גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"לית אט"ד לשעבר מצטרפת למשרד ליפא מאיר ושות'

עו"ד ציפי איסר-איציק מצטרפת למשרד ליפא מאיר ושות' כראשת תחום סביבה, קלינטק ואנרגיה מתחדשת ■ "השיקולים הסביבתיים הם עסקיים לכל דבר; חברה שתתעלם מהרגולציה הסביבתית תשלם את המחיר"

 עו"ד ציפי איסר–איציק / צילום: אמיר מאירי
עו"ד ציפי איסר–איציק / צילום: אמיר מאירי

עו"ד ציפי איסר-איציק, לשעבר מנכ"לית עמותת אדם טבע ודין, שפעלה להובלת שינוי בסדר היום הסביבתי בישראל, מצטרפת למשרד עורכי הדין ליפא מאיר ושות' כראשת תחום סביבה, קלינטק ואנרגיה מתחדשת.

עד לפני כ-4 שנים הייתה עו"ד איסר-איציק עסוקה במאבקים למען איכות הסביבה, מתוקף תפקידה כמנכ"לית עמותת אדם טבע ודין. היא הייתה שותפה באותה תקופה לקידום רגולציה חדשנית בתחום איכות הסביבה. בין היתר מדובר היה בחוק אוויר נקי שאיסר-איציק סייעה בניסוחו, בחוק למיחזור פסולת אריזות ולשיקום אתר הפסולת חירייה, שהפך מהר של זבל לריאה ירוקה ולפארק על שמו של אריאל שרון.

בתום 6 שנים בתפקיד, לאחר שפרשה ממנכ"לות העמותה בתחילת 2010, פנתה איסר-איציק ללימודי תואר שלישי באוניברסיטת בר-אילן. במסגרת עבודת הדוקטורט שלה היא חקרה את הקונפליקט שבין תחרות בשוק לבין הגנת הסביבה, והעלתה את השאלה - אם אמנם מדובר בקונפליקט בלתי נמנע. בהמשך היא מונתה לעמוד בראש המרכז להגנת הסביבה ולמרצה בבית-הספר למשפטים של המכללה האקדמית נתניה.

- מה הניע אותך לעבור מהאקדמיה ומהמלחמה למען הסביבה, לשוק הפרטי ולייעוץ לתאגידים שלעתים פעילותם פוגעת באיכות הסביבה?

איסר-איציק: "אני לא חושבת שהחברות רוצות לזהם כמטרה. חברה שתתעלם מהרגולציה הסביבתית בסופו של דבר תשלם את המחיר, כי הרגולציה היא ברורה, והוודאות גדולה. השיקולים הסביבתיים הם עסקיים לכל דבר, ועסק שמתעלם מהם לא מנהל את עסקיו בצורה כלכלית. כלומר, חברות וגופים אחרים חייבים לכלכל את צעדיהם בהתאם לסטנדרטים הסביבתיים העדכניים, ולאמץ מדיניות מוסדרת בנושא".

תועלת לסביבה ולחברות

לדבריה, "שמתי לעצמי למטרה לסייע להם להתנהל ביעילות בנבכי הרגולציה הסביבתית באופן שיניב תועלת כפולה, גם לגופים ולחברות וגם לסביבה. בכלל, המגזר התעשייתי והעסקי כיום כפוף לרגולציה ענפה, שמטרתה ניהול סיכונים סביבתיים ומניעת זיהום סביבתי. מהיכרותי רבת-השנים עם הנושא, מדובר בתחום שנוגע כמעט בכל גורם במשק, ויש לו השפעות רחבות-היקף.

"עסק שמתנהל בתבונה ושוקל את הרגולציה בשלבים ראשונים ייצא נשכר מכך, וגם הכלכלה והחברה ייצאו נשכרים מכך. אני רואה בעיה בהתנהלות העסקית בגלל סבך של ביורוקרטיה שקיים בארץ. ישנן בעיות של כפילות סמכויות בין רגולטורים והוראות שאינן מתיישבות זו עם זו. הייעוץ שלי לחברות יהיה כמורה נבוכים להתנהלות מול רגולטורים שונים".

- אנחנו חיים במדינה קטנה שרובה בטון ומלט - נשארה לנו עדיין "סביבה" להגן עליה?

"חלק גדול מהדיון שיש לנו היום בישראל על איכות הסביבה הוא סביב סוגיות היסטוריות ובעיות שמקורן בתהליכיי הפיתוח וההקמה של המדינה. מתחמים של תעשייה צבאית ובסיסים של הצבא גורמים לזיהום עד היום. אבל התעשייה בארץ, בוודאי תעשייה שיש לה יחסי סחר בינלאומיים, מתנהלת בצורה שונה לחלוטין בגלל הרגולציה הסביבתית. יש לנו, למשל, כבר נתונים שמצביעים על שיפור באיכות האוויר וגם באיכות הדלקים.

"כמובן, אי-אפשר לנוח על זרי הדפנה, ויש עוד כברת דרך לעשות. למשל, אני רוצה מאוד לראות יותר אנרגיה סולארית בישראל. יש עוד הרבה מה לשפר, אבל אנחנו הולכים לכיוון הנכון. הרגולציה הסביבתית מובילה לתהליך של שינוי חיובי שקורה כאן".

איסר-איציק סיימה לאחרונה כתיבת דוקטורט בנושא "תחרות בשוק והגנת הסביבה - קונפליקט בלתי נמנע?". לדבריה, "עידוד התחרות במשק על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים הוא אמנם דבר חיובי, אבל הרבה פעמים עידוד התחרות גורם לצריכה מופרזת ולנזקים מיותרים לסביבה".

- תוכלי לתת דוגמה לנזק סביבתי שנגרם בשל עידוד התחרות על-ידי הממונה על ההגבלים?

איסר-איציק: "זה קרה למשל בשוק הדלק. כדי לעודד את הרפורמה בשוק הדלק, הממונה על ההגבלים העסקיים קבע שצריך להקים כמה שיותר תחנות תדלוק ברחבי הארץ, ללא רף עליון או הגבלה על כמות התחנות. הדבר הזה יצר תהליך מואץ של הקמת תחנות תדלוק, שגרמו לזיהום חמור מאוד של אקוויפר החוף ולסגירה של מקורות מים בכל גוש דן.

כל רגולטור רואה את הזירה שלו

"כיום, יותר ממחצית ממקורות המים לא ניתנים לשימוש בגלל זיהום שמקורו בין השאר בתשתיות הדלק. כדי לתקן את הנזקים שנגרמו בגלל הקמת תחנות הדלק, צריך יהיה להוציא הרבה מאוד כסף".

- כלומר, קידום המטרה הטובה של הגברת התחרות כדי להוריד מחירים הביאה לנזק גדול לסביבה.

"בדיוק כך. בעבודת הדוקטורט שלי אני מצביעה על כשל של רגולציה, על חוסר תיאום בין רשות ההגבלים העסקיים לבין המשרד להגנת הסביבה. הכשל הרגולטורי הזה קורה לא מעט בישראל, כמו במקרה של הדלק. דרך אגב, אני גם לא בטוחה שמחירי הדלק ירדו באופן המצופה. אני מציעה במחקר שלי מנגנונים לתיאום בין הרגולטורים, כדי שלרגולטורים תהיה תמונה רחבה בכללותה, ולא פרספקטיבה צרה שכל רגולטור רואה את חלקת האלוהים הקטנה שלו".

לדברי איסר-איציק, גם את תחום הגז מאפיינת התנהלות דומה. "בתחום הגז יש בעצם כשל של רגולטורים וכשל של התנהלות לא מסודרת. תהליך קבלת ההחלטות היה לקוי, ולקח הרבה מאוד זמן שלא לצורך. איך שאתה לא מסתכל על זה, אנחנו במצב בעייתי. גם הממשלה מודה שמתווה הגז הוא הרע במיעוטו שנאלצים לעשות כאן בגלל הנסיבות שאליהן נקלענו. בכל אופן, המשרד להגנת הסביבה מתנגד למתווה הגז, בטענה שהוא לא יבטיח ביטחון אנרגטי".

ליפא מאיר: "התעלמות מנושאי סביבה יכולה לגרום לחברות נזקים אדירים"

לדברי ד"ר ליפא מאיר, השותף המייסד של הפירמה, "החלטנו לחזק ולפתח את תחום הסביבה במשרד, מאחר שמדובר בתחום עיסוק חשוב שאף חברה או גוף לא יכולים להתעלם ממנו. התעלמות מנושאי סביבה יכולה לגרום לנזקים אדירים לחברות. כך למשל, גופים שמבקשים היום אשראי מהבנקים נבדקים לפי הנחיות בנק ישראל גם לפי מהות הסיכונים הסביבתיים הכרוכים בפעילותם, אשר מהווים סיכונים פיננסיים לכל דבר".

משרד עורכי הדין ליפא מאיר ושות' נוסד בשנת 1987, והוא מונה כיום כ-80 עורכי דין, מתוכם כ-30 שותפים. המשרד מתמחה במגוון תחומי המשפט האזרחי, ויש בו 5 מחלקות עיקריות - משפט מסחרי, ליטיגציה, נדל"ן, דיני עבודה ומסים.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים