גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המוכרים החדשים של העתיד: מנהל חוויית לקוח ומזרז קניות

המעבר לקניות מקוונות מגדיר מחדש את תפקידם של מוכרים: בעידן שבו אנחנו נכנסים לחנות ובידינו מידע מדויק על המוצר, פרטיו, תחליפיו ומחירו במקומות השונים, אנחנו כבר לא מוכנים לפגוש בזבן שלא מספק ערך מוסף

חנות בגדים / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
חנות בגדים / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הצרכנים של היום נעזרים בקניות מקוונות לא רק לתהליך המלא של הזמנת ורכישת מוצרים מרחוק, אלא גם עבור שלבים שונים של תהליך הרכישה. ההיצע אונליין הוא כר נרחב למידע: החל מבחירת אפשרויות מבין מוצרים שונים, איסוף והשוואת מידע ומחירים וכלה בבחירת מקום הרכישה עצמו, גם אם בסופו של דבר מדובר בחנות פיזית.

מנקודת המבט של הקמעונאים, החיפושים האינטנסיביים יכולים לספק לחנות מידע רב הנוגע לדברים שהלקוח מצפה למצוא בה. בראש ובראשונה, מדובר בציפייה לפרסונליזציה. אם פעם מטרתו של השיווק הייתה לפלח לקוחות לקבוצות, הרי שהצרכן של היום הוא אינדבידואל שמצפה לקבל את מה שהוא צריך, כמו שהוא זקוק לו, בזמן ובהקשר הנכון.

מחקר של החברה הנורווגית Accenture מצא כי 65% מהלקוחות אומרים שיעדיפו לקנות באתר שמכיר את ההיסטוריה שלהם, במיוחד אם הערך המוסף שהם מקבלים הוא נוחות ושירות. כבר היום כשהלקוח נמצא באתר של חנות, אפשר לראות שם את כל מה שהוא בחן, התעכב עליו, הקליק, הכניס או מחק מעגלת הקניות. זו יכולת שמספקת הרבה יותר נתונים ומאפשרת לארגן אותם הרבה יותר טוב מאשר התבוננות באותה התנהגות בחנות פיזית. אבל בעתיד הלא רחוק, בעזרת טכנולוגיות שמעבדות תמונות וגוזרות מהן מידע, יוכל גם הקמעונאי בחנות לדעת על מה הצרכן מסתכל, על אילו מוצרים התעכב והשווה מחירים, אילו פרטים הוא בדק ושל מה, מה לקח או מדד והחזיר - ומה עצר אותו.

התהליך הזה מגדיר מחדש את תפקידם של מוכרים וזבנים: בעידן שבו אנחנו נכנסים לחנות ובידינו כל הכלים לקבל מידע מדויק מגוגל על המוצר, פרטיו, תחליפיו ומחירו במקומות השונים, אנחנו כבר לא מוכנים לקבל נותן שירות שאינו מוסיף ערך.

במסגרת זו, הודעתה של רשת האלקטרוניקה בסט ביי כי תשתף פעולה עם הענקית המקוונת אמזון, היא דוגמה מעניינת לשיתוף-פעולה שמנסה ללכת עם הזרם ולא נגדו. מזה זמן מה שבעלי חנויות מקבלים את ההרגשה כי הם לא יותר מחדרי תצוגה לרכישות שיעשו מאוחר יותר ברשת. בהודעתה זו של בסט ביי, חנות האלקטרוניקה לוקחת בדיוק את מה שכמעט גרם לחיסולה והופכת אותו למנוע צמיחה. זאת משום שפעמים רבות צרכנים רוצים לראות מוצר במו-עיניהם ולמשש אותו לפני שהם רוכשים אותו - וזו בדיוק הבעיה של רשת כמו אמזון, שפועלת כמעט אך ורק באופן מקוון. בשותפות הזו, בסט ביי הופכת להיות חדר התצוגה של אמזון, והמחירים בה זהים למחירים המקוונים, לצד ערך מוסף המתקבל מעמדות תמיכה ושירות, כולל התקנות ותיקונים. כל אלה מאפשרים לאמזון למכור בחנות פיזית מוצרים ייחודיים כמו Amazon Fire TV, ומצד שני מאפשרת לבסט ביי לקבל לקוחות של אמזון מצד אחד, ולמכור דרך אמזון מוצרים בחנות האינטרנטית שלה.

בחנות הפיזית של העבר נמצאים מוצרים שמישהו בחר לייצר והחנות בחרה להציג. אבל החיבור אל העולם הדיגיטלי והיכולת לאסוף מידע על צרכנים מאפשר לקמעונאי לארגן מחדש את החנות באופן שנותן לצרכנים ערך גבוה יותר, כזה שנובע מהיכולת לנבא את ציפיות הלקוח ולא רק לספק אותם. IBM Watson, למשל, משמש היום כסייען קניות באתרים רבים. באתר חברת ביגוד וציוד הטיולים The North Face עושים שימוש בטכנולוגית בינה מלאכותית כדי לשאול את הלקוח שאלות שבאמצעותן תתאים לו את הציוד הנדרש. זו דוגמה מקומית, אבל לא רחוק היום שבו הטכנולוגיה הזו תיפרד מאתר כזה או אחר ותגיע לידיים של כולנו, והבינה המלאכותית תהפוך לעוזר הרכש האישי, תלמד את ההעדפות שלנו עם כל שאילתה וחיפוש, עד שלא תהיה שאלה שלא תוכל לענות עליה.

עולם כזה משנה את תפקיד המוכר ממי שמנסה לשכנע אותנו לקחת את מה שיש לו, לכזה שמכיר את הצרכים שלנו וממלא אותם. קחו למשל את אתר Stitch Fix, שירות רכישת בגדים שלומד את ארון הבגדים שלנו, משלב אותו עם אופנות וטעם אישי, עונות השנה וצרכים. המוכר באתר משלים את הטכנולוגיה בייעוץ אישי וממלא את הצרכים. דוגמה נוספת היא שירות כמו KidBox שמספק בגדי ילדים, וכן, הוא יודע שהילד שלכם גדל בשנה ושולח לכם את המידה המתאימה.

מחקר חוויית הלקוח של IBM מראה כי כיום רק 20% מהלקוחות מרוצים מהשירות שהם מקבלים בחנויות, לעומת 40% שמרוצים מחוויית הרכישה ברשת. בעולם החדש יש הזדמנויות לשיתופי-פעולה בין לקוחות, ספקים ואפילו מתחרים, כאלה שייצרו אקו-סיסטם שמשלב את כל מה שהרשת מאפשרת עם החנות הפיזית ובונה על התהליכים, המערכות והמידע של החלקים השונים בכדי למלא ללקוח צרכים ולספק חוויות.

רמז לסוג האנשים שיתנו ערך ללקוח בעולם הקמעונאות החדש אפשר למצוא ב-4 הציפיות של הלקוח החדש: לקבל חוויית שירות רציפה בכל נקודות המגע שלו עם החנות, לקבל מידע מדויק ומלא בצורה פשוטה, לתקשר עם החנות במגוון כלים ולתפור את הקשר על-פי צרכים ורצונות אישיים.

ייתכן כי בעוד עשור נפגוש בחנות מקצועות חדשים: זבן שעומד בדלפק יחליף את מקומו לטובת אוצר - כמו של תערוכה - שמכיר את צרכינו וממלא אותם; מוכר יוחלף במנהל חוויית לקוח, שיבנה לנו חוויית שירות לרוחב כל התהליך: הכרה בצורך, התלבטות ורכישה; ויהיה גם המזרז, זה שידו בכל התהליך והוא יפתור לנו כל בעיה גם מעבר לתהליך הרכישה - דרך האספקה, ההתקנה והשירות.

ואולי, בעולם שבו מגדירים מחדש את הסיבה לצאת מהבית אל החנות, עצם הרכישה בכלל לא תהיה הסיבה להגיע אל החנות, ושטח הרצפה יהפוך להיות מקום לאירועים ומטרות חברתיות ואחרות, כאלה שיתנו לחנות הפיזית יתרון על הדיגיטל. אז, בדומה לאירועי "פגוש את הסופר" או "שעת סיפור" בחנות ספרים, נצא החוצה גם בשביל אירוע "פגוש את החקלאי" או "שעה על תזונה" בסופר, "עיצוב הבית" בחנות הרהיטים ו"מטבח השף" בחנות הכלים.

מה שבטוח, כמו בעולמות רבים, גם בקמעונאות מטשטשים בתקופה זו הגבולות בין התעשיות המסורתיות, ובתהליך שבו התחום ממציא את עצמו מחדש, אין כנראה תשובה אחת נכונה לכל הענף, וחנויות בתחומים שונים יפגשו פתרונות שונים. 

■ הכותבת היא יועצת אסטרטגית, מרצה ובלוגרית בעולם העבודה העתידי niritcohen.com

עוד כתבות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם