גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תפרון התנתקה מהבנקים בישראל: פרעה חובות של 19.5 מ' ד'

הבנקים ויתרו על 18% מהחובות של יצרנית מוצרי ההלבשה, שקיבלה חבילת אשראי חדשה של עד 38 מיליון דולר מבנק HSBC קנדה

יצרנית מוצרי ההלבשה תפרון, שבשליטת משפחת ליברמן הקנדית, השלימה אמש מהלך רחב למחזור חובותיה הבנקאיים ולהתנתקות מיחסיה עם הבנקים הישראלים, תוך קבלת הסכמה לוויתור על חוב של 4.1 מיליון דולר. במסגרת המהלך, זכתה תפרון לחבילת אשראי מבנק HSBC קנדה, והשתמשה בתמורה לצורך תשלום של 19.5 מיליון דולר לבנקים לאומי, דיסקונט והפועלים. כך שכעת הפך HSBC קנדה למממן היחיד שלה.

תפרון עוסקת בייצור ושיווק של מוצרי הלבשה תחתונה והלבשת ספורט ופנאי בטכנולוגיית "אל תפר". החברה הסבירה לאחרונה כי המהלך נעשה, הן על רקע הירידה שחלה בשנים האחרונות בהיקף פעילותה בישראל והן בשל מגבלת מימון הקשורה להון החוזר, אותה נטלה על עצמה במסגרת ההסדר הקודם שלה עם הבנקים הישראלים.

תפרון סיימה את 2017 כשבקופתה מזומנים בשווי של 1.2 מיליון דולר בלבד. חבילת המימון החדשה שקיבלה מ-HSBC מוגבלת לסכום של עד 38 מיליון דולר, והיא כוללת הלוואה לזמן ארוך של 10 מיליון דולר ואשראי להון חוזר של 3 מיליון דולר ואשראי של עד 25 מיליון דולר שיועמד על בסיס היקף בטוחות שייבחן באופן חודשי, כאשר מתוכו זכאית כיום תפרון לסכום של 12 מיליון דולר. בנוסף, תקבל תפרון מ-HSBC מסגרת של 4 מיליון דולר לביצוע עסקאות הגנה על הפרשי ריבית, וכן מסגרת של 2.3 מיליון דולר לביצוע עסקאות הגנה על הפרשי שער.

תפרון  ההכנסות עולות, אבל השורה התחתונה לא משתפרת

נכון לסוף מארס האחרון, עמד סך החוב של תפרון לבנקים הישראלים על 23.6 מיליון דולר. במסגרת ההסכם הנוכחי עם תפרון, הסכימו הבנקים למחול על 18% מהחוב ולקבל בתמורה 82% מהחובות בפירעון מוקדם, בתוספת עמלה של 160 אלף שקל. בנוסף, הפחיתה תפרון את מחיר המימוש של 300 אלף האופציות שהקצאתה בעבר לשלושת הבנקים, מ-1.43 דולר למניה ל-1 דולר למניה. מדובר על אופציות לרכישת כ-2.5% ממניות תפרון, שהפחתת המחיר הכניסה אותן מחדש אל תוך הכסף.

הפסידה גם ב-2017

מניית תפרון  נסחרה היום סביב מחיר של 4 שקלים, המשקף לחברה שווי של 50 מיליון שקל. החברה, שמייצרת מוצרי הלבשה תחתונה ומוצרי הלבשת ספורט ופנאי בטכנולוגיית "אל-תפר", נקלעה למשבר לפני כעשור ממנו טרם הצליחה להתאושש. את 2017 סיימה תפרון בהפסד של 3.2 מיליון דולר, בהמשך להפסד מצרפי של 5.1 מיליון דולר שרשמה בשנים 2015-2016.

תפרון פועלת הן כקבלן משנה עבור חברות מותגים והן כקבלן משנה עבור מותגים פרטיים של רשתות קמעונות (לחלק מהרשתות נמכרים גם מותגים אחרים תחת הסכמי רישיון). את 2017 סיימה החברה עם עלייה של 4.4% בהכנסות ל-121.5 מיליון דולר, בהשוואה ל-2016. למרות זאת, נשחק הרווח הגולמי ב-2017 ב-6.2% ל-22.4 מיליון דולר, ואילו שיעורו מסך ההכנסות נשחק ל-18.4%, לעומת 20.5% ב-2016.

בתחום הקמעונות נרשמה ב-2017 עלייה של 8.5% בהכנסות ל-82.6 מיליון דולר, אולם שיעור הרווחיות הישירה בתחום זה נשחק במקצת ל-15.2% מההכנסות, לעומת 15.5% ב-2016. הלקוח המרכזי של החברה בתחום זה (ובכלל) הוא רשת וול מארט האמריקאית, שהמכירות אליה ירדו ב-2017 ב-3.7% ל-52.3 מיליון דולר.

בתחום המותגים חלה ב-2017 ירידה של 3.4% בהכנסות ל-38.9 מיליון דולר, וזאת בהמשך לירידה של 3.2% שנרשמה שנה קודם לכן. ההפסד הישיר מפעילות זו גדל ב-2017 ל-8.6 מיליון דולר, לעומת הפסד ישיר של 5.2 מיליון דולר ב-2016.

לדברי תפרון, בין השנים 2017 ו-2016 חלה ירידה בלקוחות מהותיים של המגזר, אשר קוזזה מעלייה משמעותית במכירות ללקוח מהותי אחר של המגזר. לדברי החברה, ב-2017 חל שינוי משמעותי בתמהיל הלקוחות המהותיים שלה בתחום המותגים, כאשר רכשה לקוח חדש (לקוח א') בתחום הספורט בתום מאמץ בן שלוש שנים. שם הלקוח לא מוזכר במפורש, אולם לפי אזכורים אחרים בדוחות ייתכן ומדובר ברשת אופנת הספורט האמריקאית אנדר ארמור.

לקוח א' הניב לתפרון הכנסות של 20 מיליון דולר ב-2017, לעומת 2.7 מיליון דולר בלבד ב-2016. עם זאת, 2017 גם הייתה שנת החדירה ללקוח זה, ולכן שיעורי הרווחיות מהמכירות אליו היו נמוכים משמעותית מהממוצע ללקוחות מסוג זה. מנגד, ספגה תפרון ב-2017 ירידה חדה במכירות לשני לקוחותיה המהותיים האחרים בתחום זה. המכירות לרשת האופנה ויקטוריה סיקרט נפלו ב-44% ל-8.4 מיליון דולר ואילו המכירות ללקוח ב' צנחו ב-63% ל-5.4 מיליון דולר. לדברי תפרון, היא מאמינה שתוכל להרחיב את היקף המכירות ללקוחות אלו בשנים הבאות.

עוד כתבות

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

"נאמנות גבוהה של לקוחות": באופנהיימר מעריכים שמניית האיפור מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב וידין ענתבי ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה