גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכול תלוי בתחבורה ציבורית

כל ישראלי שיכול להימנע משימוש בתחבורה ציבורית יימנע ממנה, וזה חבל

פקק / צילום: איל יצהר
פקק / צילום: איל יצהר

אנחנו בסופה של עונת החופשות הקיצית ורגע לפני זו של חגי תשרי הבאים עלינו לטובה. מחוץ לגבולות ישראל, רבים מאיתנו עולים בטבעיות לאוטובוס, לרכבת תחתית, למוניות או לאמצעי תחבורה ציבוריים אחרים. אנו רואים עובדים בדרכם לעמל יומם, כולל אנשי עסקים חנוטים בחליפות - שאפילו לא חולמים להזיז רכב פרטי. אנו מתפעלים מהזמינות, מהנוחות, מהמחירים הלא גבוהים - ואז חוזרים לישראל, נכנסים לאוטו ושוכחים שהאופציה הזו בכלל קיימת.

ברוב העולם המערבי, תחבורה ציבורית היא דרך מקובלת ונוחה להגיע לעבודה. אפשר להסתמך עליה באופן כמעט מוחלט, ולכן שאלת הזמינות והמרחק ממקום העבודה ומאורח החיים המשפחתי, היא שולית.

בישראל המצב הוא הפוך, וביום-יום העמוס לא שוקעת התובנה כמה זה בעייתי. כל ישראלי שיכול להימנע משימוש בתחבורה ציבורית יימנע ממנה, בגלל חוסר הסינכרון בין הרכבות לאוטובוסים, מיעוט קווים וצפיפות, ובעיית זמינות קשה עד כדי איחורים כשגרה.

לא ממש היינו זקוקים לדוח ה-OECD כדי שנדע שאנו "מדינה העומדת בפקקיה". על פי הדוח, ישראל היא המדינה הפקוקה ביותר מבין כל המדינות המפותחות - יותר מ-2,500 מכוניות לכל קילומטר כביש. אגב, אסטוניה היא המדינה שבה התנועה היא הזורמת ביותר, ושם התחבורה הציבורית בחינם. סיבה ותוצאה.

המצב רק ילך ויחמיר: יותר מ-160 אלף מכוניות חדשות עלו על הכביש בחצי השנה האחרונה.

לפני כשבוע העבירה הממשלה את תקציב המדינה לשנים 2017-2018. בסיס תקציב משרד התחבורה צפוי לגדול מ-15.4 מיליארד שקלים ב-2016 ל-19.8 מיליארד שקלים ב-2018 - גידול של 28.2%. הגידול המתוכנן אמור לממן את התוכניות השאפתניות שהציג האוצר להקמת שני קווי רכבת קלה חדשים בגוש דן, קו נוסף בירושלים, קו רכבת מחיפה לנצרת, הרחבת קווי המטרונית בחיפה והקמת מסילת רכבת מזרחית לרכבות משא - בעלות כוללת של 55 מיליארד שקלים. הקמתם של פרויקטים חדשים חשובה, אך מה מציע משרד התחבורה לקווי התחבורה הקיימים הבלתי מתפקדים?

מעבר לכך - ההשקעה הזו פשוט לא מספיקה. לפי מחקר של מרכז המידע של הכנסת, ההשקעה בתחבורה ציבורית בישראל נמוכה ב-86% מהממוצע העולמי: 1,400 אירו בלבד לתושב בשנה, לעומת 10,000 אירו בעולם. כדי לצמצם את הפער שנוצר לאורך עשרות שנים, מתחייב יחס השקעה גבוה בהרבה. לפי חישוב שנעשה עבור משרד התחבורה ומשרד האוצר בשנת 2012, המדינה צריכה להשקיע בשנים הקרובות יותר מ-211 מיליארד שקלים בתשתית תחבורה ציבורית במטרופולינים כדי לגשר על הפער בינה ובין המקובל בערים במדינות המפותחות. איפה התקציב הנוכחי ואיפה לפחות חלק מההשקעה האמורה החיונית כל כך?

להנגיש את הפריפריה

לפני חודשים אחדים, במסגרת סיור שגרתי, פגשתי בבית דפוס בת"א את רות, שעברה עם משפחתה לרמלה כמה חודשים קודם, וסיפרה לי שכאשר מסתיים יום העבודה, לוקח לה שעה וחצי-שעתיים להגיע הביתה מרח' המסגר בת"א. זה במקרה שהיא מצליחה להידחס בכלל לאוטובוס שתדירותו נמוכה, למרות הביקוש - ולכן הוא צפוף עד כדי חנק. נסיעה של 25 דקות שלוקחת כל כך הרבה זמן באוטובוס היא אבסורד ממש. כשאנו שואלים עצמנו מדוע הפריון בישראל נמוך ב-25% מזה של מדינות ה-OECD - כדאי לחשוב גם על האספקט הזה.

השיח על משבר הדיור מתמקד בעיקר בשאלת הגדלת ההיצע, והתחבורה הציבורית תופסת נתח דל בדיון. אולם טיפול עומק אגרסיבי בזמני הנסיעה ברכב פרטי וזמינות התחבורה הציבורית מהפריפריה למרכז היה משפיע בצורה דרמטית על פער המחירים של דירה באזור גוש דן לעומת המחיר של דירה בפריפריה. יותר מזה: שיפור התחבורה הציבורית (אפילו טיפול ממוקד בקווים שהופרטו ואינם מייצרים את הפתרון הנדרש) על ידי הגדלת הזמינות שלה יוביל לירידה בפער מחירי הדיור וינגיש את הפריפריה.

נגישות ממקום למקום באמצעות תחבורה ציבורית תגרום לגמישות ופתיחות בבחירת אזור מגורים - בעיקר לצעירים שיוכלו לרכוש דירה במחיר שפוי יותר ושאלת מיקום מוקד התעסוקה תיהפך לא רלוונטית.

לשם צריך לכוון את האנרגיה ולשם חייבים ראשי האוצר לדחוף את ראשי משרד התחבורה (או ההיפך). זו חובתם כלפי רות.

הכותבת היא חברת כנסת מטעם המחנה הציוני

עוד כתבות

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

שורת אזעקות בגליל המערבי: מספר כלי טיס חצו משטח לבנון - דיווח על נפילה במרחב געתון

בשעת בוקר מוקדמת: שורת אזעקות על חדירת כלי טיס עוינים וירי רקטות הופעלו בנהריה והסביבה, צה"ל: בוצע לפחות יירוט אחד • שר ההגנה של ארה"ב אוסטין לשר הביטחון גלנט: יש להגן על אזרחים לפני כל מבצע ברפיח • בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל • דובר צה"ל: שניים מהחטופים התאילנדים נרצחו וגופותיהם מוחזקות בעזה • עדכונים בולטים

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר גם בימי שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם ● אך יחד עם זאת, הבורסה עלולה לייצר אנטגוניזם בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה, והתוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת