גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"קל להעלים עין מפרסום בעייתי ביוטיוב כי אין שם מבוגרים"

חברות כמו אדידס, ריגלי ו-HP השהו את הפרסום ביוטיוב לאחר שהופיע לצד תכנים לא הולמים המופנים לילדים, אך בישראל אין לתופעה התייחסות, אף שהיא קיימת ■ בכיר בתעשייה: "בטלוויזיה המנהלים רואים אם הפרסומת שלהם מופיעה על תוכן שמציג אונס או פיגוע, אבל בדיגיטל לא"

אחת לכמה חודשים עולה לדיון בעולם סוגיית שילוב פרסומות בסמוך לתכנים לא הולמים ביוטיוב. בפעם הקודמת היה זה סביב פרסומות של מפרסמים גדולים שמימנו תכנים של עידוד לאלימות וגזענות, והשערורייה הנוכחית מתמקדת בפרסומות שעלו לצד תכנים לא הולמים המופנים לילדים או שנעשה בהם שימוש לא הולם בילדים.

גם בגל הנוכחי מפרסמים גדולים, בהם אדידס, ריגלי ו-HP, הודיעו על השהיית הפרסום ביוטיוב. גוגל משדרת כי היא פועלת לשרש את התופעה ואתמול התפרסמה הצהרה כי הסירה 2 מיליון סרטונים ב-50 אלף ערוצים שהציגו תוכן לא הולם שכוון לילדים.

ואולם גם הפעם הסערה התקשורתית לא מגיעה לישראל - ולא כי פרסומות לא מוצאות דרכן לתוכן כזה. בערוצים המסווגים כבידור המיועד בין היתר לבני נוער ניתן היה לראות פרסומות מופיעות לצד תוכן בעל קונוטציה מינית - כמו רגליים מפושקות חשופות או תמונה של נשים בפוזה מגרה.

בישראל לא רבים ממהרים להתבטא בגלוי על הבעייתיות שבפרסום לצד תכנים כאלה. אחד המעטים המוכנים לעשות זאת הוא יוסי לובטון, מנכ"ל באומן בר ריבנאי. "יש משמעות לסביבת התוכן שבה עולה הפרסומת", הוא אומר, "כי למותג יש ערכים ומאפיינים שהוא רוצה לאמץ ולהיות מזוהה איתם. זה נכון לא רק לדיגיטל - באותה מידה יש מותגים שלא מפרסמים בחלק מתוכניות הטלוויזיה שלא הולמות את רוח המותג שלהם.

"לפני שנה, כשהיה רעש תקשורתי על פרסום באתרים תומכי טרור, הייתה שיחה בחדר, אבל בינתיים רוב המפרסמים הבינלאומיים חזרו בשקט בשקט לפרסם. מאז ההכרזה של ריגלי לא שמעתי מאף לקוח התייחסות לנושא - אפילו לא ברמה של שאלה או תהייה. ייתכן שזו תרבות ה'יהיה בסדר' הישראלית. אם הייתי מנהל שיווק הייתי לומד לעומק את העניין ועושה הכול כדי שפרסום שלי לא יעלה על תכנים כאלה".

גם בחברות המדיה מודעים לבעיה. חלקן עושות מאמץ להימנע מפרסום בסמוך לתוכן בעייתי, אבל הכדור נמצא לא רק בידיים שלהן. לכולם יש רשימות שחורות של כתובות לתוכן לא הולם, אבל אין יכולת לסנן את כל הכתובות, וחלק ניכר הוא ידע שנרכש אחרי שהפרסום עלה. לכאורה יש אפשרות להגדיר מראש לא לפרסם בערוצים מסוימים, אבל ביוטיוב הקיטלוג נעשה על ידי הגולשים וזה מקשה איתור תוכן בעייתי.

"מותג לא צריך להופיע על תוכן לא הולם, אבל ציבור המפרסמים אדיש", אומר שלא לייחוס בכיר בתעשייה. "מבחינתם 'רחוק מהעין רחוק מהלב'. כשזה פרסום בטלוויזיה, למשל בחדשות, גם המנהלים עצמם רואים אם הפרסומת שלהם מופיעה על תוכן שמציג אונס או פיגוע. אבל בדיגיטל הם לא רואים. הרבה פעמים המנהלים הם כלל לא קהל היעד של הפרסומת' אז הם גם לא אמורים לראות אותה. המפרסמים בחו"ל מגיבים מהר, אבל את הישראלים לא מעניין כלום. כל זמן שאין ירידה בלידים, בחשיפות, במכירות, הם אדישים. למדוד פגיעה בערך המותג? הם לא יודעים לעשות את זה".

"קל להעלים עין מפרסום בעייתי ביוטיוב", אומר בכיר אחר. "רוב התוכן ביוטיוב מבחינת הקהל הישראלי הוא מוזיקה ותוכן ילדים. אין כמו בחו"ל ערוצי פרימיום בעברית כי רוב תוכן הווידאו הישראלי נמצא בארטימדיה וישראל היא שוק קטן אז אין טעם להפיק לה במיוחד. התוצאה היא שאין מי שבאמת רואה. אז המפרסמים לא יודעים, והם גם לא שואלים. וכשמראים להם את כמות ה-URL הבעייתי הם לא ממש רוצים לשמוע כי אף אחד לא יבוא בטענות למנהל שיווק על זה שהוא שם כסף ביוטיוב. מקסימום אם יש בעיה יאשימו את המשרד שהוא לא טרגט נכון".

אדיר רגב, מנכ"ל ושותף בגו אינטראקשן של אדלר-חומסקי, מגלגל את הכדור לפתחי הפלטפורמות, שלשיטתו חייבות לקבל אחריות: "זו אחריות של מי שמכר את הפרסום. אנחנו הגדרנו: אם משהו זולג - זה בעיה שלהם והם צריכים לטפל בזה. יש היום המון טכנולוגיות חכמות של זיהוי תמונה, וידאו וכל סוג של פעילות. שיטמיעו".

עוד כתבות

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש