גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסתבר שאפשר לעשות כסף מהאינטרנט הזה

המדיה החברתית כבר חדלה מלהיות רק ערוץ תקשורת ויחסי ציבור חדיש ומלהיב עבור מועדונים, איגודים ומפעלי ספורט ■ כשבפייסבוק בלבד יש כיום למעלה מחצי מיליארד אוהדי כדורגל, הכלי החברתי מסוגל להגדיל את ההכנסות מאוהדים, ספונסרים ושותפים עסקיים

כדורגל במחשב נייד / צלם: שאטרסטוק ורויטרס
כדורגל במחשב נייד / צלם: שאטרסטוק ורויטרס

הרשתות החברתיות ממשיכות להתפשט ולגדול, ונביאי הזעם למיניהם מקפלים פקלאות ועוברים לחזיתות אחרות. בין האחרונים שנכנסים לתחום הם ענפי הספורט - שהרי ידוע שהספורט ואוהדיו שמרנים גדולים ואינם מתלהבים מחידושים במהירות. אבל היום כבר אין ברירה: מחקר עבור מועדוני הבונדסליגה שהתפרסם כספר בגרמניה, קובע במפורש שהכניסה לרשתות החברתיות משתלמת בגדול למועדונים, כל עוד הדבר נעשה במסגרת תוכנית שיווק מסודרת, קביעת מטרות, אמצעים ושליטה.

ההכנסות מתבטאות, כך עורכי המחקר וורנר וקיינץ, במספר ערוצים. ספונסרשיפ של המועדון שיכול להיות מקודם בחשבונות החברתיים של הקבוצה; קידום מכירות מרצ'נדייז וכרטיסים; פרסום של עסקים המקורבים לכדורגל; משחקים מבוססי רשת; לכל אלה, ועוד - יש שימוש עבור מועדוני הכדורגל ברשתות החברתיות, שלא לדבר על אינטרקציה ישירה וחמימה מול חברי מועדון ואוהדיו.

גם לרשתות החברתיות העבודה עם הספורט משתלמת. פייסבוק אמנם הרוויחה 900 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2015, אבל עדיין רחוקה מלהצדיק שווי שוק של 300 מיליארד. טוויטר הייתה שמחה לבעיות האלה, אחרי ששוב רשמה הפסדים בסך יותר מ-130 מיליון דולר ברבעון."הזכייה במשחק התוכן היא רק על ידי השותפויות שאנחנו יוצרים", הסביר דני קינס, אחראי על שותפויות ספורט בטוויטר, למגזין האמריקאי "ספורטס פרו". החיבור של המיידיות של טוויטר לאירועי ספורט בלייב ברורה. באליפות העולם האחרונה בראגבי, לפני חודשיים, צוייצו לא פחות מ-6.8 מיליארד ציוצים לגבי האירוע - שתוכנן ועודכן כדי לאפשר לאוהדים כמה שיותר סיבות לפעול. למשל: האייקונים המיוחדים שצורפו להאשטאג #RWC2015.

לפי סטטיסטיקות אקטואליות, יש כ-650 מיליון אוהדי ספורט בפייסבוק, 500 מיליון מהם אוהדי כדורגל. ההפעלה של האהדה הזו לספורט היא מה שיכול להניע את מנועי ההכנסות של הרשתות החברתיות, כמו גם של העסקים הנלווים - ספקי טכנולוגיות, ספקי ומעבדי תוכן, משווקים ויועצים. גארת' קייפון, מקים חברת גראביו, מודה בפה מלא, שבפלטפורמה שמעבדת ומשווקת תוכן וידאו, אירועים חיים ובעיקר ספורט הם העניין המרכזי של החברה, מה עוד "שהספורט מעורר תמיד דיונים נרחבים ופעילים ברשתות החברתיות".

אמנם אפשר להגיע רחוק גם עם פעולה נכונה ומתוזמרת, אבל האפקט של קשרי שותפות כבר מספיק כדי להפוך את הרשתות החברתיות למשתלמות עבור מועדונים, התאחדויות ומפעלים. "אלו יחסים מתמשכים", אמר ריד ל"ספורטס פרו". "יש להם שלוש צורות: באחת אנחנו מספקים שירותי ייעוץ כדי להשיג את מטרותיהם, שיכולות להיות תשומת לב, חוזי ספונסרשיפ, מכירות כרטיסים, הגדלת קהל הצרכנים או שיפור והעמקת הקשר איתו; האלמנט השני הוא שותפות רשמית עם מפעלים ואירועים כמו סופרבול או ליגת האלופות. בתוך המערכת הזו אנו עובדים עם הליגות, הקבוצות, הספורטאים, בעלי הזכויות, התקשורת - כולם, כדי להפעיל דיון מסיבי ברשתות. בסופרבול למשל, השגנו 65 מיליון איש שדיברו עליו, ב-350 מיליון אינטרקציות, בשילוב פעולה עם ה-NFL ועם CBS. האספקט השלישי הוא שאנו מוציאים כל הזמן מוצרים ושירותים חדשים".

עד היום כללה פעילות כזו יצירה של תוצר שיווקי והזדמנויות שיווק שמועדונים או התאחדויות העבירו לאוהדיהם, או יצירה של ערוץ תקשורת ויחסי ציבור, עד היום הלחם והחמאה של הרשתות החברתיות. אבל יותר ויותר עובר הפוקוס למינוף פיננסי של הנוכחות אונליין. "גולדן סטייט ווריורס, אלופת ה-NBA, אמרה לנו שיש לה 89% החזר על ההשקעה בשימוש שלה בכלי השיווק של פייסבוק, שמבוססים על הפעילות האורגנית המצויינת שלהם ברשת", גילה ריד. "בתחום הכירטוס, זה עבורם ערוץ השיווק מספר אחת ולב התקשורת עם האוהדים, כי הם יכולים לראות בבירור כיצד זה עוזר להם לקדם את העסק".

שיתוף הפעולה עם הספונסרים "תלוי באיך מגיב השוק. קהל האונליין דורש אותנטיות", אומר לואי אבנס מסוכנות 10TEN. כמובן שהמותגים מעוניינים קודם כל בעומק השוק והמאסה של השמות הגדולים בספורט. אבל לפי מנהל מסחר ושיווק ב"סטריט בול", דני וייצקורן, הכמות שבחיפוש מספרי עוקבים ענקיים נכנעה לאיכות - שמחפשת דיוק ותפירה מיוחדת עבור קהל נאמן ספציפי. סטריט בול היא רשת של "משפיענים", אושיות מדיה חברתית שהפכו מעצבי דעת קהל ובעלי קהל עוקבים גדול ונאמן מתחום אהדת הכדורגל האנגלי. כולל טוויטרים, בלוגרים וערוצי וידאו של אוהדים. "אני חושב שמה שקרה כנראה ב-18 החודשים האחרונים", אמר וייצקורן ל"ספורטס פרו", "הוא שמותגים למדו שמהמספרים הגדולים - חמישים אחוז מהעוקבים - כלל לא נקשרים, וגם מהשאר רק חצי באמת נקשרים באופן פעיל באמת". לספונסרים של סטריט בול שייכים היום פאפא ג'ונס, וירג'ין מדיה וקארלינג. פעילות משותפת מרכזית שלהם עם ספונסר התאחדות הכדורגל האנגלית ווקסהול (מותג רכבים), הייתה הגרלה של אפשרות לשחק בוומבלי עם איאן רייט, כוכב ארסנל לשעבר שהוא גם משקיע בסטריט בול. הפעולה הזו זכתה לבאזז חיובי גם שבעה חודשים מאוחר יותר, ערך שלא יסולא בפז עבור הספונסר, וזאת בטבעיות, בלי קמפיין שנתפס מלאכותי.

לצורך יצירת השותפויות מפעילה טוויטר יותר מ-35 משרדים ברחבי העולם. אלה עובדים עם תנאי המסגרת: בהודו למשל, 90% מאוהדי הספורט בטוויטר הם אוהדי קריקט, וככאלה הם צופים ביותר שעות ספורט בטלוויזיה מכל קהל אחר בעולם (על פי סקר "גלובל ספורטס מדיה קונסמפשן 2014"). שלושה רבעים מהם מתחת לגיל 35. על-ידי בנייה של סביבה "משועשעת עם שחקנים, בעלים, בעלי תפקידים ואוהדים" (אניש מדאני, טוויטר הודו), טוויטר מחברת אותם, ובמקביל גם משתפת פעולה עם ליגות הכדורגל המקצועניות החדשות במדינה.

הרבה אוהדים שסולדים ממוצרי התקשורת, המלאכותיים בד"כ, שנכפו עליהם, "מתנחמים" בתקשורת שנוצרת ברשתות החברתיות. האותנטיות היא קלף מנצח. מי שמוציא טקסטים של דוברות לא יזכה להתעניינות. אצל השאר לא חייב להיות מדובר בכוכבי ספורט מוכרים. דוגמה לבניית מותג הם שני שחקנים שקוראים לעצמם F2, ומפליאים ללהטט עם כדור-רגל, ואספו 2 מיליון מנויים ביוטיוב ו-4.2 מיליון אוהדים בכל הפלטפורמות, מה שהביא להם חוזה ארוך שנים עם אדידס, וחוזי פירסום עם קונאמי פרו אבולושן ועוד.

עמרי דולב, מייסד ומנכ"ל YonYon Digital Tailors, אומר ל"גלובס": "המהות של בניית ערך ברשתות חברתיות היא עבודת עומק אורגנית לאורך זמן. המשמעות של העניין היא יצירת מעורבות גולשים אמיתית והבנה מבוססת נתונים של כל אינטראקציה על-פני הפלטפורמות השונות, לקבוצה, שחקן או ענף. הנטייה היא לעבוד מהר ו-ויראלי ולקנות משתמשים עם פירסום. ברוב המקרים זה מוביל להיעדר בסיס ממשי לקהילה. הדבר בא לידי ביטוי בכך שכשמנתקים את צינור הכסף - נעלמת הקהילה. למרות הנטייה לחשוב שספורט בנוי סביב אירועים, הרי שאוהדי ספורט עסוקים באהבה שלהם תמיד, ולפעמים בעיקר בזמן פגרה מאירועים. זהו זמן שבו תוכן איכותי יכול להגיע רק מתוך הבנה עמוקה של השיח עם מעורבות של המשתמשים. הרבה תלוי גם בענפי הספורט. בענפים אולימפיים, שבהם לקהל יש הרבה פעמים מעורבות ספורטיבית, וידע בענף, או בבייסבול שמבוסס דיון, קשר אמין נבנה אחרת מאשר עם, נניח, אוהדי לברון ג'יימס שתרצה למכור להם מרצ'נדייז".

"ספורטס פרו" מסכם, כי התפיסה של רשתות חברתיות נעה גם בספורט, בין אוטופיה לדיסטופיה. קשה לראות את ההשפעה שלהן נעלמת בעולם שהופך מחובר יותר ויותר. העתיד, עם מציאות וירטואלית, בפתח, ואהדת ספורט שבבסיסה היא שיתוף של חוויות, לבטח תהיה חלק מרכזי בטכנולוגיה החדשה.

עוד כתבות

מתקפות סייבר / צילום: Shutterstock

גם אם NSO תיפול - ענף הסייבר ההתקפי כאן כדי להישאר

גם אם הממשל האמריקאי, אפל או אפילו משרד הבטחון הישראלי יצרו את צעדיה של NSO ויפילו אותה - יש לה יורשות רבות ● וכיצד תראה NSO ביום שבו לא תצליח להחלץ מהרשימה השחורה של משרד המסחר האמריקאי?

הרובוט לניקוי בריכות של חברת מיטרוניקס / צילום: יח''צ

שוחה בכסף: זינוק של 43% ברווחי מיטרוניקס, ההכנסות עלו ב-23%

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות נהנית מהשגשוג בענף הבריכות הפרטיות שהביאה איתה הקורונה ● מכירות הרובוטים בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הגיעו למיליארד שקל ● היום הודיעה החברה על כניסתו של שרון גולדנברג לתפקיד המנכ"ל, במקום אייל טרייבר שפורש לאחר 5 שנים בתפקיד

מבנה תצוגה של חברת קרסו, ראשל”צ / צילום: עוזי פורת

מבנה שמגיב לנוף החולות באזור התעסוקה מעוין שורק

מרכז השירות והמכירות של חברת קרסו מנצל את הטופוגרפיה של המגרש ● האדריכל אורי רותם: "היה צורך במשהו שיקשור את כל המותגים שמטופלים כאן ביחד. פרשנו על הפרויקט שמיכה, או דימוי לדיונות"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

וול סטריט נצבעה אדום על רקע החששות מהווריאנט החדש

הירידות נרשמו לאחר גילוי זן חדש של הקורונה והמידע שמראה שהווירוס עלול להיות מדבק יותר, גם מחוסנים ● בארה"ב מדובר ביום המסחר הגרוע השנה ● אירופה ננעלה בירידות חדות ביום הגרוע ביותר מאז יוני 2020 ● הניקיי נסגר בירידת שערים של 2.5% ● היום בורסות וול סטריט יפעלו רק חצי יום בשל חג ההודיה

מרכז לוגיסטי בארה''ב / צילום: Shutterstock

הקמעונאיות הגדולות קונות מחסנים, והופכות לבעלות נכסים

החברות רוצות לחסוך עלויות בטווח הארוך ומהמרות על המגזר החם ביותר בנדל"ן המסחרי

שקל מול דולר / צילום: Shutterstock, Lord King

הדיווחים על וריאנט חדש מפילים את המדדים והמטבע המקומי נחלש על רגע גידורי המוסדיים

השקל נחלש בחדות מול המטבעות המובילים בעולם וזאת על רקע הירידות בשווקים הפיננסים נוכח הבהלה עם הדיווחים על ווריאנט חדש של מגיפת הקורונה

איילת נחמיאס ורבין / צילום: איל יצהר

איילת נחמיאס-ורבין מונתה ליו"ר מכון היצוא

נחמיאס-ורבין תיכנס לתפקידה בסוף חודש דצמבר והיא תחליף את אדיב ברוך המסיים את כהונתו ● נחמיאס-ורבין היא עורכת דין בהכשרתה: "זהו יום מרגש במיוחד עבורי. אני צופה בתקווה ובדאגה במתרחש ונרגשת מהזכות להשפיע כיו״ר המכון"

מה אפשר לקנות ב־ 2.3 מיליון שקל באזור הקריות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה אפשר לקנות ב-2.3 מיליון שקל באזור הקריות?

קוטג' בן 6 חדרים בקריית ים או בקריית טבעון, 7 חדרים בקריית ביאליק ו-5 חדרים בקריית אתא

שחקן נבחרת שוודיה מובל באלונקה לאחר פציעה במשחק נגד נבחרת איטליה / צילום: Shutterstock

מחיר הפציעות באירופה: מיליונים לשחקנים מושבתים

השחקנים היקרים בקושי רואים דשא, הקבוצות נדרשות לסגל עמוק יותר והנזק הכלכלי נאמד כבר ברבע מהכנסות המועדון במחזור ● הפציעות הפכו לעניין מרכזי בהוויה של הכדורגל באירופה

מושב נווה ימין - פעילות בלתי חוקית של פסולת / צילום: דוברות משרד המשפטים

אישום: לא שילם היטלי הטמנת פסולת והלבין הון בהיקף 14 מיליון שקל

אורן אפשטיין, ששימש כמפעיל אתר לסילוק פסולת בשטח המועצה האזורית רמת נגב, ושישה נאשמים נוספים מואשמים הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות לפי חוק שמירת ניקיון והפרת תנאי רישיון עסק

אנשים מחכים בתור כדי להתחסן בווינה, אוסטריה / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda

שינוי באיחוד: תוקף החיסונים לטובת כניסה צפוי לעמוד על תשעה חודשים

באיחוד האירופי צפויים להכריז היום כי יגבילו את תוקף החיסון שמאפשר כניסה לשטח האיחוד ● שורת מדינות באירופה כבר הודיעו בשבועות האחרונים כי קבעו תוקף מוגבל לחיסונים

אודליה פולק וטל דורי / צילום: שלומי יוסף

מחזיקי תיק העושר: ראיון בלעדי עם האנשים שמנהלים 90% מהאופציות של עובדי ההייטק

90% מההון העצום של מתעשרי ההייטק החדשים מוחזקים בידי שני אנשים בלבד: אודליה פולק מאקסלנס וטל דורי מ-IBI ● מה יקרה כשעשרות מיליארדי הדולרים שהם מנהלים יזרמו למשק? ● בראיון ראשון הם מאשרים את מה שכולם מרגישים: "ההייטק הישראלי גדל לממדים מפלצתיים, וזאת רק ההתחלה"

המעסיקים הטובים ביותר בישראל

סקר ענק של statista בשיתוף גלובס חושף: אלה 150 המעסיקים הטובים בישראל

לראשונה גלובס משתף פעולה עם חברת המידע הבינלאומית statista, מהמובילות בעולם בתחום של מחקרי שוק, שגיבשה את רשימת 150 המעסיקים הטובים בישראל ● וגם: הישראלים גאים בעבודתם, אבל פחות מרוצים מהשכר, ומה שומר על עובדים שמחים גם כשהחברה במשבר

רה''מ נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר

קבינט הקורונה יתכנס במוצ״ש לדון בזן החדש; בנט: ״לפעולות שלנו יהיה מחיר כלכלי״

על רקע הזן החדש מדרום אפריקה שהתגלה גם בישראל, מסרו ראש הממשלה ושר הבריאות הצהרות לציבור ● בנט על האפשרות של סגירת השמיים וביטול מופעי חנוכה: ״שוקלים הכול. סגר לא על הפרק״ ● קבינט הקורונה יתכנס במוצ״ש לדון בצעדים הבאים

קו הרקיע של דוחא / צילום: Shutterstock

חשיפת גלובס: הסכם יהלומים חשאי מקרב את ישראל וקטאר לכינון יחסים רשמיים

בקטאר מתכוונים להקים אזור סחר חופשי ליהלומים וזהב, ונזקקו להסכמת ישראל כדי להיכנס לרשימת המדינות הזכאיות לסחור ביהלומים ● הקטארים, שבעבר התנגדו להסכמי אברהם, הסכימו לפתיחת משרדים של סוחרים ישראלים ● בממשלה מקווים כי מדובר בפתח להסכמים כלכליים עתידיים

דניאל שיכמן מנכ''ל ומייסד-שותף של Wsc Sports / צילום: יונתן תמר

פיקסלוט ו-WSC Sports הישראליות בין 50 חדשניות הספורט בעולם

שתי החברות התברגו ברשימת 50 מותגי הספורט המובילים בתחום החדשנות לשנת 2021 - לצד פיפ"א, אופ"א, NBA, בי.בי.סי, פוקס, אמזון ועוד ● וגם: הפיתוחים של מיקרוסופט, מצנח הזהב, וחדשות טובת ● אירועים ומינויים

התכונות הדרושות ליזם בזמן משבר / צילום: גלובס

קצת צניעות לא תזיק: התכונות הדרושות ליזם בזמן משבר

מחקר שעשתה פרופ' דפנה קריב בקרב 1,000 יזמים בדק מדוע דווקא הם גילו התאוששות מהירה בקורונה ואילו תכונות אפיינו אותם ● ביטחון עצמי מופרז דווקא פעל כמו בומרנג ● ניהול וקריירה

וויליאם צ'ו, מנכ''ל LG החדש / צילום: LG

סמאטרפונים אאוט, טרנספורמציה דיגיטלית אין: LG העולמית ממנה מנכ"ל חדש

חברת LG Electronics העולמית הודיעה כי סמנכ"ל האסטרטגיה וויליאם צ'ו ימונה למנכ"ל החברה; יחליף בתפקיד את קוון בונג-סוק ● בתוך כך, החברה שמה דגש על האצת הטרנספורמציה הדיגיטלית בחוויית הלקוח, והיא משדרגת את מחלקת ה-AI Big Data לרמת חטיבה

סטנט רפואי / אילוסטרציה: Shutterstock, Alexpunker

הפילטר שמכרה אולמד יאוחזר, והיא ככל הנראה לא תקבל תמורתו תשלום אבן דרך

חברת Cardiovascular Systems (CSI), שרכשה מאולמד את זכויות היצור והשיווק של המוצר Wirion להגנה מפני תסחיפים, תאחזר את המוצר לאחר תלונות על התפרקות הפילטר בתוך עורקי המטופלים ● בעקבות זאת אולמד ככל הנראה לא תקבל את תשלום אבן הדרך שהגיע לה בעקבות מכירת המוצר ● בעקבות ההודעה יורדת מניית החברה ב-32% והיא נסחרת לפי שווי של כ-37 מיליון שקל

שיאני השבוע במדיות המובילות / עיצוב: גלובס

הסרט מתחילת העשור שמככב בנטפליקס וההרצאה שתציל את העולם: על מה כולם דיברו השבוע

איזה להיט שבר שיא צפיות דווקא בגלל דמיון ללהיט אחר, למה כולם רוצים לשמוע את הבת של יורם יובל ומה חיפשו אלפי גולשים באותו הלילה בגוגל ● על מה דיברו השבוע