גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חברות משקיעות הרבה כסף בפרסום, וזה בזבוז של מיליארדים"

מישל פלקון, בעלי סוכנות הייעוץ טרוגון, משוכנע כי הקרב על הצרכן מתחיל ונגמר בחוויית לקוח ■ לכן, לטענתו, ארגונים צריכים להתמקד פחות במכירות ובפרסום, ולהפנות משאבים לשיפור הטכנולוגיה ולהכשרת עובדים ■ מחיר נמוך, הוא אומר, לא יגרום לקונים מאוכזבים להישאר נאמנים

"הפוקוס בתחרות על לבו של הצרכן הוא מזמן לא במחיר או בלוגו יפה - הכול מתחיל ונגמר בחוויית לקוח. חברות שישכילו להעניק ללקוחות שלהן את החוויה הטובה ביותר, כזו שהשמים הם הגבול, הן אלה שיגרפו את כל הקופה", כך סבור מישל פלקון, בעלי סוכנות טרוגון (Trogon), המעניקה ייעוץ למאות חברות, בהן ענקית התקשורת ורייזון, רשת הקפה טים הורטונ'ס והבנק הקנדי Tangerine.

בתחילת החודש הבא יהיה פלקון הדובר המרכזי בכנס השירות וחוויית הלקוח השנתי של המרכז הישראלי לניהול, שיתקיים בסימן Experience the Future. "אני בן 30, ואני חלק מדור המילניאלס", הוא אומר. "הדור שלנו, דור ה-Y, מזדהה עם הרעיון שנשלם יותר עבור חוויה. הדור הזה הגדיר את הזמן שלו כמשאב יקר, וברור לנו למשל שאם לא נתייבש על הקו במוקד טלפוני זה יפנה לנו זמן ליצור את הדברים שלנו, ואנחנו נשלם יותר לחברה שלא תבזבז לנו את הזמן".

חוויית לקוח הוא מונח שגור בפי אנשי שיווק ומכירות, ומשומש עד כדי קלישאה. ובכל זאת, פלקון משוכנע שאפשר לצקת לתוכו תוכן ממשי שיביא תועלת לצרכן ולחברה. "כשאת הולכת לראות סרט בקולנוע, את מקיימת שלל אינטראקציות", הוא מדגים, "קודם תבדקי בסלולרי איזה סרט לבחור ובאיזה בית קולנוע, תיכנסי לאוטו ותיסעי, לאחר מכן תחני בחניון, תלכי לקופה לקנות או לאסוף כרטיסים, אולי תקני משהו לשתות ולאכול, תיכנסי לשירותים - כל אינטראקציה כזו משקפת חוויית לקוח, ולכן אין סטנדרט או כלל אצבע היכן היא צריכה לקרות ומה נכון או לא.

"מה שכן יש, זו התובנה שכל העוסקים בארגון, בכל יום צריכים לחשוב איך לייצר חוויה שהלקוח עוד לא פגש, וזה נוגע גם לחניון וגם לשירותים. עד שנת 2020 חוויית הלקוח תהיה חשובה לצרכנים הרבה יותר ממחיר המוצרים או השירותים. כבר היום, מה שמגדיל את הרווחיות היא היכולת להעניק את החוויה הטובה ביותר ללקוח, ולא מחיר נמוך שיביא הרבה קונים שכנראה לא יחזרו אם חוויית הקנייה לא הייתה מוצלחת".

לזהות איפה הלקוח סובל

"הגבולות בין התעשיות והענפים השונים מיטשטשים", אומר פלקון, ומציג כדוגמה לחשיבה ייחודית בתחום חוויית הלקוח את Uber: "תעשיית המוניות קיימת עשרות שנים, והנה באה חברה שמציגה מחשבה שהיא שאולה מעולם אחר". עם זאת, הוא מציין כי יש דברים שהם עקרוניים עבור כל הצרכנים: "כולם שונאים להתייבש על הקו או לעבור בין נתבי שיחה מייגעים. החברות חייבות לזהות איפה הלקוח סובל, מהן הנקודות ששואבות ממנו הרבה אנרגיה, ולשפר אותן. וזה צריך לכלול כל נקודת מפגש - בטלפון, באתר, באפליקציה ובמרכזי השירות".

- זה מצריך הגדלה של תקציב שתוביל להתייקרות המוצרים והשירותים.

"פיתוח טכנולוגי הוא לא חינמי, אבל לא מדובר בהשקעה גדולה - בעיקר כשבוודאות היא מחזירה את עצמה. חברות מסחריות משקיעות הרבה כסף בפרסום, והרבה פעמים זה פשוט בזבוז של מיליארדי דולרים, כי מה הרעיון להביא לחברה עוד ועוד לקוחות אם אתה לא יכול לספק להם חוויה טובה? החוכמה היא לדעת להשאיר את הלקוח.

"עולם השיווק המסורתי השתנה - הפוקוס בארגונים צריך להיות פחות על מכירות ויותר בטכנולוגיה ובהכשרת עובדים. צריך להמשיך לפרסם, אבל בהשקעה מידתית", הוא אומר ובאותה נשימה תוהה האם פרסום הוא בגדר חובה. "מתי ראית פרסומת של אמזון? אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים בעולם שייכים לחברה שמשקיעה בצורה מזערית בשיווק לעומת מה שהיא משקיעה בעובדים ובטכנולוגיה.

"ב-1994 מייסדיה עבדו מחניית ביתם והיום הם מגלגלים מחזור של יותר מ-100 מיליארד דולר והכול בהתבסס על חוויית לקוח. לא היית חוזרת לקנות דרכה אם החוויה הייתה סתמית או עלובה, והמעניין הוא שהדוחות שלה מצביעים על חוסר יציבות ברווחים - לא כי החברה לא מרוויחה, אלא כי היא משקיעה בחזרה את הרווחים כמעט מדי רבעון בשיפור חוויית לקוח, מפני שהיא רוצה להיות פה לדורות - וזו השקפת עולם מבריקה.

"כך גם סטארבקס. רבים בוודאי חושבים שסטארבקס היא מפרסם גדול, אבל זו טעות. המנכ"ל שלהם אומר שאת הכסף שהוא היה אמור לכאורה להשקיע בפרסום הוא משקיע בהכשרת העובדים, וכך הצוות הוא מנוע הפרסום שלהם. בדומה לאמזון גם סטארבאקס תרגמה את זה למחזורים עצומים".

- סטארבקס לא הצליחה בישראל ובאיטליה - אולי בגלל שנדרשת הטמעה מבוססת תרבות, ולא ראייה גלובלית?

"ברור שבקנדה, בישראל או ביפן אי אפשר להעביר לצרכנים את אותה חוויה. אני מחפש חוויה מהירה שחוסכת לי זמן וזה מה שחשוב לי, ובמדינות אמריקה הלטינית הצרכנים מצפים שנציג השירות שהם מטלפנים אליו ידבר עמם על ענייני דיומא ועל מזג האוויר, אחרת הם יעלבו. חברות חייבות לאפיין את השוק המקומי".

הראשון לזהות חוויה טובה

"בסופו של יום", אומר פלקון, "הדבר העיקרי הוא ההתנהגות שלך מול הלקוח. השוק כבר מזמן לא שוק של מוצר, אלא של אנשים. אמון וכבוד של הצרכן יביאו לך רווחיות".

- מהי הפרמיה שצרכנים יהיו מוכנים לשלם על חוויית לקוח בחברה שמתחרות שלה מציעות מוצר זול יותר?

"תמיד יהיו לקוחות שירצו מוצר זול, וזה בסדר. אבל זה לא מתאים לכולם. מבחינתי כלקוח, כשאני קונה מוצר זול אני קונה כאב ראש. חברה צריכה לגבות קצת יותר כשיש לה את האפשרות להציע חוויה".

- הרבה אינטראקציות מתבצעות אונליין. איך מייצרים חוויית לקוח מבעד למסך?

"חייבים לשדר באותה רמה דרך האתר או האפליקציה. אם יש לך טופס ליצירת קשר, אחרי שהגולש לחץ send, שגר לו מסר, 'תודה, נחזור אליך'. באותה נימה שירותית של העולם האמיתי".

- בתחום האי-קומרס יש אינספור אתרים שמציעים מוצרים דומים. איך מייצרים נאמנות?

"גם כאן התחרות פועלת לטובת מי שמעניק חוויה, וזה קל. רוב אתרי הסחר עושים את זה כל כך גרוע, שקל להתבלט. אם אתה הראשון לייצר את החוויה הטובה, יזכרו אותך. לקוח שחווה משהו טוב אצלך ישמור לך נאמנות".

- היום צרכנים רוכשים פחות אמון לחברות בגלל התחרות?

"להפך. אם החברה זכתה באמון שלי והיא נותנת לי מוצר הוגן - למה שאעזוב. אמזון התחילה רק עם מוצר אחד - ספרים - והצליחה להעביר חוויה טובה. אחרי שראו שהלקוחות נאמנים, התרחבו לעוד מוצרים".

- גם מונופול צריך להשקיע בחוויה? הרי הלקוח שבוי.

"אם הלקוח שבוי והוא חייב לעשות אתך עסקים, צריך להאדיר את המותג או הלוגו, שלא ישנאו אותך, משום שזה משפיע על העובדים. מוראל ירוד של עובדים עולה הרבה כסף ומשפיע על השורה התחתונה גם אם מדובר במונופול. הדור שלי מייצג את השינוי הדמוגרפי של צרכנים ושל מעסיקים שנעשים יותר צעירים, ולכן החשיבה המתבקשת היום - בין אם זה מונופול, מכולת קטנה או חברת ענק - היא לגמרי מחוץ לקופסה. מי שיישאר מאחור יפסיד לא רק לקוחות, אלא הרבה כסף".

מישל פלקון

תפקיד: מנכ"ל ומייסד פירמת הייעוץ TROGON

אישי: בן 30, רווק, תושב ונקובר, קנדה

השכלה: תואר במנהל עסקים

עוד משהו: החל את דרכו המקצועית כמוקדן טלפוני בחברת 1-800-GOT-JUNK, חברה המפנה פסולת, ושם פיתח את התיאוריה שלו על חוויית לקוח

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?