גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב.מ.וו X4 2019 2 ליטר: מבצר שמספק תחושת ביטחון גבוהה

הדור החדש של ה-X4 עושה צעד גדול ממעמד של סמל סטטוס מוחצן לעבר רכב משפחתי שימושי ● אמנם אין לו ביצועים מסעירים, אבל הוא מרווח מקודמו ומאובזר היטב

בשנים האחרונות גוברת בנו ההכרה שסולם הערכים המקובל בעולם לבחינת מכוניות חדשות הופך להיות בלתי רלוונטי לישראל. מציאות הכבישים שלנו התדרדרה דרמטית בעשור הנוכחי ונהג טיפוסי, שיוצא כיום ברכבו למסלול נהיגה טיפוסי, צריך להתמודד עם זחילה מורטת עצבים בפקקים, מאבק אכזרי למציאת מקומות חניה ובריונות כביש, שלעיתים קרובות הופכת לאלימות מילולית ופיזית.

לפיכך, למרות שעדיין יש משקל לערכים קלאסיים כמו ביצועים, התנהגות כביש, הנאה מנהיגה, חיסכון בדלק וכדומה, הרי שבראש הסולם לדירוג רכב חדש בישראל צריך להיות כיום הערך "תחושת הביטחון האישי". כלומר, עד כמה "רכבי הוא מבצרי". עם הזמן אפילו פיתחנו מדד מדעי לנושא, שמשקלל את המרווח הממוצע בסנטימטרים שנהגים אחרים מותירים לך על הכביש ובחנייה; מספר הצפירות שמכוונות אליך; ומספר העקיפות מימין, הקללות ותנועות האיום שאתה מקבל בנסיעה ממוצעת בדגם נתון.

קשה למצוא מתחרים לסדרת רכבי הקרוסאובר-קופה של ב.מ.וו בתחום "שלוות הנפש הציבורית". בלי להיכנס לסטיגמות מקומיות של מגדר ומשלח-יד, יש משהו בעיצוב המוכר של הרכב שגורם לנהגים בסביבה לחשוב פעמיים לפני שהם צופרים או מגלחים לך את הפגוש. מעין כרטיס ביקור יעיל ומרתיע.

נראה שאנשי ב.מ.וו מכירים היטב את הלקוחות שלהם בארץ ובעולם, וכשהגיע הזמן לתכנן מחדש את הדור החדש של ה-X4, המוטו היה "יותר מאותו הדבר". הרכב קיבל תוספת משמעותית לאורך ולרוחב ואיבד כמה סנטימטרים מהגובה, מה שגורם לו להיראות כעת אפילו יותר אגרסיבי משהיה.

הנוכחות החזותית של החרטום שודרגה בסיוע גריל גדול יותר משמעותית וכונסי אוויר אימתניים בפגוש, והזנב עדיין נטוי בזווית חדה לאחור. פנסי הזנב הענקיים נראים למרחוק ואת החלון הצר מאחור מעטרים כעת שני ספויילרים - אחד עילי והשני תחתי. מי שלא מסתפק בכך יכול להוסיף אפילו עוד יותר אגרסיביות-קוסמטית בסיוע חבילת ה- M של ב.מ.וו. אבל אפילו רכב ההדגמה הצנוע שלנו, בגרסה הבסיסית ובצבע לבן, מילא היטב את תפקיד "המרגיע" ויצר סביבו רדיוס נטול הטרדות.

רכב

לנסוע ב"קופה" בלי לוותר על הנוחות

מי שמעדיף SUV קופה על פני SUV בתצורה מקובלת, מוכן בדרך כלל לוותר על חלק מהשימושיות המשפחתית לטובת התדמית. אבל ב-X4 החדש הוויתור קטן מבעבר. אמנם מרחב הראש עדיין אינו נדיב כמו בדגם-האח X3, והשמשה האחורית היא חרך צר שדורש שימוש תכוף במראות הצד ובמצלמה האחורית, אבל סף הכניסה ממוקם בגובה אידיאלי, תנוחת הישיבה גבוהה ונוסכת ביטחון, ובסיס הגלגלים צמח ב-5 סנטימטרים ל-2.86 מ' כאשר כל התוספת נוצלה לטובת הגדלת מרחב הרגליים מאחור.

המושב האחורי יכול להכיל שלושה מבוגרים בנוחות של רכב מנהלים, שטח הזכוכיות גדול יותר ומכניס יותר אור לתא ונפח תא המטען עלה בכ-20% לטובת משנעי המטענים למיניהם. כל העסק עטוף בחומרי דיפון, באיכות גימור ובבידוד רעשים ברמה גבוהה כראוי לרכב פרמיום גרמני.

מערך הפיקוד מיישר קו עם ה-X3 החדש וכולל את הנדסת האנוש המוכרת של ב.מ.וו, עם לוח מחוונים דיגיטלי דמוי אנלוגי, מתגים ממוקמים היטב, הגה ספורט נעים לאחיזה ומוט הילוכים מתוחכם, שהיד נחה עליו גם כשאין צורך. האבזור התקני בדגם הבסיס מרחיב דעת וכולל בין השאר ריפוד עור איכותי, מערכת אקלים משוכללת, גג פנורמי, מושבים חשמליים, מערכת קול מרשימה וכמובן מערך בטיחות אקטיבי עדכני. חבל רק שמערכת המולטימדיה התקנית בדגם הבסיס עושה שימוש במסך זעיר וקשה לקריאה, שאפילו משפחתיות כבר לא משתמשות בו כיום.

אחיזת הכביש עברה שידרוג משמעותי

מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 2 ליטר עם 184 כ"ס, שרתום למשקל עצמי של כמעט 1.7 טון, אינו מבטיח ריגושים. אבל בגרסה החדשה המנוע מייצר מומנט של 29 קג"מ, תוספת של כמעט 20% למנוע הקודם, והוא מעביר את הכוח לארבעת הגלגלים דרך אחת מתיבות ההילוכים האוטומטיות הטובות בשוק ודרך תמסורת מתוחכמת.

התוצאה תענה על הציפיות של נהגים רגועים שאינם מחפשים בעיטות כוח או ריגושי תאוצה. הזינוק מאפס ל-100 קמ"ש אורך 8.3 שניות, ובמצב הספורטיבי תיבת ההילוכים מורידה בהרף עין שניים ושלושה הילוכים, מבין השמונה, לבקשת הנהג, ומתרגמת את המומנט לדחף מכובד בעליות. שיוט במהירויות "גרמניות" על הכביש הפתוח מתבצע ללא תחושת מאמץ וצריכת הדלק הריאלית נעה סביב 10 קילומטרים לליטר - תוצאה לא רעה בפלח הזה. צליל המנוע סתמי, גם במצב ספורט.

על הפוטנציאל הגלום בפלטפורמת ה-X4 החדש יכולה להעיד העובדה שלאחרונה השיקה אותה החברה עם מנוע V6 טורבו של 510 כ"ס. מטבע הדברים, מנוע של 186 כ"ס אפילו לא מגרד את המגבלות ההנדסיות. אחיזת הכביש בפניות הדוקות איתנה ואדישה לפרובוקציות, למרות צמיגים מתונים יחסית בגרסת הבסיס. ההיגוי נעים ומדויק למדי, במיוחד במצב התכנות הספורטיבית שמוסיף לו יותר "משקל", נטיית הגוף בפניות מזערית והנמכת מרכז הכובד מעניקה תחושת ביטחון במהירויות גבוהות. בקיצור זה רכב, שגם בעלי שלט "נהג חדש" ירגישו עמו כמו בבית.

שיפור משמעותי מאוד לעומת הדור הקודם נרשם בסעיף נוחות הנסיעה. הרכב החדש מגהץ בקלילות פגמי אספלט משמעותיים, שהדור הקודם נטה לקפץ ולהתרסק עליהם - וזה חשוב מאוד על כבישי ארץ הקודש. בב.מ.וו מספרים גדולות ונצורות על פוטנציאל עבירות השטח של הרכב, אבל האמת שמעולם לא נתקלנו ב-X4 מחוץ לאספלט. עם מרווח גחון של מעט יותר מ-20 ס"מ, וחישוקים מהודרים ורגישים לשריטות, קרוב לוודאי שגם לא ניתקל.

ב.מ.וו X4 בגרסת ה-2 ליטר ההתחלתית, עם חבילת אבזור נדיבה למדי, עולה 369 אלף שקל, שהם כמעט 35 אלף שקל יותר מהגרסה המקבילה של X3 "המשפחתית" ומעט יותר מגרסת ה-2 ליטר החזקה (245 כ"ס) והמהירה יותר משמעותית של ה- X3. זה לא מעט כסף לשלם עבור עיצוב, תדמית ופחות מרחב אבל אם מכניסים לנוסחה את הערך המוסף הלא מוחשי של "שקט נפשי על כבישי ישראל", מקבלים תמורה ראויה לכל שקל.

חלק מהמתחרות

מרצדס GLC קופה 250

410 אלף שקלים עולה גרסת ה-250 של מרצדס GLC קופה. הממדים די דומים ל- X4 , תא הנוסעים מרווח ואיכותי, ויש גם הנעה כפולה נשלטת אלקטרונית ומתלי אוויר. המנוע הוא 2 ליטר טורבו בנזין, שמייצר 211 כ"ס ו-36 קג"מ, התיבה האוטומטית בת 9 מהירויות והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.3 שניות

פורשה מקאן GT

גרסת הבסיס של פורשה מקאן עולה 485 אלף שקל ברמת אבזור תקנית גבוהה. הרכב מכויל לביצועים עם היגוי חד ושלדה ספורטיבית שכוללת גם יכולת שטח "רדומה". המנוע הוא 2 ליטר טורבו-בנזין עם 252 כ"ס ו-38 קג"מ והרכב מאיץ ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות וסוגר 230 קמ"ש

אלפא סטלביו מילאני

320 אלף שקל עולה אלפא "סטלביו" גרסת הבסיס "מילאנו". לרכב יש הנעה כפולה, עיצוב ספורטיבי, תא נוסעים מרווח ותא מטען מכובד. מנוע 2 ליטר טורבו-בנזין עם 200 כ"ס ו-34 קג"מ מאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.2 שניות. גרסה יותר מאובזרת, עם 280 כ"ס, עולה 385 אלף

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם