גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסתבר שאפשר לעשות כסף מהאינטרנט הזה

המדיה החברתית כבר חדלה מלהיות רק ערוץ תקשורת ויחסי ציבור חדיש ומלהיב עבור מועדונים, איגודים ומפעלי ספורט ■ כשבפייסבוק בלבד יש כיום למעלה מחצי מיליארד אוהדי כדורגל, הכלי החברתי מסוגל להגדיל את ההכנסות מאוהדים, ספונסרים ושותפים עסקיים

כדורגל במחשב נייד / צלם: שאטרסטוק ורויטרס
כדורגל במחשב נייד / צלם: שאטרסטוק ורויטרס

הרשתות החברתיות ממשיכות להתפשט ולגדול, ונביאי הזעם למיניהם מקפלים פקלאות ועוברים לחזיתות אחרות. בין האחרונים שנכנסים לתחום הם ענפי הספורט - שהרי ידוע שהספורט ואוהדיו שמרנים גדולים ואינם מתלהבים מחידושים במהירות. אבל היום כבר אין ברירה: מחקר עבור מועדוני הבונדסליגה שהתפרסם כספר בגרמניה, קובע במפורש שהכניסה לרשתות החברתיות משתלמת בגדול למועדונים, כל עוד הדבר נעשה במסגרת תוכנית שיווק מסודרת, קביעת מטרות, אמצעים ושליטה.

ההכנסות מתבטאות, כך עורכי המחקר וורנר וקיינץ, במספר ערוצים. ספונסרשיפ של המועדון שיכול להיות מקודם בחשבונות החברתיים של הקבוצה; קידום מכירות מרצ'נדייז וכרטיסים; פרסום של עסקים המקורבים לכדורגל; משחקים מבוססי רשת; לכל אלה, ועוד - יש שימוש עבור מועדוני הכדורגל ברשתות החברתיות, שלא לדבר על אינטרקציה ישירה וחמימה מול חברי מועדון ואוהדיו.

גם לרשתות החברתיות העבודה עם הספורט משתלמת. פייסבוק אמנם הרוויחה 900 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2015, אבל עדיין רחוקה מלהצדיק שווי שוק של 300 מיליארד. טוויטר הייתה שמחה לבעיות האלה, אחרי ששוב רשמה הפסדים בסך יותר מ-130 מיליון דולר ברבעון."הזכייה במשחק התוכן היא רק על ידי השותפויות שאנחנו יוצרים", הסביר דני קינס, אחראי על שותפויות ספורט בטוויטר, למגזין האמריקאי "ספורטס פרו". החיבור של המיידיות של טוויטר לאירועי ספורט בלייב ברורה. באליפות העולם האחרונה בראגבי, לפני חודשיים, צוייצו לא פחות מ-6.8 מיליארד ציוצים לגבי האירוע - שתוכנן ועודכן כדי לאפשר לאוהדים כמה שיותר סיבות לפעול. למשל: האייקונים המיוחדים שצורפו להאשטאג #RWC2015.

לפי סטטיסטיקות אקטואליות, יש כ-650 מיליון אוהדי ספורט בפייסבוק, 500 מיליון מהם אוהדי כדורגל. ההפעלה של האהדה הזו לספורט היא מה שיכול להניע את מנועי ההכנסות של הרשתות החברתיות, כמו גם של העסקים הנלווים - ספקי טכנולוגיות, ספקי ומעבדי תוכן, משווקים ויועצים. גארת' קייפון, מקים חברת גראביו, מודה בפה מלא, שבפלטפורמה שמעבדת ומשווקת תוכן וידאו, אירועים חיים ובעיקר ספורט הם העניין המרכזי של החברה, מה עוד "שהספורט מעורר תמיד דיונים נרחבים ופעילים ברשתות החברתיות".

אמנם אפשר להגיע רחוק גם עם פעולה נכונה ומתוזמרת, אבל האפקט של קשרי שותפות כבר מספיק כדי להפוך את הרשתות החברתיות למשתלמות עבור מועדונים, התאחדויות ומפעלים. "אלו יחסים מתמשכים", אמר ריד ל"ספורטס פרו". "יש להם שלוש צורות: באחת אנחנו מספקים שירותי ייעוץ כדי להשיג את מטרותיהם, שיכולות להיות תשומת לב, חוזי ספונסרשיפ, מכירות כרטיסים, הגדלת קהל הצרכנים או שיפור והעמקת הקשר איתו; האלמנט השני הוא שותפות רשמית עם מפעלים ואירועים כמו סופרבול או ליגת האלופות. בתוך המערכת הזו אנו עובדים עם הליגות, הקבוצות, הספורטאים, בעלי הזכויות, התקשורת - כולם, כדי להפעיל דיון מסיבי ברשתות. בסופרבול למשל, השגנו 65 מיליון איש שדיברו עליו, ב-350 מיליון אינטרקציות, בשילוב פעולה עם ה-NFL ועם CBS. האספקט השלישי הוא שאנו מוציאים כל הזמן מוצרים ושירותים חדשים".

עד היום כללה פעילות כזו יצירה של תוצר שיווקי והזדמנויות שיווק שמועדונים או התאחדויות העבירו לאוהדיהם, או יצירה של ערוץ תקשורת ויחסי ציבור, עד היום הלחם והחמאה של הרשתות החברתיות. אבל יותר ויותר עובר הפוקוס למינוף פיננסי של הנוכחות אונליין. "גולדן סטייט ווריורס, אלופת ה-NBA, אמרה לנו שיש לה 89% החזר על ההשקעה בשימוש שלה בכלי השיווק של פייסבוק, שמבוססים על הפעילות האורגנית המצויינת שלהם ברשת", גילה ריד. "בתחום הכירטוס, זה עבורם ערוץ השיווק מספר אחת ולב התקשורת עם האוהדים, כי הם יכולים לראות בבירור כיצד זה עוזר להם לקדם את העסק".

שיתוף הפעולה עם הספונסרים "תלוי באיך מגיב השוק. קהל האונליין דורש אותנטיות", אומר לואי אבנס מסוכנות 10TEN. כמובן שהמותגים מעוניינים קודם כל בעומק השוק והמאסה של השמות הגדולים בספורט. אבל לפי מנהל מסחר ושיווק ב"סטריט בול", דני וייצקורן, הכמות שבחיפוש מספרי עוקבים ענקיים נכנעה לאיכות - שמחפשת דיוק ותפירה מיוחדת עבור קהל נאמן ספציפי. סטריט בול היא רשת של "משפיענים", אושיות מדיה חברתית שהפכו מעצבי דעת קהל ובעלי קהל עוקבים גדול ונאמן מתחום אהדת הכדורגל האנגלי. כולל טוויטרים, בלוגרים וערוצי וידאו של אוהדים. "אני חושב שמה שקרה כנראה ב-18 החודשים האחרונים", אמר וייצקורן ל"ספורטס פרו", "הוא שמותגים למדו שמהמספרים הגדולים - חמישים אחוז מהעוקבים - כלל לא נקשרים, וגם מהשאר רק חצי באמת נקשרים באופן פעיל באמת". לספונסרים של סטריט בול שייכים היום פאפא ג'ונס, וירג'ין מדיה וקארלינג. פעילות משותפת מרכזית שלהם עם ספונסר התאחדות הכדורגל האנגלית ווקסהול (מותג רכבים), הייתה הגרלה של אפשרות לשחק בוומבלי עם איאן רייט, כוכב ארסנל לשעבר שהוא גם משקיע בסטריט בול. הפעולה הזו זכתה לבאזז חיובי גם שבעה חודשים מאוחר יותר, ערך שלא יסולא בפז עבור הספונסר, וזאת בטבעיות, בלי קמפיין שנתפס מלאכותי.

לצורך יצירת השותפויות מפעילה טוויטר יותר מ-35 משרדים ברחבי העולם. אלה עובדים עם תנאי המסגרת: בהודו למשל, 90% מאוהדי הספורט בטוויטר הם אוהדי קריקט, וככאלה הם צופים ביותר שעות ספורט בטלוויזיה מכל קהל אחר בעולם (על פי סקר "גלובל ספורטס מדיה קונסמפשן 2014"). שלושה רבעים מהם מתחת לגיל 35. על-ידי בנייה של סביבה "משועשעת עם שחקנים, בעלים, בעלי תפקידים ואוהדים" (אניש מדאני, טוויטר הודו), טוויטר מחברת אותם, ובמקביל גם משתפת פעולה עם ליגות הכדורגל המקצועניות החדשות במדינה.

הרבה אוהדים שסולדים ממוצרי התקשורת, המלאכותיים בד"כ, שנכפו עליהם, "מתנחמים" בתקשורת שנוצרת ברשתות החברתיות. האותנטיות היא קלף מנצח. מי שמוציא טקסטים של דוברות לא יזכה להתעניינות. אצל השאר לא חייב להיות מדובר בכוכבי ספורט מוכרים. דוגמה לבניית מותג הם שני שחקנים שקוראים לעצמם F2, ומפליאים ללהטט עם כדור-רגל, ואספו 2 מיליון מנויים ביוטיוב ו-4.2 מיליון אוהדים בכל הפלטפורמות, מה שהביא להם חוזה ארוך שנים עם אדידס, וחוזי פירסום עם קונאמי פרו אבולושן ועוד.

עמרי דולב, מייסד ומנכ"ל YonYon Digital Tailors, אומר ל"גלובס": "המהות של בניית ערך ברשתות חברתיות היא עבודת עומק אורגנית לאורך זמן. המשמעות של העניין היא יצירת מעורבות גולשים אמיתית והבנה מבוססת נתונים של כל אינטראקציה על-פני הפלטפורמות השונות, לקבוצה, שחקן או ענף. הנטייה היא לעבוד מהר ו-ויראלי ולקנות משתמשים עם פירסום. ברוב המקרים זה מוביל להיעדר בסיס ממשי לקהילה. הדבר בא לידי ביטוי בכך שכשמנתקים את צינור הכסף - נעלמת הקהילה. למרות הנטייה לחשוב שספורט בנוי סביב אירועים, הרי שאוהדי ספורט עסוקים באהבה שלהם תמיד, ולפעמים בעיקר בזמן פגרה מאירועים. זהו זמן שבו תוכן איכותי יכול להגיע רק מתוך הבנה עמוקה של השיח עם מעורבות של המשתמשים. הרבה תלוי גם בענפי הספורט. בענפים אולימפיים, שבהם לקהל יש הרבה פעמים מעורבות ספורטיבית, וידע בענף, או בבייסבול שמבוסס דיון, קשר אמין נבנה אחרת מאשר עם, נניח, אוהדי לברון ג'יימס שתרצה למכור להם מרצ'נדייז".

"ספורטס פרו" מסכם, כי התפיסה של רשתות חברתיות נעה גם בספורט, בין אוטופיה לדיסטופיה. קשה לראות את ההשפעה שלהן נעלמת בעולם שהופך מחובר יותר ויותר. העתיד, עם מציאות וירטואלית, בפתח, ואהדת ספורט שבבסיסה היא שיתוף של חוויות, לבטח תהיה חלק מרכזי בטכנולוגיה החדשה.

עוד כתבות

בתי הזיקוק, חיפה / צילום: שלומי יוסף

בזן: רווח של 95 מיליון דולר בשלושת החודשים, והפסד ברבעון

קבוצת בתי זיקוק נפט דיווחה על הפסד של 15 מיליון דולר לעומת רווח ברבעון המקביל לאור צמצום רווחי הזיקוק ● מנכ"ל בזן מדגיש: "בתקופת הדוח חלה ירידה בסביבת המרווחים, אך מרווחי הסולר והבנזין נותרו ברמה גבוהה ביחס לממוצע הרב-שנתי"

טלי בן עובדיה / צילום: ערן לוי

מנכ"לית זמנית לחברת החדשות: הפתרון של רשת 13 לחילוקי הדעות בדירקטוריון

רשת 13 מעוניינת למנות את טלי בן עובדיה כמנכ"לית זמנית של חברת החדשות ● ברקע - התנגדות שני דירקטורים מטעם הציבור למינויה הקבוע בחברה ● דירקטוריון רשת יתכנס מחר, והמינוי הזמני יעלה להצבעה

ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock

מחזיקים מטבע דיגיטלי בחו"ל? בקרוב, המידע עליכם יגיע בקלות לרשות המסים

ישראל מצטרפת לתקן ה־CRAF של ה־OECD, במסגרתו ישתפו המדינות במידע בנושא קריפטו ● המנגנון ייכנס לתוקף ב־2027, וברשויות עובדים על הטמעתו ● מומחה למיסוי: "הכרחי להשלים המהלך בגילוי מרצון" ● לאחרונה הגבירה רשות המסים את פעילות האכיפה בנושא

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה שוב עקפה את הציפיות; המניה ירדה במסחר המאוחר

זהו הרבעון התשיעי ברציפות בו החברה עקפה את ציפיות האנליסטים ● החברה הרוויחה 81 סנט למניה, ההכנסות היו 35 מיליארד דולר, זינוק של 94% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה ● ההכנסות ממרכזי הנתונים היו 30.1 מיליארד דולר, יותר מפי שניים מהרבעון המקביל ● תחזית ההכנסות לרבעון הרביעי, אף שהיא גבוהה מממוצע תחזיות האנליסטים, מאכזבת את המשקיעים

מטוס של RYANAIR / צילום: מיכל רז חיימוביץ

ריינאייר מאריכה את ביטולי הטיסות: מה יגרום לה לחזור?

ריינאייר הסירה ממערכת ההזמנות את הטיסות לישראל עד סוף חודש מרץ ● החברה פועלת כדי לקדם תיקון חקיקה שיעזור לה לחזור, אבל זה לא כל מה שהיא רוצה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הספקת הנשק תיפגע? איך ישפיעו צווי המעצר לגלנט ונתניהו על היחסים עם אירופה

החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג עלולה לטלטל את יחסי ישראל עם מדינות אירופה ● הוצאת צווי המעצר לבנימין נתניהו וליואב גלנט מחזקת את מי שקוראים לנתק עם ישראל קשרים דיפלומטיים ומעמידה בסימן שאלה את יצוא הנשק לישראל

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה קובעת ההחלטה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, ומה ההשלכות המעשיות שלה?

צווי המעצר נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון לשעבר גלנט הוצאו ע"י בית הדין הפלילי של האג בשל חשד לביצוע פשעי מלחמה במהלך המלחמה בעזה ● מה אומרת ההחלטה, ומה ההשלכות המעשיות שלה? ● גלובס עושה סדר

שני כבלי תקשורת באירופה נחתכו: האם המתיחות ביבשת עלולה להגיע לישראל?

המתיחות באירופה מעמיקה עד קרקעית הים, עם חיתוכם של שני כבלי תקשורת מרכזיים באורח מסתורי ● בישראל חוששים מפגיעה דומה בתשתית הימית המיושנת ממילא

מנות טריות, צבעוניות וטעימות להפליא בבר הנמוך בעולם / צילום: אסף ורומי - תיירות קלי''ה

אחד החופים היפים בישראל נמצא במקום שלא חשבתם עליו

מוזיאון שמאגד 30 אמני גרפיטי מכל הארץ, תצפית עוצרת נשימה, תערוכה לאורך כביש 90 ובר כיפי שמיועד גם לילדים ● יום בקיבוץ קלי"ה שבים המלח ● חגית אברון תופרת יום

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

מה מונע ממפרץ חיפה להתחזק כמטרופולין, ומה אפשר לעשות?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: התוכנית לפיתוח מפרץ חיפה

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה חודשים: איתותים על אפשרות להורדת ריבית

ביום שני הבא יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית האחרונה לשנת 2024, והוא צפוי להשאיר אותה ללא שינוי ● אך בינתיים בשווקים מתחילים לצפות את סוף המלחמה, ושם כבר רואים את הורדת הריבית באופק

המגדל נפתח ב-2006 והיה הבטחה גדולה בשוק מגורי היוקרה במרכז מיאמי / צילום: mondialrealty.com

בניין מגורים יוקרתי בן 18 שנה עומד במרכז תעלומה נדל"נית במיאמי

קן גריפין, המנכ"ל של קרן הגידור סיטדל, רוצה להקים את מטה החברה על שטח של כ-16 דונם במיאמי ● הבעיה: בניין דירות בן ה-22 קומות שניצב במרכז השטח, ובמשך השנתיים האחרונות נקנה דירה אחרי דירה על ידי רוכש אנונימי ● בנתיים בעלי הדירות בבניין בטוחים: גריפין הוא הקונה האנונימי

השבוע בעולם / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP-Leon Neal

ארה"ב ובריטניה מרשות לאוקראינה לירות טילים, ולמה מנכ"ל גוגל טילפן אל טראמפ

לאחר אלף ימי מלחמה, אוקראינה מורשית לירות טילים ולהניח מוקשים ● טראמפ שולח צפצוף ארוך ליריביו ● אטלס 37 טריליון התאים בגוף האדם ● גוגל נדרשת למכור את כרום לאחר שניסתה לאלף את עובדיה ● שירותים לנשים ביולוגיות בלבד ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם מספר הנרצחים בחברה הערבית ירד תחת כהונת המפכ"ל דני לוי

המפכ"ל הטרי התגאה בתוצאות שהביא בלחימה בפשיעה בחברה הערבית. אבל עוד מוקדם לחגוג ● המשרוקית של גלובס

אלי פלדשטיין / צילום: רשתות חברתיות

"הבוס מבסוט": התכתבות יועצי ראש הממשלה לאחר הפרסום ב"בילד"

כתב האישום בפרשה חושף את הקשר בינו לבין יועץ רה"מ הוותיק יונתן אוריך ● בין היתר, פלדשטיין כתב לאוריך: "מה שאני בונה לך עכשיו לסופ"ש שווה מיליון דולר" ● פלדשטיין נאשם במסירת ידיעה סודית בכוונה לפגוע בביטחון המדינה - העבירה החמורה ביותר בתחום הריגול ● המדינה מבקשת להאריך את מעצרו עד תום ההליכים

קמפיין פרטנר / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

חברות הרכב שפכו כסף בהפסקת הפרסומות, אבל פרטנר היא הזכורה ביותר השבוע

בזמן שבסלקום מוותרים על הפרזנטור הקבוע, המתחרה פרטנר שומרת על סטטיק ומתמקמת גבוה בדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● נינט מובילה את אירוקה למקום השני בזכירות כבר בשבוע הראשון באוויר, ומזרחי-טפחות עולה ברשת 13 בלבד

אילוסטרציה: Shutterstock

90% מתקציב הפרסום מושקע בדיגיטל: כך נערכו מנהלי השיווק לחודש הקניות

ימי הקניות המסורתיים של נובמבר נמתחים השנה על פני כל החודש לאור התחרות הבינלאומית, לצד התמקדות בהפגת מתחים בשל המלחמה והגדלת תקציבי דיגיטל מעבר לרגיל ● מנכ"לים ומנהלי שיווק בחברות מובילות משתפים עם גלובס את האסטרטגיות שעובדות עבורם

מימין: דניאל שרייבר ושי וינינגר, מייסדי ומנהלי למונייד / צילום: אתר החברה

148% בשלושה שבועות: המניה הישראלית שהפתיעה והקשר לשורטיסטים

מניית הביטוח הדיגיטלי למונייד יותר מהכפילה את ערכה בעקבות דוחות כספיים שהפתיעו את השורטיסטים והגדילו את הביקוש למניה ● גם בחירתו של טראמפ ותחזיות ההנהלה תרמו לזינוק

מטה אנבידיה בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

אנבידיה עקפה את התחזיות בפעם התשיעית רצוף, אז למה המניה ירדה?

החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק פרסמה אמש את דוחותיה הרבעוניים ועקפה שוב את כל התחזיות ● למרות זאת, המניה איבדה גובה במסחר המאוחר כתוצאה ממספר חששות של המשקיעים: קצב הצמיחה עדיין מסחרר אך נמוך מבעבר, והחברה מתקשה לעמוד בביקושים לשבב המתקדם שלה

צביקה נטר, מייסד ומנכ''ל אינוביד / צילום: אוראל כהן

בפרמיה של 94%: חברת הטכנולוגיה אינוביד נמכרת ותהפוך לפרטית

המיזוג, עם חברת Flashtalking שבבעלות Mediaocean, מתבצע לפי שווי של כ-525 מיליון דולר לאינוביד ● אינוביד מוזגה ל-SPAC בשנת השיא 2021, לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר ● המנכ"ל צביקה נטר: "זו הזדמנות לרוץ מהר קדימה"