גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסינים סיימו את שלבי הפיילוט ומציעות תמורה הולמת לאגרה

הג'יפון הסיני הראשון בארץ הקודש, MG-ZS, הוא לא הזריז והמתוחכם בשוק, אבל מציע עיצוב אופנתי, מרחב מכובד ורשימת אבזור מרשימה עבור מחיר צנוע ● המתחרים מאירופה, יפן וקוריאה צריכים לצאת מהשאננות

בשבוע שעבר נפתחה תערוכת הרכב הבינלאומית של בייג'ין ומי שעוקב אחרי הסיקור שלה במדיה לא יכול היה שלא להבחין בשינוי מהותי. אם עד לפני כמה שנים התייחסה המדיה המערבית לכלי הרכב הסיניים בציניות והדגישה את הניסיונות של המקומיים לחקות דגמים מערביים, כיום מגיעים המערביים לתערוכה כדי ללמוד ולקבל תובנות על עתיד עולם הרכב.

מה גרם לשינוי הדרמטי? אנחנו יכולים להכביר כאן מילים על התרבות הסינית, על היתרונות של יד ממשלתית מכוונת ותומכת, ועל מוסר עבודה ומוטיבציה. אבל בשורה התחתונה, המנוע העיקרי מאחורי הקפיצה האדירה של תעשיית הרכב הסינית בשנים האחרונות הוא הכסף. כאשר בשוק המקומי שלכם נמכרים 30 מיליון כלי רכב בשנה והביקוש עולה על ההיצע, וכאשר אתם נהנים מבורסה מנופחת ומהשקעות של טייקונים מעולם ה-IT והסחר, אתם יכולים לקנות את כל כוח האדם והנדסת ייצור הרכב המתקדמת של המערב שבהם אתם חפצים. ואם המתחרים המערביים מרגיזים אתכם, אז קונים גם אותם.

קחו, למשל, את רכב הפנאי הקומפקטי החדש MG-ZS מבית היצרנית הסינית SAIC, שנחת כאן לפני כמה שבועות. אחרי כמה ניסיונות כושלים לשווק כאן כלי רכב עם אוריינטציה אוריינטלית מגיע אלינו כעת ג'יפון שנראה כאילו נתפר ותוכנן עבור הפלח הלוהט ביותר באירופה. יש לו מנוע טורבו, שפותח בשיתוף ג'נרל מוטורס, תיבת הילוכים אוטומטית יפנית ועיצוב שתוכנן בסטודיו של MG בבריטניה על ידי המעצב הראשי לשעבר של ניסאן-אירופה, שחתום בין השאר על עיצוב קשקאי המצליח.

העיצוב נראה די גנרי לפלח ולא מנסה להיות מקורי, אבל עדיין מצליח להיראות עדכני, ידידותי ורענן, תוך שהוא מחצין חרטום עם גריל גדול ופנסים מתוחכמים ונראה גדול ויקר מהמקובל בפלח ה-100 אלף שקל. הרחוב הישראלי הגיב בחיוב וגילה התעניינות רבה ברכב ההדגמה האדמדם שלנו, אם כי בליווי השאלה המתבקשת, "מה זה MG?".

תא הנוסעים ממשיך את הרושם של העיצוב החיצוני. הוא ניצב גבוה יחסית עם סף נוח לכניסה/יציאה ומציע מרחב פנים מרשים ומתוכנן היטב יחסית לקטגוריה. בסיס גלגלים נדיב מספק שפע של מרחב ברכיים מאחור, הגג הגבוה תורם לתחושה המרווחת והמושב האחורי השטוח יכול לאכלס שני מבוגרים פלוס. תא המטען הוא הגדול ביותר בקטגוריה. הנהג והנוסע שלצידו נהנים מתנוחת נהיגה גבוהה והראות סבירה לכל הכיוונים, למעט החלון המשולש הזעיר וחסר הערך שעל עמוד הגג האחורי.

איכות הייצור הנראית לעין משדרת מסר חיובי, עם מרווחים הדוקים, צביעה איכותית, בידוד רעשים מתקבל על הדעת וחומרי דיפון נעימים בסביבת הנהג. פה ושם אפשר להבחין בהרגלים ישנים של הסינים כמו שימוש עודף בפלסטיק מבריק, שקולט טביעות אצבע ודיפונים די בסיסיים בתחתיות הדלתות ובתא הכפפות. אבל בסך הכל אין הרבה הבדלי איכות מובחנים לעומת כלים אירופיים או קוריאניים מהקטגוריה ההתחלתית. עיצוב עמדת הפיקוד מאמץ את הגישה "גם אני" עם מחוונים אנלוגיים ברורים, מחשב דרך יעיל והנדסת האנוש ברורה וקלה להסתגלות.

כרגיל אצל הסינים, הקלף החזק הוא האבזור התקני ומדובר ב"פול האוס". בגרסה הבכירה, שעולה 106 אלף שקלים על הכביש, מקבלים בין השאר ריפוד עור סינתטי שנראה ומרגיש די דומה לדבר האמיתי, גג שמש חשמלי פנורמי ומערכת מולטימדיה מקורית עם מסך גדול. יש גם מערכת קול מכובדת - אם את הרמקולים התקניים חייבים להשליך לפח - ובסך הכל מדובר באבזור מרשים ביחס לחסכנות המקובלת בישראל. באגף הבטיחותי אין חבילת עזרי סיוע דינמיים (בלימה אוטונומית וכו'), שמתחילה להיות כיום די תקנית אצל המתחרים ממערב וממזרח, ובמקומה יש מערכת התרעה פסיבית של מובילאיי.

מנועי 3 צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1 ליטר הופכים להיות כיום די פופולריים בשוק האירופי. קבוצת פולקסווגן, למשל, מציעה אותם אפילו בדגמים יקרים יחסית (ע"ע סקודה אוקטביה ואאודי Q2). המנוע של ה-ZS מייצר 111 כ"ס מכובדים אם כי מסתפק ב-16 קג"מ, כ-4 קג"מ פחות מהמנוע המקביל של פולקסווגן. הוא גם משודך לתיבה אוטומטית מקובלת ולא לתיבה כפולת מצמדים כמו אצל המתחרים, והתוצאה היא תגובה די עצלה ללחיצה על הדוושה, שדורשת "להעביד" את המנוע בסל"ד גבוה. אין בעיה להתנהל בזריזות בעיר ולשייט על הכביש המהיר במהירויות ישראליות טיפוסיות. אבל שמירה על תנופה ראויה בעליות ארוכות או יציאה לעקיפה עם שניים שלושה נוסעים דורשת לרמוס את דוושת התאוצה ולדחוק את הסיבובים אל על. לעיתים יש גם צורך להיעזר בהורדת הילוך ידנית.

הצד החיובי הוא, שהעברות ההילוכים בשגרה חלקות ורגועות הרבה יותר מאשר בתיבות כפולת מצמדים וקל להשיג נתוני צריכת דלק מכובדים, באזור ה-14 קילומטרים לליטר ריאלית. באגף הדינמי אין הרבה בשורות. הרכב אמנם עבר כיול "אירופי", שהקשיח את המתלים, ושימוש בחישוקים גדולים עם צמיגים בחתך ספורטיבי מספק אחיזת כביש מכובדת, אבל כבישים מפותלים והדוקים יחלצו מהשלדה לא מעט נטיית גוף, והמתלה האחורי בתצורה די בסיסית (קורת רוחב) נוטה לייצר לא מעט תנודות בעת מעבר על מהמורות.

ההיגוי החשמלי, שניתן לכוונון, מספק משקל סביר במצבו ה"נורמלי" אם כי היזון חוזר מדויק הוא לא הצד החזק שלו. מנגד, חייבים להיות הוגנים ולציין שדי נדיר למצוא כיום בפלח הזה דגמים, שמספקים שאר רוח דינמי או נוחות נסיעה מרשימה. מבחינה זו, ה-ZS אינו בולט לרעה אם כי גם לא לטובה.

בשורה התחתונה, נראה שה-ZS החדש של SAIC עתיד להיות הרכב הראשון שבאמת יכול לסלול את האוטוסטרדה של תעשיית הסינית אל לב שוק רכב הישראלי. אמנם יש לו "שטחים אפורים" בכל הנוגע לאבזור בטיחות עדכנית ויכולת דינמית. אבל הוא נראה טוב, מציע מרחב של כלים מקטגוריה גבוהה יותר ומגיע עם אבזור מרשים. במחיר שמתחיל ב-99 אלף שקל ומגיע ל-106 אלף, הוא חותך את רוב המתחרים בעלי מרחב ואבזור מקבילים ב-15% לפחות, וזה עוד לפני הצעות ה"אפס קילומטר" ומבצעי המועדונים. וכמו שאמר פעם היו"ר מאו צה טונג, "כל מסע גדול מתחיל בצעד קטן". במקרה של ה-ZS, מדובר בקפיצה מכובדת.

סאיק_MG-ZS

חלק מהמתחרות

סיאט ארונה 1 ליטר

110 אלף שקל - זהו מחיר הפתיחה של סיאט ארונה. המכונית קצרה ב-16 ס"מ מה-ZS, המנוע הוא 1 ליטר בהספק 115 כ"ס, והיא מאיצה ל-100 ב-10 שניות בלבד. האבזור התקני דליל, אבל יש חבילת בטיחות מתקדמת

קיה סטוניק 1 ליטר

האחות של יונדאי קונה. הממדים דומים, אולם בניגוד לאחותה היא תגיע אלינו עם מנוע 3 צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 100 כ"ס. המחיר יהיה כנראה אגרסיבי ואפשר לצפות לחבילת אבזור מכובדת

סיטרואן C3

במחיר של 100 אלף שקל לגרסה המאובזרת, ה-C3 מציעה עיצוב כמו-ג'יפון אופנתי. הרכב קטן מה-ZS, אבל יש לו תא נוסעים אופנתי ועמוס גאדג'טים ומנוע 1.2 ליטר עם 3 צילינדרים בהספק 110 כ"ס, שמייצר ביצועים זריזים

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר