גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכיבוש משחית? תראו מה קורה בכבישים

זה לא שהאלימות בחברה זולגת לכביש, זו האלימות של הכביש שזולגת אל החברה הישראלית

מונופול הזעם הגדול במדינה / איור: תמיר שפר
מונופול הזעם הגדול במדינה / איור: תמיר שפר

א. אני ישראלי ממוצע בסך הכול, לפחות מבחינת הנתונים הסטטיסטיים אם לא מכל שאר הבחינות. בשולחן ליל הסדר של פוליטיקת הזהויות אין מקום לאנשים כמוני. יש רק דבר אחד (אולי חוץ מנטייתי הפוליטית) שבו אני נחשב למיעוט קטן ומדוכא בחברה הישראלית: יותר מ-70% ממשקי הבית, על-פי הלמ"ס, מחזיקים לפחות רכב אחד, ורבע ממשקי הבית מחזיקים לפחות שני רכבים. אבל אני, אני אין לי במשק הבית הקטן שלי אפילו אוטו אחד.

זו לא קריאה לעזרה, חברות וחברים, אלא תוצאה של החלטה שאין להפריז בחשיבותה לעיצוב חיינו, ובהשפעתה על מצב רוחנו. בצמתים של החיים, כמו מקום מגורים, עבודה, בתי ספר לילדים וכד' אנחנו תמיד פונים לכיוון שלא מחייב אוטו כדי להגיע אליו. לפני 13 שנים בערך נפרדנו מהפונטו האדומה שהייתה הכרכרה הקסומה של אהבתנו הצעירה, ואף מילאה בה תפקיד קטן, אך מכריע: אחד המשפטים הראשונים שאמרתי לגלית היה משהו דבילי כמו, ידעתי שתהיי בחורה עם אוטו אדום. תבינו, אני דתל"ש, אצלנו למדו את אמנות הפלפול, לא הפלירטוט. בכל מקרה, זה עבד איכשהו.

העניין הוא שאין לנו אוטו בבעלותנו. שלושה וחצי מיליון כלי רכב תקועים בכבישי ישראל, שני מיליון שמונה מאות וחמישים ושבע אלף מתוכם מכוניות פרטיות - 164 אלף מהן נמכרו מתחילת השנה! - ואף אחת מהן לא שלנו.

ב. בשבוע שעבר פרסמה עמותת אור ירוק סקר על התנהגות הישראלים בכבישים. ברור שלא צריך סקר בשביל זה, אבל גם סוקרים צריכים להתפרנס, בואו לא נשכח שהילדים שלהם צריכים לאכול בדיוק כמו הילדים שלכם, כן? אז לתוצאות המפתיעות כשמש בצהריים בסהרה באוגוסט, אם כך: משהו כמו 100% חוו צפירות, סנוורים ונהיגה אגרסיבית, 85% מהנהגים נתקלים באלימות מילולית ובהתנהגות מאיימת, חצי מהנהגים נתקלו בקטטות בכביש (כנראה של האנשים מהחצי השני). איפה ומתי יש הכי הרבה אלימות? איפה ומתי שהכי צפוף. לקינוח הוגש מקבץ טרי של אירועי אלימות בכביש מהזמן האחרון ומנכ"ל אור ירוק ארז קיטה סיכם את הדוח במשפט: "האלימות שמאפיינת את החברה הישראלית זולגת גם לכביש".

יש לי רק כבוד והערכה לעמותת אור ירוק, ואתם מאמינים לי שאני בטח ובטח לא כמו שר התחבורה ישראל כ"ץ, שמצא לעצמו להיכנס בעמותת אור ירוק וקרא להם צבועים ו"עסקני תאונות דרכים" כשלא מצאו לנכון להלל ולקלס את כבודו על ירידה בהרוגים בתאונות במחצית הראשונה של 2018: 150 בני אדם נהרגו, לעומת 193 הרוגים באותה תקופה אשתקד. הישג נאה, ועדיין - הרוג אחד ביום. משפחה אחת שיכולה הייתה לשאוב נחמה ממילותיו החמות והמחזקות של השר שמבטיחות לעשות הכול כדי לעצור את ההרג, לו רק היו מופנות כלפיה כאלה.

