גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כדורגל מחוץ לרדאר: הכלכלה של הליגות הנמוכות

התוספת התקציבית שסידרה שרת הספורט לליגות הנמוכות, 7-8 מיליון שקל בשנה במקום 3.5 מיליון - היא טיפה בים ותתחלק בין 203 מועדונים מליגה א' ומטה ■ למרות הבועה של מכבי שעריים - בה יש שחקנים שמגיעים עד לשכר של 22 אלף שקל בחודש - הרי שהרחק מאור הזרקורים של הענף המקצועני, מתנהלת תעשייה שלמה תחת לחץ כלכלי מאסיבי, ללא פיקוח של בקרה תקציבית, עם נוהג תשלומים במזומנים קטנים - והרבה סיפורים הזויים

מכבי שעריים מול מכבי קביליו יפו, ליגה א' / צלם: גיא לוי אתר מכבי קביליו יפו
מכבי שעריים מול מכבי קביליו יפו, ליגה א' / צלם: גיא לוי אתר מכבי קביליו יפו

היום (ה') ייחתם פרק בתולדות הכדורגל הישראלי, זה שמשוחק הרחק מאור הזרקורים. בשעה 13:00 ייצא אוטובוס שחקני הפועל מרמורק ממגרש הפועל רחובות המיתולוגי בדרכו לאילת, ובשעה 14:00, ייטול בעל הבית המיתולוגי חנן עדני (74) את הקולבים ("עם החולצות שאני לא לובש בגלל הסוכרת שעושה לי גירודים"), ויילך לעשות לביתו אחרי 44 שנה, זאת לאחר שהעמותה עליה חלש ביד רמה, פסקה לו פיצויי נכות של 1.45 מיליון שקל. אגב, המונח "לעשות לביתו" מאבד קצת מאחיזתו במקרה של עדני, שכן זה גר בחדרו במגרש, אפוף עשן הסיגריות, במשך עשרות בשנים.

עדני הוא אקזמפלאר מובהק (עד כדי כך שאסי ישראלוף מגלם בתכנית הסאטירית "אנחנו במפה" את בצלאל חביב שמבוסס על דמותו של עדני - ר"ע) לניהול קבוצות בליגות הנמוכות, אלה שכמעט ולא נהנות מכסף ציבורי - תלוי בעיקר איפה - וצריכות לקושש מעות כדי לקיים את עצמן. בימים האחרונים הצליחה שרת הספורט, מירי רגב, להגדיל את תקציב הליגות הנמוכות מ-3.5 מיליון שקל ל-7 עד 8 מיליון שקל בשנה, פחות מעלות שכרו של ערן זהבי העונה במכבי ת"א. חלקו 8 מיליון שקל ל-203 קבוצות, תגיעו לפחות מ-40 אלף שקל בממוצע, הרבה פחות מעשירית מתקציב ממוצע בליגה השלישית - ליגה א'. כמובן שהחלוקה לא תהיה שווה: ליגות א' מקבלות יותר מליגות ג'. הכספים האלה הם תיקון עיוות. בשנים האחרונות נשחקה התמיכה בקבוצות הליגות הנמוכות, עד כדי כך שהם נשאו ב-40% מעלות הוצאות האבטחה שלהן, בניגוד לכיסוי מלא של הטוטו בעבר, וסבלו מירידה בתמיכה מ-50 אלף שקל בשנה לקבוצה בליגה א', ל-27 אלף. עכשיו יהנו רוב הקבוצות בליגה א' מ-40-50 אלף שקל נוספים בשנה וקבוצות עתירות קהל, בעלות הוצאות אבטחה גבוהות, כמעט מ-70 אלף שקל בשנה. תיכף תבינו שמדובר בטיפה בים.

***

הליגות הנמוכות מוגדרות ליגות חובבים, ורוב הקבוצות גם מתנהלות בדרך כזו - מקיימות בין שני אימונים (בליגה ג') לארבעה-חמישה אימונים (בליגה א') בשבוע. למעט מקרים יוצאי דופן, האימונים נערכים בשעות הערב. שחקנים עובדים או לומדים או משרתים בצה"ל בשעות היום ומגיעים לאימונים. מאחר ואין בקרת תקציבים, אין שום סייג לפעילות הכספית של המועדונים. מאחר ונדרש אישור ניהול תקין מדי שנה מרשם העמותות על מנת לקבל תמיכה ציבורית (מועצת ההימורים ומועצות מקומיות - ר.ע), מנהלות הקבוצות ספרים. זה לא אומר שהן פועלות לפי הספר. חלק מהקבוצות מתנהלות כאילו היו עסק. כלומר, חותמות על חוזים מול ספונסרים, ספקים, שחקנים ובעלי תפקידים. חלק חותמות על חוזים עם שחקנים שמעקרים את יחסי העובד-מעביד בין הצדדים, בכך שהן מגדירות את התשלום החודשי לו זוכה השחקן כהוצאות (והסכומים שמקבלים רוב השחקנים לא יכולים לפרנס משפחה), וחלק לא עובד עם חוזים ומשלם לשחקנים חלק מהשכר, אם לא כולו, במזומן. בדוחות השנתיים של קבוצות כאלה כמעט ולא יופיעו הוצאות שכר. הרי בליגת חובבים לא אמורים לשלם שכר.

יש גם שיטת תשלומים אחרת שרווחה בעבר במגזר הערבי אבל התפשטה גם למגזר היהודי: משלמים לשלושה חודשים מראש במזומן, בדרך כלל סכומים מפתים, והחל מסיום מועד ההעברות באמצע ינואר, מפסיקים לשלם. באין חוזה, מעטים השחקנים שזוכים לכספם או רצים למוסד לבוררות.

זו גם הסיבה שקבוצות מנופפות בתקציב שחקנים נמוך אבל מחזיקות שחקנים שמוגדרים יקרים. שחקן - לא חייל - מרוויח בממוצע בליגה א' דרום בין 4,000 ל-6,000 שקל בחודש ברוטו. רוב הקבוצות משלמות שמונה משכורות בעונה, חלק מזערי תשע. בליגה א' צפון המשכורות צומחות לכיוון ה-7,000-8,000 בחודש. הסיבה: היצע שחקנים נמוך יותר, מדיניות תשלומים פרועה יותר ששורשיה בקבוצות מגזר שפרחו לרגע, וכמובן הוצאות נסיעה לשחקנים. בניגוד לדרום שם קבוצות ליגה א' - למעט קבוצה במושב תומר וקבוצה באילת - מתרכזות בין כפר סבא לרחובות, בצפון הן זזות בין הרצליה למעלות, בין טבריה ובית שאן לנהריה.

תקציב שכר שחקנים ממוצע בליגות א' נע בין 400 ל-800 אלף שקלים בשנה. יש כמה קבוצות שמגיעות למיליון שקל ויש גם יוצאות דופן. בליגה א' דרום אפשר לחוש בכך בשלוש העונות האחרונות. לפני שנתיים עלתה מכבי קרית גת לליגה הלאומית עם תקציב שחקנים של 1.8 מיליון שקל, שהתבסס על הבטחות עירייה לשני אנשי עסקים שהחזיקו את הקבוצה. בעונה שעברה עלתה הפועל אשקלון לליגה הלאומית עם תקציב שחקנים של 2.9 מיליון שקל, שנשען ברובו על כספי עירייה. העונה מוליך אלדד פרי את מכבי שעריים למירוץ קשה לליגה הלאומית עם תקציב שחקנים שעומד כרגע על 3 מיליון שקל, כאשר תקציב המועדון עצמו חצה את רף ה-4 מיליון שקל. מדובר בתקציב שחקנים גבוה ממחצית הקבוצות בליגה הלאומית. בשעריים משלמים 9 משכורות, משחקים בה שחקנים כמו דדי בן דיין (22 אלף שקל בחודש), שי אבוטבול וסלים טועמה (17-18 אלף שקל בחודש) וגם אבי מלכה, שחקן מהמחוז הצפוני שרק השכרת המכונית עבורו ותשלומי הדלק מגיעים ל-7,000 שקל בחודש, כמו שכר חודשי של שחקן טוב בליגה הזו. באשקלון זכה בעונה שעברה ליאור אסולין לשכר גבוה הרבה יותר. לא פלא שהוא עזב בין לילה קבוצה בליגת העל (הפועל פ"ת) וירד שתי ליגות.

שעריים משלמת גם על השכרת מגרש למשחקים (בנס ציונה) ומגרש לאימונים (אורתודוכסים לוד), וכמובן פסיליטיז ברמה של ליגת על. רק שני שחקנים (השוער דורון רוזנקוביץ' עובד בנק דיסקונט והבלם-קפטן חיים מלכה עובד רשות שדות התעופה), עובדים ביום. השאר מקצוענים.

***

אצל עדני הסיפור היה קפוץ הרבה יותר. השחקן הכי יקר במרמורק מרוויח היום 2,500 שקל שכר בסיס לחודש ו-400 שקל לנקודת ליגה (עד 50 נקודות). מדובר בשכר מקסימום של 40 אלף שקל בשנה, 5,000 שקל בחודש. זו גם הסיבה שעדני לא חורג מתקציב שחקנים של 650 אלף שקל בשנה. דוגמת השכר הזו היא קלאסית לעדני: חצי בסיס, חצי פרמיות, אבל רוב הקבוצות משלמות גלובלי. אצלו שחקן ספסל יקבל רבע פרמיה, גם אם נכנס לשחק אחרי הדקה ה-65. בדצמבר הוא קונס דרך קבע את השחקנים ב-100 שקל על אובדן כדורים, כעונש חינוכי, אבל הוא גם מסוגל לצ'פר אותם בנקודות ליגה נוספות (כמו החודש, לכבוד הפרישה). הנסיעה לאילת תעלה למרמורק 10,000 שקל, לעומת 14,000 שעלתה הנסיעה הזו למכבי קביליו יפו, קבוצת אוהדים. הכל שאלה של פינוק. אצלו נוסעים באוטובוס 4.5 שעות ולנים במלון. ביפו טסים וחוזרים באותו יום. אגב, עקב המרחקים הקצרים בדרום, רוב השחקנים מגיעים וחוזרים מהמשחקים בכוחות עצמם.

מרמורק חיה מ-130 אלף שקל מענק מהעירייה, מכירת כרטיסים ומנויים שהגיעה לשיאה בעונה שעברה בקרוב ל-200 אלף שקל. אין לה כמעט שטחי פרסום, לפעמים ב-11 אלף שקל, גג 20 אלף. משכורות דצמבר עלו לעדני 42 אלף שקל ברוטו. הוא עצמו קיבל החל מ-2010 - כאקט של מחאה - 220 אלף שקל בשנה שכר כמנכ"ל, עד כדי כך שחסכונות בעלויות שהגיעו לכדי 3.2 מיליון שקל בשנה, כולו לחלוטין והעמותה תקבל חזרה את הקבוצה עם יתרה זעומה של כמה עשרות אלפי שקלים בודדים.

קשה מאוד להחזיק קבוצה בליגות הנמוכות. יש עיריות שתומכות ביד נדיבה (למשל נשר, שהקבוצה שלה מוליכה בענק את ליגה א' צפון), יש כאלה שבכלל לא. קבוצה בליגה א' תקבל מהטוטו 60,263 שקל בשנה לעומת קבוצת ליגת על שתקבל 200,877. יש קבוצות עתירות קהל שמכניסות כסף מקהל ונגזרת מכך גם משטחי פרסום. יש קבוצות שיכניסו בשנה 250 אלף שקל רק ממנויים וכרטיסים ויש כאלה שלא יכניסו כלום, כי המגרשים שלהן לא מוקפים חומה והן אינן יכולות למכור כרטיסים. יש קבוצות שמחזיקות קבוצת בוגרים על בסיס הפעילות בנוער, שם נגבים מהורים בין 3,000 ל-4,000 שקל בשנה. כדי לפתות תורמים משתמשים בסעיף 46 לחוק מס הכנסה, שמזכה ממס ב-35% תרומה למוסד ציבורי. מפרסמים מגיעים לרוב על בסיס היכרות עם העושים במלאכה.

***

נסיים בעדני, האיש והאגדה, מי שבגיל 31 הגיע כאוהד ומימן את יציאת הפועל מרמורק לשבוע במלון כדי להסתתר מאנשי שעריים שניסו לטענתו לפתות את שחקני מרמורק, ערב משחק העונה ביניהן בקרית אליעזר, שהסתיים בעליית מרמורק לליגה הראשונה, ב-1972. עדני מכר אז דירה בת 3 וחצי חדרים ושילם 58 אלף לירות כדי לממן את הרכש של הקבוצה בעונתה היחידה בליגה הראשונה, כסף אותו קיבל חזרה ממועצת הפועלים ברחובות, בפריסה לתשלומים במשך שבע שנים. היום הוא כבר יהיה היסטוריה. "בשכלי היום לא הייתי נגרר למיץ של הזבל הזה. נסחפתי בגלל אנשי שעריים שלגלגלו על מרמורק. היצר הרג אותי".

עוד כתבות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6%, ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש