המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בירידות שערים חדות, על רקע ירידות חדות שנרשמו מוקדם יותר בבורסות אירופה.

"אני חושב שהפוקוס הוא על חוסר הוודאות מצד הפד, למשל כשדאדלי אומר שחוסר הוודאות לגבי התחזית הכלכלית עדיין קיים. הפד יצר חומה של חוסר וודאות, אפילו שיש נתונים כלכליים טובים", אמר היום פיטר קרדיליו, אנליסט שווקים ראשי ברוקוול גלובל קפיטל.

בתחום המאקרו, פורסמו היום נתוני ההכנסה וההוצאה האישית, מהם עולה כי הצרכנים הגדילו את ההוצאה שלהם באוגוסט ב-0.4%, בעיקר הודות למכירת מכוניות ומוצרי חזרה-ללימודים. ההכנסה האישית עלתה ב-0.3%. הצפי היה לעלייה של 0.3% בהוצאה ו-0.4% בהכנסה. האינפלציה כפי שהיא נמדדת מנתונים אלה עמדה באוגוסט ללא שינוי.

נתון מכירות הבתים בהמתנה ירד באוגוסט ב-1.4%.

ביום שישי הקרוב, נזכיר, יתפרסם הדוח החשוב מאוד של שוק התעסוקה ושיעור האבטלה בחודש ספטמבר שישפיע כמובן על החלטת הפד בנוגע לריבית בישיבה הבאה.

המיליארדר האקטיביסט קארל אייקן מזהיר מקטסטרופה ומפולת בשווקים שונים. בראיון ל-CNBC הוא אומר כי הריבית הנמוכה גרמה לבועות בשוקי הדיור, האמנות ואגרות החוב "זבל", וייתכן שיהיו לכך השלכות קשות על השווקים. בראיון אומר עוד אייקן כי הוא היום "מגודר ומנסה להגן על השקעותיי יותר משעשיתי אי פעם בעבר".

בהתייחסות להחלטת הפד שלא להעלות את הריבית הוא אומר כי "הפד הכניס את עצמו לפינה. הריבית הייתה צריכה להתחיל לעלות כבר לפני 6 חודשים אבל עכשיו זה יותר מסובך בגלל המצב בעולם ובעיקר בשווקים המתפתחים".

מדיניות הבנק המרכזי בארה"ב לא תרמה להורדת מפלס החששות בשווקים. יו"ר הפד ג'נט ילן הבהירה בשבוע שעבר, כי הריבית צפויה לעלות בארה"ב עוד השנה, ואחריה צפוי תהליך הדרגתי בלבד של הידוק מוניטרי. ילן חזרה בנאומה באוניברסיטת מסצ'וסטס על דבריה מהחודשים האחרונים כי הריבית בארה"ב צפויה לעלות עוד השנה - לראשונה מזה כעשור של ריבית אפסית - ואחרי כן צפוי הידוק מוניטרי בהדרגה.

וויליאם דאדלי, נשיא שלוחת הפד בניו יורק, וחבר ועדת השוק הפתוח שמחליטה על המדיניות המוניטרית, אמר היום כי הפדרל ריזרב צפוי להעלות את הריבית בארה"ב השנה. לדבריו, למרות שהשווקים מחכים לתאריך מדויק שבו תתרחש העלאת הריבית, אי אפשר לספק תאריך כזה. הוא חזר על העמדה כי ההחלטה תלויה בנתונים כלכליים, ולא בתאריך כזה או אחר. הוא אמר כי הכלכלה נמצאת במצב טוב וכי אם היא תמשיך במסלול הנוכחי יהיה ראוי להעלות את הריבית.

מנגד, נשיא שלוחת הפד בשיקאגו, צ'ארלס אוונס, אמר כי עדיף להמתין עם העלאת הריבית, על מנת לאפשר לכלכלת ארה"ב לנווט טוב יותר דרך התנאים הכלכליים הלא ברורים. בנאום שנשא באוניברסיטת מרקט, אמר אוונס כי נורמליזציה מוקדמת מדי תסכן את הכלכלה, לאור האינפלציה הנמוכה. לדבריו, הפד צריך לבצע נורמליזציה מדורגת גם לאחר ההעלאה הראשונה, על מנת לא לזעזע את השווקים. עוד הוא אמר כי הוא מאמין שכלכלת ארה"ב תגיע ליעד התעסוקה של הפד תוך זמן סביר, אך הוא פחות בטוח בנוגע לעלייה של האינפלציה לכיוון 2% בזמן הקרוב.

פסימיות לקראת עונת הדוחות

עונת הדוחות בארה"ב בפתח (הרבעון השלישי מסתיים ביום רביעי הקרוב), והאנליסטים המסקרים את החברות במדד ה-S&P 500 פסימיים. כעת צופים האנליסטים ירידה ממוצעת של כ-4% ברווחי החברות ברבעון זה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כשמחצית מהחברות צפויות לדווח על ירידה ברווחים על רקע צניחת מחירי הנפט, הדולר החזק והבעיות בשווקים המתפתחים, בעיקר בסין.

מניות האנרגיה והרכב ריכזו עניין על רקע הירידה במחירי הנפט ושערוריית פולקסוואגן. נציין את פורד , אקסון מוביל ושברון.

ענקית האלומיניום אלקואה הודיעה כי היא מתפצלת לשתי חברות. בתגובה להודעה מזנקת מניית החברה במסחר המוקדם.

חברת טבע קיבלה אישור ממשרד הבריאות, העבודה והרווחה של יפן לשווק את תרופת הקופקסון במינון 20 מ"ג לשימוש יומי למניעת התקפים בטרשת נפוצה. המוצר ישווק ביפן על ידי טאקדה.