ובכל זאת, רק מילה אחת למר קיטה: אמרת ש"האלימות שמאפיינת את החברה הישראלית זולגת גם לכביש" - אבל האמת הפוכה לגמרי. אנחנו לא מושלמים, אבל הישראלים, ברובם המוחלט, אינם אלימים. אני מסתובב מספיק בארץ בשביל לומר את זה בביטחון. במדרכות ובחופים, בקניונים וברכבות, בתורים ובאוטובוסים. אולי לא תמיד הכי מעודנים, כמוני, אולי לא יודעים להתנהג פה ושם, אבל בגדול אנשים סבבה. האלימות לא מאפיינת אותם וישראל היא לא מדינה אלימה, ותעיד מידת האושר של הישראלי ורמת הביטחון האישי הגבוהה. אנשים בישראל קוראים אחד לשני אחי.

ג. אבל רק שים אותם על הכביש ובתוך מכונית, וכולנו יודעים מה קורה. האושר הופך לזעם, רמת הביטחון האישי הופכת לפרנויה, אנשים מתרתחים, מקללים, מאיימים, מרביצים, דוקרים, הורגים.

אז זה לא שהאלימות בחברה זולגת לכביש, ארז קיטה - זו האלימות של הכביש שזולגת אל החברה הישראלית, גולשת אל המדרכות, אל הבתים, אל הלבבות.

רבים מאיתנו מאשימים את הסכסוך המתמיד והכיבוש, לא את הכביש, ברמת האלימות והעצבים בישראל, ובצדק, אבל גם לא בצדק: אחד, על רוב הישראלים הכיבוש לא משפיע ובכלל לא מפריע, בטח שלא מעצבן; שניים, הרי ככל שהמצב הביטחוני קשה יותר, אנשים מתנהגים יפה יותר בכביש. יש יותר תאונות כשהכול בסדר. כמעט אפשר לטעון שהדרך למנוע לחלוטין תאונות דרכים זה לצאת למלחמה רצינית. וחוץ מזה, כבר היום יש בישראל כ-2,700 כלי רכב לכל ק"מ כביש (!), מה נעשה אם נצא מהשטחים?

הכביש הוא מונופול הזעם הגדול במדינה, והיא עושה ממנו כסף נהדר, כולנו יודעים: עשרות מיליארדים בשלל מסים, ממס קנייה עד מס צמיגים, אגרות והיטלים ושאר מרעין בישין, שלא לדבר על ביטוחים, קנסות וכל ספקטרום ההוצאות על הרכב הפרטי שרק אחזקתו מגיעה על-פי האתר של ארגון מנהלי התחבורה בישראל לכ-30 אלף שקל בשנה למכונית משומשת, כלומר מינימום. רוצים להכפיל את זה ב-3 מיליון מכוניות רק בשביל הכיף? 90 מיליארד שקלים. לא כולל רצועת טיימינג. הכסף הזה דואג להשאיר אתכם עצבניים גם כשאתם לא בתוך מכונית ועל הכביש.

הכביש הוא מונופול הזעם והמוות הגדול במדינה וכולנו עובדים בשבילו. טוב, לא כולנו. אני ועוד 30% מהאוכלוסייה לא. נקווה שלא יתחילו לקרוא לנו בוגדים ולהוסיף לחוק הלאום סעיפים שיפגעו בנו במיוחד, כי לא רק לערבים מגיע; סעיף אחד שיאפשר הקמת יישובים לבעלי מכונית בלבד. נכון שיש כבר מלא כאלה, קוראים להם פרברים, אבל אתם הרי לא רוצים אנשים כמונו, תודו. אולי סעיף האומר שבמקרים שבהם החוק העברי לא נותן תשובה ברורה, בעל האוטו הגדול יותר צודק. יכול גם להחליף את בוררות החובה שנתניהו כל-כך נחוש לקדם. וכמובן שמעובדים בלי אוטו תינטל זכות השביתה, אולי גם ההצבעה, לגבי ביטוח בריאות יתקיים דיון בוועדה.

ד. העובדה שהמדינה מעדיפה בבירור את הרכב הפרטי על פני תחבורה ציבורית ברורה כשמש, נכתב עליה ושוב ושוב ואין טעם להלאות בפרטים. ובכל זאת, השבוע קרה משהו מצחיק: בכנסת האשימו את התחבורה הציבורית בזיהום אוויר ובאחריות לתמותה של כאלף אנשים בשנה. הבנתם ת'בדיחה? בישראל יש שלושה מיליון רכבים פרטיים שפולטים עשן ורק קצת יותר מעשרים אלף אוטובוסים - ברור שהאוטובוס אשם בזיהום והורג אותנו! הם מזניחים את התחבורה הציבורית עד כדי כך שאפילו בתוך הערים הגדולות 80% מאיתנו מעדיפים לנסוע ברכב פרטי מאשר באוטובוס - והאוטובוס (הישן והלא מושקע, כי למה בעצם) הוא האשם. נחנקתי.

בתור משתמש כבד יחסית בתחבורה הציבורית אני יכול להעיד שהשיימינג שעושים לה מוגזם לגמרי. והכי חשוב, בתחבורה הציבורית אנשים מתנהגים הרבה יותר נחמד זה לזה מאשר בכביש.

וזו בדיוק הנקודה. הסיבה האמיתית שבגללה המדינה התמכרה לרכב הפרטי ומזניחה את התחבורה הציבורית היא לא רק הכסף. נכון שזה המון כסף, וכסף קל - הכנסות המדינה ממיסוי רכב בלבד עלו ב-%60 בעשור האחרון; זו לבדה סיבה טובה מספיק - אבל הסיבה העמוקה, הלא מודעת, היא שזה בגלל שבכביש אתם רוב הזמן לבד. יושבים בודדים, מתעצבנים, צועקים על הרדיו, זועמים, שונאים, צופרים, חותכים - ככה הם רוצים אתכם, כועסים ולבד. הם לא רוצים שתעלו לאוטובוס או לרכבת, נכון? הרי ככה גם תירגעו וגם תפגשו את האנשים שהם רוצים שתשנאו ומי יודע מה עלול לקרות. עוד תיקלעו לשיחה נעימה, חלילה.

עוד כתבות

הרמטכ"ל אביב כוכבי בביקור במפקדת "אלון" של פיקוד העורף / צילום: דובר צה"ל

למשרד הבריאות עדיין אין כלי לניהול יעיל של מערך החקירות האפידמיולוגיות

שמונה חודשים לאחר תחילת התפשטות הקורונה מצביע מבקר המדינה על שורה של כשלים בהקמת המערכת לקטיעת שרשראות ההדבקה ● בין הכשלים: מספר חוקרים נמוך ביחס לאוכלוסייה, שיטות עבודה מיושנות ומערכת ממוחשבת מסורבלת

מיטל טויסטר-רוזנטל / צילום: איל יצהר, גלובס

"אין ספק שיש משבר דיור חריף, והקורונה החריפה אותו"

כך אמרה עו"ד מיטל טויסטר-רוזנטל, שותפה במשרד עפר טויסטר ושות' בפאנל שכותרתו "בפתח עשור של מגה התחדשות עירונית" שנערך במסגרת ועידת גלובס לנדל"ן

אורי רוזן/ צילום: שלומי יוסף

דרמה בענף: קשת מפרידה כוחות מארטימדיה ומחזירה הביתה את השליטה בשיווק הפרסום הדיגיטלי

ל"גלובס" נודע כי קבוצת קשת הודיעה לרשת הפרסום הפרוגרמטית ששיווקה עבורה בחמש השנים האחרונות את תוכן הווידיאו באינטרנט של האתרים מאקו ו-N12 על רצונה לצאת מהעסקה ● בחברה לא מוכנים לוותר על המאחז החשוב, ובשבועות האחרונים מתנהלת בין הצדדים התכתבות משפטית

מארגן קבוצות הרכישה אלדד פרי  / צילום: איל יצהר, גלובס

איגוד חברות האשראי מבקש להצטרף להליך חדלות הפירעון של אלדד פרי

זאת לאור החשש שלו, כי באם בית המשפט יכריע שקרן אקספו, שליוותה את הפרויקטים של פרי בסכום כולל של כ-200 מיליון שקל, אינה נושה מובטח - הדבר עלול להשפיע על כלל הענף

כיתה ריקה בבית ספר בבת ים / צילום: אביבה גנצר, גלובס

מבקר המדינה נותן ציון נכשל למשרד החינוך: 150 אלף מחשבים נרכשו ללמידה מרחוק, אבל למי הם יימסרו?

דוח המבקר על הלמידה מרחוק מצביע על כישלון משרד החינוך במשימה ● בשל אי המוכנות, הכשל באיסוף המידע והיעדר עבודת מטה, החלה שנת הלימודים כאשר למאות אלפי תלמידים אין מכשירי קצה

ארדואן נואם בכנס מפלגתי כאשר מאחוריו תמונת ענק של אטאטורק / צילום: רויטרס, Umit Bektas

ארדואן קורא לטורקים להחרים סחורה צרפתית בגלל מקרון "העוין לאיסלאם"

הקריאה לחרם היא חלק מהסכסוך שהתלהט בימים האחרונים בין המדינות, לאחר שמקרון הבהיר כי צרפת "לא תגנה" את הקריקטורות של הנביא מוחמד שהתפרסמו בעבר בשבועון הסטירי "שארלי האבדו", ושהפכו שוב לעילה לאירוע טרור ● בעקבות המתחים, צנחה הלירה הטורקית לשפל של כל הזמנים מול הדולר - שער של שמונה לירות לדולר

שליחה של "תן ביס" / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אחרי וולט: גם תן ביס תיתן הקלות למסעדות

חבילת ההטבות של תן ביס מכוונת להעניק תמיכה מיידית למסעדות הנמצאות בסיכון הגבוה ביותר ● אותן מסעדות יקבלו הנחה של 25% בעמלות בשירות המשלוחים

האחים שלומי ויוסי אמיר, בעלי פרשמרקט / צילום: יח"צ

יינות ביתן ממשיכה להצטמק, פרשמרקט ממשיכה להתרחב: תרכוש מביתן 3 סניפים ב-47 מיליון שקל

מדובר בשני סניפים בעיר אשדוד וסניף אחד בפתח תקווה בשטח מסחרי כולל של כ-3,000 מ"ר ● פרשמרקט מציינת כי במסגרת ההסכם, התחייבה המוכרת, יינות ביתן-מגה, לאי תחרות בתחום הפעילות הנרכשת

בצלאל סמוטריץ’ / צילום: רפי קוץ

מירי רגב חשפה בועידת "גלובס" כי תתנגד לתוכנית המטרו ועוררה את זעמו של בצלאל סמוטריץ': "כבר לא יכול לשתוק"

במסגרת ועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס", הכריזה שרת התחבורה במפתיע כי היא מתנגדת לתוכנית המטרו בגוש דן ● דבריה הובילו את השר הקודם לשבור שתיקה: "מדובר באמירה פופוליסטית ומופרכת" ● עקב דבריו, השניים החלו להתקוטט בטוויטר

הבחירות בארה"ב: כל הדיווחים והפרשנויות של כתבי גלובס

צחי גולן, יעל סלומון ועדי קין קרני, בועידת ישראל לנדל"ן / צילום: איל יצהר, גלובס

מנהלת אגף המטרו במינהל התכנון: "בלי המטרו מטרופולין גוש דן יקרוס"

יעל סלומון, מנהלת אגף מטרו במינהל התכנון, אמרה בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" כי בלי המטרו לא יהיה פתרון תחבורתי הולם למטרופולין גוש דן הגדל ● גם ערן כהן, מנכ"ל בומברדייה, טען כי עקב המצב התחבורתי בישראל, לא ניתן לוותר על המטרו

קניון MY MALL בלימסול, קפריסין / צילום: מצגת החברה

האם קרן מקטאר תסייע בהחזר עיקר החוב לנושי בסר אירופה?

דווקא בתקופת הקורונה נעשה ניסיון נוסף לממש את קניון MYMALL בקפריסין, שהוא הנכס העיקרי שהותירה חברת הנדל"ן שקרסה, ולהשיב חלק משמעותי מחוב של 100 מיליון שקל למחזיקי האג"ח

ניר ינושבסקי, סנ"צ ליאת קילנר, חזי שוורצמן וד"ר הדס תגרי, בועידת ישראל לנדל"ן / צילום: איל יצהר, גלובס

גזרים במקום מקלות: איך לטפל בבעיית התאונות באתרי בנייה

במסגרת ועידת גלובס לנדל"ן דנו ניר ינושבסקי, סנ"צ ליאת קילנר, חזי שוורצמן וד"ר הדס תגרי דנו בפעולות הפיקוח שנעשו במטרה להוריד את מספר הנפגעים והמתים ● את הפאנל בעניין הבטיחות והמאבק בתאונות העבודה באתרי הבניה פתחה הידיעה על מותו של פועל היום באחד מהאתרים

