גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכב | כשנהג המונית לא יעבוד עליכם ולא ידבר על פוליטיקה

ענקיות הרכב והטכנולוגיה נמצאות בישורת האחרונה של פיתוח כלי רכב אוטונומיים, וטבילת האש תהיה הרובו-טקסים ● מי תהיה ראשונה?

נסיעה במונית היא, במקרים רבים, חוויה טראומטית, ולא רק בישראל. לאחר ניסיון לא פשוט להשיג מונית, מגיעים וויכוחים עם נהגים מפונקים על היעד, תמחור "יצירתי" שלעיתים קרובות הופך לעושק ועל הדרך גם ספיגת עישון פאסיבי, חשיפה למוזיקה שלא על-פי בחירה ולעיתים קרובות גם הרצאות פוליטיות מתוחות. אבל הגרוע מכל הוא הימור על החיים והבטיחות בשיטת "הרולטה הרוסית", שכרוכה בהפקדת חייכם בידיו של נהג עצבני, שטרוד בשלל עיסוקים שאינם קשורים לנהיגה.

את הבעיות הללו אמורות לפתור, לפחות בחו"ל, מכוניות אוטונומיות ללא נהג, שכבר מהשנה הבאה יובילו נוסעים במסלול אופטימלי וחסכוני ויצייתו לכללי החוק והנהיגה. מה שהיה בעבר חלק מספרי ומסרטי המדע הבדיוני בלבד הופך כיום למציאות בזכות המרוץ הטכנולוגי היוקרתי שמתקיים כיום בין ענקי הרכב וה-IT להורדת כלי רכב אוטונומיים לכביש.

כרגע, שיקולי עלות ורגולציה עדיין מרחיקים את הטכנולוגיה האוטונומית מכיסו של הנהג הממוצע. אבל בשירותי תחבורה ציבוריים, או "רובו-טקסים", המסובסדים בידי ערים ומדינות, יש לנהיגה האוטונומית סיכוי ממשי ליצור סנטימנט חיובי בדרך לחדירה לכלל השוק.

להלן כמה מהמתחרות הניצבות כבר היום על קו הזינוק בעולם.

ג'נרל מוטורס: בלי הגה, עם זווית ישראלית

ג'נרל מוטורס מהמרת בגדול על שוק הרכב האוטונומי, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינה עסקית. היא השקיעה לפני שנתיים כמיליארד דולר ברכישת חברת "קרוז אוטומיישן", המתמחה ברכב אוטונומי, וזו הפכה לחטיבה עצמאית בתוך הקונצרן. בשיתוף עם קרוז פיתחה GM רכב עירוני אוטונומי וחשמלי על בסיס ה"בולט" הקומפקטית. הגימיק האולטימטיבי ומושך הקהל של אבות הטיפוס של הרובו-טקסים שהציגה GM עד כה הוא היעדר מוחלט של הגה או של דוושות. אבל לא מן הנמנע שדווקא הפיצ'ר הזה לא יגיע לכביש בפועל: הרגולטורים במקומות רבים בעולם צפויים לדרוש בשלב הראשון גיבוי של נהג ברכב, או לפחות של אמצעי שליטה לזמן חירום. כ-180 מכוניות כאלה כבר נוסעות בשנה האחרונה בארצות הברית, מאוישות בעובדי GM. לבולט החשמלית העדכנית יש טווח נסיעה תיאורטי של מעל 300 קילומטרים בין טעינות, אבלGM לא מתכוונת להמר ותצייד כל "תחנת מוניות" במערך של מטענים מהירים.

הבעיה כרגע היא המחיר: בולט "רגילה" עולה מעל 30 אלף דולר, ועם המערך האוטונומי היא עשויה לעלות למעלה מ-100 אלף דולר, מה שידרוש סבסוד ממשלתי עמוק לחברות המוניות שישתמשו בה. ויש בסיפור גם נקודה ישראלית, חלק לא מבוטל מהפיתוח של הרכבים האוטונומיים של GM בכלל מבוצע במרכז המו"פ שלה בהרצליה.

החברה מתכוונת להציע שירותים מסחריים של "טקסי רובוטי" באביב 2019. תחילה בסן פרנסיסקו.

WAYMO של גוגל: לוחצת על הגז

חטיבת הרכב האוטונומי של גוגל הבטיחה בזמנו להתחיל בשירותי "רובו-טקסי" מסחריים עוד לפני סוף 2018, אבל עוד לא ברור אם היא אכן תקדים את מתחרותיה בדרך אל קו הסיום. כך או כך, ב-2019 היא מתכוונת להשיק בוודאות את שירותי הסעת הנוסעים האוטונומית שלה.

להוכחת רצינות כוונותיה היא כבר הזמינה בתחילת השנה מפיאט-קרייזלר הזמנת ענק של עשרות אלפי מיניוואנים היברידיים-נטענים מדגם "פסיפיקה", שעליהם מותקן בימים מערך הנהיגה האוטונומי פרי הפיתוח העצמאי של החברה. אליהם יצטרפו עם הזמן גם כ-20 אלף רכבי פאר חשמליים מדגם יגואר I-PACE, המיועדים, כנראה, לשירותי הסעות יוקרתיים.

גוגל מתהדרת בעובדה שצי הניסוי האוטונומי שלה עבר עד כה למעלה מ-5 מיליון קילומטרים ב-25 ערים ועל הכבישים המהירים בארצות הברית, מה שמקנה לה יותר ניסיון מרוב מתחרותיה. הטכנולוגיה שלה היא בדרגת אוטונומיה 4 - אחת פחות מהמקסימלית - מה שאומר נהיגה במסלולים די מוגדרים ללא התערבות נהג, אולם ייתכן שלפחות בשלב הראשון נהג יאייש את הקבינה למקרה חירום, שבו יהיה צורך בהתערבות אנושית.

השירותים המסחריים של WAYMO יתחילו בפניקס, אריזונה, בדגש על שיתופי פעולה עם מלונות, רשתות קניות ועוד. משם יתרחב השירות לשאר ארצות הברית. החברה גם הודיעה על כוונתה לבצע בעתיד חדירה נרחבת של שירותי רובו-טקסי לאירופה, אם כי המועד והמתכונת לא נמסרו עדיין.

ביידו: הסינים עוקפים בסיבוב

בשעה שהאירופאים והאמריקאים טובלים בזהירות את הבהונות בשוק הרובו-טקסי, הסינים קופצים כיום ראש היישר למים העמוקים והקרים. ענקית ה-IT הסינית "ביידו" כבר הורידה מפס הייצור ביוני השנה מאה רכבי תחבורה ציבורית אוטונומיים ראשונים, המיועדים לשימוש מסחרי.

אלה לא בדיוק "מוניות", אלא ספק-מיניבוסים ספק-"פודים" (PODS) להסעת עד 14 נוסעים בכל פעם. הם מצוידים במערך חישה ובבינה מלאכותית מפיתוח של ביידו ושותפותיה, והכלים עצמם מיוצרים בידי יצרנית האוטובוסים הסינית "קינג לונג".

הכלים הם ברמת אוטונומיה 4, כלומר, יש לכם יכולת תנועה מלאה ללא נהג אבל רק בחלק מהתנאים, והם יפרשו בקרוב בבייג'ין ובערים נוספות שירותים של הסעת נוסעים במתקנים ממשלתיים, דוגמת כורים גרעיניים, ושירותים להסעת אוכלוסיות קשישות. עד כמה מתקדמת התוכנית של ביידו אפשר ללמוד מהעובדה שהיפנים, שגם הם לא קוטלי קנים בכל הנוגע לטכנולוגיה, חתמו איתה על חוזה להפעלת האוטובוסים האוטונומיים הללו ברחבי טוקיו.

הגרמניות: השקה מסחרית ב-2020 ואילך

מרצדס לא עושה יותר מדי רעש ציבורי בנוגע לתוכניות הרובו-טקסי שלה, אולם אם לא יחולו עיכובים, היא כנראה תהיה החברה השלישית שתשיק במערב שירותים מסחריים שלא על בסיס "פיילוט". על-פי התכנון שירות כזה יתחיל לפעול על כבישים ציבוריים בשטוטגרט כבר בתחילת 2020 על בסיס ואנים מפוארים מדגם V קלאס, שיצוידו במערכת אוטונומית בדרגה 4 או 5, שמפתחת כיום מרצדס עם חברת בוש.

עדיין לא ברור מה יהיה היקף השירות, אולם במקביל הודיעו לאחרונה שתי החברות על כוונה להתחיל בניסוי מואץ של כלי רכב אוטונומיים על כבישי קליפורניה. למרצדס כבר יש יכולות סמי-אוטונומיות מתקדמות בדגמים סדרתיים, ועל-פי הערכות היא מתכוונת להשיק מערכת בדרגה 4 או 5 או בשתי הדרגות, ללא צורך בנהג, בדור הבא של ספינת הדגל S קלאס, שנמצא כיום ב"בישול".

גרמנית אחרת, ב.מ.וו, כבר הודיעה לא אחת כי בכוונתה להשיק שירותי הסעות אוטונומיים ב-2021, אם כי בראיון שנערך לאחרונה עם אמנון שעשוע, יו"ר מובילאיי, השותפה של ב.מ.וו לתוכנית האוטונומית, הוא אמר כי רכבי רובו-טקסי סדרתיים יהיו מוכנים להשקה "כבר ב-2020".

קבוצת פולקסווגן לא מתכוונת לפגר אחר המתחרות מבית, והיא עורכת כיום פיילוט אינטנסיבי באמצעות מסחריות היסעים אוטונומיות, בין היתר בהמבורג ובברלין. אולם השירות המסחרי הראשון שלה בעולם יהיה כנראה דווקא בסינגפור, שם משתפות כיום פעולה אאודי, החברה בקבוצה, אפטיב (לשעבר דלפי) וממשלת סינגפור, כדי להשיק שירותי רובו-טקסי מסחריים בעוד כשנתיים - או לפני כן.

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן