גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם השר כ"ץ תרם לירידה בתאונות דרכים?

השר שהתעלם מהעלייה בהרוגים ב-2014-17, רץ לחגוג את הירידה ב-2018

שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

לאחרונה, פורסם על-ידי גופים ממשלתיים ובעיתונות כי רמת הבטיחות בדרכים בישראל, כפי שהיא נמדדת במספר ההרוגים יחסית לאוכלוסייה, השתפרה בסביבות ה-25% בשנה זו. עם זאת, עדיין מוקדם להכריז על מגמת שיפור משמעותית ברמת הבטיחות על סמך תוצאות חלקיות של השנה הנוכחית בלבד. יש לזכור, כי רמת הבטיחות בדרכים בישראל עד שנת 2013 הייתה מהטובות באירופה. החל משנת 2014 הייתה עלייה בתאונות שנמשכה עד שנת 2017 ושינתה מגמה בשנת 2018.

את שינוי המגמה שחל השנה מנכס משרד התחבורה לעצמו. שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הכריז כי בזכות פועלו ירד מספר ההרוגים בתאונות הדרכים בחצי השנה הראשונה של 2018 ב-22%. הוא רואה את זה כהישג מובהק שלו והעדיף לתקוף גופים התנדבותיים ו"עסקני תאונות" שפועלים זה שנים בתחום. "תקף אותם הלם ואלם", הוא אמר.

קודם כל נבהיר כי נושא תאונות הדרכים אינו "פוליטי". בפוליטיקה יש עסקנים. האנשים העוסקים בתאונות הדרכים הם חוקרים במוסדות ההשכלה הגבוהה, במוסדות מחקר וגופים התנדבותיים, שעושים כמיטב יכולתם לקדם את נושא בטיחות הדרכים בישראל. לא מדובר בהתעוררות של רגע ולא בחיפוש הון פוליטי, אלא בתהליך מתמיד לשיפור רמת הבטיחות.

החל משנת 2002 ועד שנת 2012 הייתה ירידה מפוארת במספר ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל.
(ראו גרף מצורף) מרמת בטיחות גרועה, התקדמה ישראל ונכללה במדינות המובילות ברמת הבטיחות בדרכים בעולם.

בתקופתו של השר כ"ץ במשרד התחבורה ירד במספר ההרוגים בתאונות הדרכים בשנים 2009-2012, כנראה לא מעט בזכות הפעילות של אותם גופים התנדבותיים, חוקרים ופעילות של שרי התחבורה שקדמו לכ"ץ. וראו איזה פלא - בשנת 2013 הירידה במספר ההרוגים נפסקה ומאז החל גידול חמור ביותר במספר ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל. איפה היה ומה עשה השר כ"ץ כאשר חל הגידול המדאיג במספר ההרוגים?

איננו מדברים על סטטיסטיקות ומספרים, אלא עוסקים בחיי אדם ושלמות משפחות וחברה. מדוע בשנת 2014-2017 לא נשמע שום ציוץ מכיוון משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לגבי ההחמרה הקשה שקרתה? ייתכן שהם היו שרויים ב"הלם ובאלם" ונתנו לדברים להימשך ולא עשו מאום?

יתירה על כן, גופים מחקריים והתנדבותיים התריעו בזמן אמת כי בתקופה הזו חלה ירידה חמורה במספר ניידות השיטור, ברמת האכיפה והייתה פעילות בלתי מסודרת של הרשות לבטיחות בדרכים. תופעות אלה גרמו לעלייה בתאונות הדרכים - גידול של יותר מ-100 הרוגים בשנה. ואם זה לא הדליק אור אדום אלא רק אחרי 4 שנים 0 אזי אין תוכנית, אין תכנון, אין פעילות ואין תוצאות.

חובה עלינו לנסות לחזור למגמה שהסתמנה בירידה במספר ההורגים בתאונות הדרכים, ומכל מקום אסור שמספר ההרוגים יגדל. העובדה שמאז 2013 לא הצלחנו לשמור על הרמה הנמוכה יחסית של תאונות הדרכים היא עדות מדאיגה לכישלון הטיפול בנושא.

השופט האמריקאי לואיס ברנדייס אמר כי "אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר, ואור המנורה הוא השוטר היעיל ביותר". בעת שאנו מטפלים בתאונות דרכים אנו חייבים לאמץ את העיקרון הזה. ראוי כי התקשורת והרשתות החברתיות יפרסמו באופן בהיר, מסודר ושיטתי את מספר ההרוגים מדי שבוע לפי כמה מפתחות, כגון: קבוצות גיל, מגדר ומיקום התאונות, בהשוואה למצב שהיה באותו שבוע לפני שנה. כאשר נתונים כאלה יתפרסמו לא יוכל להופיע אדם או שר מצייץ ולומר "ראו מה עשיתי ומה לא עשיתי". הגרף יפרוס לפני כל הציבור את מצב הבטיחות בדרכים לאשורו ויגרום לציבור לפעול ולהפעיל לחץ על הממשלה לפי הצורך.

כמעט כל התקשורת מפרסמת תחזית מזג אוויר. מדוע לא יפעלו באופן דומה גם בנוגע למצב הבטיחות בדרכים? בעוד שלא ניתן לעשות מאומה לשינוי מזג האוויר, ניתן בהחלט לשנות רמת הבטיחות בדרכים.

■ הכותב הוא לשעבר ראש המכון לחקר התחבורה בטכניון והמדען הראשי במשרד התחבורה. 

עוד כתבות

איכון סלולרי / אילוסטרציה: שאטרסטוק

מבקר המדינה על איכוני השב"כ: צריך למצוא חלופה אזרחית

המבקר משבח את מאמצי הארגון לשמירה על פרטיות האזרחים, אך מציין כי בפועל שיעור האנשים שהתבררו כחולים מבין אלו שאותרו בידי השב"כ ונשלחו לבידוד, עומד על 4.6% בלבד ● כחלופה לאיכונים, המבקר ממליץ לחזק את מערך החקירות האפידמיולוגיות באמצעות תישאול

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

בורסות וול סטריט ננעלו בירידות חדות בצל העלייה בתחלואה לשיא יומי

מדד הנאסד"ק איבד 1.6%, מדד דאו ג'ונס ירד ב-2.3%, ומדד S&P 500 נפל ב-1.9% ● מדד הפחד זינק ב-20%; הנפט צנח ב-3.6% ● מניות התעופה והקרוזים בלטו בירידות ● אנט גרופ, זרוע הפינטק של עליבאבא הסינית, תגייס 34.5 מיליארד דולר (מחוץ לארה"ב) בהנפקה הגדולה בהיסטוריה

פרופ' איתמר גרוטו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

סערה בוועדת הכלכלה על סוגיית פתיחת הצימרים: פרופ' גרוטו נטש את הישיבה

חבר הכנסת כעס שהצימרים נשארים סגורים ואיתמר גרוטו נטש את הישיבה אחרי שהטיח בו כי הוא "חוצפן" ● הצימרים שבעליהם חיכו לדיון שיכריע את גורלם יישארו סגורים

שיחת עבודה בווידיאו / צילום: שאטרסטוק

ספקיות האינטרנט בארה"ב מחזירות את תקרות הגלישה שהן השעו לרגל המגפה

ככל שיותר ויותר אמריקאים נשענים על האינטרנט הביתי כדי לעבוד וכדי ללמוד, כך ספקיות האינטרנט גוזרות פרמייה על תקרת שימוש

אבי חימי/  צילום: יונתן בלום

לשכת עורכי הדין מקדמת רפורמה: בחינת הסמכה לפני ההתמחות

הלשכה תציע בוועדה לבחינת הליך ההסמכה שתתכנס לראשונה בשבוע הבא, כי הבחינות ייערכו בתום התואר וכתנאי להתחלת ההתמחות ● זאת, בניגוד למצב כיום שהן נערכות בתום שנה וחצי של התמחות

הרמטכ"ל אביב כוכבי בביקור במפקדת "אלון" של פיקוד העורף / צילום: דובר צה"ל

למשרד הבריאות עדיין אין כלי לניהול יעיל של מערך החקירות האפידמיולוגיות

שמונה חודשים לאחר תחילת התפשטות הקורונה מצביע מבקר המדינה על שורה של כשלים בהקמת המערכת לקטיעת שרשראות ההדבקה ● בין הכשלים: מספר חוקרים נמוך ביחס לאוכלוסייה, שיטות עבודה מיושנות ומערכת ממוחשבת מסורבלת

דלית זילבר, עדיאל שמרון ומרדכי כהן ועידת ישראל לנדל"ן של גלובס / צילום: איל יצהר, גלובס

דלית זילבר: "לא נחזור לתמ"א 38. ב-15 שנה חוזקו אלף מבנים, זו בדיחה"

בפאנל "הרפורמות הגדולות שבדרך" בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" אמר מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן כי הסכמי הגג מעמידים בסכנה חלק מהרשויות המקומיות ● מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר: "ברור שבלי מטרו אין לנו מה לעשות במטרופולין תל אביב"

שליחי יאנדקס ברוסיה. החברה החלה בימים האחרונים לגייס עובדים לפיילוט בישראל   / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ענקית הטכנולוגיה יאנדקס מרוסיה מגייסת עובדים בישראל כדי להקים שירות משלוחי מזון

החברה הרוסית שהחלה להפעיל שירותי מוניות בישראל לפני כשנתיים, מתרחבת גם לתחום משלוחי המזון ● הפיילוט צפוי לצאת לדרך כבר בימים הקרובים ויתמקד באזור תל אביב

כיתה ריקה בבית ספר בבת ים / צילום: אביבה גנצר, גלובס

קבינט הקורונה אישר את מתווה פתיחת הצהרונים

הקבינט ידון בהכנת התנאים לפתיחת הלימודים בכיתות א' עד ד' ובחלקים של המגזר העסקי שניתן יהיה לפתוח החל מיום א' הקרוב ● ראש שירותי בריאות הציבור: "בגל הראשון לבית הספר היה חלק בעלייה בתחלואה

מיכאל מייקסנר, מנכ"ל רכבת ישראל  / צילום: איל יצהר, גלובס

מנכ"ל הרכבת: "נקים מרכזים נדל"ניים סביב התחנות ונחשמל עוד ועוד קווים"

מנכ"ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר הבטיח בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" לקצר בחצי את זמן הנסיעה בין המטרופולינים ● עוד חשף כי מתגבש הסכם שבמסגרת חוק ההסדרים יאפשר לרכבת להכניס שותפים עסקיים מעולם הנדל"ן: "התחנות הופכות להיות 'האב' שלם"

ניר ינושבסקי, סנ"צ ליאת קילנר, חזי שוורצמן וד"ר הדס תגרי, בועידת ישראל לנדל"ן / צילום: איל יצהר, גלובס

גזרים במקום מקלות: איך לטפל בבעיית התאונות באתרי בנייה

במסגרת ועידת גלובס לנדל"ן דנו ניר ינושבסקי, סנ"צ ליאת קילנר, חזי שוורצמן וד"ר הדס תגרי דנו בפעולות הפיקוח שנעשו במטרה להוריד את מספר הנפגעים והמתים ● את הפאנל בעניין הבטיחות והמאבק בתאונות העבודה באתרי הבניה פתחה הידיעה על מותו של פועל היום באחד מהאתרים

ג'ו ביידן ובנו האנטר / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

מרוסיה באהבה? הדגלים האדומים מעל פרשת המחשב של בנו של ביידן

בתחילת החודש פורסמה כתבה מרעישה ב"ניו יורק פוסט": העיתון השיג עדויות שמוכיחות לכאורה שבעוד שאביו כיהן כסגן נשיא, הוא נפגש איתו ועם ואיש עסקים אוקראיני ● רועי צינמן, לשעבר מפקד באמ"ן אומר כי הפרסום מעלה סימני שאלה באשר למעורבות רוסית בהשגת והפצת החומרים ● האזינו

מיטל טויסטר-רוזנטל / צילום: איל יצהר, גלובס

"אין ספק שיש משבר דיור חריף, והקורונה החריפה אותו"

כך אמרה עו"ד מיטל טויסטר-רוזנטל, שותפה במשרד עפר טויסטר ושות' בפאנל שכותרתו "בפתח עשור של מגה התחדשות עירונית" שנערך במסגרת ועידת גלובס לנדל"ן

אוהד מימון / צילום: איל יצהר, גלובס

מקס מקימה חברת פינטק שתפתח טכנולוגיות תשלום

לפי מקס, החברה "העצמאית" החדשה "תעסוק בפיתוח פתרונות תשלומים על בסיס טכנולוגיות מתקדמות (Payments As A Service), ותמזג לתוכה את פעילות החברות קרדיט גארד וכספיט, שנרכשו לאחרונה על ידי הקבוצה"

כיתה ריקה בבית ספר בבת ים / צילום: אביבה גנצר, גלובס

מבקר המדינה נותן ציון נכשל למשרד החינוך: 150 אלף מחשבים נרכשו ללמידה מרחוק, אבל למי הם יימסרו?

דוח המבקר על הלמידה מרחוק מצביע על כישלון משרד החינוך במשימה ● בשל אי המוכנות, הכשל באיסוף המידע והיעדר עבודת מטה, החלה שנת הלימודים כאשר למאות אלפי תלמידים אין מכשירי קצה

האחים שלומי ויוסי אמיר, בעלי פרשמרקט / צילום: יח"צ

יינות ביתן ממשיכה להצטמק, פרשמרקט ממשיכה להתרחב: תרכוש מביתן 3 סניפים ב-47 מיליון שקל

מדובר בשני סניפים בעיר אשדוד וסניף אחד בפתח תקווה בשטח מסחרי כולל של כ-3,000 מ"ר ● פרשמרקט מציינת כי במסגרת ההסכם, התחייבה המוכרת, יינות ביתן-מגה, לאי תחרות בתחום הפעילות הנרכשת

זאב רוטשטיין. תומך בהגדלה מסיבית של הבדיקות  / צילום: ליאור מזרחי

רוטשטיין: "באיחוד האמירויות רוצים להעביר את בית החולים הדסה אליהם"

מנכ"ל בית החולים זאב רוטשטיין, שביקר לאחרונה בדובאי, מספר כי באיחוד האמירויות הביעו נכונות לפתוח בית חולים חדש ולקלוט אליו לפחות 1,000 אנשי צוות של בית החולים מירושלים ● ברקע הדברים משא ומתן של רוטשטיין עם משרד האוצר על גירעונות בית החולים

תחנה לבדיקת קורונה בישראל / צילום: Oded Balilty, Associated Press

משרד הבריאות רכש בדיקות ב-98 מיליון שקל, אך לא גיבש תוכנית לשימושן

לפי ממצאי ביניים של דוח מבקר המדינה, משרד הבריאות טרם גיבש תוכנית לשימוש ב-2.1 מיליון ערכות בדיקה - הרוב הגורף של הבדיקות הסרולוגיות שנרכשו

ד"ר אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

אמנות ההליכה בין הטיפות: הנאום האחרון של נגיד בנק ישראל מדאיג מבחינה כלכלית

בשבוע שעבר נשא נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון נאום על מצב המשק ● בשפתו הדיפלומטית הוא לא חסך ביקורת מהממשלה והפוליטיקאים שלנו, והציע לקדם מהלכים כלכליים - לפני שיהיה מאוחר מדי ● הנגיד התהלך על החבל הדק שבין קריאה לפעולה לבין פגיעה בדירוג האשראי של ישראל

אורי רוזן/ צילום: שלומי יוסף

דרמה בענף: קשת מפרידה כוחות מארטימדיה ומחזירה הביתה את השליטה בשיווק הפרסום הדיגיטלי

ל"גלובס" נודע כי קבוצת קשת הודיעה לרשת הפרסום הפרוגרמטית ששיווקה עבורה בחמש השנים האחרונות את תוכן הווידיאו באינטרנט של האתרים מאקו ו-N12 על רצונה לצאת מהעסקה ● בחברה לא מוכנים לוותר על המאחז החשוב, ובשבועות האחרונים מתנהלת בין הצדדים התכתבות משפטית