טראמפ בעצרת בחירות באוהיו ביום שבת / צילום: Tom Brenner, רויטרס

השבוע האחרון: כולם מחפשים את המט על לוח השחמט

שבעה ימים עד סוף עונת ההצבעה בארה"ב, ולפחות מועמד אחד, דונלד טראמפ, מתרוצץ לאורכה של ארה"ב בחיפוש אחר ניצחון בחירות דחוק, אולי דחוק מאוד ● הסקרים ונתוני הקורונה מוסיפים שלא להאיר לו פנים, אבל הוא מוסיף להאמין שיכה אותם

ראש המנהל האזרחי, תת אלוף רסאן עליאן / צילום: דובר צה"ל

ראש המנהל האזרחי חתם על רישיון הפעלה של חברת בזק באזור יהודה ושומרון

בזק סיפקה שירות מלא ביהודה ושומרון אבל רישיונה באזור מעולם לא הוסדר

ג'ו ביידן ובנו האנטר / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

מרוסיה באהבה? הדגלים האדומים מעל פרשת המחשב של בנו של ביידן

בתחילת החודש פורסמה כתבה מרעישה ב"ניו יורק פוסט": העיתון השיג עדויות שמוכיחות לכאורה שבעוד שאביו כיהן כסגן נשיא, הוא נפגש איתו ועם ואיש עסקים אוקראיני ● רועי צינמן, לשעבר מפקד באמ"ן אומר כי הפרסום מעלה סימני שאלה באשר למעורבות רוסית בהשגת והפצת החומרים ● האזינו

עמדה של עליפיי בשנחאי. מתווכת בין לקוחות למוסדות פיננסיים / צילום: Aly Song, רויטרס

ההנפקה הראשונית הגדולה אי פעם: אנט גרופ, זרוע הפינטק של עליבאבא, תגייס 34.5 מיליארד דולר

חברת הפינטק הסינית, שייסד ג‘ק מא, צפויה לגייס לפחות 34 מיליארד דולר בבורסות בהונג קונג ושנחאי ● החברה הודיעה כי מחיר המניה בהנפקה יעמוד על 10.2 דולרים, מה שייתן לאנט גרופ שווי שוק של 313 מיליארד דולר כבר בהנפקה

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

המסחר בבורסה בת"א ננעל בירידות בדומה לעולם; אשטרום נכסים זינקה ב-18%

מדד ת"א 35 איבד 1.19%, מדד ת"א בנקים נפל ב-1.4% ● ירידות חדות בבורסות אירופה ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט ● מספר מקרי הקורונה באירופה ובארה"ב ממשיך לעלות ● אלביט מערכות תבצע מחיקה חד פעמית בהיקף של כ-60 מיליון דולר

מארק צוקרברג בנאום באוני' ג'ורג'טאון. בניגוד לבחירות הקודמות, כעת הוא מעורב בהחלטות הנוגעות אליהן   / צילום: Nick Wass, Associated Press

איך מארק צוקרברג למד לעשות פוליטיקה

מנהיג פייסבוק לא התעניין בעבר בפוליטיקה, אך בעידן טראמפ הפך להיות יותר מעורב • אחרי שהחברה שייסד הואשמה כמפיצת על של תכנים כוזבים ובעייתיים, הוא החליט לשנות את מדיניות אי ההתערבות, להגביל פרסומות פוליטיות ולחסום פוסטים פוגעניים

מתקנים סולאריים של משק אנרגיה / צילום: מצגת החברה

משק אנרגיה גייסה 220 מיליון שקל בהנפקת אג"ח ייעודי למימון פרויקטים סולאריים

משק אנרגיה, בה גרעין השליטה מורכב מהארגונים הכלכליים של הקיבוצים, הבטיחה גיוס ממוסדיים בהנפקת סדרת אג"ח חדשה ● חן מלמד, מנכ"ל משק אנרגיה: "הביקושים הגבוהים שנרשמו כבר בשלב המוסדי, מעידים על הצלחת המודל שיביא ערך רב לחברה ולבעלי המניות"