גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניתוח "גלובס": הטכנולוגיה מבשילה, אך תנמיכו ציפיות

הדד-ליין למסחור המכונית האוטונומית מתקרב, אבל המכשולים רק נערמים ■ המצגת של פרופ' אמנון שעשוע, יו"ר מובילאיי, בתערוכת CES סיפקה תמונת מצב מפוכחת לגבי השוק

פרופסור אמנון שעשוע  / צילום: מיכל רז חיימוביץ
פרופסור אמנון שעשוע / צילום: מיכל רז חיימוביץ

בשבוע שעבר חשפה ג'נרל מוטורס אב טיפוס מוגמר של רכב אוטונומי, שנטען כי הוא צפוי לרדת לייצור סדרתי כבר בשנה הבאה. הרכב, עירוני, חשמלי וקומפקטי, נראה וחביב ושימושי, עד שמציצים לעמדת הפיקוד שלו ומגלים שם "לוח חלק" - ללא זכר להגה ודוושות. המראה המטריד הזה מעיד עד כמה החזון של "עולם רכב ללא נהג" נראה עדיין זר, מוזר ובעיקר קצת לא מחובר.

החזון הזה נובע ישירות מהלחץ האדיר של שוק ההון ושל המדיה, שדוחפים את יצרני הרכב והאלקטרוניקה לרוץ קדימה ולעמוד בלוח זמנים להשקה מסחרית נרחבת של רכב אוטונומי מלא בתחילת/אמצע העשור הבא. אבל ככל שקרב המועד, די ברור שרף הציפיות של המשקיעים נמצא כה גבוה שנפילה ממנו עשויה להיות כואבת מאוד. בענף עדיין נמנעים מלעסוק באפשרות הזאת בגלוי, אבל מי שקרא בין השורות של המצגת השנתית של מובילאיי בתערוכת CES, יכול היה למצוא שם הנמכת ציפיות.

ללא להט משיחי

מובילאיי היא החברה הגדולה והוותיקה ביותר בתחום מערכות הסיוע הבטיחותיות והניהוג האוטונומי, עם יתרון של שנים רבות על המתחרים. יש לה היכרות עמוקה עם כל תעשיית הרכב ולמעלה מ-24 מיליון יחידות מצלמה/צ'יפ פרי פיתוחה מותקנות בכלי רכב שנעים על כבישי העולם - מתוכם 8.7 מיליון נמכרו בשנה שעברה בלבד.

לפיכך ההרצאה השנתית של פרופ' שעשוע בתערוכת הטכנולוגיה CES כבר הפכה בענף למעין קריאת כיוון ולחלון הצצה לעתיד של כל תעשיית הרכב האוטונומי. השנה כבר הוסר מכתפי החברה הנטל הישיר של טיפוח מחזיקי מניות קפריזיים ואנליסטים עצבניים,(כך שהמסרים הועברו בצורה ריאלית ומפוכחת, ללא הלהט המשיחי שמאפיין את המצגות של אילון מאסק מטסלה וללא פירוטכניקה של מכוניות מרחפות.

מפת הדרכים העסקית והטכנולוגית של מובילאיי, כפי שהציג אותה שעשוע בתערוכה בלאס וגאס בשבוע שעבר, מתקדמת לפי המתוכנן ואף זוכה לתאוצה רבתי תודות למשאבי החברה האם אינטל, וב-2018 עתידים לרדת אל כבישי העולם 15 סדרות חדשות של דגמים חדשים עם הרכיבים של מובילאיי מוטמעים בהם, מתוצרת 14 יצרני רכב שונים. ארבעה מהם הם סיניים ובהתחשב בעובדה, ששוק הרכב הסיני העצום עדיין די "בתול" בכל הנוגע למערכות סיוע לנהיגה (ADAS), המשמעות היא מכירה "סגורה" של עוד מיליוני יחידות מצלמה/צ'יפ של מובילאיי בשנים הקרובות.

מהמצגת ניתן היה ללמוד על ההתקדמות המואצת של צ'יפ ה-EYEQ5 של החברה, שיאפשר נהיגה אוטונומית מלאה בכל המצבים ("הנהג יוכל ללכת לישון", כדברי שעשוע) ומבוסס על מעבדים מתקדמים של אינטל ומובילאיי עם יחס חסר תחרות של עוצמת עיבוד ביחס לצריכת החשמל.

אבל עם כל הכבוד לצ'יפ העתידי ולתחרות שמנהלת כיום אינטל מול NVIDIA על שליטה בשוק הצ'יפים לרכב אוטונומי, הפוקוס העסקי במצגת היה דווקא הגדלה של הפוטנציאל המיידי של יחידות המצלמה/צ'יפ הקיימות של החברה בדרגות האוטונומיה הנמוכות.

"אנחנו לא אוניברסיטה, אנחנו צריכים לבנות מדיניות עסקית", אמר שעשוע. "אנחנו לא יכולים לשים את כל הביצים בסל של המערכות בדרגות האוטונומיה הגבוהות. אנחנו רוצים שנגזרות שלהן יתחילו לייצר הכנסות היום ולא רק כאשר מכוניות אוטונומיות לגמרי ינועו על הכבישים. אין לנו עניין בפיצ'רים של דרגות האוטונומיה הגבוהות שאין להם שימוש כיום".

אז בינתיים עושה החברה מה שכל תאגיד אמריקני טוב עושה כשהוא מוצא את עצמו בעמדה של "מוביל שוק" - לסחוט כל טיפה מהלימון. שניים מהמוצרים החדשים המרכזיים שהוכרזו בתערוכה הם הדור השמיני במספר של מערכת האפטר-מרקט של מובילאיי ("העיגול המצפצף", כפי שמכנים אותו נהגים בארץ) ודור משודרג של הצ'יפ לרמת האוטונומיה הנמוכה, שמיועד להטמעה בפס הייצור של כלי רכב עממיים.

המשותף לשני החידושים הוא תוספת מודם, שיאפשר לשדר לענן את נתוני הדרך שקולטות מיליוני מצלמות הרכב של מובילאיי. בענן יעובדו הנתונים לכדי מיפוי של כבישי העולם ברזולוציה גבוהה מאוד, שתתעדכן באופן שוטף. כאשר לוקחים בחשבון, שעשרות מיליוני כלי רכב עם רכיבים כאלה יצוידו בעתיד ביכולות שידור, מקבלים אפקט של מיפוי מבוסס מיקור-המונים - קצת בדומה למודל של Waze (אך עם תוספת חשובה של מידע חזותי).

הנימוק הרשמי להשקעה במערכת המיפוי הוא שיפור הבטיחות ותכנון מוצלח של נתיב הנסיעה לרכב אוטונומי בתנאי נסיעה בעייתיים, אלא שזה רק חלק מהתמונה. אסור לשכוח שבסיסי נתונים של כבישים וערים בעולם הם ביזנס עצום כשלעצמם,- ובין לקוחותיהם הפוטנציאליים נמצאים ממשלות, גופי ביטחון, עיריות ושלל גופים עסקיים. בקיצור, לא נופתע כלל אם בעתיד תפוצל פעילות המיפוי הזו ותהפוך לחטיבה עסקית נפרדת באינטל עם פוטנציאל להימכר לצד שלישי. די אם נציין שענקיות כמו גוגל, באידו, עליבאבא ושות' השקיעו בשנים האחרונות במיפוי בלבד יותר ממה שאינטל שילמה עבור כל מובילאיי.

שעשוע גם הציג ב-CES רשימה מרשימה של הסכמים עם יצרני רכב גדולים באירופה (פולקסווגן) ויפן (ניסאן) למיצוי ושימוש בנתוני המיפוי שייאספו ממצלמות מובילאיי ברכב ובקרוב תצטרף לברית גם SAIC הסינית. הוסיפו לכך הסכמים עם עוד רשויות מוניציפליות וחברות עסקיות (כולל GETT) ברחבי העולם וקיבלתם מיליוני כלי רכב שבקרוב מאוד ימפו אוטומטית את כבישי ושכונות העולם בזמן אמת - עם כל השלכות המעקב וצנעת הפרט שעשויות להיות לכך.

הרגולטור עדיין מאחור

מכיוון שבמובילאיי כבר מסתכלים לעתיד שבו ינועו מכוניות אוטונומיות - במספרים כאלה או אחרים - בינות להרבה מכוניות מאוישות, מבינים שם שהמוקש הגדול לביזנס הוא התאונות שעלולות להיגרם בין מכוניות מאוישות למכוניות נהוגות מחשב, שיביאו ליצירת לחץ ציבורי על הרגולטורים להגביל את תפוצתן ופעילותן.

לפיכך מנסים כיום בחברה למצוא דרך להעניק למכוניות אוטונומיות את מה שמכונה בשפה משפטית Waiver או "ויתור". כלומר למצוא דרך מדעית ומשפטית להוכיח מעל כל ספק במקרה של תאונה, שהיא לא נבעה מכשל ב"מוח" המכונית האוטונומית. זו דרך חברתית ומשפטית מורכבת, שכרוכה בין השאר בניתוח מיליוני תאונות ותרגום של נוסחאות הסתברות ואלגוריתמים מתמטיים לשפה מעשית ומשפטית מובנת. מסוג הדברים שיגרמו להרבה רגולטורים לקמט את המצח ויידרשו מאינטל ומובילאיי להפעיל הרבה לובי. אם המשימה לא תצלח, היא עלולה לעכב משמעותית את לוח הזמנים לחדירת הרכב האוטונומי.

בשורה התחתונה נראה שלפחות כרגע, וכנראה גם בעתיד הנראה לעין, הרכב האוטונומי יהיה מקרה של "החלקים גדולים מהשלם". הטכנולוגיות העצמאיות שמפותחות כיום בנפרד משפרות כבר היום, וישפרו עוד יותר בעתיד, את הבטיחות, הנוחות וחוויית השימוש ברכב, ועל הדרך גם ימציאו מקורות הכנסה מאסיביים חדשים לתאגידים שעוסקים במלאכה. אבל מכאן ועד לעולם של מכוניות רובוטיות ללא הגה או נהג, הדרך עוד רחוקה.

"נושא הפרטיות אינו בעיה"

לפניית "גלובס", נמסר ממובילאיי כי מסגרת הזמן להצגת כלי רכב אוטונומיים בדרגות הגבוהות נותרה ללא שינוי, שנת 2021, וכך גם הכוונה להשיק כלי רכב בדרגות הביניים - 2019, בשלב הראשון עם ניסאן והונדה. החברה גם ממשיכה בהרחבת השותפויות האסטרטגיות הקיימות שלה, במערכות אוטונומיות מדרגות שונות, בין השאר עם ב.מ.וו, פיאט קרייזלר, NIO הסינית, ניסאן ופיאט קרייזלר, ובצנרת יש עוד שלוש שותפויות עם יצרניות רכב שכנראה יושלמו (ויוכרזו) בתוך כמה שבועות.

בחברה אומרים כי מערכת המובילאיי 8 "קונקט" החדשה, שמצוידת במודם, מדגימה את הרחבת טכנולוגיית המיפוי של החברה (REM) לא רק למוצרים שמובנים בקו הייצור של יצרני הרכב אלא גם למוצרי אפטר-מרקט. "זהו נדבך חיוני לכלי רכב אוטונומיים". מערכת האפטר-מרקט החדשה תותקן בעיקר בציים וסוגיות הפרטיות שלה היא בדיוק כמו זו של מערכות ציים קיימות. לגבי התקנה שלה בכלי רכב פרטיים, אומרים בחברה כי "שם היא תוצע בעתיד כאופציה, שתספק ללקוח תכונות סיוע נהיגה מתקדמות. בכל מקרה אין לנו צורך לדעת מה זהות הרכב ששולח את הנתונים כך שנושא הפרטיות לא אמור להיות בעיה".

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.7% ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי