעות עורכי הדין ערן קנר וענבר אהרוני גד, היא סייעה לגיבוש קבוצת רכישה בת 28 שותפים בפרויקט "ורד צהלה", ובינה לבין הרוכשים נחתם הסכם ייעוץ מקצועי לפרויקט, במסגרתו הוסכם על תשלום סכומים שונים לסופרין בגין שירותיה לרוכשים.

במהלך ביצוע הפרויקט, נטען בתביעת סופרין, נתגלעו חילוקי דעות בין הנציגות לקבלן הפרויקט, חברת נופים פרויקטים, בין השאר בנוגע לסכומים שנופים טענה שמגיעים לה מהרוכשים - תוספת תשלום שהצטברה לסך של כ-2.3 מיליון שקל.

לטענת סופרין, היא ניסתה לגשר בין הצדדים, ובין היתר, במסגרת פגישות הגישור הציעה לרוכשים לסייע להם בתשלום לחברת נופים, באמצעות מתן הנחה בהסכם הייעוץ בסך 600 אלף שקל.

חברי הנציגות - כך נטען - דחו את ההצעה ודרשו תשלום של 600 אלף שקל בתוספת מע"מ מסופרין ישירות לנופים, אך סופרין מצידה סירבה להצעה, שכן הדבר היה בלתי אפשרי מבחינתה, בין היתר, בשל שיקולי מס.

בהמשך, נטען, נחתם הסכם בין נציגות הרוכשים לקבלן נופים, במסגרתו נקבע כי הרוכשים ישלמו לקבלן כ-1.2 מיליון שקל. בנסיבות אלה, טוענת סופרין, לא הייתה הסכמה כלשהי בינה לבין נציגות רוכשי הדירות, ובוודאי שלא הוסכם על קיזוז סכום של 600 אלף שקל מדמי הניהול המגיעים לה.

ואולם, נטען, לאחר שסופרין שלחה לנציגות הרוכשים דרישת תשלום בהיקף כ-876 אלף שקל, בהתאם להסכם הייעוץ שנחתם, קיזזה נציגות הרוכשים על דעת עצמה סך של 600 אלף שקל מהתשלום שהעבירה לסופרין ללא הצדקה.

טרם הוגשו כתבי הגנה בשתי התביעות.

עו"ד דיבון פרקש, בא-כוחה של נציגות הפרויקט, מסר בתגובה: "לא נתייחס לתביעות שמתבררות בבוררות".

מקבוצת סופרין נמסר: "מדובר בסחיטה של חברי הנציגות, הרוצים לעשות לביתם, ותו לא".

רקע - קבוצת סופרין: מראשוני מארגני קבוצות הרכישה

קבוצת סופרין עוסקת בפעילות ייזום, ניהול הנדסי והקמה של פרויקטים של נדל"ן בתחומי המגורים, המשרדים והמסחר. הקבוצה הינה תאגיד חברות פרטיות באחזקת משפחת סופרין, כאשר בראש הקבוצה עומד קלמן סופרין.

קלמן סופרין, בשנות ה-70 לחייו, מהנדס בניין בהשכלתו, הוא מראשוני שיטת קבוצות הרכישה בישראל. בסוף שנות ה-60 הקים קלמן סופרין את חברת ב.ס.ר, מארגנת קבוצות הרכישה הגדולה בארץ, בראשה עמד במשך 30 שנה (כיום עומד בראשה שותפו לשעבר, נחשון קיויתי). מאחוריי קלמן סופרין עשרות פרויקטים של נדל"ן בארץ ובחו"ל, ובין היתר שימש כיועץ למשרד השיכון בבניית שכונת פסגת-זאב בירושלים.

עוד תיכנן קלמן סופרין וביצע עשרות פרויקטים של קבוצות רכישה בתחום המגורים, המשרדים והמסחר, ביניהם מגדלי ב.ס.ר 1+2 ברמת-גן ובבני-ברק, מגדל גיבור ספורט ברמת-גן, מגדל מנהטן בפארק צמרת בתל-אביב, מגדלי טויוטה בתל-אביב ועוד.

לפני כ-5 שנים פרש סופרין מב.ס.ר, וכיום הוא עובד עם שלושת בניו במסגרת קבוצת סופרין.

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס